Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Začněte s vyhledáváním: průvodce pro vývojáře

Na tom, aby byl váš obsah vhodný pro vyhledávání, záleží, protože tak získáte více relevantních uživatelů, kteří si váš obsah prohlédnou. Tomu se říká optimalizace pro vyhledávače (SEO), která může vést k tomu, že na váš web přijde více uživatelů, kteří o něj mají zájem. Pokud má vyhledávač Google problémy s pochopením vaší stránky, možná přicházíte o důležitý zdroj návštěvnosti.

Tato příručka se zabývá tím, co mohou vývojáři udělat, aby jejich stránky dobře fungovaly s vyhledávačem Google. Kromě položek uvedených v této příručce se ujistěte, že je váš web bezpečný, rychlý, přístupný všem a funguje na všech zařízeních.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Chcete-li získat pomoc, která není tak technická, najdete ji v úvodním průvodci SEO. Průvodce SEO pro začátečníky se zabývá i dalšími aspekty SEO, například tvorbou obsahu.

Zjistěte, jak Google vidí vaše stránky

Chcete-li začít, otestujte své stránky v testu Mobile-Friendly a zjistěte, jak Google vidí vaše stránky. Googlebot je webový robot společnosti Google, který objevuje nové a aktualizované stránky pro index Google. Další informace o tomto procesu najdete na stránce Jak funguje vyhledávání Google.

Možná vás překvapí, že Google nevidí vždy vše, co se zobrazuje v prohlížeči. V následujícím příkladu Google neví, že na této stránce jsou obrázky, protože stránka používá funkci JavaScriptu, kterou Google nepodporuje.

Takto se stránka zobrazí uživateli. Uživatelé si mohou zobrazit obrázky a text v prohlížeči.

Jak uživatelé vidí stránku
Jak uživatelé vidí stránku

Zde je uvedeno, jak Google stránku zobrazuje. Google neví, že na této stránce jsou obrázky, protože stránka používá funkci JavaScriptu, kterou Google nepodporuje.

Jak Google vidí stránku
Jak Google vidí stránku

Zkontrolujte své odkazy

Googlebot se pohybuje z adresy URL na adresu URL tak, že načítá a analyzuje odkazy, sitemapy a přesměrování. Googlebot zachází s každou adresou URL, jako by to byla první a jediná adresa URL, kterou z vašeho webu viděl. Chcete-li se ujistit, že robot Googlebot najde všechny adresy URL na vašem webu:

  • Používejte prvky <a>, které může Google prohledávat. Zajistěte, aby na všechny stránky webu vedl odkaz z jiné nalezitelné stránky. Ujistěte se, že odkazující odkaz obsahuje buď text, nebo v případě obrázků atribut alt, který je relevantní pro cílovou stránku.
  • Vytvořte a odešlete mapu stránek (sitemap), která pomůže Googlebotovi inteligentněji procházet vaše stránky. Mapa stránek je soubor, ve kterém jsou uvedeny informace o stránkách, videích a dalších souborech na vašem webu a vztahy mezi nimi.
  • U aplikací v jazyce JavaScript, které mají pouze jednu stránku HTML, se ujistěte, že každá obrazovka nebo část jednotlivého obsahu má adresu URL.

Zkontrolujte, jak používáte JavaScript

Přestože Google používá JavaScript, existují určité rozdíly a omezení, které je třeba zohlednit při navrhování stránek a aplikací, abyste se přizpůsobili způsobu, jakým prohlížeče přistupují k vašemu obsahu a jak jej vykreslují. Přečtěte si více o základech SEO v JavaScriptu nebo o tom, jak odstranit problémy související s vyhledáváním v JavaScriptu.

Podívejte se na video o tom, jak Google při procházení, vykreslování a indexování zpracovává JavaScript.

Udržujte Google aktualizovaný při změnách obsahu

Aby Google rychle našel vaše nové nebo aktualizované stránky:

  • odesílejte mapy stránek (sitemapy),
  • požádejte Google, aby znovu prohledal vaše adresy URL.

Pokud máte stále potíže s indexováním stránek, zkontrolujte, zda protokoly serveru neobsahují chyby.

Nezapomeňte na slova na stránce

Googlebot dokáže najít pouze obsah, který je viditelný textově. Například text ve videích je pro Googlebota neviditelný. Aby vyhledávač Google pochopil, o čem vaše stránka je:

  • Ujistěte se, že je váš vizuální obsah vyjádřen v textové podobě: Například stránka kategorie produktů, která obsahuje seznam obrázků košil bez textového kontextu o každém obrázku, není optimální. Stránka kategorie produktů by měla obsahovat nějaké textové vysvětlení ke každému obrázku.
  • Dbejte na to, aby každá stránka měla popisný název a meta popis: Jedinečné názvy a meta popisy pomáhají Googlu ukázat, jak jsou vaše stránky relevantní pro uživatele, což zase může zvýšit návštěvnost ve vyhledávání.
  • Používejte sémantické HTML: Google sice indexuje HTML, obsah PDF, obrázky a videa, ale neindexuje obsah, který vyžaduje zásuvné moduly (například Java nebo Silverlight). Místo použití zásuvného modulu používejte pro svůj obsah sémantické značení HTML, kdykoli je to možné.

Informujte Google o dalších verzích svého obsahu

Google automaticky neví, že existuje více verzí vašeho webu nebo obsahu. Například mobilní a desktopová verze nebo mezinárodní verze vašeho webu. Chcete-li se ujistit, že Google uživatelům zobrazí správnou verzi, můžete:

  • Sjednotit duplicitní adresy URL.
  • Informovat Google o lokalizovaných verzích webu.
  • Zajistit, aby stránky AMP byly zjistitelné.

Kontrola obsahu, který Google vidí

Existuje několik způsobů, jak zablokovat Googlebot:

  • chcete-li Googlu zabránit v nalezení vaší stránky, omezte přístup k obsahu pouze na přihlášené uživatele (například použijte přihlašovací stránku nebo stránku zaheslujte),
  • chcete-li zablokovat procházení vaší stránky robotem Googlebot, vytvořte soubor robots.txt.

★ Soubor robots.txt není mechanismus, který by zabránil tomu, aby se webová stránka dostala do vyhledávače Google. Chcete-li, aby se webová stránka nedostala do Googlu, použijte pravidla noindex robots nebo stránku zaheslujte.

  • Chcete-li zablokovat indexování stránky Googlem, ale přesto umožnit její procházení, přidejte značku noindex.

★ Kombinace více pravidel procházení a indexování může způsobit, že některá pravidla budou působit proti jiným pravidlům.

Pokud se váš obsah nezobrazuje ve vyhledávání Google a chcete, aby se zobrazoval, postupujte podle následujících kroků:

  • zkontrolujte, zda má robot Google přístup ke stránce pomocí nástroje pro kontrolu URL,
  • otestujte soubor robot.txt a zjistěte, zda neúmyslně neblokujete procházení webu robotem Google,
  • zkontrolujte kód HTML, zda v meta značkách nejsou pravidla noindex.

Povolení bohatých výsledků pro váš web

Recept

Bohaté výsledky (rich results) mohou zahrnovat styly, obrázky nebo jiné interaktivní funkce, které mohou pomoci vašemu webu více vyniknout ve výsledcích vyhledávání. Pomocí strukturovaných dat na stránce můžete společnosti Google pomoci lépe pochopit vaši stránku a zobrazit pro ni bohaté výsledky ve vyhledávání tím, že jí poskytnete explicitní vodítka o významu stránky. Pokud si nejste jisti, kde začít, prohlédněte si galerii dostupných funkcí.

Překlad, odborná a obsahová korektura: SEOPRAKTICKY.CZ

Použité zdroje

  1. SEO Guide for Web Developers | Google Search Central  |  Documentation  |  Google Developers. Google for Developers – Software Development Guides, Tools & More  |  Google Developers [online]. Dostupné z: https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/get-started-developers#desktop

Související články

Základy vyhledávání

Základy SEO

Procházení a indexování

Ranking a možnosti zobrazení ve výsledku vyhledávání

Monitorování a odstraňování chyb

Průvodce pro konkrétní stránky

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit