Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Údržba SEO vašich webových stránek

Pokud je váš web na Googlu a jste obeznámeni se základy SEO, máte mnoho možností, jak zlepšit zobrazení svého webu na Googlu. Při správě a údržbě svých webových stránek můžete narazit na další jedinečné scénáře, které ovlivňují vyhledávání Google. Tato příručka se zabývá složitějšími úkoly v oblasti SEO, jako je příprava na přesun webu nebo správa vícejazyčného webu.

Ovládání způsobu, jakým Google prohledává a indexuje váš web

Přečtěte si průvodce fungováním vyhledávání Google – pokud dobře nerozumíte procesu procházení/indexování/obsluhy, bude obtížné odstraňovat problémy nebo předvídat chování vyhledávání na vašem webu.

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Duplicitní obsah

Ujistěte se, že rozumíte tomu, co jsou kanonické stránky a jak ovlivňují procházení a indexování vašeho webu.

Zdroje

Ujistěte se, že všechny zdroje (obrázky, soubory CSS apod.) nebo stránky, které má Google procházet, jsou pro Google přístupné. To znamená, že nejsou blokovány žádnými pravidly robots.txt a jsou přístupné anonymnímu uživateli. Nepřístupné stránky se nezobrazí v Přehledu indexování stránek a nástroj Kontrola URL je zobrazí jako neprohlížené. Blokované zdroje se v nástroji Kontrola URL zobrazují pouze na úrovni jednotlivých adres URL. Pokud jsou důležité zdroje na stránce blokovány, může to společnosti Google zabránit ve správném procházení stránky. Pomocí nástroje Kontrola URL vykreslete živou stránku a ověřte, zda Google vidí stránku tak, jak očekáváte.

Robots.txt

Pomocí pravidel robots.txt zabráníte procházení a pomocí sitemapy zase podpoříte procházení. Zablokujte procházení duplicitního obsahu na webu nebo nedůležitých zdrojů (například malé, často používané grafiky, jako jsou ikony nebo loga), které by mohly přetížit server požadavky. Nepoužívejte robots.txt jako mechanismus zabraňující indexování; k tomu použijte značku noindex nebo požadavky na přihlášení.

Mapy stránek (sitemapy)

Mapy stránek jsou velmi důležitým způsobem, jak společnosti Google sdělit, které stránky jsou pro váš web důležité, a poskytují také další informace (například frekvenci aktualizací) a jsou velmi důležité pro procházení netextového obsahu (například obrázků nebo videa). Ačkoli Google neomezí procházení pouze na stránky uvedené v mapách stránek, bude tyto stránky procházet přednostně. To je důležité zejména pro weby s rychle se měnícím obsahem nebo se stránkami, které nemusí být objeveny prostřednictvím odkazů. Používání map stránek pomáhá Googlu zjistit, které stránky na vašem webu má procházet přednostně. Přečtěte si také další informace o sitemapách.

Internacionalizované nebo vícejazyčné stránky

Pokud váš web obsahuje více jazyků nebo je zaměřen na uživatele v určitých lokalitách:

  • přečtěte si o vícejazyčných webech, kde najdete obecné rady, jak spravovat weby, které mají lokalizovaný obsah pro různé jazyky nebo regiony,
  • pomocí hreflang informujte Google o různých jazykových variantách stránek na webu,
  • pokud váš web přizpůsobuje obsah svých stránek na základě lokalizace požadavku, přečtěte si, jak to může ovlivnit procházení vašeho webu společností Google.

Migrace stránky nebo webu

V případě, že budete potřebovat přesunout jednu adresu URL nebo dokonce celý web, postupujte podle následujících pokynů.

Migrace jedné adresy URL

Pokud stránku trvale přesunete na jiné místo, nezapomeňte pro ni implementovat přesměrování 301. Pokud je přesun z nějakého důvodu pouze dočasný, vraťte místo toho přesměrování 302, abyste Googlu sdělili, že má stránku nadále procházet.

Když uživatel požádá o stránku, která byla odstraněna, můžete vytvořit vlastní stránku 404, která mu poskytne lepší zážitek. Dbejte jen na to, abyste při požadavku uživatele na stránku, která již neexistuje, vrátili skutečnou chybu 404, nikoli měkkou 404.

Migrace webu

Pokud migrujete celý web, proveďte všechny potřebné změny 301 a mapy stránek a poté o přesunu informujte společnost Google, abychom mohli začít procházet nový web a předávat signály na nový web. Přečtěte si, jak migrovat web.

Dodržujte osvědčené postupy procházení a indexování (crawling, indexing)

  • Zajistěte, aby roboti Google mohli vaše odkazy prohledávat.
  • Používejte rel=nofollow pro placené odkazy, odkazy vyžadující přihlášení nebo nedůvěryhodný obsah (například obsah odeslaný uživateli), abyste se vyhnuli tomu, že jim předáte autoritu své stránky nebo že se jejich špatná kvalita odrazí na vás.
  • Správa crawl budgetu: Pokud je váš web obzvláště rozsáhlý (stovky milionů stránek, které se pravidelně mění, nebo třeba desítky milionů stránek, které se často mění), nemusí být společnost Google schopna procházet celý váš web tak často, jak byste si přáli, takže možná budete muset společnost Google nasměrovat na nejdůležitější stránky vašeho webu. Nejlepším mechanismem, jak toho dosáhnout, je v současné době uvést v mapách stránek seznam naposledy aktualizovaných nebo nejdůležitějších stránek a méně důležité stránky skrýt pomocí pravidel robots.txt.
  • Používání JavaScriptu: Dodržujte doporučení společnosti Google týkající se JavaScriptu na webových stránkách.
  • Vícestránkové články: Pokud máte článek rozdělený na několik stránek, ujistěte se, že jsou na nich viditelné odkazy na další a předchozí stránku, na které mohou uživatelé kliknout (a že se jedná o odkazy, které lze procházet). To je vše, co potřebujete k tomu, aby byla sada stránek procházena společností Google.
  • Stránky s nekonečným scrollováním: Google může mít problémy s procházením stránek s nekonečným posouváním (scrollováním). Pokud chcete, aby stránka byla procházena, poskytněte její stránkovanou verzi.
  • Zablokování přístupu k adresám URL, které mění stav, jako je odesílání komentářů, vytváření účtů, přidávání položek do košíku apod. K zablokování těchto adres URL použijte soubor robots.txt.
  • Prohlédněte si seznam typů souborů, které jsou indexovatelné společností Google.
  • V nepravděpodobné situaci, kdy se zdá, že Google prochází váš web příliš často, můžete snížit rychlost procházení webu. Mělo by se však jednat o vzácný případ.
  • Pokud váš web stále používá protokol HTTP, doporučujeme přejít na protokol HTTPS, a to kvůli bezpečnosti uživatelů i vaší vlastní.

Pomozte společnosti Google porozumět vašim stránkám

Klíčové informace na webu uvádějte v textu, nikoli v grafice. Ačkoli Google dokáže analyzovat a indexovat mnoho typů souborů, text je stále nejjistějším způsobem, jak pomoci Googlu pochopit obsah stránky. Pokud používáte jiný než textový obsah nebo chcete poskytnout další vodítko k obsahu webu, přidejte na stránky strukturovaná data, která Googlu pomohou porozumět obsahu (a v některých případech poskytnou speciální funkce vyhledávání, například rich results).

Pokud si rozumíte s jazykem HTML a základním kódováním, můžete strukturovaná data přidat ručně podle pokynů pro vývojáře. Pokud chcete trochu pomoci, můžete použít editor WYSIWYG Structured Data Markup, který vám pomůže vygenerovat základní strukturovaná data za vás.

Pokud nemáte možnost přidávat do stránek strukturovaná data, použijte nástroj Data Highlighter, který umožňuje zvýraznit části stránky a sdělit společnosti Google, co která část představuje (událost, datum, cenu atd.). Je to jednoduché, ale mohou nastat potíže s funkčností, pokud změníte rozvržení stránky.

Řiďte se pokyny společnosti Google

Upozornění: Ujistěte se, že dodržujete základní zásady vyhledávání. Některé z nich jsou doporučení a osvědčené postupy, jiné mohou vést k odstranění webu z indexu Google, pokud je nebudete dodržovat.

Pokyny pro konkrétní obsah

Pokud máte na svých stránkách specifické typy obsahu, zde je několik doporučení, jak je co nejlépe dostat do Googlu:

  • Video: Ujistěte se, že dodržujete osvědčené postupy pro videa, aby Google mohl najít, prohledat a zobrazit výsledky pro videa umístěná na vašem webu.
  • Podcasty: Můžete Googlu vystavit podle pokynů Googlu.
  • Obrázky: Dodržujte osvědčené postupy pro obrázky, aby se vaše obrázky zobrazovaly ve vyhledávání. Další informace o svém obrázku můžete v Obrázcích Google zobrazit uvedením metadat obrázku na stránce hostitele obrázku. Chcete-li zablokovat indexování obrázku, použijte pravidlo robots.txt.
  • Pro děti: Pokud je váš obsah určen speciálně pro děti, označte své stránky nebo web jako určený pro děti, abyste vyhověli zákonu o ochraně soukromí dětí na internetu (COPPA).
  • Stránky pro dospělé: Pokud váš web (nebo konkrétní stránky) obsahuje obsah určený pouze pro dospělé, můžete zvážit jeho označení jako obsah pro dospělé, který jej bude ve výsledcích vyhledávání SafeSearch filtrovat.
  • Zprávy: Pokud provozujete zpravodajský web, je třeba zvážit několik důležitých aspektů:
    • Pokud máte zpravodajský obsah, nezapomeňte si přečíst dokumentaci nápovědy Centra pro publikování Google.
    • Kromě toho si vytvořte mapu stránek Zprávy, která pomůže Googlu rychleji objevit obsah.
    • Ujistěte se, že na svých stránkách zabráníte zneužití.
    • Pokud chcete návštěvníkům poskytnout omezený počet zobrazení bez předplatného nebo přihlášení, přečtěte si článek o flexibilním vzorkování, kde se dozvíte některé osvědčené postupy pro poskytování omezeného přístupu k obsahu.
    • Podívejte se, jak společnosti Google označit předplatné a placený obsah na webu a zároveň umožnit procházení.
    • Podívejte se, jak pomocí metaznaček omezit použití textu nebo obrázků při generování výňatků výsledků vyhledávání.
    • Zvažte použití AMP nebo Web Stories pro rychlé načítání obsahu.
  • Ostatní stránky (například stránky o firmách, knihách, aplikacích, vědeckých pracích): Podívejte se na další služby Google, kde můžete zveřejnit své informace.
  • Zjistěte, zda Google podporuje funkci vyhledávání specifickou pro váš typ obsahu. Google podporuje specializované funkce vyhledávání pro recepty, události, stránky s nabídkami práce a další.

Správa uživatelského prostředí

Poskytování dobré uživatelské zkušenosti by mělo být hlavním cílem vašeho webu a dobrá uživatelská zkušenost je faktorem hodnocení. Poskytování dobrého uživatelského prostředí má mnoho prvků; zde je několik z nich.

Společnost Google doporučuje, aby webové stránky používaly protokol HTTPS namísto protokolu HTTP, čímž se zvýší bezpečnost uživatelů a webu. Stránky, které používají protokol HTTP, mohou být v prohlížeči Chrome označeny jako „nezabezpečené“.

Rychlá stránka obvykle předčí pomalou stránku ve spokojenosti uživatelů. Pro zjištění čísel výkonu celého webu můžete použít sestavu Core Web Vitals nebo službu PageSpeed Insights pro testování výkonu jednotlivých stránek. Více informací o vytváření rychlých stránek najdete na webu web.dev. Zvažte také použití AMP pro rychlé stránky.

Úvahy o mobilních zařízeních

Vzhledem k tomu, že vyhledávání na mobilních zařízeních nyní převyšuje vyhledávání na stolních počítačích, je důležité, aby vaše stránky byly optimalizované pro mobilní zařízení. Google nyní používá jako výchozí vyhledávač pro webové stránky mobilní vyhledávač. Přečtěte si o tom, jak zajistit, aby byl váš web mobilně přívětivý.

Ovládání vzhledu vyhledávání

Google nabízí ve vyhledávání Google mnoho druhů funkcí a zkušeností s výsledky vyhledávání, včetně hvězdiček s recenzemi, vložených políček pro vyhledávání na webu a speciálních typů výsledků pro konkrétní typy informací, jako jsou události nebo recepty. Podívejte se, které z nich jsou pro váš web vhodné, a zvažte jejich implementaci. Můžete poskytnout favicon, který se bude zobrazovat ve výsledcích vyhledávání vašeho webu. Můžete také poskytnout datum článku, který se zobrazí ve výsledcích vyhledávání.

Nezapomeňte si přečíst články o tom, jak pomoci Googlu poskytovat dobré odkazy na titulky a úryvky. Můžete také omezit délku úryvku, nebo jej na přání zcela vynechat. Podívejte se, jak pomocí metaznaček omezit použití textu nebo obrázku při generování fragmentů výsledků vyhledávání.

Jste-li vydavatelem evropského tisku, sdělte to službě Google Search Console.

Používání Google Search Console

Google Search Console nabízí širokou škálu přehledů, které vám pomohou sledovat a optimalizovat výkon vašich stránek ve vyhledávání Google. Přečtěte si více o tom, jaké přehledy používat.

Překlad, odborná a obsahová korektura: SEOPRAKTICKY.CZ

Použité zdroje

  1. Technical SEO Techniques and Strategies | Google Search Central  |  Documentation  |  Google Developers. Google for Developers – Software Development Guides, Tools & More  |  Google Developers [online]. Dostupné z: https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/get-started

Související články

Základy vyhledávání

Základy SEO

Procházení a indexování

Ranking a možnosti zobrazení ve výsledku vyhledávání

Monitorování a odstraňování chyb

Průvodce pro konkrétní stránky

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit