Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

SEO trendy v roce 2022

Dostat se na první místa ve vyhledávačích, jako je Google či Seznam, je snem každého majitele webových stránek. Pokud svůj obsah pomocí SEO dostanete co nejvýše na první stránce výsledků vyhledávání, může to pro vás znamenat výrazné zvýšení cílené návštěvnosti, konverzí a pochopitelně také zisku. Jelikož se však algoritmy vyhledávačů neustále mění, je potřeba neusnout na vavřínech a držet s tímto vývojem krok. SEO, neboli optimalizace pro vyhledávače je proto kontinuální proces. Nikdy byste neměli polevit ve sledování nejnovějších SEO trendů a jejich implementaci na váš web. Na co byste se měli soustředit v roce 2022?


Soustřeďte se na záměr vyhledávání


Okřídlené SEO úsloví říká, že „obsah je král“. To platilo, platí a bude platit i v budoucnu. Ovšem jaký obsah to je? Měl by být co nejdelší nebo obsahovat co nejvíce klíčových slov? Ne – to vám samo o sobě v získání návštěvníků ani k lepšímu umístění příliš nepomůže. Pokud se chcete umístit na předních místech v Googlu, musíte vytvářet takový obsah, který lidé z vaší cílové skupiny skutečně chtějí najít. Tomu se říká přizpůsobení obsahu záměru vyhledávání a je to pravděpodobně nejdůležitější věc, kterou je třeba v SEO správně nastavit. Lidé na internetu nehledají proto, že by neměli nic jiného na práci. Hledají proto, že potřebují vyřešit nějaký problém – získat informaci, nebo si třeba něco koupit. Každá z těchto skupin má odlišný záměr – lidé kteří hledají informace, nechtějí ihned nakupovat, a lidé kteří chtějí něco koupit, již pravděpodobně většinu potřebných informací mají. V roce 2022 dokáže Google tento záměr čím dál tím lépe rozpoznat a upravit na jeho základě výsledky hledání. Měli byste proto přizpůsobit váš obsah návštěvníkům, které chcete oslovit. Pokud chcete informovat, udělejte například článek který bude obsahovat veškeré informace o tématu. Zjistěte co o tématu píše konkurence která je na prvním místě v SERP a jejich obsah zpracujte ještě obsáhleji a lépe. Hlavním cílem Google je doručovat nejlepší odpovědi na dotazy hledajících. Pokud chcete být první, musíte být nejlepší.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Zaujměte ve výsledcích vyhledávání


Od loňského roku začal Google jako nadpis stránky ve výsledcích vyhledávání kromě obsahu tagu title používat také obsah tagu H1, čiže hlavního nadpisu stránky. Děje se tak přibližně v 30 % případů. Přestože obsah tagů title a H1 neovlivňuje přímo umístění stránky ve výsledcích hledání, je velice důležitý. Dokáže totiž na stránce s výsledky hledání zaujmout pozornost uživatelů a přesvědčit je, že váš web je to pravé, co hledají. Můžete tak získat kliknutí i na úkor výsledků, které jsou nad vámi. Je proto důležité psát dostatečně přesvědčivé nadpisy, které pravdivě a poutavě shrnou obsah vaší stránky a přesvědčí uživatele ke kliknutí. Zároveň si však dejte pozor na délku nadpisu, která by neměla přesáhnout cca 65 – 70 znaků. Délka nadpisu ve zobrazitelná výsledcích Google je totiž omezena.


SEO pro hlasové vyhledávání


Hlasové vyhledávání se v roce 2022 stává stále žhavějším trendem. Virtuální asistenti, jako jsou například Alexa a Siri, nebo hlasové vyhledávání v chytrých mobilních telefonech umožnují uživatelům hledat na internetu mnohem pohodlněji a rychleji. Čím více lidí používá k přístupu na internet chytrá zařízení, tím více stoupá podíl hlasového vyhledávání. Hlasové vyhledávání je budoucnost a měli byste pro ně své stránky optimalizovat co nejdříve. Aby vše správně fungovalo, potřebujete optimalizovaný obsah a SEO pro hlasové vyhledávání.

Lidé při zadávání dotazů v hlasovém vyhledávání postupují odlišně, mají tendenci s vyhledávačem mluvit jako s člověkem. SEO pro hlasové vyhledávání proto vyžaduje:

  • Klíčová slova založená na otázkách: Klíčová slova formulujte do tázacích frází a poskytněte stručné odpovědi na uvedené otázky. Když uživatelé hovoří s chytrým zařízením a kladou otázky, obvykle položí celou otázku, místo aby použili sadu klíčových slov. Dotazy obvykle začínají slovy jako "kdo", "proč", "kde", "co", "kdy" a "jak", takže byste tuto skutečnost měli v použitých klíčových slovech zohlednit.
  • Dlouhá klíčová slova: Lidé mají při hlasovém vyhledávání tendenci používat dlouhé výrazy a celé věty, takže klíčová slova jsou často delší a více konkrétní. Jde o takzvaná long tail keywords neboli „klíčová slova s dlouhým ocasem“, 5 a více slovní výrazy, které mnohem přesněji popisují to, co uživatel chce skutečně najít. Tyto výrazy sice mají menší hledanost, ale zato mají jiné výhody – poskytují vysokou míru konverze, protože je používají lidé, kteří již často vědí co chtějí a navíc se na ně snadněji získávají pozice kvůli nedostatku konkurence.

Core Web Vitals a hodnocení zážitku ze stránky


Jedním z nejnovějších SEO trendů v roce 2022 je používání hodnotících signálů Core Web Vitals, které posuzují kvalitu zobrazení stránek. Google se celou dobu své existence snaží poskytovat uživatelům co nejlepší odpovědi na jejich dotazy. Od majitelů stránek tedy požaduje, aby poskytovali obsah, který je relevantní a zároveň bohatý na informace. Letos však poskytování ohromujícího obsahu nebude stačit. Součástí celkového zážitku ze stránky totiž nejsou pouze informace, ale také to, jak snadno se k nim může uživatel dostat. Tyto údaje jsou hodnoceny pomocí Core Web Vitals – souboru specifických faktorů, které Google považuje za důležité pro celkové uživatelské prostředí webové stránky. Metrika Core Web Vitals se skládají ze tří specifických měření rychlosti stránky a interakce s uživatelem: LCP (vykreslení největšího obsahu), FID (prodleva prvního vstupu) a CLS (kumulativní změna rozvržení). Jde o část faktorů, které jsou součástí celkového hodnocení "zážitku ze stránky" – způsobu, jakým Google hodnotí celkové UX vaší stránky. Kromě Core Web Vitals bude hodnocení "zážitku ze stránky" obsahovat i další metriky, které Google považuje za důležité pro uživatelský komfort, například používání protokolu HTTPS, použitelnost na mobilních zařízeních, absence vyskakovacích oken s reklamami či bezpečné prohlížení.


Optimalizaci webu pomohou i videa


YouTube má více než miliardu uživatelů. Pokud jste tedy do své strategie obsahového marketingu ještě nezařadili videa, je nyní ten správný čas pro tvorbu videoobsahu. Pro zlepšení SEO vašich webových stránek je důležité zveřejňovat videoobsah, který vysvětluje použití vašich produktů, jejich výhody nebo reference zákazníků. Lidé často dávají přednost videu před čtením textu, jelikož tak získají více informací v kratším čase. Doplnit textový obsah videem prospívá uživatelské přívětivosti, zlepšuje zážitek ze stránky a tím také podporuje SEO. Krátké video sdělí návštěvníkovi více, než tisíc slov. Svá videa můžete také zveřejnit na svém YouTube kanálu a získat tak dodatečnou návštěvnost. Přirozeně je důležité do popisu videa uvést klíčová slova a informace o vašem kanálu a videu.


Posuzování kvality obsahu pomocí E-A-T


V rámci boje proti dezinformacím Google klade v roce 2022 stále vyšší důraz na pravdivost informací, které zveřejňujete. Google se snaží své uživatele chránit a poskytovat jim pouze důvěryhodné informace, obzvláště v oblastech, kde by jakákoli dezinformace mohla napáchat velké škody. Jde hlavně obsah související se zdravím, finančními otázkami a podobně. Měli byste se proto snažit, aby váš obsah byl důvěryhodný. I v roce 2022 je proto trendem koncept EAT, což je anglická zkratka slov odbornost, autoritativnost a důvěryhodnost. Jak ale prokázat, že váš obsah splňuje tato kritéria?

Abyste byli vnímáni jako odborníci, je důležité, abyste se zaměřili na své klíčové publikum a psali obsah, který ho zajímá. Váš obsah by měl být propracovaný a obsahovat pravdivé informace rozvedené do hloubky. Pokud bude váš obsah dostatečně kvalitní a přitom unikátní a čtivý, lidé na něj sami začnou odkazovat a citovat jej, což je pro Google pozitivní signál, který zvyšuje také další faktor EAT – autoritu. Zatímco odbornost je založena na zejména tvorbě kvalitního obsahu, stát se autoritou vyžaduje pomoc zvenčí. Jak se tedy v očích Googlu stanete autoritou?

Získávejte zpětné odkazy z autoritativních zdrojů ve vašem oboru, jako jsou např. zpravodajské weby, weby vzdělávacích institucí nebo Wikipedie. Může však jít také o běžné stránky, které na váš obsah odkazují jako na autoritativní zdroj informací, který doplňuje a rozšiřuje jejich vlastní obsah. I když nezískáte přímo odkaz, pomůže vám, pokud se jiné weby budou o vaší stránce alespoň zmiňovat, nebo budou lidé váš obsah sdílet na sociálních sítích. Čím více podobných citací a odkazů, tím vyšší autoritu bude mít váš obsah.

Poslední z faktorů EAT je důvěryhodnost, která má hodně společného s tím, jaké informace o sobě poskytnete. Google i návštěvníci vám budou mnohem více důvěřovat, pokud budou vědět, kdo za vaším webem stojí. Neměl by na něm proto chybět jasný způsob, jak vás kontaktovat, měla by zde být uvedena vaše fyzická adresa, IČO a ostatní firemní údaje. Pokud stránka slouží k prodeji, jsou nutností obchodní podmínky, prohlášení o ochraně osobních údajů, GDPR, souhlas s novými podmínkami sběru cookies atd.

Zabezpečení a ochrana osobních údajů je i v roce 2022 velmi důležitým tématem. Jen těžko můžete váš web nazývat důvěryhodným, pokud váš web nemá aktuální certifikát SSL. Je také důležité, aby lidé věděli, kdo stojí za vaším obsahem. Měli byste proto zveřejnit podrobné informace o jeho autorech, jejich zkušenostech a znalostech, doplněné o odkazy na autoritativní oborové certifikáty, prokazující jejich odborné znalosti.


Závěr


Trendy v oblasti SEO se i v roce 2022 nadále dynamicky rozvíjejí. Majitelé online byznysů si to musí uvědomit a pružně reagovat na všechny změny a aktuální trendy, které se v SEO objevují. Jakkoli se však SEO postupy mohou zdát záhadnými a složitými, ve skutečnosti jde stále o to jedno: poskytování užitečných, přesných a poutavých informací publiku, které je hledá. A to je trend, který vydrží i v budoucích letech.

Tomáš Čupr

Tomáš Čupr navrhuje úspěšné marketingové strategie pro firmy Imos, VUT, Adidas, PPF, Nestlé atd. V online marketingu se pohybuje přes 12 let.

Tomáš Čupr
Jednatel
seoconsult.cz

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit