Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

YouTube vyhledávač a vyhledávání: historie, SEO, tipy

Sledujete na Youtube především videa, která vám na hlavní stránce doporučuje samotná platforma? Nejste sami. Tvoří totiž 70 % veškeré sledovanosti. Ale s ohledem na více než 2,7 miliardy aktivních uživatelů jsou i výsledky vyhledávání pro tvůrce obsahu zajímavé. Ať už patříte mezi ně, nebo vás jen zajímá, jak Youtube vyhledávač funguje, zde jsou odpovědi.

Jak funguje vyhledávání na Youtube?

Na Youtube je nahraných více než 800 milionů videí. Abychom byli schopni nalézt to, co hledáme, zaměřuje se vyhledávač na tři zásadní prvky:

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>
  • Relevance

To, zda je video relevantní, posuzuje Youtube podle toho, jak spolu koresponduje hledaný výraz a název, popis a samotný obsah videa.

  • Zapojení

S relevancí úzce souvisí i faktor zapojení. Youtube totiž sleduje dobu sledování videa v rámci určitého vyhledávacího dotazu a posuzuje tak, zda je vhodné toto video doporučit i dalším uživatelům.

  • Kvalita

Platformě samozřejmě záleží na kvalitě obsahu, a tak upřednostňuje videa, která systém považuje v rámci daného oboru za odborná, autoritativní a důvěryhodná.

Nedá se říct, jaký z těchto prvků hraje nejdůležitější roli, vždy záleží na typu vyhledávání. Jak uvádí samotný Youtube, v otázkách vědy nebo zdravotnictví staví na první místo důvěryhodnost. V některých oblastech hraje roli také aktuálnost a popularita. Zároveň se do výsledků promítá i snaha o personalizaci, kdy Youtube zohledňuje například vaše předchozí vyhledávání. Pokud tedy zadají dva různí uživatelé stejný vyhledávací dotaz, výsledky budou velmi pravděpodobně u každého z nich jiné.

 

Ukázka vyhledávání na Youtube v anonymním režimu
Ukázka vyhledávání na Youtube v anonymním režimu

 

Ukázka vyhledávání na Youtube přihlášeným uživatelem
Ukázka vyhledávání na Youtube přihlášeným uživatelem

Tipy, jak zlepšit SEO na Youtube

Každou minutu se na Youtube nahraje 500 hodin nového obsahu. Vyniknout tak není zrovna snadná záležitost. Pokud patříte k tvůrcům, zaměřte se na Youtube SEO, tedy úpravu svých videí tak, aby je algoritmus platformy považoval za dostatečně kvalitní a relevantní a začal je lidem nabízet. Protože jak uvádí samotní vývojáři Youtube, algoritmus hledá videa pro uživatele, ne naopak. Důležité je ale uvědomit si, že doporučení je v režii robotů, kteří nesledují obsah videa očima lidí, ale soustředí se především na to, jak jej popíšete.

1. Klíčová slova

Vhodně zvolená klíčová slova jsou proto základem úspěchu, podobně, jako když vytváříte třeba blogový článek. Zjistěte, zda má vámi zvolené klíčové slovo hledanost a jakou má konkurenci. Využít k tomu můžete nástroje jako Collabim, ale také samotné vyhledávání na Youtube včetně našeptávače. Inspirovat se můžete navrhovanými výrazy i videi, která už jsou k danému heslu zpracovaná.

2. Metadata

Jakmile víte, jaké klíčové slovo chcete ve videu použít, je důležité ho přirozeně zakomponovat do metadat videa, jako jsou:

    • Titulek

Optimální délka titulku videa se pohybuje okolo 70 znaků. Youtube jich sice “povoluje” 100, ale často titulek v závislosti na typu vyhledávání zkracuje. Zakomponovat byste do něj měli klíčové slovo a také sledující nalákat, vyvolat v nich zvědavost a chuť na vaše video kliknout. Kreativita je vítaná, ale nezapomeňte titulkem sdělit především to, co se ve videu uživatelé dozví.

    • Popis

Více se můžete rozepsat v popisu videa, a to až na 5000 znaků. Ve výsledcích vyhledávání se ale objeví jen zhruba prvních 157 znaků, na nich si tedy dejte nejvíce záležet (a nezapomeňte přidat klíčové slovo právě do této části). Hned za prvních pár vět také umístěte odkaz (např. na svůj web, případně jiné sociální sítě). Snažte se psát kratší věty a text strukturovat. Spousta uživatelů bude video sledovat z mobilu a bloky dlouhého textu číst nejspíš nebude.

    • Tagy

Tagy, nebo česky štítky, mohou uživatelům pomoci s nalezením vašeho obsahu. Ale samotný Youtube označuje jejich roli ve srovnání s titulkem, popisem nebo miniaturou za minimální. Rozhodně to s nimi také nepřehánějte, aby vás platforma nevyhodnotila jako spam.

3. Titulky a přepis

Zaměřte se i na titulky a přepis videa, v nichž by se klíčová slova měla také objevovat. Kromě toho zpřístupníte svá videa i neslyšícím nebo lidem, kteří potřebují mít během sledování vypnutý zvuk. Nespoléhejte se na automatický překlad Youtube, lepší volbou je vždy nahrání vlastních titulků.

4. Miniatura

Miniatura, tedy ten malý klikatelný obrázek vedle názvu a popisu videa, je to, co lidé ve vyhledávání vidí jako první. Je skvělou příležitostí k nalákání sledujících a vytvoření autentického a rozpoznatelného stylu. Nevyužívejte tedy tu, kterou vám navrhne Youtube, ale vytvořte si vlastní. Povedená miniatura vám přinese více kliků, a tím pádem i lepší pozice.

Ukázka miniatur na Youtube
Ukázka miniatur na Youtube

Historie vyhledávání na Youtube

Asi se to někdy stalo každému z nás – chtěli jsme si znovu přehrát video, které jsme viděli před pár týdny, ale vyhledávač nám ho nenabízí. Řešením je zabrousit do historie vyhledávání, tedy v případě, že jste přihlášeni ke svému účtu. Najít ji můžete na stránce My Activity page nebo přímo na Youtube, pokud v levém panelu kliknete na záložku “Historie”. Svou historii vyhledávání můžete nejen procházet, ale také smazat nebo pozastavit. Pokud ji však kompletně smažete, nebudou už zhlédnutá videa mít vliv na doporučení, která vám Youtube dává.

Historie vyhledávání na Youtube
Historie vyhledávání na Youtube

 

Autor: SEOPRAKTICKY.CZ

Použité zdroje:

  1. Orientace ve Vyhledávání na YouTube – Jak funguje YouTube. (n.d.). Orientace Ve Vyhledávání Na YouTube – Jak Funguje YouTube. [online]. Dostupné z: https://www.youtube.com/intl/ALL_cz/howyoutubeworks/product-features/search/
  2. Southern, M. G. (2020, June 29). Google explains how YouTube Search works. Search Engine Journal. [online]. Dostupné z: https://www.searchenginejournal.com/google-explains-how-youtube-search-works/373189/
  3. Lockwood, D. (2022, May 11). Optimise your YouTube title, description, and tags | Bold Content Video Production. Bold Content Video Production. [online]. Dostupné z: https://boldcontentvideo.com/2018/01/24/optimise-youtube-title-description-tag
  4. McLachlan, S. (2023). How the YouTube Algorithm Works in 2023: The Complete Guide. Social Media Marketing & Management Dashboard. [online]. Dostupné z: https://blog.hootsuite.com/how-the-youtube-algorithm-works/
  5. How does search work on YouTube? (Complete explanation). (n.d.). TubeRanker. [online]. Dostupné z:https://tuberanker.com/blog/how-does-search-work-on-youtube
  6. Ashbridge, Z. (2023, February 21). How the YouTube algorithm works: What marketers need to know. Search Engine Land. [online]. Dostupné z: https://searchengineland.com/how-youtube-algorithm-works-393204
  7. Pace, J. (2022). YouTube SEO Best Practices: Titles and Descriptions [eBook Excerpt]. Brainshark. [online]. Dostupné z: https://www.brainshark.com/ideas-blog/youtube-seo-best-practices-titles-descriptions/
  8. Parikh, V. (2023). How to View and delete YouTube Search History [2023]. TechPP. [online]. Dostupné z: https://techpp.com/2022/09/10/delete-youtube-search-history/
  9. Rychlejší vyhledání videí – Nápověda YouTube. (n.d.). [online]. Dostupné z: https://support.google.com/youtube/answer/9872296?hl=c
  10. Hollingsworth, S. (2023). YouTube SEO: How To Optimize Videos & Rank Higher. Search Engine Journal. [online]. Dostupné z: https://www.searchenginejournal.com/youtube-seo-video-optimization/260757/
Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit