S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Jak a proč optimalizovat obrázky pro vyhledávače [aktualizace 09/2019]

Většina článků zabývajících se tématikou SEO (search engine optimalisation) úplně opomíjí optimalizaci obrázků pro vyhledávání. Je to dáno i tím, že se Google o svém obrázkovém vyhledávání (Image Search) moc často nevyjadřuje a téměř nikdo se v našich končinách tomuto tématu do hloubky nevěnoval. Přitom si podle populární případové studie, kterou má na svědomí Brian Dean z Backlinko, stránky s alespoň jedním obrázkem vedou ve výsledcích vyhledávání mnohem lépe, než stránky bez nich.

V tomto článku si ukážeme, jak pozice obrázků na Google zjistit a jak se jim dá pomoci, abyste z nich vydolovali maximální přínos pro návštěvnost Vašich webových stránek.

 

Kdy se zabývat optimalizací obrázků pro vyhledávání

Důležitost obrázků se pro jednotlivé typy webů dozajista liší. Ne každý business potřebuje věnovat zvýšené úsilí optimalizaci obrázků pro vyhledávaní. Jiný přístup by měl zvolit web advokátní kanceláře, jiný zase e-shop s desetitisíci produkty. V případě e-shopů se dotazovací fráze v obrázcích velmi často nacházejí na začátku nákupního procesu! Google navíc integruje obrázek s dalšími prodejními informacemi, jak je vidět i na obrázku níže.

Příklad vyhledávání podle obrázku přes Google
Příklad vyhledávání podle obrázku přes Google

 

Kromě e-shopů mají největší potenciál pro přivedení návštěv z obrázků weby zabývající se například:

  • Recepty
  • Tipy na výlety
  • Stylovými doplňky do domácnosti
  • Výtvarným uměním a kresbou
  • Módním oblečením

Obecně vzato, všechny weby, které se zabývají vizuálně atraktivním obsahem, by měly věnovat zvýšenou pozornost optimalizaci pro vyhledávání podle obrázků. Mějte však na paměti, že první pozice v obrázcích bez skutečných návštěv a splnění cílů webu Vám moc platné nebudou 🙂 Proto je na začátek dobré zjistit, jakou návštěvnost Vám obrázky přinášejí. Pojďme se podívat, jak na to.

 

Jak zjistit počet prokliků z Obrázků Google

Pro zjištění dat o tom, jak moc se našim obrázkům daří, bude naším hlavním pomocníkem Google Search Console (GSC). Podrobnou statistiku o struktuře návštěvnosti (metriku typickou pro Google Analytics) tam sice neuvidíme,, na druhou stranu se nám zobrazí počet kliknutí. Pokud se chcete o Google Search Consoli dovědět více, doporučuji náš rozcestník, kde se dozvíte třeba to, jak nastavit GSC, nebo k čemu všemu ji lze využít při optimalizaci webu.

Informace o obrázcích v GSC získáme přepnutím Typu vyhledávání v menu „Výkon“.

Zjištění návštěvnosti webu přes obrázky v Google Search Console

 

Jakmile vyberete filtrování výkonu webových stránek podle obrázků, můžete zjistit, které stránky, země a zařízení nejvíce přispěly k zobrazení obrázků Vašeho webu ve výsledcích Google Image Search. K počtu kliknutí si můžete načíst i počet zobrazení, průměrnou pozici a CTR. Tato data se dají následně ještě srovnat s minulým obdobím.

Další výhodou Google Search Console je možnost přidání sitemapy pro obrázky, díky čemuž následně uvidíte i počet (ne)zaindexovaných obrázků. Využití sitemapy pro obrázky je obzvláště přínosné pro e-shopy, kterým umožňuje efektivně spravovat mnoho obrázků najednou. Samotná existence obrázku v sitemapě sice jeho indexaci nezaručí, pomůže však k odhalení nezaindexovaných obrázků, tedy těch, které Google ve výsledcích hledání nezobrazí.

 

Jak zjistit návštěvnost z Obrázků Seznam

Na Seznamu pochopitelně postup podobný tomu na Google nefunguje 🙂 Nějaká data i přesto zjistit dokážete, a to v Google Analytics. Stačí si vyfiltrovat zdroj návštěvnosti obrazky.cz:

Návštěvnost ze Seznam Obrázků v Google Analytics
Návštěvnost ze Seznam Obrázků v Google Analytics

 

Měření pozic obrázků ve vyhledávání

Pokud již obrázky na Vašem webu máte a potřebujete zjistit, jak si vedou ve výsledcích vyhledávače Google,  je jednorázové měření pozic v nástroji Collabim ideální způsob, jak data rychle získat. Kromě toho lze nástroj snadno použít, pokud chcete zjistit pozice konkurence ve výsledcích obrázků.

Měření pozic obrázků ve vyhledávání
Měření pozic obrázků ve výsledcích vyhledávání

 

Collabim také ukazuje, zda se na dané klíčové slovo zobrazují ve výsledcích vyhledávačů tzv. SERP Features a jestli se v nich zobrazil úryvek Vašeho webu. SERP Features jsou speciální prvky vyhledávání, které uživatelům pomáhají najít výsledek, aniž by museli více klikat na výsledky hledání. Jsou to například videa, lokality, obrázky nebo reklamy.

Zobrazení SERP Features v Collabimu
SERP Features v Collabimu

 

O měření pozic obrázků přes jednorázové analýzy Collabim se můžete dovědět více v naší nápovědě. Pokud jste se s nástrojem Collabim ještě nestkali, můžete si jej vyzkoušet zdarma.

 

Jak dosáhnout vyšších pozic obrázků ve vyhledávání?

  1. Vkládejte relevantní obrázky v kontextu okolního obsahu stránky. Napomáhá to rozpoznání obsahu daného obrázku a pomůže zajistit to, aby se obrázek na relevantní klíčové slovo zobrazil.
  2. Ujistěte se, že obrázek správně pojmenováváte (google-pozice-obrazku.jpg je lepší, než image002.jpg) předtím, než ho nahrajete na web. Název by měl obsahovat klíčové slovo, na které se chcete zobrazit, neměl by obsahovat diakritiku a měl by mít mezery nahrazené pomlčkami. Při výběru vhodných klíčových slov berte v úvahu i konkurenčnost – slovo „malba na zeď návod“ bude mít oproti slovu „malba“ mnohem menší konkurenci, avšak i menší hledanost.
  3. Pokud to Váš redakční systém umožňuje, pohrajte si s popisky obrázků. V případě fotografií produktů na e-shopu je zvykem popisek generovat automaticky, při vkládání obrázků do článků je většinou třeba je upravit ručně. Důležitý je zejména „alt“ text, neboli alternativní popis. Pokud máte více času, přidejte i titulek a popisek obrázku.
    Příklad úpravy popisků ve WordPressu
    Příklad úpravy popisků ve WordPressu

     

  4. Zmenšete velikost obrázků pomocí tzv. komprimace. Ta se buď provádí automaticky na straně serveru, nebo pomocí speciálního software. S komprimací menšího počtu obrázků Vám pomůže např. TinyPNG. To zajistí i rychlejší načítání Vaší stránky, což je plus nejenom pro uživatele. Komprimace by neměla být na úkor kvality.
  5. Požádejte vývojáře Vašeho webu o vytvoření sitemapy pouze s obrázky. Dokumentaci a doporučení naleznete v české nápovědě Google – Soubory Sitemap pro obrázky.
  6. Používejte takové obrázky, které si patřičnou pozornost zasluhují – pravděpodobně více zaujme kvalitní autorská fotografie než obrázek z fotobanky.
  7. Ujistěte se, že je možné obrázky na stránce načíst i bez Javascriptu, například pomocí nástroje Browseo. Ten na první pohled prozradí i obrázky, které jsou zbytečně větší, než při výsledném načtení na stránce – ikonka vlaječky v přepínači jazykové mutace nemusí mít rozměr 500×500 px.

Tyto tipy pomůžou vyhledávacím robotům snáze identifikovat a zařadit Vaše obrázky. Další informace se můžete dočíst v Pokynech pro obrázky v Nápovědě Google.

A jedna rada na závěr… Plnohodnotná optimalizace webových stránek se skládá z mnoha kroků, optimalizace pro vyhledávání obrázků ji pouze vhodně doplňuje. Pokud poroste kvalita Vaší stránky, bude se lépe dařit i obrázkům.

 

 

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit