Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Kanonizace (rel=”canonical”)

Kanonická značka (rel=“canonical“) je fragment kódu HTML, který definuje hlavní verzi pro duplicitní, téměř duplicitní a velmi podobné stránky. Pokud máte jednu stránku přístupnou pomocí několika adres URL nebo různé stránky s podobným obsahem (například stránku ve verzi pro  mobily a pro počítače), Google je považuje za duplicitní verze stejné stránky. Jednu adresu URL vybere Google jako kanonickou verzi a bude ji procházet. Všechny ostatní adresy URL budou považovány za duplicitní a budou procházeny méně často. Pokud Googlu explicitně nesdělíte, která adresa URL je kanonická, Google ji buď vybere za vás, nebo oběma přiřadí stejnou váhu, což může vést k nechtěnému chování.

Proč explicitně vybírat kanonické adresy URL?

K explicitnímu výběru kanonické stránky ze sady duplicitních nebo podobných stránek může být řada důvodů:

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>
  1. Zadání adresy URL, kterou lidem chcete zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. Chcete, aby lidé vaši produktovou stránku zelených šatů navštěvovali spíše pomocí adresy https://www.example.com/saty/zelene/zelenesaty.html než pomocí adresy https://example.com/saty/koktejlove?gclid=ABCD.
  2. Konsolidace signálů ohledně odkazů pro podobné nebo duplicitní stránky. Vyhledávačům pomáhá, pokud mohou informace, které mají pro jednotlivé adresy URL (například odkazy na ně), zkonsolidovat do jedné preferované adresy URL. To znamená, že odkazy z jiných webů na adresu http://example.com/saty/koktejlove?gclid=ABCD budou zkonsolidovány s odkazy na adresu https://www.example.com/saty/zelene/zelenesaty.html.
  3. Měření metrik pro jeden produkt nebo téma. Pokud je k dispozici celá řada adres URL, je obtížnější získat konsolidované metriky pro
    konkrétní obsah.
  4. Správa syndikovaného obsahu. Pokud svůj obsah syndikujete k zobrazení v jiných doménách, chcete hodnocení stránky konsolidovat
    na svoji preferovanou adresu URL.
  5. Zabránění vynakládání času na procházení duplicitních stránek (neplýtvání crawl budgetem). Chcete, aby Googlebot z vašeho webu
    získal co nejvíc. Je proto lepší, aby na něm trávil čas procházením nových (nebo aktualizovaných) stránek, než aby procházel verze
    stejných stránek pro počítače a mobily.

Google uvádí, že obvykle respektuje kanonickou adresu URL, kterou jste nastavili, ale ne ve všech případech. Je to proto, že kanonické značky jsou doporučení, nikoli direktivy. Pokud jsou respektovány, měly by se všechny signály, jako jsou odkazy, sloučit s kanonickou adresou URL.

Nemáte duplicitní obsah? Potřebujete tedy kanonizovat?

Hodně provozovatelů stránek je přesvědčených, že má na svých stránkách pouze originální stránky bez duplicit. Crawleři ale procházejí všechny URL, nejenom ty, které jste vědomě vytvořili. To znamená, že vidí vasedomena.com/produkt a vasedomena.com/produkt?barva=cervena jako jedinečné stránky, přestože se jedná o stejnou webovou stránku se stejným nebo podobným obsahem.

Tento typ stránek se nazývá parametrické URL a jsou běžnou příčinou duplicitního obsahu zejména na e-shopech s fasetovou filtrací.

Zde jsou některé další běžné příčiny duplicitního obsahu, které se vztahují na všechny typy webových stránek:

  1. URL s vyhledávacími parametry (např. example.com?q=search-term),
  2. URL s ID relace (např. htps://example.com?sessionid=3),
  3. URL s tisknutelnou verzí stránek na další stránce (např. Example.com/page a example.com/print/page),
  4. URL s kategorií pro příspěvky v různých kategoriích (např. Example.com/sluzby/seo/ a example.com/special/seo/),
  5. URL pro různé typy zařízení, např. pro mobilní verzi (např. example.com a m.example.com),
  6. URL pro AMP a non-AMP verze stránky (např. Example.com/page a amp.example/page),
  7. poskytování stejného obsahu ve variantách s www a bez www (např. http://example.com a http://www.example.com),
  8. poskytování stejného obsahu na variantách s https a bez https (např. http://www.example.com a https://www.example.com),
  9. poskytování stejného obsahu s koncovými lomítky a bez nich (např. https://example.com/page/ a http://www.example.com/page),
  10. poskytování stejného obsahu ve výchozích verzích stránky, jako jsou indexové stránky (např. https://www.example.com/, https://www.example.com/index.htm, https: //www.example. com /index.html, https://www.example.com/index.php, https://www.example.com/default.htm atd.), poskytování stejného obsahu na URL s velkými písmeny i bez nich (např. Https://example.com/page/ a http://www.example.com/Page/).

V těchto situacích je klíčové správné použití kanonických značek.

Pozor aktualizace! Vypadá to, že Google definitivně AMP pohřbil, více zde.

Pravidla pro implementaci kanonického odkazu

Pravidlo č. 1: Používejte absolutní adresy URL

John Mueller z Googlu uvádí, že je nejlepší použít absolutní (ne relativní) cesty
s prvkem odkazu rel =“canonical“.

Měli byste tedy použít následující strukturu:

Pravidlo č. 2: Použijte malá písmenka v URL

Protože Google může s velkými a malými písmenky v URL zacházet jako se dvěma různými adresami URL, je třeba na serveru v prvé řadě vynutit malá písmena. Až poté je možné použít kanonické značky pro URL adresy.

Pravidlo č. 3: Používejte správnou verzi domény (HTTPS vs. HTTP)

Pokud používáte zabezpečenou doménu, ujistěte se, že používáte následující verzi své adresy URL.

 

Pravidlo č. 4: Používejte self-referential canonical

John Mueller říká, že i když to není povinné, doporučuje se používat self-referential kanonické značky. Jedná se o kanonický odkaz, který odkazuje sám na sebe (na stránku, ve které je vložený).

Pravidlo č. 5: Použijte jednu kanonickou značku na stránku

Pokud stránka obsahuje více kanonických značek, Google je ignoruje všechny!

Jak implementovat kanonický odkaz

Kanonickou stránku lze v sadě duplicitních stránek podle použití označit za kanonickou několika způsoby:
Použití značky link s atributem rel=“canonical“
Všechny duplicitní stránky označte pomocí prvku link s atributem rel=“canonical“. Do sekce <head> duplicitních stránek přidejte prvek <link> s atributem rel=“canonical“ odkazující na kanonickou stránku jako zde:

Pokud má kanonická stránka mobilní verzi, přidejte na ni prvek link s atributem rel=“alternate“ odkazující na mobilní verzi:

Použití záhlaví protokolu HTTP rel =“canonical“

Pokud můžete konfigurovat svůj server, můžete kanonické adresy URL dokumentů jiného typu než HTML (například souborů PDF) uvádět pomocí záhlaví protokolu HTTP rel=“canonical“. Jestliže například zobrazujete soubor PDF pomocí několika adres URL, můžete Googlebota informovat o kanonické adrese URL souboru PDF tak, že pro duplicitní adresy URL budete vracet záhlaví protokolu HTTP rel=“canonical“
podobné tomuto:

Použití souboru Sitemap

Pro všechny své stránky vyberte kanonické adresy URL a odešlete je v souboru Sitemap. Všechny stránky uvedené v souboru Sitemap jsou navrženy jako kanonické. Googlebot podle podobnosti obsahu určí, které stránky jsou duplicitní (pokud některé duplicitní jsou). Google nezaručuje, že adresy URL uvedené v souboru Sitemap bude považovat za kanonické, ale jedná se o jednoduchý způsob definování kanonických adres pro velký web. Soubory Sitemap jsou užitečný způsob, jak Googlu sdělit, které stránky na svém webu považujete za nejdůležitější. Do souboru Sitemap nezahrnujte nekanonické stránky. Pokud jej používáte, zahrňte do něj pouze kanonické adresy URL.

Pro adresy URL, jejichž podpora byla ukončena, použijte přesměrování 301

Tuto metodu použijte, když se chcete zbavit existujících duplicitních stránek, přičemž potřebujete zajistit hladký přechod před ukončením podpory starých adres URL.

Předpokládejme, že lze stránku navštívit několika způsoby:

Jednu z těchto adres URL si vyberte jako kanonickou a pomocí přesměrování 301 odesílejte provoz z ostatních adres URL na tu preferovanou.
Nejlepší způsob, jak zajistit, aby uživatelé i vyhledávače byli směrováni na správnou stránku, je přesměrování 301 na straně serveru. Stavový kód 301 znamená, že požadovaná stránka byla natrvalo přemístěna jinam.

Interní prolinkování

Tím, jak odkazujete z jedné stránky na druhou na svém webu, dáváte vyhledávačům jasný kanonizační signál. John Mueller ve videu vysvětluje, jaké všechny signály může Google používat k získání informací, díky kterým určí správnou kanonickou stránku.

Nejčastější chyby při kanonizaci

Blokování kanonické verze URL v robots.txt
2. Direktiva noindex na kanonické stránce
3. Status 4XX na kanonické verzi stránky
4. Kanonizování stránkování (Pagination Site) na úvodní stránku (první stránku stránkování)

5. Nepoužití kanonického odkazu ve spojení s hreflang
5.1 Značky hreflang se používají k určení jazykového a geografického cílení webové stránky.
5.2 Google uvádí, že při používání hreflang byste měli určit kanonickou stránku ve stejném jazyce.
6. Použití více rel=“canonical“ tagů na jedné stránce
7. Použití rel=“canonical“ v elementu <body>

 

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit