Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Dočasné pozastavení nebo vypnutí webové stránky

Pokud nejste schopni vyřídit objednávky nebo mnoho vašich produktů není skladem, můžete uvažovat o dočasném uzavření vašeho internetového obchodu. Pokud je situace dočasná, což znamená, že očekáváte, že v následujících týdnech nebo měsících budete moci produkty prodávat, společnost Google doporučuje přijmout opatření, která zachovají co nejvíce postavení vašeho webu ve vyhledávání. Tento průvodce vysvětluje, jak můžete bezpečně pozastavit své online podnikání.

Omezit funkčnost webu (doporučeno)

Pokud je vaše situace dočasná a plánujete znovu otevřít svůj online obchod, Google doporučuje, abyste svůj web ponechali online a omezili jeho funkčnost. Tento přístup je doporučený, protože minimalizuje případné negativní dopady na přítomnost vašeho webu ve vyhledávání. Lidé mohou stále najít vaše produkty, přečíst si recenze nebo přidat seznamy přání, aby mohli později nakoupit. Google doporučuje provést následující kroky:

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>
  • Vypněte funkci košíku: Vypnutí funkce košíku je nejjednodušší přístup, který nic nemění na viditelnosti vašeho webu ve vyhledávání.
  • Zobrazení banneru nebo vyskakovacího okna: Na všech stránkách včetně vstupní stránky se zobrazí banner nebo vyskakovací okno, které uživatelům rychle objasní stav. Zmiňte se o všech známých a neobvyklých zpožděních, dodacích lhůtách, možnostech vyzvednutí nebo doručení, aby uživatelé pokračovali se správným očekáváním. Chcete-li zabránit tomu, aby se obsah banneru nebo vyskakovacího okna zobrazoval ve fragmentu ve výsledcích vyhledávání, použijte atribut HTML data-nosnippet. Nezapomeňte dodržovat pokyny společnosti Google týkající se vyskakovacích oken a bannerů.
  • Aktualizujte strukturovaná data: Pokud váš web používá strukturovaná data (například produkt, kniha, událost), nezapomeňte je vhodně upravit (zohlednit aktuální dostupnost produktu nebo změnit události na zrušené). Pokud má vaše firma fyzickou prodejnu, aktualizujte strukturovaná data Local Business tak, aby odrážela aktuální otevírací dobu.
  • Zkontrolujte svůj kanál Merchant Center: Pokud používáte Merchant Center, dodržujte osvědčené postupy pro atribut dostupnosti.
  • Informujte Google o svých aktualizacích: Chcete-li požádat Google o opětovné prohledání omezeného počtu stránek (například domovské stránky), použijte konzolu pro vyhledávání. Pro větší počet stránek (například všechny stránky produktů) použijte sitemapy.

Google nedoporučuje: Zakázat celý web


Varování: Systémy společnosti Google jsou navrženy tak, aby byly robustní a pomáhaly webovým stránkám zotavit se z dočasných problémů. Úplné vyřazení webu z indexu Google je však významná změna, po které může trvat delší dobu, než se web zotaví. Neexistuje žádná pevně stanovená doba pro obnovu po úplném odstranění a neexistuje žádný mechanismus, který by ji urychlil. Proto Google důrazně doporučuje místo odstranění webu z vyhledávání omezit jeho funkčnost.


Můžete se rozhodnout zakázat celý web. Jedná se o krajní opatření, které by mělo být provedeno pouze na velmi krátkou dobu (maximálně několik dní), protože jinak bude mít i při správném provedení výrazné dopady na web ve vyhledávání.

Ujistěte se, že jste zvážili následující vedlejší účinky zakázání celého webu:

  • 🚫Zákazníci se nedozvědí, co se s vaší firmou děje, pokud ji vůbec nenajdou online.
  • 🚫Vaši zákazníci nemohou najít nebo si přečíst informace z první ruky o vaší firmě a její příklad, recenze, specifikace, návody na opravy nebo manuály nebudou k nalezení. Informace třetích stran nemusí být tak správné nebo vyčerpávající jako ty, které můžete poskytnout vy. To často ovlivňuje i budoucí nákupní rozhodnutí.
  • 🚫Znalostní panely mohou ztratit informace, jako jsou kontaktní telefonní čísla a logo vašeho webu.
  • 🚫Selže ověření Google Search Console a vy ztratíte veškerý přístup k informacím o své firmě ve vyhledávání. Souhrnné přehledy v Google Search Console ztratí data, protože stránky budou vyřazeny z indexu.
  • 🚫Znovuobnovení po delší době bude podstatně obtížnější, pokud bude třeba váš web nejprve znovu zaindexovat. Navíc není jisté, jak dlouho by to trvalo a zda by se web poté ve vyhledávání zobrazoval podobně.

Pokud se rozhodnete, že to musíte udělat (opět nedoporučeno), zde je několik možností:

  • Pokud potřebujete naléhavě zakázat web na 1–2 dny, pak místo celého obsahu vraťte informační chybovou stránku se stavovým kódem odpovědi HTTP 503. Ujistěte se, že dodržujete osvědčené postupy pro zakázání webu.
  • Pokud potřebujete web zakázat na delší dobu, pak poskytněte indexovatelnou domovskou stránku jako zástupný kód, který uživatelé najdou ve vyhledávání pomocí stavového kódu 200 HTTP.
  • Pokud potřebujete rychle skrýt web ve vyhledávání, zatímco zvažujete možnosti, můžete web z vyhledávání dočasně odebrat.

Osvědčené postupy pro vypnutí webu


Varování: Mějte na paměti, že pokud stránka vrátí stavový kód odpovědi HTTP 503, není možné, aby systémy Google obnovily názvy, popisy, metadata nebo strukturovaná data obsažená na webové stránce.


Ačkoli se nedoporučuje vypnutí webu, zde je několik osvědčených postupů, pokud se rozhodnete tak učinit:

  • ✅Pokračujte v povolování procházení prostřednictvím souboru robots.txt. Nevracejte stavový kód odpovědi HTTP 503 pro soubor robots.txt, protože to blokuje veškeré procházení.
  • ✅Potvrďte stavový kód odpovědi 503 HTTP lokálně pomocí nástroje curl nebo podobného nástroje. Například:

curl -I -X GET "https://www.example.com/"
HTTP/1.1 503 Služba není dostupná
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/html
(...)

  • ✅Chcete-li minimalizovat zatížení chybové stránky 503 na straně serveru a klienta, dodržujte tyto osvědčené postupy:
    • Použijte hlavičku HTTP retry-after s datem nebo dobou trvání nejlepší snahy,
    • používejte statické HTML.
    • minimalizujte zdroje mimo stránku; používejte inline soubory stylů CSS a obrázky kódované base-64.
  • ✅V obsahu chybové stránky poskytněte uživatelům jasné pokyny pro další kroky. To by mohlo zahrnovat:
    • odkazy na další informace,
    • datum, kdy očekáváte, že bude webová stránka opět online, nebo kdy budou informace aktualizovány.
    • jak kontaktovat zákaznický servis.
  • 🚫Nezakazujte veškeré procházení v souboru robots.txt. Vrácení platného souboru robots.txt, který zakazuje veškeré procházení, může vést k odstranění obsahu webu a případně i jeho adres URL z vyhledávání Google.
  • 🚫Neblokujte webové stránky vracením stavových kódů 403, 404, 410 HTTP nebo pomocí meta tagu noindex robots nebo hlavičky x-robots-tag HTTP. Tím dojde k odstranění adres URL webové stránky z vyhledávače Google.
  • 🚫Nepoužívejte nástroj pro dočasné odstranění webových stránek v Google Search Console pro uzavření. Pokud tak učiníte, znemožníte uživatelům najít váš web, aby se mohli dozvědět o jeho stavu. Také potenciální prodejci nebo pobočky produktů vaší firmy se mohou nadále zobrazovat ve vyhledávání.
  • 🚫Neblokujte soubor robots.txt pomocí stavového kódu odpovědi HTTP 503.

Nejčastější dotazy

Co když web zavřu jen na několik týdnů?

Úplné uzavření webu, byť jen na několik týdnů, může mít negativní důsledky pro indexaci vašeho webu společností Google. Místo toho společnost Google doporučuje omezit funkčnost webu. Mějte na paměti, že uživatelé mohou chtít najít informace o vašich produktech, službách a společnosti i v případě, že momentálně nic neprodáváte.

Co když chci vyloučit všechny nepodstatné produkty?

To je v pořádku. Zajistěte, aby lidé nemohli nakupovat nedůležité produkty omezením funkčnosti webu.

Mohu požádat Google, aby v době dočasného uzavření mého webu méně procházel stránky?

Ano, můžete snížit rychlost procházení robotem Google, i když se to ve většině případů nedoporučuje. Může to mít určitý vliv na čerstvost výsledků ve vyhledávání. Může například trvat déle, než se ve vyhledávání projeví, že všechny vaše produkty nejsou momentálně k dispozici. Na druhou stranu, pokud procházení Googlebotem způsobuje kritické problémy se zdroji serveru, je to správný přístup. Společnost Google doporučuje nastavit si připomenutí, abyste obnovili rychlost procházení, jakmile budete připraveni vrátit se do provozu.

Jak mohu stránku rychle zaindexovat nebo aktualizovat?

Chcete-li požádat Google o opětovné prohledání omezeného počtu stránek (například domovské stránky), použijte konzolu pro vyhledávání. Pro větší počet stránek (například všechny stránky produktů) použijte mapy stránek.

Co když zablokuji přístup na své stránky určité oblasti?

Google obecně prochází stránky z USA. Pokud zablokujete USA, vyhledávač Google nebude mít k vašim stránkám vůbec přístup. Nedoporučuje se dočasně blokovat přístup k vašemu webu celému regionu; místo toho Google doporučuje omezit funkčnost webu pro daný region.

Měl bych použít nástroj pro odebrání vyprodaných produktů?

Ne. Pokud to uděláte, zákazníci nebudou moci ve vyhledávání najít informace o vašich produktech z první ruky a u produktu mohou být stále k dispozici informace třetích stran, které mohou být nesprávné nebo neúplné. Je lepší tuto stránku stále povolit a označit ji jako vyprodanou. Lidé tak stále pochopí, o co jde, i když si danou položku nemohou koupit. Pokud produkt z vyhledávání odstraníte, lidé se nedozvědí, proč je pryč.

Překlad, odborná a obsahová korektura: SEOPRAKTICKY.CZ

Použité zdroje

  1. Temporarily Pause Or Disable Website | Google Search Central  |  Documentation  |  Google for Developers. Google for Developers – from AI and Cloud, to Mobile and Web [online]. Dostupné z: https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/pause-online-business

Související články

Základy vyhledávání

Základy SEO

Procházení a indexování

Ranking a možnosti zobrazení ve výsledku vyhledávání

Monitorování a odstraňování chyb

Průvodce pro konkrétní stránky

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit