Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Hromadné interní prolinkování na stránkách produktu

Jakmile skončíme s tvorbou a popiskem všech parametrických kategorií, můžeme provést další optimalizační část – interní prolinkování.

Nyní již máme kompletní seznam všech pro nás dostupných vstupních stránek, které můžeme prolinkovat.


Výběr frází pro interní prolinkování


V ideálním případě by se měla každá fráze, která odpovídá názvu ať už klasické, nebo parametrické kategorie, prolinkovat.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Dává to smysl pro uživatele, ti se mohou snadno pohybovat mezi různými stránkami, a mají tak usnadněný průchod webem.

Takováto situace je výhodná i pro vyhledávače. Snadno objeví nové stránky, dokážou lépe rozpoznat související stránky a témata.

Pro optimalizaci je to výhodné z pohledu přenášení hodnoty z jedné stránky na druhou. Text odkazu navíc pomáhá vyhledávačům lépe určit obsah tématu stránky.

Máme-li e-shop, ve kterém jsou tisícovky stránek, budeme opět hledat řešení, které nám s interním prolinkováním pomůže.

Nejdříve je dobré si vytipovat stránky, které budeme chtít prolinkovat.

Inspiraci k tomu, které vstupní stránky by bylo dobré propojit, najdete opět v analýze klíčových slov, konkrétně na listu TOP vstupní stránky.

Tento způsob, který si ukážeme, má ale svá omezení i limity.

Řekněme, že chceme prolinkovat kategorii Dřezové baterie na všech stránkách produktů.

Na kategorii by tam měly odkazovat všechny výrazy jako:

  • dřezové baterie,
  • dřezová baterie,
  • dřezové baterii,
  • dřezovým bateriím,
  • apod.

Cílová URL bude https://www.primakoupelny.cz/drezove-baterie/


Uděláme to pomocí HTML kódu v našem již vytvořeném excelovském souboru, v němž jsme upravovali krátké popisky.

Postup bude následující. Označíme si sloupce, kde pomocí funkce Najít a nahradit chceme změnit výše uvedené textové fráze na fráze s aktivním odkazem.

Do pole Najít: napíšeme Dřezové baterie.

Do pole Nahradit: napíšeme kód níže.


<a title="Dřezové baterie" href="/drezove-baterie/">Dřezové baterie</a>


Poté klikneme na tlačítko Nahradit vše. Tím vložíme do každé fráze ve všech krátkých popiscích a dlouhých textech u produktů odkaz do fráze „Dřezové baterie“.

Analogicky pak budete postupovat při dalších frázích.

Již jsem zmínil, že má tato metoda značné omezení a je náchylná k chybám. Je potřeba si důsledně hlídat, jaké fráze jste již prolinkovali a nenastane-li nějaká kolize při dalším interním linkbuildingu.

Např. již nyní nemůžete prolinkovat slovo „baterie“ protože byste vytvářeli odkaz uvnitř odkazu, což z hlediska sémantiky kódu nelze.

Dávejte si také pozor, ať máte zaškrtnutou volbu Rozlišovat malá a velká písmena. Díky tomu si zajistíte, že si např. nezměníte velké písmenko na začátku věty na malé.


Hromadné odebrání nežádoucích odkazů na externí stránky


Může se stát, že při importu feedu od dodavatele si na stránky umístíte nechtěné externí odkazy.


Jak zjistím, že moje stránky obsahují externí odkazy


Externí odkazy nejsou na webu vašeho e-shopu vždy chtěné. Ty nežádoucí odhalíme pomocí nástroje Screaming Frog SEO Spider.

Stránky si nejprve celé zanalyzujeme a poté si vyexportujeme externí odkazy z nabídky Bulk ExportExternal links.

Nad tabulkou si vytvoříme kontingenční tabulku, abychom si přehledně zobrazili seznam externích odkazů a rozsah stránek, na kterých se nachází.


Zobrazení celého HTML kódu odkazu


Uvedeme si příklad zjištění takového nechtěného odkazu.

Dodavatel feedu nám do textu produktů prolinkoval slovo baterií Grohe a odkázal na svoji URL http://www.dodavatel.cz/baterie-grohe/.

Na dotčených stránkách je pak tento kus nechtěného kódu:


<p>Podívejte se na konkrétní nabídku <a title="baterií Grohe" href="https://www.dodavatel.cz/baterie-grohe/">baterií Grohe</a>.</p>


Přesnou podobu kódu zjistíte tak, že si v detailu produktu zobrazíte v nabídce NástrojeZdrojový kód.

Odkaz může někdy vypadat jinak, může obsahovat další HTML elementy, proto je nutné se vždy podívat na jeho konkrétní podobu.

Jakmile známe přesnou podobu nechtěného odkazu, vyexportujeme si všechny produkty. V exportu ve sloupci description opět použijeme funkci Najít a nahradit.

Můžeme tak odstranit celou větu, změnit určitou část nebo jen vyměnit odkaz a nahradit ho za naši URL.

Budete-li měnit pouze cílovou URL, nemusíte znát přesnou podobu HTML odkazu. URL vyměníme jednoduše. Do pole Najít: zadáme nechtěnou URL a do pole Nahradit: vložíme naši cílovou stránku.


Tip na odstranění externích odkazů přes Napojse.cz


Používáte-li k importu feedů některý z externích nástrojů, můžete se zbavit externích linků přímo v této aplikaci.

Služba Napojse.cz slouží k úpravě feedů (zajištění validity pro Shoptet), k napárování externích kategorií na kategorie vašeho e shopu, automatizaci a mnohým dalším úpravám.

V doplňku Napojse.cz si můžete vytvořit automatické pravidlo, které vás zbaví všech externích odkazů.


Automatický interní linkbuilding s pomocí doplňku Slovník pojmů


Předešlé interní prolinkování pomocí excelu není příliš komfortní a je náchylné k vysoké chybovost a případným kolizím jednotlivých odkazů.

Efektivnější, rychlejší a jistější nástroj pro rychlé automatizované interní prolinkování je placený doplněk Slovník pojmů.

Standardně slovník pojmů funguje tak, že ve slovníku vytvoříte termíny a pojmy, které rozvedete a uživateli blíže vysvětlíte. Uživatel se pak na tyto pojmy může proklikat z detailu produktu, diskuze k produktu, článků nebo novinek.

My slovník pojmů použijeme k prolinkování všech kategorií i ostatních důležitých vstupních stránek.


Příklad použití interního prolinkování pomocí externího odkazu


Prolinkujeme si jednu z podkategorií, Dřezové baterie.

V MARKETINGSlovník pojmůPřidat si zadáme hlavní frázi (1), vložíme externí odkaz (2), což v našem případě bude odkaz do kategorie Dřezové baterie, vložíme popisek, který se nám bude ukazovat po najetí kurzoru myši, a do souvisejících frází vložíme další pojmy, které s daným tématem (vstupní stránkou) souvisejí.

V našem případě jsou to slova: dřezová baterie, dřezových baterií, dřezové baterii apod.

Pokud bychom nevložili „externí odkaz“ (v našem případě je to samozřejmě interní odkaz), Shoptet by si vytvořil vlastní URL pojmu, na kterou by se pak uživatelé proklikali z detailu produktu.


Nevýhody automatického interního prolinkování přes slovník pojmů


Bohužel i toto řešení má své drobné nevýhody, resp. omezení. Slovník pojmů neprolinkovává výrazy v krátkém popisku produktu (shortDescription), v popisku standardních ani parametrických kategorií.

Možná to Shoptet do budoucna změní a rozšíří působnost slovníku i na další části e-shopu.


Obsahová strategie: budování podpůrného obsahu


SEO samozřejmě není jen o optimalizačních technikách, které jsme si nyní ukázali na produktech a kategoriích.

SEO je o tvorbě veškerého obsahu, který pokrývá všechny nákupní fáze potenciálního kupujícího.

K tomu, abyste věděli, jaké informace zákazníci vyhledávají, co je zajímá a s čím jim můžete pomoci, použijeme opět analýzu klíčových slov.

V naší testovací analýze jsme si tento rozšiřující obsah zkategorizovali do blogu. V našem excelu najdeme statistická data o hledanosti blogových článků na listu Blogová témata.

Na základě údajů o hledanosti si vytvoříme seznam zajímavých témat pro budování dodatečného obsahu pro různé fáze STDC.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit