SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Když medic update ničí weby, první se ozve Collabim

Dneska si popovídáme s Danielem Durišem z agentury Basta Digital, která je klíčovým partnerem společnosti Google. Konkrétně se zaměříme na web medihum.sk. Daniel Duriš nám bude vyprávět o tom, jak web utrpěl újmu následkem aktualizace zvané medic update. Dotkl se vás také? Tak to pojďme společně vyřešit!

Co je medic update a co způsobuje?

Medic update je úprava algoritmu vyhledávače Google z léta roku 2018. Zaměřuje se na všechny webové stránky, které mají něco společného s tématem zdravotnictví nebo life stylu. Šlo jak o e-shopy, tak magazíny. Medic update na základě aktualizace znevýhodnil všechny výše uvedené weby v žebříčcích vyhledávání. Následkem toho došlo ke značnému poklesu návštěvnosti.

Chcete najít tzv. nízkovsící ovoce i na Vašem webu? Test metody Keywod golden ratio aneb Umístění v TOP10 na Google do 39,5 hodiny.

Proč medic update?

Cílem aktualizace bylo omezit lživé informace na internetu. Patřily sem i informace, které mohly ohrozit čtenáře na zdraví. Weby, které za své služby v těchto oblastech vyžadovaly peníze, byly také upozaděny.

Jak se aktualizace projevila na webu medihum.sk?

Webové stránky medihum.sk se pravidelně umisťovaly na první stránce výsledků, někdy dokonce v TOP 3! Jenže Medihum se propadlo. Jakmile se aktualizace projevila v plném rozsahu, ztratili jsme jak pozice, tak návštěvnost. Prvně jsme si toho všimli právě díky Collabimu. Jenže situace se ještě zhoršila. Značka Medihum z výsledků vyhledávání zmizela úplně!

Kde jsme sledovali změny v propadech?

Že se naše pozice markantně propadají, jsme zaregistrovali relativně brzy. Zhruba jeden až dva týdny po spuštění updatu. Výsledky se nepěkně odrazily v grafech Google nástrojů – v Google Analytics a v Google Search Console. Na obrázku výše vidíme, jak to s webem šlo doslova od desíti k pěti.

První nás zalarmoval Collabim

Že dochází k propadům, nám prvně ohlásil Collabim. Konkrétně tedy jeho nástroj Collabim Index, který pozice webu pravidelně kontroluje a sleduje. Jakmile jsme se ocitli v záporných hodnotách, které dosud nebyly obvyklé, Collabim nám dal okamžitě vědět. Jenom díky němu jsme se informaci dozvěděli včas.

Proč se pozice stále propadaly?

Ještě se na okamžik vrátíme k našemu obrázku. První, modrá linka, ukazuje, co se stalo po plošné aktualizaci medic update. Barevný graf pod linkou je dopad následující aktualizace, kterou Google spustil hned po medic updatu. To byl ten bod, kdy značka Medihum zcela zmizela z výsledků.

Co nám aktualizace o webu prozradily?

Rozhodně nebylo na místě se vztekat, že Google opět něco vymyslel a my na to doplácíme. Naopak. Obě aktualizace jasně ukázaly, že web nebyl v pořádku. Začali jsme se aktivně angažovat s vidinou, že se během následujících 3 až 4 měsíců vše zlepší.

Jak jsme bojovali s dopadem aktualizace?

Nejprve jsme se vrhli na technické nedostatky webu. Šlo především o tzv. duplicity. Dále jsme nastavili propojení mezi jazykovými verzemi webu, protože je tu kromě medihum.sk také web medihum.cz. S tím nám pomohly meta tagy hreflang. Také jsme se zbavili nepotřebných nebo nevhodných odkazů, které se daly pokládat za spam. Dalším krokem bylo přidání faviconů.

Favicon

Ačkoli favicon nemá přímý vliv na kvalitu SEO, rozhodli jsme se je do webu zakomponovat. V Collabimu jsme si totiž všimli, že se favicony celosvětově dostávají do výsledků vyhledávání. Díky tomu jsme si zajistili potenciálně vyšší proklikovost webu a následný dopad na CTR.

Hreflang

Máme-li web ve vícero jazykových verzích, je na místě všechny verze propojit. S tím nám pomůže už zmíněný meta tag hreflang. Google tak získává informaci, že web v angličtině, češtině či jiném jazyce je stále tentýž a nejedná se o duplicitu. Hlavně mezi českou a slovenskou verzí nastávaly problémy, protože oba jazyky jsou si velmi podobné. Google je proto bral jako tutéž stránku. Máte web ve vícero jazycích? Raději své propojení hreflangem zkontrolujte.

Na obrázku výše vidíme, že po zakročení a několika změnách došlo k vrácení pozic zpět. My úpravami webu ale nekončíme! Co dál jsme museli doladit?

Odkazy

Protože je Medihum stará stránka, obsahovala celou řadu nerelevantních odkazů. Ačkoli jde o obor zdravotnictví, na webu byste našli odkazy na stavební firmy. Všechny jsme smazali a zaměřili jsme se na kvalitní linkbuilding. Rozhodli jsme se získat relevantní zpětné odkazy. To však nutně neznamená nákup těch nejdražších dostupných odkazů! My jsme zpětné odkazy získali z různých nadací, nemocnic a podobných institucí. Musím dodat, že likvidace všech nevhodných odkazů trvala týdny. Bylo jich opravdu mnoho!

Google Deseo

Během likvidace odkazů jsme se místy dostali do slepé uličky. Na některé odkazy se nešlo dovolat a nemohli jsme je tak odstranit. K tomuto účelu Google zavedl nástroj, který je součástí Google Search Console. Jmenuje se Google Deseo. Práce s nástrojem však zabere hodně času, protože Google není zcela nakloněn mazání odkazů, nemáme-li k tomu opravdu zásadní důvod. Proto odstranění skrze nástroj trvá déle, než kdybychom se o to pokoušeli manuálně.

Tvoříme autoritu

Dalším problémem webu byly nedůvěryhodné články. Co s nimi? Každý článek potřebuje důvěryhodný zdroj v podobě autora, který jej vytvořil. Ideální je také přidat autorovu fotografii a odkaz na jeho webovou stránku. Případně na web organizace, kde autor pracuje.

Důvěryhodnost je základ

Kvalitě článků se už dva roky věnují právě v Collabim Akademii. Medic update sice zatím prorazil jen v jediné oblasti, ale nikde není vyloučeno, že neproběhne napříč všemi obory. A nemůžeme to mít Googlu za zlé! Vždyť cílem je nabídnout návštěvníkům jen ty nejkvalitnější a nejdůvěryhodnější informace.

Linkibuinding jinak

Zjistil jsem, že kromě kvality zpětného odkazu záleží i kvantitě. Napsali jsme článek, který generuje různé odkazy na stránky, které nejsou platné. Jde například o kalkulačku, která počítá množství alkoholu v krvi. V kalkulačce se nachází odkaz na našeho klienta. Považuji to za geniální krok. Každý, kdo kalkulačku využije, píše zjevně o tomtéž tématu.

CTA prvky

Pustili jsme se samozřejmě i do nápravy obsahu. Na webu jsme neměli žádné popisy produktů, takže jsme je doplnili. Z článků jsme zase odstranili většinu CTA prvků, protože text působil jako snaha o prodej. A kdo by četl článek plný reklam, že?

Jak jsme nakonec dopadli?

Grafy ukazují, jak si web vedl. První graf je z období, kdy medic update proběhl. Druhý graf dole pak ukazuje období po medic updatu, kdy jsme usilovně pracovali na nápravě. Že došlo k propadu, je myslím viditelné. Díky našemu úsilí jsme však návštěvnost opět zvýšili o celých 65 %!

Grafy výše ukazují, jak nám naše soustředění na klíčová slova ovlivnilo zisk. Druhý graf dole ukazuje, že po odeznění následků medic updatu došlo ke zvýšení zisku o více než 10 %.

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit