Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Zapomeňte na SEOMATY

Seomaty jsou jednoduché stránky, které poskytují analýzu vybraných částí z vaší webové prezentace. Obvykle tyto služby dělají jednoduché analýzy tohoto typu:

  • analýza zdrojového kódu,
  • analýza základních on-page faktorů (délka titulků, popisků),
  • analýza klíčových slov (jednoduchá, nekomplexní, většinou vypíše tzv. keyword density = hustotu klíčových slov, zjišťují přítomnost KW v metapopiscích apod.),
  • zjištění pozice ve vyhledávači konkrétního klíčového slova (mnohdy zcela nepřesně),
  • SEO audit“ – na stránkách SEO servisu se nazývá „Síla webu“,
  • zjištění přítomnosti zpětných odkazů (ve zcela nedostatečné formě).

A proč jsou seomaty k ničemu?

  • Podávají vám zkreslené informace o stavu vaší optimalizace (na stupnici od 0–100 vykáže hodnotu, která je zcela nevypovídající k vaší reálné situaci).
  • Měří pozice jednoho klíčového slova (SEO o stovkách, či spíše o tisících frází, které jsou pro vás relevantní).
  • Často mají aplikovaná zastaralá pravidla (pracují s neexistujícími PageRanky, S-ranky, přítomností meta keywords v hlavičce atd.)
  • Analyzují pouze jednu stránku.
  • Pracují s metrikami, které jsou nerelevantní k hodnocení SEO.
  • Prezentují zcela demagogické výsledky.

Udělejme si malou případovou studii, jak kvalifikovaně seomaty vyhodnotí organicky nejúspěšnější stránky.

Na velmi konkurenční frázi „mobilní telefony“ se nejlépe na Googlu rankuje Heureka.


Chcete-li se vždy co možná nejobjektivněji podívat na SERP, zaměřte se na anonymní okno prohlížeče, který nezohledňuje ani vaši lokalitu, ani vaše předešlé vyhledávání.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Výsledek organicky nejúspěšnější URL dosáhl na stránkách seo-servis.cz 24 bodů! Optikou seomatu by někdo v Heurece měl dostat výpověď…

V druhém seomatu si stránky vedly lépe, pořád jejich hodnocení naznačuje poměrně velké rezervy v optimalizaci. Dosáhly 62 bodů ze 100.

Síla SEO o kvalitách vstupní stránky Heureky také není zcela přesvědčena. Z pohledu profesionální analytiky, vidíme, že tato URL je naopak nejúspěšnější URL na subdoméně, že se na ní rankuje suverénně nejvíce frází a že přináší nejvyšší organický traffic z celé subdomény.

Tato stránka přivádí měsíčně přes 11 000 návštěv z vyhledávačů a jen na této konkrétní URL se rankuje přes 700 frází.


Přehled SEO nástrojů podle použití


Na trhu existuje celá řada nástrojů, které můžete použít k optimalizaci stránek. Některé jsou užitečné více, některé méně, některé vůbec a ztrácíte s nimi jenom čas (viz kapitola o seomatech).

Jedná se o můj vlastní seznam nástrojů, které používám. S některými mám dobré zkušenosti, o jiných vím, ačkoli je nepoužívám, že mají své kvality, a nepoužívám je pouze proto, že jejich funkce řeším jiným nástrojem, který mi vyhovuje více.

Pro lepší orientaci v nich je rozdělím do kategorií podle účelu použití. Některé nástroje jsou užitečné pro více oblastí, proto mohou být zařazeny do více kategorií.


Crawling a indexace



Analýza klíčových slov



Ranking tracking


  • Collabim
  • Marketing Miner
  • SEMrush

Analýza on-page faktorů a technická analýza


  • Screaming Frog SEO Spider
  • ContentKing
  • Spotibo
  • Collabim
  • Nástroj pro testování strukturovaných dat
  • AMP test
  • Robots testing tool

Analýza odkazového profilu


  • Ahrefs
  • Google Search Console
  • Disavow Tool

Analytika návštěvnosti



Rychlost stránek



Mobilní SEO


  • Mobile-friendly test

Architektura stránek


  • XMind 8
  • Coggle.it

SERP



WordPress pluginy


  • Yoast SEO
  • Rank Math
  • Broken Link Checker
  • WPA SEO Auto Linker
  • Collabim

Rozšíření pro Google Chrome


  • Ahref SEO Toolbar
  • META SEO Inspector
  • Bookmarklety Collabimu na stav indexace a Svatý grál
  • SEO Quake
  • Check my links
  • Web developer
  • Quick JavaScript Switcher
  • View Rendered Source

Vybrané SEO nástroje podrobněji


O některých nástrojích se rozepíšu podrobněji. Jedná se o placené nástroje, takže se vám bližší informace o nich budou jistě hodit.


Ahrefs


Ahrefs považuji za nejlepší nástroj pro analýzu zpětných odkazů, analýzu klíčových slov i analýzu konkurence.


Umí Ahrefs česky? Pracuje s českými daty?

Ahrefs česky neumí, ale pracuje s českými daty. Jako jeden z mála zahraničních nástrojů dokáže pracovat i s daty ze Seznamu.

Samotné ovládání aplikace je v angličtině, takže alespoň elementární znalost anglického jazyka je nutná.

Aplikace je ale opravdu intuitivní. Nikdy jsem nehledal žádný tutoriál nebo návod, takže se nemusíte obávat, že se bez návodu neobejdete.


Dashboard – nástěnka

Na úvodní stránce získáte základní přehled o navedených projektech. V grafech máte možnost vidět trendy za 90 dní, popř. si můžete zvolit posledních 30 dní nebo 12 měsíců.

Celkem je k dispozici 6 metrik: Ahrefs rank, Domain rating, Referring domains (odkazující domény), Backlinks (zpětné odkazy), Organic traffic (odhadovaná organická návštěvnost), Organic keywords (počet klíčových slov, na která se rankujete ve vyhledávači Google).


Site explorer – analýza jakékoliv stránky

Silnou stránkou Ahrefs je analýza jakékoliv domény nebo URL, jíž dokáže zobrazit různé výkonové metriky (ukazatele výkonnosti).

Nástroj dokáže prezentovat odhady následujících metrik:

  • zpětné odkazy (nové, ztracené, nefunkční),
  • odkazující domény (nové, ztracené, nefunkční),
  • odkazující anchor texty – texty odkazů, které míří na danou doménu,
  • odkazující IP adresy,
  • interní odkazy (moc dobře nefungují),
  • TOP stránky dané domény – skvělá věc pro analýzu konkurence, jejích úspěšných stránek, včetně rankujících se klíčových slov,
  • TOP adresáře,
  • TOP subdomény,
  • konkurenční domény (Ahrefs vám překládá ty stránky, které se rankují v TOP 10 na stejná klíčová slova),
  • konkurenční stránky
  • content gap (analýza, jíž analyzujete rankující se klíčová slova 3 webů a získáváte dataset klíčových slov, na které se vy nerankujete),
  • stránky s největším množstvím zpětných odkazů,
  • stránky s nejvyšším růstem zpětných odkazů,
  • nejlepší obsah,
  • analýza odchozích odkazů,
  • PPC analýza na doméně,
  • reklamy,
  • TOP vstupní stránky,
  • možnost exportovat všechny výstupy do .csv nebo .pdf.


Keywords explorer – nástroj pro získávání klíčových slov

Nástroj pro získávání klíčových slov, frází a otázek najdete v horním menu pod názvem Keywords explorer.

Můžete si vybírat zdroj, ze kterého se návrhy slov budou „dolovat“. Na výběr jsou Google, YouTube, Amazon, Bing, Yahoo, Yandex, Baidu, Daum, Naver a, světe div se, Seznam.

Takto vypadá výstup při analýze slova „SEO“. Vidíte náročnost (konkurenčnost) klíčového slova, objem hledání, cenu za proklik v případě PPC kampaně, globální objem vyhledávání, návrhy podobných a souvisejících frází, otázky i výsledky v SERP k tomuto klíčovému slovu.

Zobrazit si můžete i další zajímavé statistiky, jako je např. podíl návštěvnosti pro jednotlivé domény nebo konkrétní stránky, který je odvozen z pozice v SERP a pravděpodobné distribuce organické návštěvnosti.


Site audit – audit webových stránek

Dalším nástrojem, který můžete pro vaše SEO aktivity použít, je Site audit.

Získáte tak základní přehled o „zdraví“ vaší webové stránky, máte-li titulky, metapopisky, obsah, nadpisy, alternativní popisky obrázků, přehled o přesměrování 301 nebo 302 atd.


Rank tracker – monitoring pozic

Další nástroj funguje tak, že do něj vložíte klíčová slova, v základním tarifu můžete monitorovat 500 klíčových slov, přičemž monitorujete jejich pohyb v SERP, teoretickou návštěvnost, průměrné pozice atd.


Content explorer – analýza vhodného obsahu

V České republice nástroj nefunguje úplně ideálně, alespoň z mé zkušenosti.

Na obrázku níže se můžete podívat na výstup pro slovo „SEO“. Nástroj vám najde podobné články, které pro vás mohou představovat zajímavou inspiraci.

Taktéž můžete zjišťovat, které stránky se rankují, i když již neexistují, které mají nefunkční odkazy apod.

Pro hlubší analýzu obsahu je třeba mít vyšší tarif.


Další funkce, nástroje a metriky

Ahrefs nabízí i další užitečné funkce, které ve zkratce zmiňuji dále.


Alerty na zpětné odkazy

Funkce, která hlídá nové nebo ztracené zpětné odkazy.


Ahrefsrank

Ahrefs rank (AR) řadí všechny weby v databázi podle velikosti a kvality jejich profilů zpětných odkazů – v podstatě podle jejich domain rating.

Čím více a kvalitnějších zpětných odkazů web má, tím vyšší je jeho DR a tím blíže je jeho AR k # 1.

Právě teď má nejvyšší ahrefs rank Facebook.com, # 2 patří k druhé nejsilnější doméně Twitter.com, # 3 je YouTube.com.


Domain rating

Hodnocení domény (DR) ukazuje sílu profilu zpětných odkazů na cílovém webu v logaritmické stupnici od 0 do 100 (přičemž čím vyšší, tím silnější).

Účel hodnocení domény (DR) je jednoduchý – posoudit „relativní popularitu zpětných odkazů“ dané webové stránky.

Měřit metriku při vyhledávání zpětných odkazů je důležité, protože odkazy z webů s vysokou popularitou odkazů jsou obvykle cennější než odkazy z webů s nízkou popularitou odkazů.

Popularita odkazu (hodnocení domény) je také užitečnou metrikou, pomocí které lze odhadnout, jakou může mít web organickou návštěvnost na základě vyhledávání Googlu.


Porovnání domén

Jednoduchý nástroj, kam zadáte 5 domén a obratem získáte porovnání různých metrik, jako je např. počet odkazujících domén, stránek, počet crawlovaných stránek.

Součástí reportu je také graf s vývojem zpětných odkazů.


SEO toolbar do prohlížeče

Šikovný nástroj, který se integruje přímo do prohlížeče. Můžete se tak přímo v SERP dívat na různé metriky ve výsledcích vyhledávání.


Cena

Základní tarif Lite stojí 82 dolarů měsíčně při roční platbě předem. Budete-li chtít platit měsíčně, vyjde vás základní tarif na 99 USD/měsíčně (cca 2 400 Kč/měsíčně).

Na české poměry je tak měsíční tarif relativně drahý. Ročně vás používání Ahrefs přijde na 24 000 Kč.


Další užitečné odkazy k nástroji Ahrefs:


Ahrefs – SEO Tools & Resources To Grow Your Search Traffic [online]. Dostupné z: https://ahrefs.com/pricing-plans

Help Center – Ahrefs. [online]. Dostupné z: https://help.ahrefs.com/en/

SEO Blog by Ahrefs – Link Building Strategies & SEO Tips. Ahrefs – SEO Tools & Resources To Grow Your Search Traffic [online]. Copyright © 2019 [cit. 31.12.2019]. Dostupné z: https://ahrefs.com/blog/

YouTube [online]. Dostupné z: https://www.youtube.com/channel/UCWquNQV8Y0_defMKnGKrFOQ

Ahrefs’ SEO Metrics: What They Mean and How to Use Them. Ahrefs – SEO Tools & Resources To Grow Your Search Traffic [online]. Copyright © 2020 [cit. 01.01.2020]. Dostupné z: https://ahrefs.com/blog/seo-metrics/#section10

Ahrefs | Funkce, nástroje, představení | oSEO.cz. oSEO.cz | Vše o SEO (optimalizaci stránek pro vyhledávače) [online]. Copyright © [cit. 13.04.2020]. Dostupné z: https://www.oseo.cz/ahrefs/

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit