SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Indexace jako základ úspěšného webu

Indexace jako základ úspěšného webu

Dnes se podíváme na indexaci. Co obnáší, jak funguje a proč je důležitá se dozvíte na řádcích níže.

Proč vyhledávače o mojí stránce nevědí?

Ačkoli svou stránku vidíme se všemi detaily, vyhledávače to tak nemají. Nejprve jim svůj web musíme ukázat. Až později ho mohou prezentovat jako výsledek vyhledávání. Proto je naší povinností dát Googlu, Seznamu či jinému vyhledávači vědět, že naše stránka existuje. K tomu slouží právě indexace. Pozor si také dejte na meta tagy pro vyhledávací roboty. Pokud chcete, aby vyhledávače o stránce věděli, nemějte nastavený NOINDEX a NOFOLLOW. V takovém případě vám robot stránku nebude indexovat a odejde z ní. 

Na tento odkaz NEklikejte, pokud chcete s Vaší konkurencí hrát v SEO fair play.

Jak funguje indexace?

Index je seznam webových stránek, který si každý vyhledávač uchovává a nadále rozšiřuje. Nové položky do seznamu – indexu, však doplňují sami uživatelé. V tomto případě my, jakožto majitelé stránek. Pokud nějaká stránka v seznamu není, nepodléhá hodnocení kvality vstupní stránky, nastavení SEO a dalších parametrů. Z toho důvodu vyhledávače na naši stránku nenasměrují žádné potenciální zákazníky.

Jak to vypadá v praxi?

Představte si, že nakupujete ve sportovních potřebách a hledáte rybářské náčiní. Našli jste, co jste hledali? Super. Teď ještě potřebujete stan. Procházíte obchodem, ale oddělení se stany tam není. Co z toho plyne? Stan si v obchodě se sportovními potřebami zkrátka nekoupíte. Stejně to funguje s vyhledáváním na internetu. Pokud vyhledávač vaši stránku nevidí, zákazníci si u vás nic nekoupí.

Indexujte, indexujte, indexujte

Zde vidíme, že indexování je nedílnou součástí každého úspěšného webu. Nemáme-li všechny podstránky nebo kategorie webu indexované, lidé je neuvidí. Bez indexace vyhledávač nemá kompletní informace o našich stránkách. Nezná celkový obraz jeho skutečné podoby a neví, co se na webu nachází. Připravujeme se tak o velké množství klientů a potenciální zisk.

Jak je na tom náš web?

Jsou naše stránky indexované a tudíž k dispozici pro potenciální klienty? Na to nám dá rychlou a jasnou odpověď nástroj od Googlu, od Seznamu nebo přímo Collabim.

 

Collabim

Pokud využíváte nástroj Collabim, není nic jednoduššího, než vytvořit jednorázovou analýzu, zvolit Analýzu URL, vyplnit požadovanou adresu nebo přímo nechat nahrát celou sitemapu a v nastavení měření zaškrtnout Analýza URL indexace. 

Collabim zpracuje Váš požadavek a vytvoří seznam zvolených URL adres s informací, zda jsou a které jsou indexované či neindexované. 

 

Google Search Console

Začneme nástrojem od Googlu. Jednoduše zadáme adresu url podstránky a potvrdíme svou volbu. Search Console nám dá jasnou odpověď. Je stránka indexovaná? Ví o ní Google? Je zapsaná v souboru sitemap? A mnoho dalšího.

Seznam

U Seznamu je zjištění indexace trochu náročnější. Naštěstí pro nás však mají také nástroj, který nám se zjištěním stavu podstránek pomůže.

Vyhledávací operátory

Třetí variantou ověření indexace jsou vyhledávací operátory. Pro každý vyhledávač je to jiné. Do Googlu zadáváme “inurl:” a do Seznamu “info:”. Za dvojtečku vždy doplníme adresu dané stránky, která nás zajímá. Tak jednoduše zjistíme, zda vyhledávač naši stránku zná. Pokud ne, je na řadě napravení současné situace.

Jak indexovat stránky?

U Googlu se neznalost stránek napravuje snadno. Opět použijeme Google Search Console a zadáme adresu url podstránky. Pomocí tlačítka pak zažádáme o indexaci stránky. V případě Seznamu použijeme formulář pro přidání stránky do vyhledávání. Tu najdeme tak, že do vyhledávače napíšeme dotaz: “přidat stránku do vyhledávání seznam”.

Tip na rychlejší indexaci

Možná máme velké množství stránek, které indexované nejsou. Zadávat pak všechny ručně zabere zbytečně mnoho času. Hromadná indexace se liší u jednotlivých vyhledávačů.

TIP: Podívejte se na podrobný návod „Jak přidat stránku do Google„, který jsme pro vás připravili.

Google

Indexaci si usnadníme pomocí souboru sitemap.xml. O jeho tvorbě si řekneme jindy. Soubor sitemap jednoduše nahrajeme do Google Search Console, která si s tím už poradí.

Seznam

Seznam nabízí nástroj Seznam Webmaster tools, který jednoduše propojíme s Collabimem. V sekci nástroje pak požádáme o reindexaci, dodáme adresy, které chceme indexovat, a zbytek Collabim dořeší za nás.

Jsou v indexu všechny stránky?

Nejčastější problém se vyskytuje zejména u e-shopů s rozsáhlou nabídkou zboží. Představte si, že máme internetový obchod s tisícem různých produktů. Google zná pouze sto padesát z nich. Následkem je nízká návštěvnost. Navíc tak přicházíme o zisk. A to zejména v případě, kdy jeden z nejzajímavějších produktů není vidět.

Proč stránka v indexu není?

Hlavním důvodem je absence interního prolinkování. Vhodné umístění odkazů mezi podstránkami zajistí jak indexaci, tak návštěvnost. Například u e-shopu toho docílíme tvorbou setů a kategorií. Při prodeji zimních čepic přidáme jako související produkty rukavice. Tím smysluplně prolinkujeme obě produktové stránky. Návštěvníky tak přirozeně a logicky provedeme celým webem. Při správném interním prolinkování se uživatelé budou cítit dobře a navíc tak pozitivně ovlivníme i vyhledávače.

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit