Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

CMS (content management system): Co to je?

CMS je zkratkou anglického Content Management System, jinak také redakčního systému, který slouží ke správě obsahu webových stránek. Bez redakčního systému byste museli napsat statický soubor v HTML kódu a nahrát jej na váš server, což by bylo pro většinu provozovatelů webů značně obtížné. CMS umožňuje snadno vytvářet, upravovat a publikovat obsah i uživatelům, kteří nemají znalost programovacích jazyků.

Se systémem pro správu obsahu, jako jsou například WordPress, Drupal nebo Joomla!, můžete tvořit svůj obsah v rozhraní připomínajícím textový editor. Umožní vám pracovat bez velké námahy i s obrázky, kupříkladu WordPress vám nabízí celou knihovnu médií.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Moderní CMS nabízí spoustu užitečných funkcí:

  • snadné vytváření a formátování obsahu,
  • jednoduchá správa multimédií, obrázků, dokumentů a jiných souborů,
  • ukládání obsahu na jednom místě,
  • přidělování oprávnění ke správě obsahu na základě rolí jako je správce nebo editor,
  • plánování automatického zveřejnění obsahu,
  • správa komentářů, diskuzí a formulářů atd.

Po technické stránce jsou redakční systémy zpravidla tvořeny dvěma základními částmi, které usnadňují údržbu vašeho webu:

  • aplikací pro správu obsahu (CMA) – umožňuje přidávat a spravovat obsah,
  • aplikací pro doručování obsahu (CDA) – převezme obsah, který vložíte do CMA, uloží jej a zpřístupní návštěvníkům vaší webové stránky. 

Nejpoužívanější CMS

Vybrat si redakční systém není tak snadným úkolem, jak by se mohlo zdát. Musíte vzít v úvahu nespočet faktorů, a přesto na konci nebudete schopni říct, který z nich je vlastně nejlepší. Jmenujme ale aspoň ty systémy pro správu obsahu, které jsou napříč provozovateli webových stránek nejpoužívanější.

Jednoznačně nejoblíbenějším redakčním systémem na trhu je software WordPress. Vedle něj zde ale stojí i jiné často využívané systémy pro správu obsahu, jako například:

  • Joomla!,
  • Drupal,
  • Squarespace,
  • Wix,
  • OpenCMS,
  • Mambo a další.

Odlišit pak můžeme CMS určené speciálně pro e-shopy, kupříkladu Shoptet, Prestashop, Upgates nebo Magento. Další oddělenou kategorií jsou vlastní CMS, které si vyvíjí každá agentura pro sebe a své klienty – o těch bude dále v článku ještě řeč.

Výhody redakčních systémů

Redakční systém je užitečným nástrojem, který vám přináší hned několik výhod. Rozeberme si nyní konkrétně, proč jsou CMS řešení praktická a jak vám dokáží ulehčit práci s vaší webovou stránkou.

Učit se HTML není třeba

Jednou z výhod CMS je již zmíněná jednoduchá správa obsahu webu i pro uživatele nepolíbené HTML kódováním. Drag-and-drop editory typické pro redakční systémy umožňují také nenáročné nahrávání obrázků nebo jiného multimediálního obsahu. Vyhnete se tak dalším nákladům, které byste vynaložili na služby programátora webových stránek.

Ušetříte mraky času

Se snadnou obsluhou a uživatelskou přívětivostí těchto systémů přichází kromě finanční úspory i úspora časová. Správa webu metodou pokus-omyl totiž skutečně není ideálním řešením. Nikdo z nás přece nechce trávit zbytečné hodiny neefektivní prací se softwarem, ve kterém se obtížně orientuje.

Svůj obsah spravujete odkudkoliv

Další velkou výhodou redakčních systémů je, že svůj web můžete spravovat kdykoliv a odkudkoliv. Stačí vám k tomu pouze připojení k internetu – pak už nezáleží na tom, jestli zrovna sedíte v kanceláři nebo na pláži. S neustálým rozvojem technologií dnes můžete publikovat obsah na webové stránky dokonce i z telefonu.

Práce v týmu nikdy nebyla jednodušší

CMS výrazně usnadňují společné vytváření obsahu. Moderní redakční systémy umožňují sdílení podkladů mezi členy týmu a výsledkem je výrazně hladší, jednodušší a efektivnější spolupráce. Jen si to představte – autor sepíše článek, grafik jej doplní obrázky a editor se nakonec postará o korekturu a zveřejní jej na webu. To vše bez neustálého přeposílání dokumentů a připomínek e-mailem.

S tím souvisí i problematika oprávnění a rolí. Máte naprostou kontrolu nad uživateli systému a členům týmu snadno přidělíte různá oprávnění ke správě obsahu podle toho, jaká ke své práci potřebují. Vyhnete se tak nepříjemným situacím, kdy člen týmu nechtěně změní něco, co by měnit neměl.

Široké možnosti přizpůsobení

Instalací nového motivu si snadno upravíte celkový design, vzhled nebo rozvržení podle vašich preferencí.  Tyto možnosti přizpůsobení vám dovolí změnit vše – od základních barev až po způsob zobrazování obsahu. Pluginy a rozšíření zase obohatí váš software o nové užitečné funkce (nákupní košík, kontaktní formuláře, ochranu proti spamu a další).

Nepodceňte zabezpečení

Úniky dat či útoky hackerů, to jsou noční můry každého provozovatele webových stránek. Bezpečnost je tak absolutní prioritou, kterou je třeba se zabývat už při výběru CMS. Například WordPress je velmi oblíbeným cílem hackerů. Studie provedená společností WP White Security odhalila, že více než 70 % instalací WordPressu je zranitelných vůči útokům hackerů.

Open source vs. proprietární CMS

Open source systém pro správu obsahu označujeme také jako systém s otevřeným kódem. Zdrojový kód je bezplatně, nebo velmi levně, k dispozici všem a kdokoliv jej může upravovat nebo vytvářet vlastní funkce. Mezi open source CMS patří WordPress, Drupal, Joomla! a další. Tyto redakční systémy prochází neustálým vývojem, pomocí kódu se aktualizují a díky modulům získávají nové a nové funkce.

Jednou z hlavních výhod open source CMS je obrovská základna vývojářů, díky které jsou v mnoha ohledech vždy o krok napřed před proprietárními řešeními. Stejně tak vám nevznikají žádné pravidelné výdaje za licenční poplatky, které jsou u agenturních CMS standardem. V neposlední řadě je pro vás mnohem snazší ukončit spolupráci s vaší marketingovou agenturou či webovým studiem, pokud s jejími službami nejste spokojeni. Správu open source redakčního systému může snadno a bez zbytečných překážek převzít jiná agentura.

Nevýhodou open source CMS je pak jejich náchylnost ke zneužití hackery. Narušení bezpečnosti je v tomto případě pravděpodobnější než u proprietárních řešení, jelikož systémům s otevřeným kódem se obecně věnuje výrazně větší pozornost a využívá je obrovské množství webů. Nicméně vzhledem k obrovskému počtu vývojářů a uživatelů jsou bezpečnostní hrozby včas odhaleny, obvykle je velmi rychle nalezeno řešení, a to je následně předáno všem, kteří systém využívají.

Oproti tomu proprietární systém pro správu obsahu vytváří, upravuje a vlastní konkrétní společnost, která jej následně nabízí za licenční poplatek. Ten za používání CMS platíte nejčastěji měsíčně nebo ročně. V dnešní době si většina agentur vytvořila vlastní CMS, které pod svou značkou nabízí k užívání klientům.

Výhodou proprietárních CMS je jejich přizpůsobení potřebám konkrétního oboru (např. pro realitní průmysl) – nabízejí přesně takové funkce, které uživatelé v daném odvětví potřebují. Rychlé a účinné řešení případných problémů je v zájmu celé společnosti vlastnící CMS, která je za systém plně zodpovědná a vybírá za jeho používání licenční poplatky. Všechny vaše opravy proto společnost pravděpodobně provede velmi rychle a bez zbytečných průtahů.

Na straně proprietárních CMS najdeme i nevýhody. Tou největší je riziko, že uvíznete u jedné agentury bez možnosti přejít jinam. Pokud nebudete se službami spokojeni, nezbývá vám nic jiného než nechat web přestavět do jiného redakčního systému, což je časově i finančně nákladné. Ve většině případů jsou také funkce komerčních řešení poměrně omezené, oproti tomu open source CMS nabízejí téměř neomezené možnosti správy vašeho webu.

CMS a SEO: Buďte SEO-friendly

Ne všechny redakční systémy jsou pro vás ideálním nástrojem, pokud jde o SEO. Abyste se dokázali vyšplhat na špici výsledků vyhledávání, CMS vám musí nabízet funkce umožňující dostatečně, efektivně, a hlavně správně vaše stránky optimalizovat. Aby to ale skutečně fungovalo, potřebujete ještě jednu věc – kvalitní obsah.

Zde je několik tipů na redakční systémy vhodné pro správu obsahu s ohledem na SEO:

  • WordPress: nabízí spoustu funkcí pro SEO, vytváří stránky snadno čitelné pro vyhledávače a je ideální pro uživatele se zkušenostmi v SEO, kteří vyžadují pokročilé nástroje,
  • HubSpot: je skvělý pro začátečníky v SEO a poskytuje i osobní koučink,
  • Drupal: poskytuje mnoho pokročilých SEO funkcí a je proto vhodný pro zkušené a technicky zdatné uživatele,
  • Weebly: nabízí praktické průvodce pro začátečníky, a je tak ideální pro všechny nováčky v SEO, kteří se chtějí učit,
  • Wix: je jednoduchou platformou pro všechny, kteří nemají zkušenosti s kódováním, ale disponuje i nástroji pro SEO – umožní vám např. editovat Robots.txt,
  • Squareplace: vám pomáhá vytvářet webové stránky úplně od začátku a nabízí alespoň základní funkce SEO.

Ať už jste v SEO nováčkem nebo zkušeným matadorem, mezi jmenovanými redakčními systémy si vyberete vhodný nástroj i pro váš webový projekt. Provozovatelé e-shopu pak rozhodně neudělají chybu s platformou Shoptet, která je uživatelsky přívětivá a jelikož se jedná o krabicové řešení, rovněž nepotřebujete mít pro její obsluhu žádné speciální technické dovednosti. S optimalizací na Shoptetu vám pomůže náš článek, kde se dočtete, jak se SEO na této platformě začít a moc se u toho nenadřít.

Autor: SEOPRAKTICKY.CZ

Použité zdroje

  1. What Is a Content Management System (CMS)?. Kinsta® Cloud Hosting – All Your Projects in One Platform [online]. Copyright © 2023 Kinsta Inc. All rights reserved. [cit. 04.04.2023]. Dostupné z: https://kinsta.com/knowledgebase/content-management-system/
  2. What is a content management system or CMS? – Optimizely. Digital experiences your customers will love – Optimizely [online]. Copyright © 2023 Optimizely, Inc. All Rights Reserved. [cit. 04.04.2023]. Dostupné z: https://www.optimizely.com/optimization-glossary/content-management-system/
  3. Redakční systém (CMS) – vše, co chcete vědět [2023]. Jan Štráfelda: průvodce online projektem [online]. Dostupné z: https://www.strafelda.cz/cms
  4. 15 Benefits of Using Content Management Software | StoryChief – Content Marketing Blog. [online]. Dostupné z: https://storychief.io/blog/content-management-software-15-benefits/
  5. WordPress security survey results 2022 | WP White Security. WordPress security & management plugins | WP White Security [online]. Copyright © Copyright 2023 [cit. 04.04.2023]. Dostupné z: https://www.wpwhitesecurity.com/wordpress-security-survey-results-2022/
  6. Open Source vs. Proprietary CMS | Insights | Moore-Wilson. Moore-Wilson | Digital Agency | Web Development London [online]. Copyright ©Copyright Moore [cit. 04.04.2023]. Dostupné z: https://www.m-w.co.uk/about-us/blog/open-source-vs-proprietary-cms
  7. Ascent-logo. Search [online]. Copyright © 2018 [cit. 05.04.2023]. Dostupné z: https://www.fool.com/the-ascent/small-business/construction-management/articles/best-cms-for-seo/
Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit