Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Jaký je první krok procesu optimalizace webu pro vyhledávače?

Upozornění: Aktuálně jsme zaznamenali změnu ve fungování operátoru “allintitle:”. Google v některých případech nezobrazuje počet výsledků ve vyhledávání. KGR si proto můžete ověřit přímo v Collabimu přes funkci Změření KGR.

Máte webové stránky, ale navštěvuje je minimum návštěvníků? Chtěli byste přivést více návštěvníků na vaše stránky a tím zvýšit počet konverzí? To je poměrně častý případ nových klientů, kteří se nám ozývají. O tom, jak zvýšit návštěvnost webu, jsme se již rozepisovali v jiném článku. Co ale proces optimalizace webových stránek reálně obnáší?

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Ponechme nyní stranou základní předpoklad – tedy to, že jsou stránky zaindexované a technicky dokonalé. Pojďme se podívat na první a zároveň asi nejpodstatnější krok v rámci optimalizace webu – na samotný obsah webu. Bez klíčových slov na stránkách se totiž do vyhledávání nedostanete.

Collabim vám může usnadnit práci při analyzování potřebných dat, avšak jednotlivé kroky za vás bohužel nevykoná. Měříte data v Collabimu, ale nevíte, jak je při optimalizaci webu využít? Nejste sami, jedná se o poměrně častý dotaz nových uživatelů.

Analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov je základním stavebním kamenem, pokud pracujete na obsahu stránek. Před započetím úprav je záhodno prozkoumat spektrum témat a výrazů, jenž se vztahují k službám či produktům, které nabízíte. Tzv. “klíčovka” vám pomůže zjistit vhodná klíčová slova pro vaše stránky a taktéž vám poskytne podstatné informace o objemu vyhledávání těchto klíčových slov a jak velká konkurence se pro dané výrazy vyskytuje.

K čemu slouží klíčová slova?

Klíčová slova jsou výrazy, které byste měli mít na svých webových stránkách, aby se stránky mohly na tyto výrazy zobrazit ve vyhledávání. Pokud na stránkách nebudete mít ta správná klíčová slova, pak se ve vyhledávání na dané výrazy nemůžete nijak umístit.

Kam se klíčová slova vkládají?

S tímto dotazem se také někdy u nových klientů setkáváme. Klíčové slovo není žádný virtuální element, který je schovaný ve zdrojovém kódu vaší stránky a nikdo jej nevidí. Některé webové systémy sice opravdu umožňují v administraci webu nastavit “neviditelná” klíčová slova pro stránku, nicméně většina vyhledávačů toto nastavení ignoruje. Podstatný je totiž obsah, který nabídnete návštěvníkovi.

Klíčová slova běžně používáte v samotném obsahu stránky, ať už se jedná o blogový článek nebo prodejní stránku s produktem. Příslušné výrazy tak užíváte například v popisu produktu nebo v textu blogového článku. Klíčová slova však můžete použít taktéž v titulku či meta descriptionu stránky.

Zmapování terénu

Než se pustíte do samotné analýzy klíčových slov, nejprve je vhodné zjistit, jak si vlastně aktuálně vedete ve vyhledávání. V Collabimu toto můžete zjistit dvěma způsoby – buďto pomocí jednorázové analýzy Pozice a hledanost, která vám poskytne výsledek ihned, nebo pomocí pravidelného měření vašeho projektu.

SEO je dlouhodobý proces, na němž je vhodné pravidelně pracovat, proto doporučujeme sledovat pozice klíčových slov především na projektu. Jestliže si nevíte rady, jak nový projekt založit, pomůže vám naše nápověda.

Jak zjistit klíčová slova?

Pokud zatím nemáte páru, jaká klíčová slova zařadit do vašeho projektu či obsahu vašich stránek, Collabim nabízí několik nástrojů, které vám mohou značně usnadnit práci.

Svatý grál

Pro začátek je vhodné si definovat alespoň základní okruh klíčových slov. Mělo by se jednat o taková klíčová slova, která byste vyhledávali, pokud byste hledali službu, kterou nabízí vaše firma. Pokud stále tápete, o jaká slova by se mělo jednat, zkuste se inspirovat u konkurence. K tomu můžete využít jednorázovou analýzu Svatý grál.

Stačí si vybrat pár konkurenčních webů, které nabízejí podobné služby jako vy a příslušné domény nechte “projet” Svatým grálem. Analýza vám poskytne seznam klíčových slov, na která se dané domény umisťují ve vyhledávání. Z těchto slov následně můžete vybrat výrazy, na něž byste rádi optimalizovali své stránky nebo které byste si přáli měřit ve svém projektu.

Existují i další způsoby

Pokud by vás zajímaly další způsoby, jak získat inspiraci ohledně klíčových slov, podrobný postup najdete v našem předchozím článku o tom, jak zjistit klíčová slova.

Jaké výrazy vybrat?

Klíčová slova máte již zjištěná, ale nevíte, která z nich jsou vhodná právě pro vás? Abychom vás trochu nasměrovali, sepsali jsme článek o tom, jak vybrat vhodná klíčová slova, který vám v rozhodovacím procesu pomůže.

Jakmile budete mít klíčová slova vybraná, můžete je již přidat do svého projektu v Collabimu, na kterém poté bude probíhat pravidelné měření. Díky měření můžete dále sledovat, zda a jak se pozice vašeho webu vyvíjí. O způsobech přidávání klíčových slov do projektu se dočtete v naší nápovědě.

Pozice a hledanost klíčových slov

V předchozích odstavcích jsme si ukázali způsoby, jak si nechat zjistit vhodná klíčová slova pro váš web. V případě, že slova již máte nahraná ve vašem projektu, můžete pokračovat dále. Jakmile proběhne měření, na přehledu klíčových slov již uvidíte, jakou mají klíčová slova hledanost a jakou pozici mají vaše stránky, které se na příslušná slova případně umisťují.

Zde například vidíme, že klíčové slovo “google search console” má aktuální měsíční hledanost 12 100 hledání a web se aktuálně umisťuje na 26. pozici ve vyhledávání Google v České republice.

Cílové stránky

Na přehledu klíčových slov najdete dva typy sloupečků cílových stránek:

  • Cílová stránka Google CZ (případně si dosaďte jiný vyhledávač, který měříte)
  • Cílová stránka

Ve sloupečku “Cílová stránka Google CZ” budete mít přehled, jaká konkrétní stránka se na dané slovo aktuálně umisťuje ve vyhledávači.

Do sloupečku “Cílová stránka” (pozor – neplést si se sloupečkem “Cílová stránka Google CZ” – viz naše nápověda) si můžete dosadit vlastní URL, na kterou si přejete cílit příslušným klíčovým slovem. To pak může sloužit jakožto poznámka pro vás, abyste věděli, jaká URL by se měla zobrazovat na dané klíčové slovo. Pomocí této poznámky pak pro vás bude zřejmé, zda se reálná cílová stránka z vyhledávače shoduje s vaší vlastní “virtuální” stránkou, kterou jste si dosadili. Díky tomu se budete lépe orientovat při optimalizaci stránek.

Pokud je reálná cílová stránka podbarvena zeleně, znamená to, že se shoduje s vaší vlastní cílovou stránkou, na kterou si přejete cílit příslušným klíčovým slovem. V případě, že je podbarvena červeně, pak se reálná cílová stránka s vaší vlastní stránkou neshoduje. To znamená, že je třeba stránku, kterou jste si dosadili, lépe optimalizovat pro příslušné klíčové slovo – ve vyhledávání se totiž umisťuje pro daný výraz jiná stránka vašeho webu.

Ve zkratce – pozici klíčového slova odpovídá vždy pouze reálná cílová stránka (tedy URL ve sloupečku “Cílová stránka Google CZ“).

Došlo po změření ke změně cílové stránky?

Toto může nastat v případě, že algoritmus vyhledávače vyhodnotí jinou stránku vašeho webu jako lépe optimalizovanou pro danou frázi. Může se tak stát jednou za čas, kdy dojde například k nějaké aktualizaci algoritmu vyhledávače, případně se pozice mohou zamíchat i několikrát během dne. Tomuto jevu se říká Google Dance.

V Collabimu tyto změny můžete sledovat na přehledu Historie změn cílových stránek.

Zde již uvidíte, jaká stránka se umisťovala na konkrétní frázi před změnou a jaká po změně.

Alternativně si změny cílových stránek můžete prohlédnout taktéž na detailu klíčového slova.

K čemu je to dobré?

Historii změn cílových stránek se vyplatí sledovat, abyste se vyhnuli případné kanibalizaci klíčových slov.

Pozice ve vyhledávači

Pokud je pozice stránky příliš nízká, znamená to, že na daný výraz není pro vyhledávač tak dobře optimalizovaná jako jiné konkurenční stránky.

Jak ale naložit s nízkými (či žádnými) pozicemi? Ačkoliv pro SEO najdete relativně dost teorie, každý web je individuální případ a proto bohužel neexistuje univerzální recept. Řadu úprav při optimalizaci tak lze ověřit pouze praxí. Základem je však technicky bezchybný a dokonalý web, kvalitní zpětné odkazy a především samotný obsah stránek.

Technická stránka webu je základ, kvalitní zpětné odkazy dokáží vaše stránky značně podpořit, ale bez relevantního obsahu stěží získáte zpětné odkazy z hodnotných stránek. Pokud se vám odkazy přesto podaří získat, vyhledávač na odkazy nemusí brát zřetel, jestliže vyhodnotí, že kvalita stránek neodpovídá relevanci odkazů. Právě obsah stránek je prostorem pro vaše klíčová slova a jak jsme si již mnohokrát řekli – klíčová slova na stránkách jsou nutnost, pokud se snažíte na dané výrazy umístit ve vyhledávání. Pojďme se tedy zaměřit na obsah.

Jak by měl vypadat obsah stránek?

Obsah nemá definované jasné mantinely, nicméně smysl je prostý – obsah stránek by měl být především kvalitní. Nestačí tedy stránku napumpovat klíčovými slovy a očekávat, že si toho Google všimne a zařadí vás na lepší pozici. Ba naopak – Google si toho zřejmě skutečně všimne, ale efekt bude pravděpodobně opačný. Jedná se totiž o nepovolenou praktiku, která se v SEO označuje termínem “tapetování klíčovými slovy” (keyword stuffing), což se ostatně můžete taktéž dočíst v našem předešlém článku o tom, jak vybrat klíčová slova pro své stránky.

Jak na kvalitní obsah stránek?

Podstata kvalitního obsahu je v zásadě jednoduchá – stránka by měla být přínosná pro své návštěvníky a měla by poskytovat relevantní odpovědi na dotazy, o nichž pojednává. Užijete-li v textu nějaké specifické klíčové slovo, nemělo by být v obsahu stránky naroubované bezdůvodně. Naopak užití daného slova by mělo být opodstatněné, aby relevantně odpovídalo samotnému obsahu stránky.

Obsah stránky by měl být unikátní, jedinečný a v neposlední řadě odborný (respektive relevantní). Tím nemyslíme vyloženě vědecký. Není třeba mít doktorát z informačních technologií, pokud píšete recenzi mobilních telefonů, důležité je, aby stránka nenabízela klamavý či pochybný obsah, který bude poskládán z polopravd nebo bude jiným způsobem zavádějící. S tím souvisí i podmínka, aby obsah korespondoval se zaměřením webu. Pokud máte stránku s dovozem rychlého občerstvení, těžko vyhledávač přesvědčíte “skvěle optimalizovaným” blogovým článkem o nových objevech na poli populární muziky.

Samotný Google významně dbá na to, aby jeho uživatelé dostávali co nejlepší a nejrelevantnější výsledky na dotazy, které hledají. Na přední pozice proto zahrnuje takové stránky, které vyhodnotí jako nejlepší možnou odpověď na hledaný dotaz. Systém, na základě něhož vyhodnocuje relevanci stránek, je značně komplexní a zahrnuje veškeré SEO faktory, mezi nimiž má obsah stránek, kvalitní zpětné odkazy a technická stránka webu největší váhu.

Google čas od času aktualizuje algoritmus pro vyhodnocování kvalitního obsahu – konkrétněji se můžete o specifikaci tohoto algoritmu dočíst v článku v našem zpravodajství.

K čemu slouží analýza klíčových slov?

Pokud připravujete obsah nějaké stránky, samozřejmě jej můžete sepsat pěkně od podlahy. Při tvorbě obsahu (ať už nového či při úpravě starého) je však dobré si připravit tzv. “SEO plán”, díky němuž budete mít přehled o tom, co lidé ve vašem oboru skutečně vyhledávají a zda váš web dostatečně pokrývá toto spektrum dotazů. Pokud si tento SEO plán nepřipravíte, může se stát, že vám unikne značné množství dotazů, které vaše návštěvníky zajímají. Zároveň se budete díky tomuto plánu lépe orientovat při zpětném vyhodnocování. Budete mít totiž přehled o tom, zda a jak moc vám případně jednotlivé kroky pomohly.

Než se pustíte do psaní, prvním krokem by měla být právě analýza klíčových slov, abyste zjistili, jak si ve vyhledávání aktuálně vedete a zároveň jaké výrazy by bylo vhodné zahrnout do obsahu vašich stránek.

Jak připravit SEO plán pro obsah stránek?

Bez analytických nástrojů by to mohla být docela fuška, Collabim vám však v přípravě obsahu může výrazně pomoci.

Nyní již tedy máte klíčová slova přidaná ve vašem projektu v Collabimu a probíhá pravidelné měření. Collabim měří data pouze do šedesáté pozice, pokud tedy u nějakého výrazu vidíte údaj “60+“, pak to znamená, že se na toto slovo neumisťujete nebo se umisťujete až od sedmé stránky ve vyhledávači, což je opravdu nízko.

 

V případě, že je takové slovo pro vás zajímavé, můžete se pustit do plánu. Na přehledu klíčových slov můžete prozkoumat, jak velká konkurence se na dané slovo umisťuje. Stejně tak se o konkurenčnosti dozvíte v průzkumníku klíčových slov. Podle toho můžete odhadnout, zda má smysl se na takovou frázi snažit umístit.

Hledanost vs návštěvnost

Optimalizujete, abyste získali konverze. Pro dobrý konverzní poměr však potřebujete získat návštěvnost. K získání návštěvnosti je třeba pokrýt dobré pozice pro dostatečné spektrum vyhledávaných dotazů. Bez pokrytí hledanosti totiž nezískáte návštěvnost a bez návštěvnosti nejsou konverze.

Obecné výrazy

Jak jsme již mnohokrát informovali, na obecné výrazy je obvykle značně náročné se umístit na dobrých pozicích z důvodu obrovské konkurence ve vyhledávání. Ačkoliv se mohou zdát z hlediska vysokého objemu hledání lákavé, je dost možné, že se vám na obecné výrazy nepodaří získat dobré pozice. Ty už totiž často obsadily “zaběhnuté” značky a velké firmy, které nyní mají obrovskou autoritu. Šance, že na obecný výraz předběhnete zaběhnutý brand se skvěle optimalizovaným webem, je proto většinou mizivá.

Konkrétnější výrazy

Mnohem efektivnější může být optimalizace pro konkrétnější výrazy (často se jedná o fráze s několika slovy – tzv. long taily), které sice mívají nižší hledanost, ale obvykle taktéž výrazně nižší míru konkurence.

Pokud totiž pokryjete dostatečné množství takových výrazů, můžete nižší hledanost jednotlivých frází vykompenzovat jejich součtem. Jak vidíte na obrázku níže, průzkumník nám pro příslušnou frázi uvedl aktuální hledanost 30 hledání měsíčně.

Průzkumník taktéž umožňuje ověření výsledků ve vyhledávání pomocí operátoru “allintitle:”. Tento operátor dokáže identifikovat stránky ve vyhledávání, které obsahují zadanou frázi v titulku stránky.

Pokud pomocí operátoru “allintitle:” prověříme počet výsledků ve vyhledávání, zjistíme, že na Google CZ se vyskytuje s tímto titulkem pouze jediný výsledek:

Existuje tak obrovská šance, že pokud optimalizujeme nějakou stránku na tuto frázi, Google stránku pravděpodobně zařadí na přední pozice (v tomto případě jiné ani nejsou). Zvyšuje se tak šance, že se ze 30 hledání měsíčně podstatná část proklikne právě na vaši stránku. Pokud pokryjete více takových dotazů a umístíte se na ně, celkový součet hledanosti tak může alespoň částečně dosáhnout potence obecné fráze, na níž byste se však těžko umisťovali na předních pozicích. Podrobně se tímto principem zabývá metoda Keyword Golden Ratio (zkráceně KGR).

V případě, že na optimalizaci zapracujete opravdu komplexně, můžete tak svůj web podpořit právě těmito konkrétnějšími frázemi.

Jaké by bylo zvýšení návštěvnosti stránek?

Jakmile máte klíčová slova pro svou stránku vybraná a přidaná do měření, označte si tato slova štítkem. Tím si označíte balík slov, která máte použitá pro optimalizaci vaší stránky. Při monitorování můžete díky štítkům snadněji filtrovat výsledky a využívat je pro další funkce.

Pro lepší přehled si vyfiltrujte pouze klíčová slova označena novým štítkem. Dle aktuálních pozic a míry konkurence můžete odhadnout, jaká je vaše šance na zlepšení. Pokud postupujete striktně dle metody KGR, pak byste se měli dostat do TOP10 výsledků na Googlu.

Jelikož máte klíčová slova označena štítkem, můžete nyní využít další funkce, které se štítky pracují. Můžete tedy přistoupit k nástroji Simulátor zlepšení pozic.

Simulátor zlepšení pozic

Toto je velice šikovný nástroj, díky němuž v Collabimu můžete odhadnout, jakou vám zlepšení pozic přinese teoretickou návštěvnost. Nástroj najdete v sekci Štítky v levém menu.

Zde již po pravé straně v horní části obrazovky uvidíte tlačítko pro tento nástroj.

V simulátoru stačí zadat zvolený štítek a o kolik pozic odhadujete, že se pro slova v tomto štítku posunete.

Na obrázku výše vidíme, že aktuální průměrná pozice slov pro tento štítek je 29, při které aktuálně teoreticky získáváme 10 návštěv měsíčně. Pokud bychom se zlepšili o 28 pozic, teoretická návštěvnost by byla 172 návštěv měsíčně.

Díky tomuto nástroji můžete zvážit váš odhad a stanovit si cíl – tedy jaké teoretické měsíční návštěvnosti hodláte dosáhnout. Dle cíle poté můžete přizpůsobit váš plán. Pokrýváte dostatek dotazů v rámci vašich služeb? Nabízíte relevantní obsah pro tyto dotazy? Pokud je odpověď “ne”, pak se můžete pustit do dalšího hledání vhodných frází, které vám váš cíl pokryjí.

Zápis do marketingového deníku

Jakmile publikujete úpravy na vašem webu, zaznamenejte si poznámku do marketingového deníku v Collabimu. Marketingový deník vám přijde k ruce zejména při zpětném vyhodnocování, jelikož budete mít jasno, kdy byla úprava provedena a čeho přesně se úprava týkala. Můžete si tak snadno ověřit, zda se v průběhu času změnily pozice klíčových slov, jichž se poznámka týká.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit