Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Mějte pod kontrolou své úryvky (snippets) ve výsledcích vyhledávání

Úryvek je část popisu nebo shrnutí výsledku vyhledávání ve službě Google Search a dalších vlastnostech (například v Google News). K automatickému určení vhodného úryvku používá Google řadu různých zdrojů, včetně popisných informací v tagu meta description pro každou stránku. Je možné také použít informace nalezené na stránce nebo vytvořit bohaté výsledky na základě značek a obsahu stránky.

I když úryvky nemohou být měněny ručně pro jednotlivé weby, Google usiluje o to, aby byly co nejrelevantnější. Kvalitu úryvků zobrazovaných pro vaše stránky můžete zlepšit dodržováním osvědčených postupů pro vytváření kvalitních meta popisů.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Jak se vytvářejí úryvky (snippets)

Úryvky jsou automaticky vytvářeny z obsahu stránky. Jsou navrženy tak, aby zdůrazňovaly a zobrazovaly obsah stránky, který nejlépe odpovídá konkrétnímu vyhledávání uživatele. To znamená, že vyhledávač Google může pro různá vyhledávání zobrazovat různé fragmenty.

Majitelé stránek mají dva hlavní způsoby, jak navrhnout obsah pro vytvořené úryvky:

  • Bohaté výsledky: Přidejte na web strukturovaná data, která Googlu pomohou pochopit stránku: například recenze, recept, podnik nebo událost. Další informace o tom, jak mohou bohaté výsledky zlepšit výpis vašeho webu ve výsledcích vyhledávání.
  • Značky meta popisu: Google někdy používá obsah tagů <meta> pro generování úryvků, pokud si myslíme, že uživatelům poskytují přesnější popis, než jaký lze převzít přímo z obsahu stránky.

Jak zabránit tvorbě úryvků nebo upravit jejich délku

Vytváření a zobrazování úryvků pro váš web ve výsledcích vyhledávání můžete zabránit nebo můžete společnosti Google sdělit, jakou maximální délku mají úryvky mít. Chcete-li zabránit tomu, aby společnost Google zobrazovala úryvky pro vaši stránku ve výsledcích vyhledávání, použijte metaznačku nosnippet. Chcete-li zadat maximální délku úryvků, použijte metaznačku max-snippet:[číslo]. Pomocí atributu data-nosnippet můžete také zabránit zobrazení určitých částí stránky ve fragmentu.

Osvědčené postupy pro vytváření kvalitních meta popisů

Google někdy použije značku <meta name=”description”> ze stránky k vygenerování úryvku ve výsledcích vyhledávání, pokud se domníváme, že uživatelům poskytne přesnější popis, než by bylo možné získat čistě z obsahu stránky. Značka meta description obecně informuje a zajímá uživatele krátkým, relevantním shrnutím toho, o čem daná stránka je. Jsou jako hřiště, které uživatele přesvědčí, že daná stránka je přesně to, co hledá. Délka meta popisu není nijak omezena, ale ve výsledcích vyhledávání Google je úryvek zkrácen podle potřeby, obvykle tak, aby se vešel na šířku zařízení.


💡Pokud používáte systém CMS, jako je Wix, WordPress nebo Blogger, je možné, že nebudete moci upravovat HTML přímo, nebo to raději nebudete dělat. Místo toho může mít váš CMS stránku s nastavením pro vyhledávače nebo jiný mechanismus, který vyhledávačům sdělí informace o metaznačkách.

Pokud chcete na své webové stránky přidat metaznačku, vyhledejte ve svém systému CMS pokyny k úpravě <head> stránky (například vyhledejte “wix add meta tags”).


Vytvořte jedinečné popisy pro každou stránku na webu

Stejné nebo podobné popisy na každé stránce webu nejsou užitečné, když se jednotlivé stránky zobrazují ve výsledcích vyhledávání. Pokud je to možné, vytvářejte popisy, které přesně popisují konkrétní stránku. Na hlavní domovské stránce nebo jiných souhrnných stránkách používejte popisy na úrovni webu a všude jinde používejte popisy na úrovni stránek. Pokud nemáte čas vytvářet popis pro každou jednotlivou stránku, pokuste se upřednostnit obsah; vytvořte popis alespoň pro kritické adresy URL, jako je domovská stránka a oblíbené stránky.

Do popisu zahrňte relevantní informace o obsahu

Meta popis nemusí být pouze ve formátu vět; je to také skvělé místo pro zahrnutí informací o stránce. Například u zpráv nebo příspěvků na blogu můžete uvést autora, datum zveřejnění nebo informace o titulku. Potenciální návštěvníci tak mohou získat velmi relevantní informace, které by se jinak v úryvku nemusely zobrazit. Podobně na stránkách produktů mohou být klíčové informace – cena, stáří, výrobce – roztroušeny po celé stránce. Dobrý meta popis může všechny tyto údaje spojit dohromady.

Například následující meta popis poskytuje podrobné informace o knize a informace jsou jasně označeny a odděleny:


<meta name=”description” content=”Written by A.N. Author, Illustrated by V. Gogh, Price: $17.99, Length: 784 pages”>


Programové generování popisů

U některých webů, například u zpravodajských médií, je generování přesného a jedinečného popisu pro každou stránku snadné: protože každý článek je psán ručně, vyžaduje minimální úsilí přidat také popis o jedné větě. U větších webů založených na databázi, jako jsou agregátory produktů, může být ruční psaní popisů nemožné. V druhém případě však může být programové generování popisů vhodné a doporučuje se. Dobré popisy jsou čitelné pro člověka a rozmanité. Data specifická pro jednotlivé stránky jsou vhodným kandidátem na programové generování.

Mějte na paměti, že meta popisy složené z dlouhých řetězců klíčových slov neposkytují uživatelům jasnou představu o obsahu stránky a je méně pravděpodobné, že budou zobrazeny jako úryvek.

Používejte kvalitní popisy

Ujistěte se, že vaše popisy jsou skutečně popisné. Protože se meta popisy nezobrazují na stránkách, které uživatel vidí, je snadné nechat tento obsah plavat. Kvalitní popisy se však mohou zobrazovat ve výsledcích vyhledávání Google a mohou výrazně přispět ke zlepšení kvality a kvantity návštěvnosti z vyhledávání.

Zde je několik příkladů, jak lze meta popis vylepšit:


🚫 Špatný (seznam klíčových slov):

<meta name=”description” content=”Šicí potřeby, příze, barevné tužky, šicí stroje, nitě, cívky, jehly”>


Lepší (vysvětluje, co obchod prodává, a podrobnosti, jako je otevírací doba a umístění):

<meta name=”description” content=”Pořiďte si vše, co potřebujete k ušití svého příštího oděvu. Otevřeno od pondělí do pátku od 8 do 17 hodin, nachází se ve Fashion District.”>


🚫Špatný (stejný popis se používá u každého novinového článku):

<meta name=”description” content=”Místní novinky ve Whoville, doručované až k vám domů. Zjistěte, co se dnes stalo.”>


Lepší (používá úryvek z konkrétního zpravodajského článku):

<meta name=”description” content=”Rozruší městečko Whoville, místní postarší muž ukradne všem dárky noc před důležitou událostí. Sledujte živé zpravodajství o této záležitosti.”>


🚫Špatný (neshrnuje stránku):

<meta name=”description” content=”Vejce jsou zdrojem radosti v životě každého člověka. Když jsem byl malé dítě, pamatuji si, jak jsem vybíral vejce z kurníku a nosil je do kuchyně. To byly časy.”>


Lepší (shrnuje celou stránku):

<meta name=”description” content=”Naučte se vařit vejce s tímto kompletním průvodcem za 1 hodinu nebo méně. Věnujeme se všem metodám, včetně: přepečených, vařených a pošírovaných.”>


🚫Špatné (příliš krátké):

<meta name=”description” content=”Mechanická tužka”>


Lepší (konkrétní a podrobný): 

<meta name=”description” content=”Samoostřící mechanická tužka, která automaticky opraví váš rukopis. Obsahuje automaticky se doplňující olovo 2B. K dispozici v barvě Vintage Pink a Schoolbus Yellow. Objednejte si více než 50 tužek a získejte dopravu zdarma.”>


Překlad, odborná a obsahová korektura: SEOPRAKTICKY.CZ

Použité zdroje

  1. How to Write Meta Descriptions | Google Search Central | Documentation | Google for Developers. (n.d.). Google for Developers. [online]. Dostupné z: https://developers.google.com/search/docs/appearance/snippet
Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit