Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

SEO Analýza – Návod (krok za krokem) na komplexní SEO audit

Tento článek pro vás připravil: Zdeno Konečný Online marketingová agentura KREJTA
(Certifikovaný Collabim SEO specialista)
krejta.cz Jmenuji se Zdeno Konečný a jsem Ajťák s vášní pro obchod a marketing. Svůj první web jsem vytvořil v 16 letech a již tehdy jsem pochopil, že umění není jen web vytvořit, ale také ho zpropagovat tak, aby o něm někdo věděl. Během studií jsem pracoval v Americe jako door to door prodejce, kde jsem měl více než 8 000 obchodních schůzek. Poznatky z těchto osobních setkání implementuji do online propagace.

SEO analýza nebo také SEO audit je jedním z nejzákladnějších kroků při tvorbě strategie optimalizace pro vyhledávače. Nedílnou součástí SEO analýzy je také Analýza Klíčových slov, kterou pak využíváme po dobu celé analýzy. 

V tomto článku si podrobně rozebereme analýzu webu, jeho návštěvnost a technické parametry. Kompletní návod na to, jak si vytvořit analýzu klíčových slov, naleznete zde

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Po přečtení tohoto článku budete umět vytvořit tuto analýzu pro své klienty nebo svůj vlastní web.

 

Analýza současné návštěvnosti webu 

 

Předtím, než začnete podrobně rozpitvávat technické parametry webu a přemýšlet, co vše by se mohlo zlepšit, je důležité porozumět tomu, jak k vám návštěvníci přichází a co na vašich stránkách dělají. 

K této aktivitě vám skvěle poslouží nástroj zvaný Google Analytics

Pokud Google Analytics na webu implementovaný nemáte, návod jak na to naleznete přímo na oficiálních stránkách Google.  

Pokud jej máte na webu implementovaný, tak Google Analytics (GA) vám poskytne údaje o tom, odkud k vám na web proudí nejvíce návštěvnosti, který z kanálů návštěvnosti je pro vás ten nejziskovější a jak se uživatelé na webu chovají. 

 

Nejdůležitější rankovací faktory webu

 

Proč je analýza návštěvnosti u SEO analýzy prvním a nejdůležitějším krokem? 

Odpověď je jednoduchá. SEMrush vytvořilo studii na základě více než 600 000 klíčových slov, která odhaluje nejdůležitější faktory ovlivňující pozici ve vyhledávání. 

Výsledek vás možná překvapí. 

Kompletní studii naleznete na SERrush.

Mezi prvních 5 se umístila přímá návštěvnost, čas na stránce, stránky za návštěvu, míra odchodů a celkový počet odkazů na váš web. 

Jednoduše řečeno – pokud chcete uspět, zaměřte se v první řade na uživatele. Proto je důležité znát, co vaši návštěvníci na webu dělají a odtud se odrazit. 

 

Kanály návštěvnosti

Pokud chcete zobrazit kanály návštěvnosti jednoduše si je můžete zobrazit v Google Analytics v Levém menu -> Akvizice -> Přehled.

Zjistíte, které kanály vám přivádí nejvíce návštěvnosti a kolik procent lidí k vám chodí napřímo. 

Zjistíte také, jak velkou máte míru okamžitých odchodů, kolik máte stránek za návštěvu nebo průměrnou délku trvání návštěvy. Z toho dokážete usoudit, jak se návštěvníci chovají poté, co přijdou na váš web. 

Možností, jak analyzovat návštěvnost, je hned několik, a proto doporučuji projít si Google Analytics kurz pro začátečníky

Co z toho plyne? 

Pokud vidíme, že míra odchodů na vašich stránkách je příliš vysoká (nad 70%), máte nízký počet stránek za návštěvu (blíží se k 1) a návštěvníci na vašich stránkách tráví málo času (závisí od délky obsahu), znamená to, že máte nejspíš problém s obsahem. 

V takovém případě byste se měli zaměřit na zlepšení obsahové stránky vašeho webu ještě předtím, než postoupíte dále a začnete vylepšovat další části vašeho technického SEO. 

 

Vývoj organické návštěvnosti v čase a míra prokliku CTR

 

To, zda váš web časem roste nebo naopak klesá, je jedním ze zásadních poznatků, které se také můžete dozvědět v Google Analytics (GA). 

Pokud si rozkliknete zdroj organická návštěvnost a porovnáte ji s minulým rokem, GA vám zobrazí, jak si na tom meziročně stojíte. 

Pro zobrazení organické návštěvnosti stačí navštívit Levé menu -> Akvizice -> Přehled a kliknout na organická návštěvnost. 

Nad grafem si pak můžete vybrat rozsah, který si přejete zobrazit. Po zašktnutí Compare to (porovnat s) si můžete vybrat specifické datumy nebo stačí vybrat hodnotu Previous year(Předchozí rok), která vybere předchozí rok před vybraným datumem. 

Na následujícím obrázku můžete vidět vývoj organické návštěvnosti e-shopu.

V přehledu zjistíte, zda se váš web nebo e-shop v průběhu let vyvíjí směrem kupředu nebo naopak. To vám pomůže zhodnotit, zda se vám aktivity, které vykonáváte, vyplácí nebo ne. 

Dalším hodnotným pomocníkem při analýze návštěvnosti je Google Search Console (GSC). 

GSC najdete užitečné informace o tom, jak se vyvíjejí vaše pozice na klíčová slova, jakou míru prokliku klíčová slova mají a kolik zobrazení na klíčová slova máte. 

Tyto údaje můžete pak využít při úpravě dotazů, které se umisťují na první stránce ve vyhledávaní, když jejich míra prokliku není dostatečná. 

Míra prokliku nebo také CTR je také jedním ze zásadních parametrů při optimalizaci pro vyhledávač, který dokáže výrazně ovlivnit vaši pozici. 

O tom, jak zvýšit míru prokliku, jseme sepsali článkek 13 rad, jak docílit ROI 700 % do 5 měsíců.

Pro maximalizaci efektivity práce doporučuju nastavit si v GSC filtr na dotazy, které se nachází na první stránce Google. Tyto dotazy pak můžete exportovat a postupně upravit dotazy, které mají podprůměrný výkon. 

Filtr nastavíte jednoduše pod hlavním grafem. Vyberete Position (Pozice) a nastavíte hodnoty Smaller than 11 (Menší než 11). Toto nastavení vám zobrazí dotazy na první stránce. Pak už jen stačí kliknout v pravém horním rohu na export. 

Na následujícím grafu pak můžete vidět průměrné hodnoty pro dané pozice ve vyhledávači.  

Kompletní studii Briana Deana z Backlionko můžete najít zde.

 

Indexace webových stránek 

 

Problém s indexací webových stránek je jedním z nejvážnějších problémů SEO Analýzy. Pokud totiž vyhledávače vaši stránku neindexují, není možné, aby se stránka na související dotazy zobrazila. 

Proto je nutné věnovat této kapitole zvýšenou pozornost. V ní se totiž dozvíte, jak zjistit, zda máte problém s indexací a jak jej jednoduše vyřešit. 

To, zda má Google nebo Seznam vaši stránku v indexu, si můžete jednoduše ověřit operátorem site:vašestranka.cz. Vyhledávač pak zobrazí všechny stránky, které na danou doménu indexuje. 

Například níže můžete vidět indexaci našeho firemního webu. 

Jak si však můžete všimnout, na prvním odkazu vám sám Google nabídne rychlejší možnost, jak si indexaci můžete ověřit pomocí GSC. 

Tato možnost je zejména výhodná, pokud máte obsáhlý web nebo e-shop, kde by ruční kontrola indexace zabrala hodně času. 

To, jak může report indexace vypadat v GSC, můžete vidět na následujícím obrázku. 


Jak je vidět na screenshotech z GSC, zobrazí se vám mnoho cenných informací o tom, zda existují stránky s problémem při indexaci, počet zaindexovaných stránek a stránek vyňatých z indexu webu. 

Také vám poskytne bližší informace o specifikaci problému, například zda jste správně označili stránky tagem canonical, kolik duplicitních stránek se na webu nachází nebo kolik stránek našel Google crawler, které nebyly odeslané v mapě stránek

Pokud byste se potřebovali dozvědět více o jednotlivých stavech GSC, můžete navštívit oficialní dokumentaci google.  

Analýza stavu indexace webových stránek v Collabimu

 

Nejrychlejším způsobem, jak si ověřit indexovanost stránek komplexně, je pomocí nástroje Collabim v sekci jednorázové analýzy. 

Pokud se vám postup nechce číst, můžete se podívat na záznam z webináře, kde je práce s jednorázovými analýzami indexovanosti pěkně rozebraná. 

Pokud se přihlásíte do Collabimu, na levé straně uvidíte pole jednorázové analýzy a vyberete analýza url. 

Poté máte možnost si vybrat, zda chcete získat data přes sitemapu, Google Analytics nebo GSC. Pro tenhle příklad jsme vybrali Sitemapu, pokud sitemapu nemáte, určitě doporučuji si ji vytvořit nebo ručně nakopírovat url do schránky. 

Ze sitemapy se vám pak načtou vaše url a vy tak můžete importovat url adresy a nastavit měření. 

Pokud se sitemap nenačte, zřejmě máte problém. Buď není na standardní lokaci (/sitemap.xml), nebo odkaz na ni neobsahuje robots.txt.

Pak už jen vyberete stát a pro které vyhledávače chcete analýzu spustit. Doporučuji vám také vybrat technickou analýzu domény, která vám poskytne cenné informace pro další optimalizace. 

Analýza může chvilku trvat. To záleží od velikosti webu nebo e-shopu, pro který analýzu spouštíte. Po dokončení SEO analýzy se nám zobrazí následující grafy. 


To, co jednotlivé parametry znamenají, můžete najít v dokumentaci Collabimu zde.

Jak můžeme vidět na prvním obrázku, Google indexuje všechny naše stránky, ale Seznam několik z nich vynechal. Proč tomu tak je? 

Obecně má Seznam přísnější algoritmus pro indexaci stránek a častokrát vůbec neindexuje stránky, které mají málo obsahu nebo vůbec žádný obsah.

Pokud se tak stane a Google nebo Seznam vaši stránku neindexují, můžete požádat roboty, aby vaši stránku opakovaně navštívili. 

K tomu stačí stáhnout si vámi vytvořenou jednorázovou SEO analýzu v Excelu do PC a vyfiltrovat si neindexované adresy. 

V momentě, kdy máte stránky vyfiltrované, stačí je odeslat na indexaci do Google a Seznamu. 

Jak přidat stránku do Google? 

Postup naleznete v návodu zde.

Jak přidat stránku do Seznamu? 

Stránky můžete přidávat na Seznam jednotlivě na linku: https://search.seznam.cz/pridej-stranku nebo hromadně přes Collabim -> Nástroje -> SWT reindexer. 

Podívejte se na video, jak na to: https://www.youtube.com/watch?v=BjMYqiHe-cg

Postup naleznete v návodu zde.

 

Shrnutí indexace

 

Indexace je jedním z nejčastějších problémů, proč váš web není vidět ve vyhledávači. 

S pomocí návodu byste měli být schopní ověřit si, zda vyhledávače indexují veškeré vaše url. Pokud tomu tak není, pomocí pár kroků můžete vyhledávačům ukázat, které url jsou pro vás důležité, aby je roboti znovu navštívili. 

Po opětovné návštěvě adres roboty je také možné, že některé stránky i nadále nebudou indexovány. V tom případě budete muset pokračovat dále v návodu.

Použitelnost v mobilních zařízeních

 

Mobilní zařízení se velmi rychle dostávají ve frekvenci užívání před osobní počítače. Proto je čím dál tím víc důležité mít responzivní web přizpůsobený všem typům zařízení.  

Google dokonce přešel na mobile first indexing, což znamená, že váš web hodnotí ne podle toho, zda se zobrazí na stolním PC nebo notebooku, ale podle zobrazení na telefonu. 

Jinými slovy – mít web optimalizovaný pro telefony je v dnešní době samozřejmost. 

A jak tedy zjistit, zda se vaše weby zobrazují na zařízeních správně? Pojďme se na to podívat. 

K tomu opět využijeme nástroj Google Search Console (GSC).

V sekci Mobile Usability nebo také Použitelnost v mobilních zařízeních na levé straně najdete obdobný report. 

Ten vám ukáže, zda došlo k některé z chyb při indexování. Kompletní seznam chyb i s vysvětlením můžete najít v dokumentaci Google.

Problémy můžou vznikat z více důvodu: 

  • Jsou použity nekompatibilní pluginy
  • Viewport není nastaven
  • Šířka viewportu není nastavena na hodnotu device-width
  • Obsah je širší než obrazovka
  • Text je na čtení příliš malý
  • Klikatelné prvky příliš blízko u sebe

Pokud web nemáte optimalizovaný, určitě bude na většině stránek svítit jeden nebo více Errorů uvedených výše, a to může ovlivnit vaše pozice ve vyhledávání. 

Rychlost načítání stránek

 

Jak Google sám potvrdil, rychlost stránek je jedním z důležitých faktorů pro rankovaní se na vyhledávací dotazy. To také dokazuje výzkum Neila Patela na více než 143,827 urls.

Pojďme se tedy podívat, jak si ověříte rychlost vašeho webu pomocí několika jednoduchých kroků. 

 

Ověření rychlosti v Google Page Speed Insights 

 

Jednou z možností, jak si ověřit rychlost vaší stránky, je pomocí Page Speed Insights.

Je to nástroj přímo od Google, který vám řekne, jak je na tom vaše stránka s rychlostí na mobilních a desktopových zařízeních. Aby toho nebylo málo, tak vám také řekne, co vše můžete vylepšit pro zrychlení vašeho webu. 

Celkem praktické, nemyslíte? 

Pojďme se tedy podívat na to, jak tento nástroj funguje. 

Jak můžete vidět na prvním obrázku, Page Speed Insights zobrazí skóre optimalizace vaší stránky, které se skládá z několika faktorů. Nejzásadnějšímu jsou: 

  • První vykreslení obsahu
  • Doba do interaktivity
  • Index rychlosti
  • Celková doba blokování
  • Vykreslení největšího obsahu
  • Kumulativní změna rozvržení

Nástroj vám také poskytne informace k tomu, co máte zlepšit, aby váš web byl rychlejší a lépe se vykresloval také na mobilních zařízeních. 

Bylo by zbytečné vysvětlovat všechny faktory pro zlepšení, stačí si rozkliknout faktor a dozvědět se více informací.  

 

Ověření rychlosti hromadně pomocí Collabimu

 

Ověření rychlosti načtení stránky pomocí Page Speed Insights je vynikajícím pomocníkem. Pokud však máte více stránek, které potřebujete ověřit, postupné vkládání jednotlivých url je dost nepraktické. 

Mnohem jednodušší možností je využití již vzpomínané url analýzy, kterou vám Collabim poskytuje. Z ní se pak dozvíte rozložení rychlostí načítání stránek jednotlivých url. 

Pozor: Collabim však načítá jenom HTML nikoli JavaScript (JS). JS se načítá až po načtení HTML, tedy pokud je doba větší než 1,5 s je problém. 

Po stažení reportu v excelovském souboru najdete podrobný výpis jednotlivých stránek s jejich časem potřebným pro načtení v záložce Page analyser ve sloupci Load Time. 

Zajímavým údajem, který v analýze můžete také najít, je velikost dané stránky ve sloupci Page size. 

Stránky, které mají největší Load time, pak můžete vložit do nástroje Page Speed Insights, Tam zjistíte, kde je problém a stránky tak můžete optimalizovat. 

Na závěr mám pro vás však jedno doporučení. Rychlost stránek je důležitá a přílišné optimalizování vám pomůže až v případě, že bojujete o TOP pozice. 

Pokud jsou stránky dostatečně rychlé, tak nadměrná optimalizace rychlosti a skóre Page Speed Insights vás ve vyhledávání nijak výrazně neposune. Více najdete ve studii Briana Deana z Backlinko

 

AMP (Accelerated mobile pages)

 

Pokud chcete aby se váš web bleskově zobrazoval také na mobilních zařízeních AMP je věc, kterou byste určitě neměli přehlédnout. 

AMP vychází z iniciativy Google a je open-source řešením, které umožňuje vývojářům držet se standardů zaručujících rychlé načítání i v případě pomalších mobilních dat například v 3G síti. 

Nejvíce využitelným je v případě zpravodajských webů s množstvím obsahu nebo například firemních blogů postavených na wordpressu

V dubnu letošního roku Google oznámil změny v souvislosti s AMP (Accelerated Mobile Pages). Z těchto novinek je patrné, že ikonce blesku u stránek s AMP již pravděpodobně odzvonilo. Ikona s námi vydržela pouhých 5 let. Více v článku Konec AMP

Stránky AMP jsou do velké míry očištěné o elementy, animace, kód, grafické prvky, které brzdí rychlost načítání. Uživateli se tedy zobrazí zjednodušené verze vašeho článku se všemi plnohodnotnými informacemi v bleskové rychlosti. 

Další výhodou je, že Google si první stránku výsledku s AMP dopředu před načítá a uživateli poskytne téměř okamžité načtení článku. Výsledky AMP v SERP jsou označeny bleskem a tím pádem uživatel ví že web se načte téměř okamžitě. 

Pro uživatele wordpressu je k dispozici také AMP plugin, který vám pomůže s AMP verzí vašich článků. Plugin můžete najít na oficiálních stránkách WordPress

Implementace AMP od základů pro zpravodajské weby je však mnohem složitější. Návod jak na AMP můžete najít zde.

 

Pokrytí relevantních dotazů vstupními stránkami

 

Jednou z nejzásadnějších částí SEO je pokrytí dotazů organického vyhledávání vstupními stránkami. 

Pokud máte vstupní stránku pro vyhledávací dotaz nebo skupinu dotazů, je mnohem jednodušší se na dané dotazy umístit. 

Proto je důležité zjistit, na která slovíčka se ve vyhledávání umísťujete a která slovíčka vaši zákazníci hledají a vy se na ně neumísťujete. 

Vynikajícím pomocníkem na ověření umístění na relevantní dotazy je Collabim a jeho svatý grál nebo například zahraniční nástroj AHREFS. Na pár kliknutí můžete získat cenné informace o vaší nebo konkurenční doméně. 

V Collabimu stačí zadat url, kterou chcete prozkoumat, a voilá – máte data jako na dlani. 

Svatý grál vám prozradí data, která se už nachází v Collabim indexu a na která se momentálně umísťujete. 

V excel dokumentu si pak můžete vyfiltrovat například jednotlivé stránky a zjistit, na která klíčová slova se umísťujete a na jakých pozicích

Více k tomu, jak využít svatý grál, najdete zde nebo na následujícím videu zde.

Teď už víme, na jaká klíčová slova se umísťujeme, tak je dobré zjistit, na jaká další slova bychom se chtěli umísťovat. K tomu nám pomůže analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov s tvorbou vstupních stránek je kapitola sama o sobě a podrobný návod na vypracování analýzy naleznete zde

 

Struktura webových stránek a interní prolinkování

 

Dobře navržená struktura webových stránek má velký vliv na to, jak se uživatelé na vašem webu chovají, zda najdou to, co potřebují a jak dlouho na stránkách zůstanou. 

To se pak odráží na celkovém hodnocení stránky, které se projeví ve výsledných pozicích ve vyhledávačích. 

Proto je velmi důležité, aby stránky měly přirozenou strukturu interního prolinkování a aby byly logicky uspořádány. To platí obzvlášť u větších webů, kdy pro návštěvníka je velice lehké ztratit se v nepřehledné struktuře. 

V neposlední řadě si webové stránky mezi sebou přelévají autoritu. Toto přelévaní autority se často označuje jako link juice

Na obrázku výše můžete vidět mapu stránek Collabimu. Pro zjištění toho, zda má váš web správnou strukturu, je důležité se dívat na několik faktorů. 

  • Dostupnost – Z jakékoliv url se dá jednoduše dostat do každé části webu. 
  • Click-depth – Na kolik kliků se dostanu z bodu A do bodu B. 
  • Přehlednost – Používání drobečkové navigace ulehčí přehlednost a orientaci.
  • Zkratky – Při popisu tématu, kategorie nebo filtru odkazujte přímo na obsah.
  • Pokrytí – Pokrytí dotazů z analýzy klíčových slov.

 

Jedním z nástrojů, který osobně používáme na ověření dostupnosti a Click-depth, je například Sitebulb, který vám tyto data pomůže získat a také vám data dokáže pěkně vizualizovat. 

Velkou výhodou je, že můžete využít bezplatnou 15denní zkušební lhůtu, během které můžete využít všech jeho funkcí a vizualizací bez potřeby zadávání platební karty. 

Ten vám pak ukáže, kolik máte na webu nedostupných url označených jako Forbiden a také click-depth jednotlivých url. 

Zkratky v obsahu slouží k tomu, aby ulehčily orientaci v tématu a usnadnily porozumění textu. Tedy pokud máte článek, ve kterém jsou pro čitatele neznámé pojmy, odkažte se přímo na jejich vysvětlení. 

Tato metoda se také nazývá interní prolinkování

Pokrytí dotazů z analýzy klíčových slov si ověříte jednoduše pomocí Collabimu. 

Stačí si založit projekt v Collabimu a nahrát slova z analýzy. Collabim vám automaticky zjistí, na která slova se umísťujte a pomocí které stránky. 

Pokud nevíte jak na to zde najdete návod krok za krokem

Na základě těchto informací je pak nutné rozhodnout se, které vstupní stránky na klíčová slova budou pro vás prioritní vytvořit a ty pak implementovat na web. 

Nejlepší je však začít s těmi výrazy, které mají nejvyšší prioritu pro váš byznys, největší hledanost a nejnižší konkurenci. 

Robots.txt a Sitemap.xml

Robots.txt

Soubor robots.txt sděluje crawlerům vyhledávačů pravidla pro procházení webu. Tenhle soubor je potřebný z několika důvodů. 

  • Sděluje vyhledávačům, které stránky má navštívit a které ne
  • Slouží k optimalizaci crawl badgetu 

Podrobnější popis Robots.txt můžete najít zde

Pokud robots.txt nenaleznete na FTP ve vašem počítači, je důležité si jej vytvořit. Ověřit si to můžete tak, že zadáte vašedomena.cz/robots.txt. V souboru můžete pak pomocí pravidla ( Disallow: ) nastavit, které podadresáře roboti nemají navštěvovat. 

Tedy například sekci admin na vašem webu můžete zakázat: 

User-agent: *
Disallow: /admin/

Tato direktiva zakáže všem robotům přístup do podadresáře admin na doméně vašedomena.cz/admin/

Tímto způsobem tak můžete znemožnit přístup robotů do kterékoli části webu. Obzvlášť se to hodí, pokud máte e-shop, který má množství filtrů. V takovém případě nechcete posílat do Google nebo Seznamu množství duplicitních stránek, a proto je vhodné tyto adresy označit před roboty. 

Příklad zakázání indexace stránek filtru ceny na Shoptetu. 

Disallow: /*?priceMax
Disallow: /*?priceMin

Sitemap.xml

Soubor sitemap.xml pomáhá vyhledávačům identifikovat obsah, který je určen k indexaci. Obvykle se soubor nachází v kořenovém adresáři na FTP. Pokud znáte, jak se jmenuje, můžete si jeho dostupnost ověřit na adrese vašedomena.cz/název_sitemapy.xml.

Soubor sitemap.xml by neměl obsahovat: 

  • Přesměrované url
  • Kanonizované url
  • Obsahujíce meta robots=noindex
  • Url se zákazem procházení
  • Více jako 50 000 url 
  • Velikost na 50 MB
  • Neměla by být statická 

Takto navrženou sitemap.xml pak můžete jednoduše zaslat do GSC pro indexaci. 

Další možností, jak využít sitemapu, je u obrázků a videí. Pokud tedy máte na webu videa nebo obrázky, které stojí za indexaci, vytvořte pro ně mapu podle následujících odkazů: 

To, zda jsou obrázky optimalizovány pro web hraje důležitou úlohu v rychlosti načítání stránek, proto doporučuji se také podívat na to jak a proč optimalizovat obrázky pro SEO.

Duplicitní obsah

 

Duplicitní obsah z největší části postihuje e-shopy s velkým počtem produktů a množstvím filtrů, které se nachází na samostatných url. 

Problém s duplicitami dokáže negativně ovlivnit vaše pozice jak na Google, tak na Seznamu, a to z několika důvodů. 

  • Vyhledávač si sám určí, která stránka je kanonická, i když ta vám zrovna nemusí vyhovovat. Tedy například namísto první stránky vašeho blogu indexuje tu poslední, která má nejstarší informace. 
  • Může způsobit vyčerpání Crowl Budgetu, a tím znesnadní indexaci dalších stránek. 

Jak zjistím, že mám duplicitní obsah? 

 

To, zda máte na vašem webu duplicitní obsah, jednoduše zjistíte pomocí Collabimu a jeho jednorázových analýz -> Analýza url. 

V záložce technická analýza se vám pak zobrazí, kolik url má duplicitní popisky, H1 a titulky stránky. Z toho je pak možné odvodit, které stránky Google vyhodnotí jako duplicitní. To pak také uvidíte po stažení excel dokumentu, které url jsou indexované a které ne. 

Další možností, jak zjistit, zda máte na webu duplicitní obsah, je pomocí GSC. 

Na obrázku výše můžete vidět vyloučené stránky a důvody, proč tyto stránky byly vyloučeny. 

Například Duplicite without user-selected canonical znamená, že Google označil vaše stránky za duplicitní bez toho, aniž byste označili, která ze stránek je kanonická. 

Tomuto problému se blíže budu věnovat v sekci Kanonizace

Jak si poradit s duplicitním obsahem?

Formát url odkazů

 

To, jaký formát url používáte, může ovlivnit to, jak dobře se na klíčová slova umístíte. Uživatelé preferují jednodušší a srozumitelné url a jinak tomu není ani u Google. 

Co se vám zdá jednodušší a srozumitelnější? 

Verze s parametry: 

vasedomena.cz/index.php?catId=24&barva=modrá

Jednoduchá verze:

vasedomena.cz/trika/modre

Dovolím si tvrdit, že kdybyste podobné adresy viděli ve výsledku vyhledávání, mnohem radši byste klikli na jednodušší url. Hned na první pohled vám totiž dá informaci o tom, kam vás url směruje. 

A další výhodou je také to, že obsahuje klíčové slovo, které zákazník hledá. 

Pokud pracujete s parametrickými url, měli byste brát v potaz následující: 

  • Eliminujte zbytečné parametry 
  • Neposílejte prázdné parametry do url 
  • Pozor na pořadí parametrů při filtrování 

Více o formátu se můžete dozvědět v podrobném návodu na Search Engine Journal.

Pokud budete upravovat url, mám pro vás několik rad, jak je upravit: 

  • Použijte v url klíčové slovo 
  • Zkraťte url na co nejkratší možnost 
  • Používejte jen malá písmena, jinak na linux serveru může nastat 404 error 
  • Nepřidávejte datum do url
  • Používejte https 
  • Nepoužívejte defaultní názvy blogových postů 

Podrobnější informace si můžete najít na blogu Backlinko jak vytvořit SEO friendly url.

 

Kanonizace (Canonical)

 

Další možností, jak si poradit s duplicitami stránek, je Kanonizace. Duplicitní stránky vznikají především u větších e-shopů. Pokud by tedy technická změna url znamenala velký zásah do architektury, je možné duplicity vyřešit pomocí tagu canonical. 

 

Co je kanonizace? 

 

Přesný popis kanonizace můžete najít zde. V jednoduchosti to však znamená to, že z duplicitní stránky označíte stránku, která má být v očích Googlu ta originální. 

Kanonizaci implementujete tak, že do hlavičky stránky mezi značky <head></head> vložíte řádek s kódem odkazující z duplicitní stránky například na stránce vasedomena.cz/trika/modre?velikost=10 na adresu vasedomena.cz/trika/modre pomocí kódu: 

Link: <https://vasedomena.cz/trika/modre>; rel=”canonical”

Kanonizaci v hlavičce html stránek podporuje jak Google, tak Seznam, ale označení canonical Google může nebo nemusí respektovat. Pokud shoda nebude dostatečně velká, vyhledávače ji můžou ignorovat. 

Více o tomto tématu můžete najít na oficiálních stránkách Google.

 

Jazykové mutace a hreflang

 

Hreflang je HTML atribut, který pomáhá vyhledávačům s rozlišením cílení webové stránky na jazykovou a geografickou polohu.  

Tedy například: 

Pokud hledáte náš web z Česka, zobrazí se vám: 

Pokud hledáte naši agenturu ze zahraničí, vyskočí vám: 

Pokud máte web, který má více mutací, je potřebné tyto mutace pečlivě odlišit, aby nedocházelo k duplicitám například u českého a slovenského jazyka. 

Hreflang se nachází v těle stránky mezi značky <body></body>, při samotném odkazu na mutaci vypadá nějak takhle: 

<link rel=”alternate” hreflang=”cs” href=”https://vašedomena.cz”>

<link rel=”alternate” hreflang=”sk” href=”https://vašedomena.sk”>

<link rel=”alternate” hreflang=”en” href=”https://vašedomena.com”>

Nebo takhle: 

<link rel=”alternate” hreflang=”cs” href=”https://vašedomena.cz”>

<link rel=”alternate” hreflang=”sk” href=”https://vašedomena.cz/sk”>

<link rel=”alternate” hreflang=”en” href=”https://vašedomena.cz/en”>

Tyto značky se tedy používají předtím, než se odkážete na jazykovou mutaci, a jsou obousměrné. To znamená, že link na slovenskou verzi je označený hreflangem na českých stránkách, a to samé platí ze slovenské na českou. 

Pokud značky hreflang chcete implementovat na váš web, máte několik možností. 

  • Implementace pomocí HTML
  • Implementace pomocí HTTP
  • Implementace pomocí XML sitemapy

Více o implementaci samotných značek najdete v článku Hreflang: Jednoduchý průvodce pro začátečníky

 

Stránkování 

 

Pod pojmem stránkování si můžeme představit hlavně rozdělení velkého množství výsledků do přehlednější struktury na několik stránek. 

Při tomto rozdělení však vzniká několik problémů. 

Prvním z nich je, že pokud máte na webu možnost zobrazit vše, mohou vzniknout duplicitní stránky. 

Další problém může nastat pokud používáte čistě JavaScript pro načtení a stránkování váš obsah roboti nemusí vůbec indexovat. 

Třetí problém nastává v případě, když chcete aby se indexovala první stránka, no google vám indexuje například pátou stránku. 

Jaké je tedy řešení této situace? 

 

Řešení rel=”next/prev”

 

Toto řešení je jedno z nejjednodušších. Stačí poslat informaci o stránkování v HTTP hlavičce. To může vypadat následovně. 

Link: <https://example.cz/blog/; rel=”prev”>

Link: <https://example.cz/blog/3; rel=”next”>

Mínusem této metody je fakt, že tuhle direktivu podporuje jedině Google a Bing. Další vyhledávače jako Yandex nebo Seznam jej nepodporují. Naopak plusem je však to, že stránky si zachovávají autoritu. 

 

Řešení pomocí Noindex, follow

 

Pro implementaci rešení je nutné do hlavičky HTML připsat první stránce direktivu pro roboty index,follow a pro všechny ostatní stránky noindex, follow. Implementace může vypadat následovně. 

<head>

<meta name=”robots” content=”noindex, follow”>

</head>

Tato metoda funguje u všech vyhledávačů no problém nastává pokud stránky stránkování měli větší hodnocení. To v tomto případě zaniká. 

 

Pozor na JavaScript 

 

Obsah, který se tahá z databáze, či už jsou to produkty na eshopu nebo články na blogu by měli být schopni se načíst i bez JavaScriptu. Pokud tomu tak není, může se stát, že vyhledávače váš obsah nebudou indexovat. 

 

Filtrace u e-shopů 

 

Pokud pracujete s e-shopem, určitě jste se již setkali s filtrami. Filtry se využívají na zobrazení produktů hledné kategorie a usnadňují uživatelům najít to co potřebují. 

Například když hledáme černá trička Adidas. Černá bude představovat filtr farba, trička budou typ oblečení a Adidas bude zvolená značka. 

Příklad můžete vidět například na webu aboutyou.cz. 

Proč je taková filtrace z pohledu SEO důležitá? 

 

Správně navržené a implementované filtrace vám pomohou vytvořit velké množství dopadových stránek, které pokrývají relevantní dotazy z vyhledávání z analýzi klíčových slov. 

No může vám také způsobit nemalé problémy. 

Mezi nejčastější problémy s filtracemi patří velké množství duplicitních stránek až natolik, že robotům může dojít Crawl budget

Nejdůležitějším krokem je ujasnit si, které filtrace budete potřebovat aby je Google indexoval a které ne. 

Příklad černých triček Adidas je typickým příkladem filtru, který chceme aby byl indexován no naopak to, které zboží je a které není na skladě je příklad filtru, který indexovat nechceme. 

U filtrací je tedy nutno dodržet několik zásad, které vám pomohou tomuto problému předejít. 

 

Zakažte nechcené filtrace v souboru robots.txt

 

Aby jste předešli Crawl budget errorům je nutno aby jste nechcené filtry zablokovali pomocí /disallow ve vašem robots.txt například: 

Disallow: /sklad/*

Samozřejmě zápis disallow se bude lišit podle struktury výpisu filtrů na vašem eshopu. 

 

Pozor na mix pořadí parametrů v url

 

Pokud v eshopu vyberete rovnakou kombinaci v jiném pořadí url musí být vždy pro tuto kombinaci stejná. Pokud tomu tak neni vznikají vám duplicitní stránky. Tedy:

https://vášeshop.cz/tricka/cerna/adidas 

https://vášeshop.cz/tricka/adidas/cerna

Obě url zobrazují totéž no url je jiná. 

 

Filtrace musí být použitelné i bez JavaScriptu

 

Pokud to je možné nepoužívejte filtrace založené čisto na JS. Může se stát, že vyhledávač vám pak stránky nebude indexovat. Vždy se snažte mít přímo html odkaz na danou filtraci. Tím zaručíte, že roboti najdou url vaší filtrace

Více o tom jak správně vytvořit filtrace naleznete na blogu Pavla Ungera zde

 

Stavové kódy stránek 

 

Stavové kódy jsou jednou ze zásadních znalostí, které byste při SEO analýze měly věnovat čas a pozornost. 

Typy stavových kódů stránek: 

 

  • Kód 200 – Tento stavový kód vyjadřuje, že vše je v pořádku a stránka pracuje tak, jak má. Google crawler pak může tuhle stránku přiřadit do indexu. 
  • Kód 301 – Identifikuje stránku jako trvale přesměrovanou na jinou adresu. Google roboti pak místo této stránky indexují url, na kterou byla přesměrována. 
  • Kód 302 – Identifikuje stránku jako dočasně přesměrovanou. Roboti tuhle stránku a její autoritu ponechávají v indexu až do doby, než přesměrování nezmizí.
  • Kód 404Stránka neexistuje. Roboti stránku neindexují.
  • Kód 500 – Tento kód označuje chybu serveru. Roboti ji neindexují. 
  • Kód 503 – Stránka je dočasně nedostupná

 

Teď, když už víme, co jednotlivé stavové kódy představují, můžeme se vrhnout na to, jak tyto kódy zjistíme. 

V analýze URL od Collabimu, kterou jsme si vypracovali v předchozích krocích, najdeme také rozložení stavových kódů, které se v grafu zobrazí následovně. 

V podrobnějším výpisu z excelu pak můžete najít přesné informace o stavu každé stránky. 

V případě, že se vám u některých stránek objeví Status code 3XX, který signalizuje přesměrování, můžete využít návod kde končí přesměrování, jiné začíná.  

Nebo se podívat na video

 

Access Log

 

Access log je dokument, který uchovává individuální dotazy uživatelů nebo robotů na webových stránkách. Tento dokument obsahuje textové záznamy všech dotazů na HTML soubory, grafické obrázky a další soubory s nimi spojené. 

Soubory access logu jsou uloženy na serveru a můžete se k nim dostat pomocí FTP přístupu. 

K tomu aby jste se dostali na FTP budete potřebovat: 

  • Klienta FTP nainstalovaného na vašem počítači.
  • Přístupy na FTP a to zejména adresu serveru, login a heslo.

Po tom co se dostanete na server můžete najít access log u Apache serveru ve složce /var/log/access_log. 

Po otevření logu naleznete množství záznamů, které vypadají přibližně takhle: 

194.61.54.101 – – [19/Jun/2020:14:56:16 +0200] “GET /cs/admin/index.php HTTP/1.1” 404 4436 “-” “Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/68.0.3440.106 Safari/537.36”

 

  • 194.61.54.101 Ip adresa
  • [19/Jun/2020:14:56:16 +0200] – Datum a čas
  • “GET /cs/admin/index.php HTTP/1.1” – požadavek na server 
  • 404 – stavový kód 
  • “Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/68.0.3440.106 Safari/537.36” – Specifikace zařízení

 

Access log tedy zaznemenává stavové kódy a kdy k nim došlo. Nejdůležitější je najít a analyzovat stavové kódy 404 a 5xx

Pro rychlejší analýzu access logu si můžete stáhnout Access Log Viewer, který vám pomůže vyhledávat v logu a lépe se v něm vyznat. 

Strukturovaná data (Schema.org)

 

Co jsou to strukturovaná data a k čemu jsou dobrá? 

Strukturovaná data vám pomáhají označovat informace na stránce, a tím umožňují lepší pochopení tématu vyhledávačům. Nejvíce podporované jsou u vyhledávače Google. 

Pomocí strukturovaných dat pak můžete SERP (Search Engine Result Page) obohatit o další informace, například o výsledek našeho klienta. 

Ve specifikaci Schema.org a dokumentaci Google můžete najít množství typů strukturovaných dat. 

 

Pokud si nejste jistí, zda na vašem webu máte implementovaná strukturovaná data, existuje jednoduchá cesta, jak si to ověřit pomocí Google structured data testing tool.

Ten vám na dané doméně zjistí, zda data máte implementovaná správně. Pokud ne, napoví vám, kde může být chyba a také napoví, které parametry byste měli ještě vylepšit. 

Implementace strukturovaných dat se provádí v sekci hlavičky webu mezi značkami <head></head>. Je potřeba je definovat pomocí JSON-LD, RDFa nebo Microdat a implementace hodnocení produktu může vypadat nějak takhle.

E.A.T. (Expertise, Authority, Trust)

 

Odbornost, autorita a důvěrnost je updatem od Google, který byl v SEO komunitě hodně diskutován a na toto téma si můžete stáhnout E-book, který vám pomůže tématice hlouběji porozumět. 

Portfolio zpětných odkazů

 

Zpětné odkazy jsou jedním z nejvýznamnějších faktorů při optimalizaci pro vyhledávače. Proto je důležité v rámci SEO auditu a SEO analýzy prozkoumat i portfolio zpětných odkazů, které na vás odkazují. 

Nekvalitní zpětné odkazy můžou totiž vašemu webu více uškodit než pomoci. Dokonce nasměrování velkého množství zpětných odkazů například z odkazových farem je jednou z forem Black Hat SEO praktik, které vám můžou velmi uškodit. 

 

Jak ověřit zpětné odkazy? 

 

Podívejme se, jak si můžete jednoduše zkontrolovat, které domény na váš web odkazují. 

Jednoduchým pomocníkem je nástroj Ubersugest 2.0 od Nail Patela, který je zdarma. 

Do pole zadáte vaši doménu, v našem případě to bude Collabim.cz. Spustíme vyhledávání. 

Ten vám pak zobrazí informace o vaší doméně. 

Jednoduše – Domain Score zobrazuje teoretickou hodnotu síly vaší domény, Backlinks počet zpětných odkazů a Refering domains počet domén, které na vás odkazují. 

Na grafech níže můžete vidět, jak se vyvíjí zpětné odkazy na váš web v čase a také kolik nových odkazů jste získali nebo ztratili. 

To vám pomůže získat přehled o tom, jak silná vaše doména je. Tenhle postup můžete však implementovat i na stránky vaší konkurence. To vám pomůže zjistit, zda si vedete lépe než vaše konkurence nebo ne. 

Pokud se přesunete níže, uvidíte výpis všech domén, které na vás odkazují, jejich statistiky a také Anchor text, kterým na vás odkazují. 

Bez registrace pomocí Google účtu vám Ubersugest zobrazí jenom prvních 10 výsledků. Po registraci zdarma vám zobrazí i zbylé výsledky. 

Doporučuji projít si všechny odkazové domény a podívat se, zda některé z nich nejsou spamové a neškodí vám. To můžete zjistit pomocí doménového ratingu, anchor textu a samotného zobrazení domény. 

Pokud některé z linků jsou toxické, doporučuji vám je nahlásit na Google, aby odkaz odstranil pomocí Google search console. Jak na to naleznete zde.

 

Shrnutí SEO analýzy a auditu

 

V návodu na SEO analýzu jsme si ukázali, jak můžete krok za krokem prověřit stav vaší domény. 

Postupně jsme si prošli analýzu současné návštěvnosti, zjistili jsme, zda web má problém s indexací, ukázali jsme si, jak zjistíme, které domény na nás odkazují a mnoho dalšího. 

Pokud si projdete podrobně článek, dozvíte se spoustu informací o tom, jak zhodnotíte stav vašeho webu a na základě zjištěných nedostatků můžete podniknout kroky na jejich odstranění. 

Doufám, že článek vám byl nápomocný a pokud by vám v něm něco chybělo, napište nám vaše postřehy do komentářů, abychom mohli čtenářům doručit co nejlepší obsah. 

 

Vytvořil Ing. Zdeno Konečný, Reklamní agentura KREJTA ve spolupráci s Collabimem. 

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit