Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Obecné pokyny pro strukturovaná data

Aby byla strukturovaná data způsobilá pro zobrazení bohatých výsledků ve výsledcích vyhledávání Google, neměla by porušovat Zásady obsahu pro vyhledávání Google (mezi něž patří i zásady týkající se spamu). Kromě toho jsou na této stránce podrobně popsány obecné pokyny, které se vztahují na všechna strukturovaná data: musí být dodrženy, aby byla způsobilá pro zobrazení jako bohatý výsledek ve vyhledávání Google.

Pokud vaše stránka obsahuje problém se strukturovanými daty, může to mít za následek ruční akci. Ruční akce týkající se strukturovaných dat znamená, že stránka ztrácí způsobilost pro zobrazení jako bohatý výsledek; nemá vliv na to, jak se stránka umístí ve webovém vyhledávání Google. Chcete-li zkontrolovat, zda máte ruční akci, otevřete v konzole Search Console sestavu Ruční akce.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

💡Důležité: Google nezaručuje, že se vaše strukturovaná data zobrazí ve výsledcích vyhledávání, i když je stránka správně označena podle testu bohatých výsledků. Zde jsou některé běžné důvody, proč tomu tak je:

  • Použití strukturovaných dat umožňuje zobrazení funkce, nezaručuje však, že bude přítomna. Algoritmus Google přizpůsobuje výsledky vyhledávání tak, aby vytvořil to, co považuje za nejlepší pro uživatele, v závislosti na mnoha proměnných, včetně historie vyhledávání, polohy a typu zařízení. V některých případech může určit, že jedna funkce je vhodnější než jiná, nebo dokonce že nejlepší je textový výsledek.
  • Strukturovaná data nereprezentují hlavní obsah stránky nebo jsou potenciálně zavádějící.
  • Strukturovaná data jsou nesprávná způsobem, který test bohatých výsledků nedokázal zachytit.
  • Obsah, na který strukturovaná data odkazují, je uživateli skrytý.
  • Stránka nesplňuje pokyny pro strukturovaná data popsané na této stránce, pokyny pro konkrétní funkci strukturovaných dat, zásady vyhledávání Search Essentials nebo zásady obsahu pro vyhledávání Google.

Technické pokyny

Soulad s technickými pokyny můžete otestovat pomocí nástroje Rich Results Test a nástroje URL Inspection, které zachytí většinu technických chyb.

Formát

Chcete-li získat nárok na bohaté výsledky, označte stránky svého webu jedním ze tří podporovaných formátů:

  • JSON-LD (doporučeno)
  • Mikrodata
  • RDFa

Přístup

Neblokujte své stránky se strukturovanými daty pro Googlebot pomocí robots.txt, noindexu nebo jiných metod řízení přístupu.

Pokyny pro kvalitu

Tyto pokyny pro kvalitu nelze snadno testovat pomocí automatizovaného nástroje. Porušení pokynů pro kvalitu může zabránit zobrazení syntakticky správných strukturovaných dat jako bohatého výsledku ve vyhledávání Google, případně může způsobit jejich označení jako spamu.

Obsah

  • Dodržujte zásady pro vyhledávání spamu na webu Google.
  • Uvádějte aktuální informace. Google nezobrazí bohatý výsledek pro časově omezený obsah, který již není relevantní.
  • Poskytněte originální obsah, který jste vytvořili vy nebo vaši uživatelé.
  • Neoznačujte obsah, který není pro čtenáře stránky viditelný. Například pokud značka JSON-LD popisuje interpreta, tělo HTML musí popisovat stejného interpreta.
  • Neoznačujte irelevantní nebo zavádějící obsah, například falešné recenze nebo obsah nesouvisející se zaměřením stránky.
  • Nepoužívejte strukturovaná data k oklamání nebo uvedení uživatelů v omyl. Nevydávejte se za žádnou osobu nebo organizaci, ani nezkreslujte údaje o svém vlastnictví, příslušnosti nebo hlavním účelu.
  • Obsah ve strukturovaných datech se musí řídit také dalšími pokyny nebo zásadami pro obsah, které jsou zdokumentovány v průvodci konkrétní funkcí. Například obsah ve strukturovaných datech JobPosting se musí řídit zásadami pro obsah pracovních nabídek. Obsah ve strukturovaných datech Practice problems musí dodržovat zásady pro obsah Practice problems.

Relevance

Strukturovaná data musí být věrnou reprezentací obsahu stránky. Zde je několik příkladů nerelevantních dat:

  • Stránka s živými sportovními přenosy, která označuje přenosy jako místní události.
  • Stránka o práci se dřevem, která označuje návody jako recepty.

Úplnost

  • Uveďte všechny požadované vlastnosti uvedené v dokumentaci pro konkrétní typ bohatých výsledků. Položky, u kterých chybí požadované vlastnosti, nejsou způsobilé pro bohaté výsledky.
  • Čím více doporučených vlastností uvedete, tím kvalitnější bude výsledek pro uživatele. Například: uživatelé dávají přednost nabídkám práce s výslovně uvedenými platy před nabídkami bez nich; uživatelé dávají přednost receptům se skutečnými uživatelskými recenzemi a skutečnými hvězdičkovými hodnoceními (upozorňujeme, že recenze nebo hodnocení, které nejsou od skutečných uživatelů, mohou vést k ručnímu zásahu). Řazení bohatých výsledků zohledňuje další informace.

Umístění

  • Umístěte strukturovaná data na stránku, kterou popisují, pokud není v dokumentaci uvedeno jinak.
  • Pokud máte duplicitní stránky se stejným obsahem, doporučujeme umístit stejná strukturovaná data na všechny duplicitní stránky, nejen na kanonickou stránku.

Specifičnost

  • Snažte se pro své značení používat co nejkonkrétnější použitelné názvy typů a vlastností definované ve schema.org.
  • Dodržujte všechny další pokyny uvedené v dokumentaci pro konkrétní typ bohatých výsledků.

Obrázky

  • Při zadávání obrázku jako vlastnosti strukturovaných dat dbejte na to, aby byl obrázek relevantní pro stránku, na které se nachází. Pokud například definujete vlastnost obrázku NewsArticle, musí být obrázek relevantní pro daný zpravodajský článek.
  • Všechny adresy URL obrázků zadané ve strukturovaných datech musí být prohledávatelné a indexovatelné. Jinak je vyhledávač Google nemůže najít a zobrazit na stránce s výsledky vyhledávání. Chcete-li zkontrolovat, zda má Google přístup k vašim adresám URL, použijte nástroj Kontrola URL.

Více položek na stránce

Více položek na stránce znamená, že na stránce je více než jeden druh věcí. Stránka může například obsahovat recept, video, které ukazuje, jak tento recept připravit, a drobečkové informace (breadcrumb infomation) o tom, jak mohou lidé tento recept objevit. Všechny tyto uživateli viditelné informace lze také označit strukturovanými daty, což vyhledávačům, jako je například vyhledávání Google, usnadňuje porozumění informacím na stránce. Když přidáte více položek, které se ke stránce vztahují, vyhledávač Google má úplnější představu o tom, čeho se stránka týká, a může ji zobrazit v různých funkcích vyhledávání.

Vyhledávání Google rozumí více položkám na stránce, ať už je vnoříte do sebe, nebo zadáte každou položku zvlášť:

  • Nesting: Pokud je jedna hlavní položka a další položky jsou seskupeny pod hlavní položkou. To je užitečné zejména při seskupování souvisejících položek (například recept s videem a recenzemi).
  • Jednotlivé položky: Když je každá položka samostatným blokem na stejné stránce.

Pokud existují položky, které jsou užitečnější, když jsou propojeny dohromady (například recept a video), použijte @id v položkách receptu i videa, abyste určili, že video se týká receptu na stránce. Pokud byste položky nepropojili dohromady, vyhledávač Google nemusí vědět, že může video zobrazit jako bohatý výsledek Recept.


Tyto příklady jsou pro stručnost zkráceny a neobsahují všechny požadované a doporučené vlastnosti funkcí. Úplný příklad najdete v dokumentaci ke konkrétnímu strukturovanému datovému typu.

Nesting

Zde je příklad vnořených strukturovaných dat, kde Recept je hlavní položka a agregateRating a video jsou vnořeny do Receptu.


<html>
   <head>
     <title>Jak vyrobit banánový chléb</title>
    <script type="application/ld+json">
    {
      "@context": "https://schema.org/",
      "@type": "Recept",
      "name": "Recept na banánový chléb",
      "description": "Nejlepší recept na banánový chléb, jaký kdy najdete! Naučte se, jak spotřebovat všechny ty banány navíc.",
      "aggregateRating": {
        "@type": "AgregateRating",
        "ratingValue": "4,7",
        "ratingCount": "123"
      },
      "video": {
        "@type": "VideoObject",
        "name": "Jak vyrobit banánový chléb",
        "description": "Takto uděláte banánový chléb v 5 snadných krocích.",
        "contentUrl": "https://www.example.com/video123.mp4"
       }
    }
    </script>
   </head>
   <body>
   </body>
</html>

Jednotlivé položky

Zde je příklad jednotlivých položek strukturovaných dat. Jsou zde dvě různé položky: Recept a Drobečkový seznam (breadcrumb list).


<html>
   <hlava>
     <title>Jak upéct banánový chléb</title>
    <script type="application/ld+json">
    [{
      "@context": "https://schema.org/",
      "@type": "Recept",
      "name": "Recept na banánový chléb",
      "description": "Nejlepší recept na banánový chléb, jaký kdy najdete! Naučte se, jak spotřebovat všechny ty banány navíc."
    },
    {
      "@context": "https://schema.org",
      "@type": "BreadcrumbList",
      "itemListElement": [{
        "@type": "ListItem",
        "position": 1,
        "name": "Recepty",
        "item": "https://example.com/recepty"
      },{
        "@type": "Položka seznamu",
        "position": 2,
        "name": "Recepty na chleba",
        "item": "https://example.com/recepty/recepty na chleba"
      },{
        "@type": "Položka seznamu",
        "position": 3,
        "name": "Jak upéct banánový chléb"
      }]
    }]
    </script>
   </head>
   <body>
   </body>
</html>

Další tipy

  • Aby vyhledávač Google pochopil hlavní účel stránky, uveďte hlavní typ strukturovaných dat, který odráží hlavní zaměření stránky. Pokud je například stránka hlavně o receptu, nezapomeňte kromě strukturovaných dat Video a Recenze zahrnout také strukturovaná data Recept. To je příležitost pro to, aby se daná stránka mohla zobrazovat ve více vyhledávačích (bohaté výsledky vyhledávání receptů, vyhledávání videí a úryvky recenzí). Pokud by stránka obsahovala pouze strukturovaná data Video, vyhledávač Google by o stránce nevěděl dost na to, aby ji mohl zobrazit také jako bohatý výsledek receptu.
  • Chcete-li zajistit, aby stránka plně reprezentovala obsah, který je viditelný pro uživatele, ujistěte se, že jsou všechny položky strukturovaných dat úplné. Pokud například obsahuje více recenzí, ujistěte se, že obsahuje všechny recenze, které jsou pro lidi na stránce viditelné. Pokud by stránka neoznačila všechny recenze na stránce, bylo by to zavádějící pro lidi, kteří na základě zobrazení stránky ve výsledcích vyhledávání očekávají, že uvidí všechny tyto recenze.

Překlad, odborná a obsahová korektura: SEOPRAKTICKY.CZ

Použité zdroje

  1. General Structured Data Guidelines | Google Search Central | Documentation | Google for Developers. (n.d.). Google for Developers. [online]. Dostupné z: https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/sd-policies
Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit