S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Collabim index a teoretická návštěvnost

Collabim vždy byl primárně nástroj na měření pozic klíčových slov a linkbuilding. V posledních letech se z něj však stává nástroj pro komplexní marketing – jak to ostatně bylo zamýšleno od samotného počátku nástroje. Nyní se s dovolením vrátím na začátek a dovolím si položit otázku, víte vlastně co znamená zkratka Collabim? Ne?

Collabim = Collab – i – m = Collaboration on internet marketing

Nevěděli jste to? Nemusíte se stydět – já sám před rokem ještě také ne 😀

Ale zpět k tématu, rozhodli jsme se posunout nástroj zase o něco dál ve smyslu, že už nebudeme pouze reportovat zhoršení/zlepšení pozice na klíčovém slovu. On je vlastně v důsledku nepodstatný samotný pokles/vzrůst (ostatně jak už bylo několikrát řečeno Jirkou Koutným v několika článcích), ale jde o to, co to pro web/návštěvnost vlastně znamená.

Jistě bude mít jiný dopad pokles slova s hledaností 10 za měsíc a jiný 100 000 za měsíc.  A proto jsme vymysleli

Collabim index

Co to vlastně je?
Collabim index je relativní hodnota vyjadřující pokles či vzrůst teoretické návštěvnosti na vzorku aktuálně měřených slov – respektující jejich posun proti předchozímu měření – za daný den.

A jako ho počítáme? Poměrně jednoduše – stejně jako mnozí z vás, kteří tuto metriku doteď počítali v excelech ručně:

  • vezmeme všechna slova změřená v daný den (bez ohledu na frekvenci měření)
  • vypočítáme jakou teoretickou návštěvnost měla při předchozím měření (u denního slova včera, u 14ti denního před 14ti dny)
  • vypočítáme jakou teoretickou návštěvnost má dnes
  • odečteme hodnoty a pošleme je proti teoretické návštěvnosti z předchozího měření
  • a máme relativní vyjádření ztráty/zisku teoretické návštěvnosti

Teď si určitě říkáte, jak počítáme tu návštěvnost – stejně jako vy, tedy přes hledanost slova v daném měsíci a CTR dané pozice. Zde je ale problém, neboť u projektů samozřejmě nemáme CTR pro každé klíčové slovo v projektu, které bychom brali z Google Search Console.

Udělali jsme si tedy domácí úkol a agregovali mnoho zejména zahraničních dat, abychom dali dohromady tabulku obecných CTR na pozice 1-60. Vyšel nám tento fešný graf:

Kompletní dataset ke stažení

Aby naše domněnka byla alespoň trochu podložena daty, zkusili jsme si z dat zákazníků, kteří mají napojenu Google Search Console udělat obrázek, jak to reálně vypadá ve skutečnosti. Jak jsme byli překvapeni, jak blízko je náš odhad u některých pozic realitě:

Collabim odhad Reálná data z GSC
Pozice Google [%] Pozice CTR [%]
1 30 1 25.043105028182854
2 17 2 16.348200654478166
3 11 3 11.155105840530199
4 6 4 8.415422761716382
5 5 5 6.71842796967828
6 4,5 6 5.529467113499516
7 4 7 4.697702719526123
8 3,5 8 4.014622485047228

Data z GSC jsou založena vždy na minimálně 10 000 slovech pro danou pozici. Na nižších pozicích již nemáme k dispozici tak velkorysý vzorek a nelze je tedy považovat za smědodatná.

A ano, víme, že hraje velkou roli brandovost, typ klíčového slova apod. Nicméně výsledkem našeho počítání je stejně relativní číslo, které nemá ukazovat konkrétní data, ale opět na trend. Čili i když v průběhu výpočtu známe čísla zisku či ztráty návštěvnosti, nebudeme je ukazovat – nechceme v některých případech rozpoutat zbytečnou paniku. Neboť se vlastně nic nemění, weby se propadaly a stoupaly vždy, na tom nic neměníme. Pouze jsme našli způsob, jak tento efekt matematicky popsat a hlavně jak včas upozornit naše zákazníky, že se s webem může něco dít.

A co na to bráška z desátého kolena Seznam?

K tomu bohužel nemáme prakticky žádná data a i když z praxe velmi často slyšíme, že si Seznam podráží nohy a výsledky CTR na pozice jsou mnohem horší vlivem rozptylování uživatele spoustou zajímavostí v SERPu, my mu věříme. A tak jsme mu přisoudili stejná CTR jako u Google.

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit