Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Záludnosti při měření pozic v Google, část 2.

V tomto článku sepíši další zkušenosti, které jsem získal s měřením pozic po vydání původního článku Záludnosti při měření pozic v Google.

Personalizace

V předchozím článku jsem psal o možnostech vypnutí personalizace pomocí parametru pws=0. Tento parametr ale Google podle našich zkušeností již nebere v potaz, proto nemá smysl ho používat. Pro testování pozic ve vyhledávačích je nejvhodnější použít anonymní okno prohlížeče.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Geografické umístění hledajícího

Google stále více upravuje výsledky hledání podle lokality uživatele. V malém experimentu otestujeme pomocí nástroje AdPreview výsledky hledání pro klíčové slovo slevy pro Prahu a Brno.

slevy_praha

Obrázek 1: První 4 výsledky klíčového slova slevy při hledání z Prahy

slevy_brno

Obrázek 2: První 4 výsledky klíčového slova slevy při hledání z Brna

Výsledky jsou na první pohled dost rozdílné. Brněnská verze výsledků odkazuje např. na konkrétní podstránky slevomat.cz/brno a zapakatel.cz/cs/brno/. Obsahuje také web brnomat.cz, který v pražských výsledcích na první stránce vůbec není.

Umístění hledajícího ovlivňuje také tzv. Výsledky s adresou provozovny, viz předchozí článek. Hledaný dotaz nemusí nutně obsahovat např. jméno města (papírnictví praha). Výsledky s adresou provozovny se budou lišit i v případě hledání obecného slova papírnictví:

papirnictvi_praha

Obrázek 3: Výsledky s adresou provozovny klíčového slova papírnictví při hledání z Prahy

papirnictvi_brno

Obrázek 4: Výsledky s adresou provozovny klíčového slova papírnictví při hledání z Brna

Jazyk prohlížeče

Google výsledky přizpůsobuje i podle preferovaného jazyka v prohlížeči (HTTP hlavička Accept-Language). Standardní Accept-Language pro české prohlížeče je cs-CZ nebo jen cs. Svůj Accept-Language zjistíte například na stránce whatheaders.com.

Při experimentu jsem opět zkusit vyhledat slovo slevy. Nejdříve jsem v Chrome nastavil Accept-Language na cs-CZ a poté na en-US (volba Angličina, Spojené státy v jazykovém nastavení Chrome).

Výsledky se lišily jen o pár pozic. Konkrétní weby a cílové stránky ve výsledcích byly u obou jazykových nastaveních téměř identické. Zajímavostí byla pouze absence webu 5060.cz (2. stránka) u výsledků vrácených v případě Accept-Language = en-US.

Závěr

Dle mých zkušeností dnes o personalizaci výsledků rozhoduje především geografické umístění hledajícího a velmi omezeně i jazyk prohlížeče (Accept-Language) nebo jazyk rozhraní Google (parametr hl= v URL). Paradoxně si z praxe napamatuji snad žádný příklad, kdy bych narazil na personalizaci výsledků na základě historie mého předchozího hledání. Využívání anonymního okna prohlížeče tedy má smysl, ale osobně myslím, že je dost přeceňované (opravte mě, jestli máte jinou zkušenost).

Pro správné vyhodnocování geograficky personalizovaných výsledků si nově můžete v Collabimu nastavit lokalitu, pro kterou chcete personalizované výsledky analyzovat, viz sekce “Nastavení webu”. Výchozí nastavení pro Google CZ je Praha.

Ano, pokud si nastavíte své umístění na Prahu a jste e-shop z celorepublikovou působností, budou výsledky v Brně trochu jiné. Opět jsme ale u sledování trendů místo absolutních čísel. Pokud váš web ve vyhledávačích kontinuálně roste nebo se propadá, bude téměř jistě růst nebo se propadat shodně v Praze, Brně, Ostravě i Aši i když absolutní pozice se budou lišit.

 

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit