S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Lukáš Nagy: Google Search Console aneb podceňovaný parťák pro web

Tento článek pro vás připravil: Mgr. Lukáš Nagy FEO digital agency
(Certifikovaný Collabim SEO specialista)
Feo.cz Lukáš působí jako SEO specialista v agentuře FEO. K obecným základům online marketingu přičichl v rámci studia na vysoké škole a nyní se aktivně věnuje optimalizaci pro vyhledávače. Pravidelně se školí a vzdělává, přičemž se aktuálně zaměřuje na technické SEO.

Google Search Console (dříve Google Webmaster Tools) je velmi užitečný, bezplatný nástroj a jeho implementaci na webovou stránku by se neměl vyhýbat žádný majitel webu. Analytický nástroj přímo od Google Vám poskytuje náhled na to, jak daný vyhledávač vidí Váš web. Určitě není na škodu vědět, jak Google webovou stránku prochází a indexuje, které chyby Vám mohou způsobovat problémy, na jaká klíčová slova je web vidět ve výsledcích vyhledávání (SERP) a spoustu dalšího.

Zprovoznění GSC není nijak složité. Stačí si vybrat typ služby a metodu ověření. V případě služby Doména můžete spravovat různé subdomény (například verzi pro desktop a mobil). Tuto službu je možné ověřit jenom prostřednictvím DNS (Domain Name System). S Předponou adresy URL se staráte o jednu konkrétní verzi a možností pro ověření máte víc. Kromě DNS tak můžete využít Google Analytics, Google Tag Manager nebo jednoduše umístíte poskytnutou metaznačku do hlavičky domovské stránky, což je moje nejoblíbenější řešení.

V roce 2018 Google spustil novou verzi Console a postupem času přestal podporovat funkce té starší. Funkcí neustále ubývá a aktuálně už lze starou GSC využít jen velmi omezeně. Přesto se jedná o užitečné funkcionality, které by bylo škoda nevyužít, dokud k nim máme přístup. Předpokládám totiž, že v budoucnu ztratíme přístup kompletně.

Starší verze Google Search Console

Aktuálně fungují:

  • Statistiky procházení
  • Nástroj na testování souboru robots.txt
  • Parametry adres URL

Ve statistikách procházení zjistíte, kolik stránek Vašeho webu prošel vyhledávač za den. Jednak se jedná o hodnotný ukazatel, jestli vůbec Google Váš web prochází. Sekundárně pak dokážete objevit potenciální problém.

Jak je možné vidět na obrázku, vyhledávač začal v dubnu z nějakého důvodu procházet velké množství stránek. Zaindexovaly se nám duplicitní a málo hodnotné stránky interního vyhledávání a to není dobře. Po zjištění problému jsme nasadili řešení, na které vyhledávač zareagoval. Z grafu je patrné, že po několika dnech přestal Google stránky procházet a hodnoty se vrátily na normální úroveň.

Nástroj na testování souboru robots.txt je užitečný, pokud si potřebujete ověřit, zda vývojáři správně nasadili zákaz procházení určité části webu. Dejme tomu, že chcete mít v e-shopu zablokovanou násobnou filtraci. Obecné doporučení je blokovat výběr tří a více filtrů, protože uživatelé tak nevyhledávají. URL s filtry zkopírujete a v nástroji otestujete, jestli se Googlebot na stránku dostane. Zde vidíme, že tomu tak není, takže programátoři provedli úpravu správně.

Funkci parametry adres URL využijete v případě, kdy se na Vaší webové stránce nacházejí duplicity, které vznikají neefektivním procházením parametrů. Nástroj umožňuje omezit procházení duplicitních adres URL. Jak však upozorňuje i samotná GSC – pokud nevíte, jak parametry fungují, funkci nepoužívejte. Vyloučíte-li adresy URL nesprávně, může z vyhledávání mnoho stránek zmizet.

Nová verze Google Search Console

Do nové Console se bohužel zatím nepodařilo přenést všechny funkcionality, většina z nás však tak nějak stále doufá, že se Google tzv. pochlapí a „novinky“ ještě doplní. Nicméně i v současném stavu dokážete z daného nástroje vytěžit hodně.

Je Vaše webová stránka dostatečně výkonná?

Položka Výkon je primárně o obsahu, klíčových slovech a výkonnostních metrikách. Zajímalo by Vás, na jaká klíčová slova jste ve výsledcích vyhledávání vidět? Není problém. Nebo chcete vědět, které stránky se v SERP zobrazují nejčastěji? Data jsou k dispozici.

GSC dále měří:

  • Kolikrát uživatelé kliknutím přešli na váš web
  • Kolikrát uživatelé viděli v SERP odkaz na váš web
  • Průměrnou míru prokliku (CTR)
  • Průměrnou pozici

Na první pohled je jasné, že dat dokážete získat spoustu. Ale co s nimi? Jednou z prvních analýz, kterou při práci na SEO budete řešit, je analýza klíčových slov. Klíčová slova, na která se uživatelům zobrazíte, jsou velice důležitá. Seznam slov si vyexportujte a použijte ho jako jeden z podkladů k analýze klíčových slov. Získaná slova mají vícero využití. Pokud si třeba nejste jisti, co v Collabimu měřit, data Vám poslouží jako základ a odrazový můstek.

V případě, že SEO už nějakou dobu hrotíte, mělo by to být na grafu poznat. Počet kliknutí a zobrazení by měl stoupat, podobně i CTR. Průměrná pozice by měla naopak klesat. Velmi jednoduše tedy zkontrolujete, jestli se nacházíte na dobré cestě, či nikoli. Avšak podle mých zkušeností je lepší zaměřit se jenom na kliknutí a zobrazení. Průměrná pozice a CTR nejsou příliš vypovídající a jsou lehce ovlivnitelné různými faktory. Pozici a CTR je lepší vyhodnocovat pro jednotlivá klíčová slova.

Nemělo by se zapomínat ani na obrázkové vyhledávání. Pro některé oblasti podnikání je optimalizace obrázků velice důležitá (typicky oblečení, nábytek). Kromě kontroly úspěšnosti Vám report pomůže s rozhodnutím o míře optimalizace. Obrázků může být hodně a ne každý má možnosti pro optimalizaci všeho. Za mě však doporučuju optimalizovat všechno, co je relevantní a co dává smysl.

Mou oblíbenou analýzou je analýza efektivnosti klíčových slov. Cílem je najít taková slova (a vstupní stránky), která mají velmi dobrou pozici (1 až 10), ale nízké CTR (0 % a výš). To znamená, že na daná klíčová slova se uživateli zobrazí špatně optimalizované vstupní stránky. Jednoduchý způsob, jak zjistit, které meta titulky a popisky mám optimalizovat. Výsledek je nutné odlišit úpravou textu nebo třeba nasazením strukturovaných dat. Informace si jednoduše vyfiltrujete v GSC nebo ve staženém dokumentu.

Máte zaindexované stránky?

Jak název napovídá, položka Pokrytí vám odhalí, kolik toho „máte pokrytého“, resp. kolik stránek vám Google zaindexoval. V překladu: Jaké množství stránek se nachází v SERP. Objevíte také:

  • Stránky, které není možné indexovat a Google to považuje za chybu
  • Stránky, které zaindexované JSOU, ale nechcete, aby byly
  • Stránky, které zaindexované NEJSOU a chcete, aby byly
  • Stránky s chybou (404) a další

Na obrázku výše vidíme již jednou zmíněný efekt indexace stránek interního vyhledávání. Určitě doporučuji Google Search Console pravidelně kontrolovat. Jestli uvidíte podezřelý nárůst indexace, je potřeba ho řešit. A v případě, že úroveň indexace nesplňuje Vaše představy, je zásah nutný také. Stránky mohou mít technický problém, nedostačující obsah či slabé interní prolinkování. Dle Filipa Podstavce, zakladatele a vlastníka SEO nástroje Marketing Miner, by počet zaindexovaných stránek oproti počtu prodávaných produktů měl být zhruba dvojnásobný.

Console Vás upozorní na různé chyby. Může se jednat o chybu serveru, problém s procházením nebo s indexací. Data je však nutné analyzovat. Například u jednoho klienta se nám nástroj urputně snaží naznačit, že jsme špatně označili stránky značkou noindex. My však víme, že noindex na stránkách chceme mít, protože se jedná o duplicity.

Seznam platných stránek s upozorněním obsahuje stránky, které jsou indexované, ačkoli jsou blokované souborem robots.txt. Důvodem může být to, že na stránku odkázal někdo externí, a stránka se tím pádem zaindexovala. Nechtěný odkaz je nutné odstranit a indexaci vyřešit značkou noindex.

Jestli Vás zajímá, které stránky Google vyřadil z indexu, podívejte se do položky Vyloučeno. Důvodů má vyhledávač spoustu: robots.txt, noindex, duplicity, přesměrování, kanonizace atd. Informací je vskutku požehnaně a pokud nevíte, co které značení reprezentuje, je nejlepší se podívat přímo do nápovědy Google.

A využití? Například jste na web z důvodu plánované eliminace duplicit nasadili kanonizaci. Některé z nich Vám ale mohly uniknout. GSC vám napoví, které URL považuje za duplicitní a doporučí Vám nasadit kanonizaci. Přirozeně je opět potřebná kontrola a analýza z Vaší strany. V přehledu se dokonce propracujete k stránkám se stavovým kódem 404. Nebude jich tolik, jako například v reportu ze Screaming Frog. Jako základ a prvotní varování to ale stačí. Obecně se 404 doporučuje buď přesměrovat na relevantní stránku, odstranit, nebo ponechat a navést uživatele na podobný obsah.

Kdo na Vás odkazuje?

Pro práci na link buildingu a zpětných odkazech je vynikající nástroj Ahrefs. Bohužel ne každý si ho může dovolit platit, resp. ne každý ho za danou cenu dokáže využít naplno. Google Search Console Vám v sekci Odkazy poskytne základní přehled Vašeho odkazového portfolia.

  • Nejčastější externí cílové stránky – na které URL externisti nejvíc odkazují
  • Nejčastější interní cílové stránky – na které URL nejčastěji odkazujete Vy (interní prolinkování)
  • Nejčastěji odkazující weby – seznam externích domén dle počtu odkazů
  • Nejčastěji odkazující text – jaký anchor text používají externí weby v odkazech

A opět tedy, co se získanými daty? V externích cílových stránkách se můžete dopátrat k produktu nebo kategorii, která je pro Vás byznysově velmi důležitá, ale na danou URL nevedou žádné odkazy. Podpořte ji link buildingem! Dále se zaměřte na odkazující domény a zkontrolujte, zda na Vás náhodou neodkazují nějaké pochybné stránky plné spamu. V tom případě je lepší dát Google najevo, že se od zpětných odkazů chcete distancovat.

Domény, které na Vás odkázaly, tak zřejmě učinily z nějakého důvodu. Proč si tedy dané weby neprojít a zkusit najít další odkazové příležitosti? Najít třeba jiný článek, který je relevantní k Vašemu webu a zkusit oslovit majitele? Je možné, že za odkaz budou požadovat určitou protislužbu, ale proč to nezkusit.

Další funkce Google Search Console

Console má bohaté spektrum využití, takže je nezbytné zmínit alespoň v krátkosti ještě některé z nich. V první řadě zde odesíláte soubor sitemap kvůli lepší a rychlejší indexaci webu. Určitě si ověřte, že odeslání proběhlo úspěšně.

Pro kontrolu konkrétní URL slouží vyhledávač v záhlaví. Nástroj vám ověří stav indexace a použitelnost v mobilních zařízeních. Na responzivitu má GSC přímo položku v bočním menu. V něm Vám hlásí, které stránky jsou v pořádku a ty, které nejsou pak s konkrétními problémy k řešení.

V článku jsem už jednou zmínil strukturovaná data – velmi užitečná v případě, že se chcete odlišit v SERP. Například u receptů uživatel na první pohled vidí, jak jídlo vypadá, jaké má recept hodnocení, nebo jak dlouho trvá příprava pokrmu. Daty se označují různé druhy obsahu, od jména osoby až po datum plánované události. Každopádně GSC Vás v reportu upozorní na absenci strukturovaných dat u produktů. Jedná se o jakousi inspiraci pro budoucí optimalizaci.

Výhled do budoucna

Je pravděpodobné, že Google bude chtít svůj nástroj nadále rozvíjet a zlepšovat. Už nyní víme, že se chystá přidat nový report rychlosti. Je to logické – Googlu jde o to, aby webové stránky zabezpečily uživatelům co nejlepší uživatelský zážitek. Majitelům a správcům webů proto pomáhá a navádí je k optimalizaci. A tak je to správně.

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit