Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Chyby v optimalizaci stránek: proč se stránky nedostanou nebo neudrží v TOP 10

Nejdříve začnu tím, co vnímám jako problém při poptávkách po optimalizacích.
Zadavatelé chtějí být dobře vidět, chtějí se dobře rankovat (umisťovat ve výsledcích vyhledávání), chtějí více organické návštěvnosti, což je samo o sobě jako definice cíle v pořádku.

Již méně se ale řeší kvalita vstupních stránek, relevance cílového obsahu ve vztahu k optimalizovaným vyhledávacím frázím. Chybí odpovídající nabídka produktů na vstupních stránkách. Je buď minimální, nebo nerelevantní. A s takovýmto výchozím stavem projektu nelze dělat optimalizaci cílových vstupních stránek zaměřených na záměr uživatele = vybrat si a nakoupit (v případě e-shopů)!

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Tyto produktově poloprázdné kategorie pak nemají šanci konkurovat e-shopům, které nabízejí široké portfolio dobře popsaných produktů, kategorií a obecně vstupních stránek, navíc obohacených o smysluplné rozcestníky (fasetové filtrace a předpřipravené další vstupní stránky), které upřesňují
záměr vyhledávajícího a zvyšují uživatelský zážitek.

Fasetová filtrace: Pokud máte e-commerce webovou stránku s produkty, které obsahují mnoho parametrů, pravděpodobně na webu budete používat fasetovou navigaci (Faced navigation).
Fasetová navitace a filtry umožňují selektovat produkty kombinací různých parametrů, aby zákazník získal nabídku
přesně podle jím poptávaných parametrů.

Často mi chodí poptávky z e-shopů, které jsou ušité horkou jehlou, u nichž se neinvestovalo do obsahu, komfortu nakupujícího, UX, kde chybí nabídka na vstupních stránkách nebo jsou texty překopírované z jiných projektů či nalité
prostřednictvím neupravených feedů.

Upřímně. Takové projekty s velkou mírou pravděpodobnosti v organickém vyhledávání neuspějí.

I přes získanou organickou návštěvnost se efekt nedostaví. Uživatelé přijdou na vstupní stránky, které jejich vyhledávací záměr nenaplní.
Nabídka produktů bude nedostatečná, nepřehledná nebo neatraktivně prezentovaná.
Uživatelé na stránkách nebudou marnit čas. Zvýší se Bounce Rate (míra okamžitého opuštění), zkrátí se průměrná doba trvání relace (doba 1 návštěvy strávené na stránce), sníží se počet stránek na 1 relaci, zvýší se Dwell-time (čas návratu zpět do výsledků vyhledávání v důsledku nenalezení odpovídajícího obsahu, který byl proklamován v SERP).

Dwell Time je množství času, který uplyne, když uživatel klikne na výsledek vyhledávání a poté se z webu vrátí zpět do SERP. Krátká doba setrvání (např. méně než 5 sekund) může být pro vyhledávače indikátorem nekvalitního nebo nerelevantního obsahu (vůči vyhledávacímu dotazu).

Co v takovém případě udělají vyhledávače, které jsou schopny tyto KPI sbírat, vyhodnocovat a promítat je do hodnocení relevantnosti stránek? Sníží hodnocení stránky a tato stránka nebude mít šanci na lepší hodnocení.

Nesnažte optimalizovat a cílit na fráze, u kterých nejste schopni uspokojit záměr vyhledávajícího. Ztrácíte tím čas i peníze. Zaměřte se na vaše silné stránky, vytvářejte vstupní stránky, které budou perfektně uspokojovat potřeby vyhledávajících.

Co je v SEO nejdůležitější: postupujme podle priorit

Slyšeli jste o Maslowově hierarchii potřeb?

Maslowova pyramida (potřeb) je hierarchie lidských potřeb, kterou definoval americký psycholog Abraham Harold Maslow v roce 1943. Podle této teorie má člověk pět základních potřeb. Tyto potřeby seřadil podle toho, jak se postupně vyvinuly, a zároveň podle toho, jsou-li vyšší nebo nižší ve smyslu své hodnoty. Současně byl přesvědčen, že uspokojení nižších potřeb je předpokladem toho, aby nastoupily vyšší potřeby.

A stejné je to v SEO. Nemůžete řešit potřeby ze špičky pyramidy, pokud nemáte vyřešené základní potřeby ze spodní části pyramidy!

Obrázek 2: Maslowova pyramida hierarchie lidských potřeb. Zdroj: Chování zákazníka (J. Vysekalová)

Mozlowova hierarchie potřeb SEO

Zakladatel SEO nástroje MOZ, Rand Fishkin, vytvořil podobnou pyramidu, aby vysvětlil, jak by lidé měli postupovat v optimalizaci stránek.Tuto pyramidu v MOZ nazvali vtipně „Mozlowova hierarchie potřeb SEO“.

Stejně jako v případě Maslowovy pyramidy se od základny směrem vzhůru řeší postupně nejpodstatnější věci.
V MOZ definovali celkem 7 základních kroků optimalizace:
1. Přístupnost pro crawlery, aby vyhledávače mohly stránky procházet
2. Působivý obsah, který odpovídá vyhledávacímu dotazu
3. Klíčové fráze optimalizované tak, aby přilákaly vyhledávače
4. Skvělý uživatelský zážitek, včetně vysoké rychlosti načítání a působivého
UX
5. Sdílení hodnotného obsahu, který pomáhá při získávání zpětných odkazů
a citací

6. Titulek, URL a description, které zvyšují CTR (míru prokliku ve výsledku
vyhledávání = SERP)
7. Optimalizace stránek s pomocí strukturovaných dat pro rozšířené výsledky
vyhledávání (Rich Snippets)

Tento postup by měl nastavit zrcadlo všem, kteří začínají optimalizaci od konce, postupují nekoncepčně a chaoticky.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit