Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Co je to web, webová stránka a jaký je mezi nimi rozdíl

Web vs. webová stránka

V dnešním světě plném digitálních technologií je důležité rozumět základním pojmům, a to obzvlášť těm, které se často pletou – například web a webová stránka. Ačkoliv se tyto termíny často používají zaměnitelně, ve skutečnosti se nejedná o jednu a tutéž věc. Pojďme se podrobněji podívat na to, co tyto pojmy znamenají a jaký rozdíl mezi webem a webovou stránkou.

Co je to web

Web je souborem vzájemně souvisejících webových stránek, které se nacházejí na jedné doméně a jsou mezi sebou propojeny odkazy. Lze si tak představit web jako knihu a webové stránky, které jej tvoří, jako jednotlivé listy této knihy.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Nic však není černobílé, a i v tomto případě existuje jedna výjimka – jednostránkový web. Znát jej můžete i pod anglickými ekvivalenty jako tzv tzv. one-page nebo single page web. Takový web je tvořen pouze jedinou webovou stránkou a setkáte se s ním zpravidla u malých podnikatelů nebo společností, kterým stačí stručná webová prezentace jejich služeb.

Přesnější definicí tak může být, že je web sbírkou textového, multimediálního a jiného obsahu prezentovaného na jedné nebo více webových stránkách.

Je lepší jednostránkový nebo vícestránkový web?

Mnoho provozovatelů webu upřednostňuje rozčlenění obsahu na oddělené webové stránky. Důvodem je optimalizace pro vyhledávače, resp. cílení na specifická klíčová slova prostřednictvím jednotlivých webových stránek, a také zjednodušení konzumace obsahu pro uživatele

Narazíte ale také na spoustu webů s jednoduchým jednostránkovým designem. Ten je skvělou volbou především tehdy, nemáte-li velký objem obsahu. Pojďme si nyní navzájem porovnat obě varianty, abychom odhalili, jaké výhody a možnosti každá z nich nabízí.

Jednostránkový web Vícestránkový web
Veškerý obsah webu se nachází na jedné webové stránce. Různá témata na webu mají své vlastní webové stránky, z nichž každá má jedinečnou adresu URL (např. stránka produktu, kontakty atd.)
Kvůli své struktuře a malému množství obsahu není příliš SEO-friendly. Lépe funguje se SEO, protože vám umožňuje cílit na různá klíčová slova oddělenými webovými stránkami.
Hodí se pro firmy či podnikatele, kteří teprve začínají a doufají, že vybudují zavedenou značku i s omezeným obsahem. Perfektní pro firmy s mnoha produkty nebo službami.
Jsou cenově příznivé. Jsou zpravidla dražší.

Jak optimalizovat web pro SEO

Chcete-li optimalizovat svůj web tak, aby si jej oblíbili uživatelé i vyhledávače, následujte tato 3 základní doporučení:

  • maximalizujte rychlost načítání webových stránek,
  • vylepšete uživatelský zážitek,
  • zajistěte, aby váš web obsahoval dostatečně kvalitní obsah a obrázky, ale také relevantní klíčová slova na každé webové stránce.

Co je to web, webová stránka a jaký je mezi nimi rozdíl

Zdroj: ChatGPT, DALL-E

Co je to webová stránka

Webová stránka je základní stavební jednotkou webu. Jedná se o jeden HTML dokument, který lze prohlížet online a vytváří se pomocí HTML, CSS či Javascriptu. Každá webová stránka má svoji jedinečnou adresu URL, po jejímž zadáním do adresního řádku webového prohlížeče se vám zobrazí právě tato stránka.

Pro ilustraci si lze představit webovou stránku jako místnost, z nichž se následně skládá celý dům, tedy v tomto případě web.

Jak optimalizovat webovou stránku pro SEO

SEO není oborem, ke kterému existuje univerzální a už vůbec ne stručný návod. Pro začátek vám zde nabídneme alespoň 7 praktických tipů, jak správně optimalizovat jednotlivé webové stránky:

  • naplňte webové stránky kvalitním a hodnotným obsahem,
  • udržujte adresy URL jednoduché, čitelné a přiměřeně do nich zahrňte klíčová slova,
  • optimalizujte title a meta description každé webové stránky,
  • zaujměte působivými nadpisy a dodržujte jejich správnou strukturu,
  • klíčová slova v textu používejte přirozeně, netapetujte,
  • používejte kvalitní obrázky, které rovněž optimalizujte,
  • pracujte s hypertextovými odkazy, v případě těch externích se propojujte jen s kvalitními a autoritativními weby.

Rozdíly mezi webem a webovou stránkou přehledně

Oba jednotlivé pojmy jsme si už definovali, a tak již nyní zřejmě cítíte rozdíl mezi webem a webovou stránkou. Pro lepší přehlednost si nyní pojďme srovnat jejich podstatné znaky vedle sebe v přehledné tabulce.

Web Webová stránka
Web je shlukem webových stránek s různými tématy nacházejících se na určitých adresách URL. Webová stránka je částí webu, která zahrnuje obsah jako text, obrázky, videa, odkazy na další relevantní webové stránky atd.
K přístupu na web se používá doménová adresa. Lze k ní přistupovat přes přímou adresu URL nebo web.
Adresa URL webu neobsahuje cestu k souboru. Adresa URL webové stránky obsahuje cestu k souboru.
Soubor více webových stránek hostovaných na serveru. Samostatný hypertextový dokument, který je součástí webu.
Je místem, které se používá k zobrazení obsahu. Používá se k ukládání obsahu, který má být zobrazen na webu.
Složitější na vývoj, který je časově náročný. Méně složitá na vývoj, který také zabere méně času.
Adresa webu (doména) je nezávislá na adrese webové stránky. Pokud je webová stránka z nějakého důvodu smazána, web bude nadále fungovat. Všechny ostatní webové stránky na tomtéž webu budou také fungovat jako obvykle. Adresa webové stránky konkrétního webu je přímo závislá na adrese webu (doméně). Webová stránka nebude fungovat, pokud je doména, resp. web, mimo provoz.
Příklady konkrétních webů: Collabim.cz, Facebook.com, Seoprakticky.cz atd. Příklady webových stránek: O nás, Kontakty, Ceník, Reference, FAQ atd.

Proč si web a webovou stránku rozhodně neplést?

Nyní se konečně dostáváme k té praktické stránce věci — proč se zkrátka nevyplatí si tyto dva pojmy plést? A proč jsme zmiňovali optimalizaci webu i webových stránek? Jistě jste se už dovtípili, že za tímhle vším opět stojí SEO.

Záměna těchto dvou termínů může poměrně snadno zhatit vaši marketingovou kampaň z jednoho prostého důvodu – vyhledávače neindexují weby, ale pouze webové stránky. To znamená, že když roboti vyhledávačů procházejí váš web, prohlížejí si každou jednotlivou webovou stránku a indexují je individuálně na základě jejich obsahu, nikoliv na základě společného celku.

Z toho vyplývá, že pokud se snažíte prostřednictvím webu cílit na konkrétní klíčová slova, musíte optimalizovat každou webovou stránku, kterou chcete na tyto fráze cílit. Hlavním cílem Google je totiž dostat uživatele co nejblíže té konkrétní věci, kterou hledá (například hledá-li uživatel frází „bílé tričko“, Google mu nabídne kategorii plnou bílých triček). Svůj web tedy musíte optimalizovat na úrovni každé z jeho jednotlivých webových stránek.

Autor: SEOPRAKTICKY.CZ

Použité zdroje

  1. Difference Between Website and Webpage | Know More [online]. [cit. 11. 11. 2023]. Dostupné z: https://byjus.com/gate/difference-between-website-and-webpage/
  2. What is the difference between webpage, website, web server, and search engine? – Learn web development | MDN [online]. [cit. 11. 11. 2023]. Dostupné z: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Learn/Common_questions/Web_mechanics/Pages_sites_servers_and_search_engines
  3. Webpage vs. Website: Differences You Need to Know [online]. [cit. 11. 11. 2023]. Dostupné z: https://blog.hubspot.com/website/webpage-vs-website
  4. The differences between a website, web page and home page [online]. [cit. 11. 11. 2023]. Dostupné z: https://www.one.com/en/websitebuilder/what-is-a-website
  5. Website vs. Webpage – Is there a Difference? [online]. [cit. 12. 11. 2023]. Dostupné z: https://www.websiteplanet.com/blog/website-vs-webpage-difference/
Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit