Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Přesměrování a jak se v nich vyznat

Přesměrování je způsob, jak přesměrovat návštěvníka i roboty vyhledávače z jednoho URL na jiné. Tuto funkci využijete v případě, když přesunete obsah na novou URL adresu (tzn. např. i ručně změníte adresu), smažete stránky, změníte název domény nebo sloučíte weby. Vyhýbejte se řetězovým přesměrováním, tzn. nepřesměrovávejte URL na již přesměrovanou URL atd. Přesměrovávejte na správnou verzi webu. Použijte správný protokol (http nebo https) a název domény (s www nebo bez). Nezapomeňte na závěrečné lomítko (pokud ho používáte).

Přesměrování 301 (trvalé přesměrování)

Tento způsob přesměrování stránek přenáší 90–99 % hodnoty staré stránky (Page Rank nebo také tzv. Link Equity – hodnota z příchozích odkazů) na novou. Ve většině případů je přesměrování 301 nejlepší metodou pro implementaci přesměrování na webu. Pro vyhledávače i boty je to signál, že byla původní stránka  trvale přesunuta na novou. Vyhledávače při takovém přesunutí předpokládají, že se stará URL nejenom přemístila na novou, ale že na nové stránce najdete buď původní nebo upravený nový obsah.

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Přesměrování 302 (dočasné přesměrování)

Stavový kód 302 vrací server na požadavek při návštěvě URL, která byla dočasně přesunuta. Tento typ přesměrování se používá, když např. na stránce dočasně pracujete, přepracováváte obsah, aktualizujete atd. Toto přesměrování dělejte v případě, že původní URL bude opět funkční a platná. Toto přesměrování také můžete vyzkoušet v případě, že chcete dočasně otestovat novou stránku a potřebujete získat zpětnou vazbu od návštěvníků.

Vliv přesměrování 301 a 302 na SEO

Přesměrováním 301 odeberete původní stránku z indexu vyhledávačů a většina hodnoty stránky se převede na novou stránku. Použijete-li přesměrování 302, původní stránka zůstane zaindexovaná a na novou stránku se nepřevede žádná hodnota ze staré stránky. Vyhledávače předpokládají, že se jedná o dočasný stav.

Redirect Chains

Redirect Chains jsou zřetězená přesměrování, která odkazují na další přesměrování. Pokud stránka A odkazuje na stránku B a ta je přesměrována na stránku C, jedná se o řetězec přesměrování.
Boti vyhledávačů většinou následují maximálně 5 takovýchto přesměrování, než přeruší procházení.

Přesměrování v Shoptetu v doplňku Základní SEO

Změníte-li URL některé stránky, doporučuji starou adresu přesměrovat na novou. Zaindexovaná stránka bude přivádět organickou návštěvnost na relevantní obsah. Na starou stránku také mohly vést jiné odkazy z jiných stránek nebo další interní odkazy. Přesměrováním se postaráte o převedení hodnoty ze staré na novou stránku a vyhnete se nechtěnému zobrazování neexistující stránky se stavovým kódem 404 (nenalezeno).

V Shoptetu přesměrování stránky uděláte přes MARKETING → Základní SEO → Přesměrování adres (URL). Zde si zvolíte typ přesměrování, buď trvalé (301), nebo dočasné (302).

Přesměrování v Shoptetu v doplňku Pokročilé SEO (automatické přesměrování) K tomu, abyste mohli funkci automatického přesměrování využít, musíte mít zakoupené rozšíření Pokročilé SEO.

Poté musíte mít na záložce Automatické přesměrování zaškrtnuté varianty přesměrování při změně URL produktu nebo kategorie.

Funguje to následovně. Pokud změníte již existující URL u produktu nebo kategorie, systém provede automatické přesměrování staré URL na nově vytvořenou URL.
Systém se tak snaží zabránit tomu, aby se návštěvníci dostávali na neexistující stránky (tzv. 404). Návštěvníci se na takovouto stránku mohou dostat několika způsoby:

1. Stránka již byla zaindexována vyhledávači, zobrazuje se ve výsledku vyhledávání a vyhledávače na ni posílají organickou návštěvnost.
2. Na stránku vedou interní odkazy v rámci webu, takže se na neexistující stránku může dostat uživatel pohybem po stránkách.
3. Na stránku vede odkaz z jiné, externí, stránky, kde nemáme odkazy pod kontrolou.
4. Na stránku může být směřována placená kampaň, která posílá návštěvníky na neexistující stránku.

Kontrolu takto automaticky vytvořených přesměrování můžete provést v doplňku Základní SEO na kartě Přesměrování adres (URL). Automaticky vytvořené přesměrování poznáte tak, že má ve sloupci Automaticky vložené slovíčko ANO.
Na obrázku níže vidíte, že byla kategorie /asymetricke/ přejmenována na /asymetricke-vany/ a že došlo tím pádem k automatickému přesměrování (3. sloupec s hodnotou ANO).

 

Chyby a nechtěná přesměrování

Funkce automatické přesměrování je dobrý sluha, ale špatný pán. V průběhu tvorby e-shopu se může stát, že budete v začátcích vytvářet kategorie, přejmenovávat je nebo do e-shopu naimportujete natvrdo feed dodavatele, jenž vám vytvoří nechtěnou strukturu kategorií, kterou si následně budete upravovat. Právě při těchto operacích se vám může stát, že si přejmenujete kategorii a na toto přejmenování zapomenete. Potom budete vytvářet v doplňku Pokročilé SEO parametrické kategorie a vytvoříte již dříve existující kategorii, která je ale díky předešlé změně v přesměrovaných kategoriích. Zákazník se tak na parametrickou kategorii nikdy fakticky nedostane, protože bude vždy přesměrován. Proto doporučuji čas od času zkontrolovat, co vše a kam máte přesměrováno, abyste se vyhnuli nechtěným přesměrováním.

Příklad vzniku nechtěného přesměrování u e-shopu s módou:

Přejmenujete si dříve vytvořenou kategorii „Bílá trička“ na kategorii „Trička“, protože začnete používat Pokročilé SEO a kategorii Bílá trička si vytvoříte pomocí parametrických kategorií.

Toto přejmenování ale způsobí trvalé automatické přesměrování z URL /bila-tricka/ na /tricka/. Za nějaký čas budete vytvářet v kategorii Trička parametrické kategorie a vytvoříte si pomocí parametru hojně hledanou kategorii Bílá trička /bila-tricka/. Systém vám URL umožní vytvořit, protože v systému žádná duplicitní URL neexistuje. Zákazník se ale na tuto kategorii nikdy nedostane, protože při zadání této URL bude vždy přesměrován do dříve přejmenované a tím pádem přesměrované kategorie /tricka/. Jaké stránky máte přesměrované poznáte technickou analýzou stránek.
K technické analýze používám Screaming Frog SEO Spider, který identifikuje všechna přesměrování (301 i 302). Pokud používáte Collabim, můžete využít technickou analýzu stránek.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit