Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Úvod do značkování strukturovaných dat ve vyhledávání Google

Vyhledávač Google se snaží porozumět obsahu stránky. Můžete mu pomoci tím, že Googlu poskytnete explicitní vodítka o významu stránky tím, že na stránce uvedete strukturovaná data. Strukturovaná data jsou standardizovaný formát pro poskytování informací o stránce a klasifikaci obsahu stránky; například na stránce s receptem, jaké jsou ingredience, doba a teplota vaření, kalorie atd.

Proč přidávat strukturovaná data na stránku?

Přidání strukturovaných dat může umožnit, aby výsledky vyhledávání byly pro uživatele zajímavější a mohly je přimět k větší interakci s vašimi webovými stránkami, což se nazývá bohaté výsledky. Zde je několik případových studií webových stránek, které implementovaly strukturovaná data pro své stránky:

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>
  • Společnost Rotten Tomatoes přidala strukturovaná data na 100 000 jedinečných stránek a naměřila o 25 % vyšší míru prokliků na stránky obohacené o strukturovaná data ve srovnání se stránkami bez strukturovaných dat.
  • Společnost Food Network převedla 80 % svých stránek tak, aby umožňovaly vyhledávací funkce, a zaznamenala 35% nárůst návštěvnosti.
  • Společnost Rakuten zjistila, že uživatelé tráví na stránkách, které implementovaly strukturovaná data, 1,5x více času než na stránkách bez strukturovaných dat a mají 3,6x vyšší míru interakce na stránkách AMP s funkcemi vyhledávání oproti stránkám AMP bez funkcí vyhledávání.
  • Společnost Nestlé změřila, že stránky, které se ve vyhledávání zobrazují jako bohaté výsledky, mají o 82 % vyšší míru prokliku než stránky bez bohatých výsledků.

Přečtěte si další případové studie webů, které implementovaly strukturovaná data.


Jak fungují strukturovaná data ve vyhledávání Google

Google používá strukturovaná data, která najde na webu, k pochopení obsahu stránky a také ke shromažďování informací o webu a světě obecně, například informací o lidech, knihách nebo společnostech, které jsou součástí značek. Zde je například úryvek strukturovaných dat JSON-LD, který se může objevit na stránce s receptem a popisuje název receptu, autora receptu a další podrobnosti:


<html>
   <head>
     <title>Párty kávový dort</title>
    <script type="application/ld+json">
    {
      "@context": "https://schema.org/",
      "@type": "Recept",
      "name": "Párty kávový dort",
      "autor": {
        "@type": "Osoba",
        "name": "Mary Stone"
      },
      "datePublished": "2018-03-10",
      "description": "Tento kávový dort je úžasný a perfektní na večírky.",
      "prepTime": "PT20M"
    }
    </script>
   </head>
   <body>
     <h2>Recept na dort na párty s kávou</h2>
    <p>
       <i>od Mary Stone, 2018-03-10</i>
    </p>
     <p>
      Tento kávový dort je úžasný a ideální na párty.
    </p>
     <p>
      Doba přípravy: 20 minut
    </p>
   </body>
</html>

Vyhledávání Google používá strukturovaná data také k umožnění speciálních funkcí a vylepšení výsledků vyhledávání. Například stránka s receptem s platnými strukturovanými daty se může zobrazit v grafickém výsledku vyhledávání, jak je znázorněno zde:


Zobrazení vyhledávání


Strukturovaná data

<html>
   <head>
     <title>Jablkový koláč od babičky</title>
    <script type="application/ld+json">
    {
      "@context": "https://schema.org/",
      "@type": "Recept",
      "name": "Jablkový koláč od babičky",
      "autor": "Elaine Smith",
      "image": "https://images.edge-generalmills.com/56459281-6fe6-4d9d-984f-385c9488d824.jpg",
      "description": "Klasický jablečný koláč.",
      "aggregateRating": {
        "@type": "AgregateRating",
        "ratingValue": "4,8",
        "reviewCount": "7462",
        "nejlepší hodnocení": "5",
        "nejhorší hodnocení": "1"
      },
      "prepTime": "PT30M",
      "totalTime": "PT1H30M",
      "recipeYield": "8",
      "výživa": {
        "@type": "Informace o výživě",
        "calories": "512 kalorií"
      },
      "receptura": [
        "1 krabice chlazených koláčových kůrek, změkčená podle pokynů na krabici",
        "6 šálků na tenké plátky nakrájených, oloupaných jablek (6 středních)"
      ]
    }
    </script>
   </head>
   <body>
   </body>
</html>

Poznámka: Skutečný vzhled ve výsledcích vyhledávání se může lišit. Většinu funkcí si můžete prohlédnout pomocí testu bohatých výsledků.


Protože strukturovaná data označují každý jednotlivý prvek receptu, mohou uživatelé vyhledávat recept podle ingrediencí, počtu kalorií, doby přípravy atd.


Pokud používáte CMS, jako je Wix, WordPress nebo Shopify, nemusíte mít možnost upravovat HTML přímo. Místo toho může mít váš systém CMS stránku s nastavením vyhledávače nebo si můžete nainstalovat doplněk, který vám umožní zadat strukturovaná data. Vyhledejte pokyny pro přidání strukturovaných dat do vašeho systému CMS (například vyhledejte “wix structured data” nebo “wordpress structured data plugin”).


Strukturovaná data jsou kódována pomocí značek na stránce, které se tyto informace týkají. Strukturovaná data na stránce popisují obsah dané stránky. Nevytvářejte prázdné nebo prázdné stránky jen proto, abyste na nich mohli uchovávat strukturovaná data, a nepřidávejte strukturovaná data o informacích, které nejsou pro uživatele viditelné, i když jsou tyto informace přesné. Další technické pokyny a pokyny k zajištění kvality naleznete v Obecných pokynech ke strukturovaným datům.

Test bohatých výsledků je snadný a užitečný nástroj pro ověření strukturovaných dat a v některých případech i pro náhled funkce ve vyhledávání Google. Vyzkoušejte si jej: Test bohatých výsledků.

Slovník a formát strukturovaných dat

Tato dokumentace popisuje, které vlastnosti jsou povinné, doporučené nebo volitelné pro strukturovaná data se zvláštním významem pro vyhledávání Google. Většina strukturovaných dat pro vyhledávání používá slovník schema.org, ale pro chování ve vyhledávání Google byste se měli spoléhat spíše na dokumentaci Google Search Central než na dokumentaci schema.org. Na schema.org je více atributů a objektů, které nejsou vyžadovány službou Google Search; mohou být užitečné pro jiné vyhledávače, služby, nástroje a platformy.


💡Značky Data-vocabulary.org již nejsou způsobilé pro funkce bohatých výsledků Google. Další informace o ukončení podpory pro data-vocabulary.


Během vývoje nezapomeňte zkontrolovat strukturovaná data pomocí testu bohatých výsledků a po nasazení pomocí hlášení o stavu bohatých výsledků, abyste mohli sledovat platnost stránek, které se mohou po nasazení rozbít kvůli problémům se šablonami nebo obsluhou.

Aby byl objekt způsobilý pro zobrazení ve vyhledávání Google s rozšířeným zobrazením, musíte uvést všechny požadované vlastnosti. Obecně platí, že definování více doporučených vlastností může zvýšit pravděpodobnost, že se vaše informace mohou zobrazit ve výsledcích vyhledávání s rozšířeným zobrazením. Je však důležitější dodat méně, ale úplných a přesných doporučených vlastností, než se snažit uvést všechny možné doporučené vlastnosti s méně úplnými, špatně formulovanými nebo nepřesnými údaji.

Kromě zde zdokumentovaných vlastností a objektů může Google obecně využívat vlastnost sameAs a další strukturovaná data schema.org. Některé z těchto prvků mohou být použity k umožnění budoucích funkcí vyhledávání, pokud budou považovány za užitečné.

Podporované formáty

Vyhledávání Google podporuje strukturovaná data v následujících formátech, pokud není zdokumentováno jinak. Obecně doporučujeme používat formát, který je pro vás nejjednodušší na implementaci a údržbu (ve většině případů je to JSON-LD); všechny tři formáty jsou pro Google stejně dobré, pokud je značení platné a správně implementované podle dokumentace k dané funkci.

Formáty
JSON-LD* (doporučeno) Zápis JavaScriptu vložený do značky <script> v prvcích <head> a <body> stránky HTML. Značka není proložena uživateli viditelným textem, což usnadňuje vyjádření vnořených datových položek, jako je například země PostalAddress místa MusicVenue Události. Společnost Google může také číst data JSON-LD, pokud jsou dynamicky vložena do obsahu stránky, například pomocí kódu JavaScript nebo vložených widgetů v systému pro správu obsahu.
Mikrodata Otevřená komunitní specifikace jazyka HTML, která se používá k vnořování strukturovaných dat do obsahu HTML. Stejně jako RDFa používá atributy značek HTML k pojmenování vlastností, které chcete vystavit jako strukturovaná data. Obvykle se používá v elementu <body>, ale lze jej použít i v elementu <head>.
RDFa Rozšíření HTML5, které podporuje propojená data zavedením atributů značek HTML, které odpovídají uživateli viditelnému obsahu, který chcete popsat pro vyhledávače. RDFa se běžně používá v sekcích <head> i <body> stránky HTML.

Obecně společnost Google doporučuje používat JSON-LD pro strukturovaná data, pokud to nastavení webu umožňuje, protože je to pro majitele webových stránek nejjednodušší řešení pro implementaci a údržbu ve velkém měřítku (jinými slovy, je méně náchylné k chybám uživatelů).


Pokyny pro strukturovaná data

Ujistěte se, že dodržujete obecné pokyny pro strukturovaná data i pokyny specifické pro váš typ strukturovaných dat; jinak by vaše strukturovaná data nemusela být způsobilá pro zobrazení bohatých výsledků ve vyhledávání Google.

Začněte se strukturovanými daty

Pokud se strukturovanými daty teprve začínáte, přečtěte si průvodce strukturovanými daty pro začátečníky na webu schema.org. Průvodce se zaměřuje na mikrodata, ale základní myšlenky jsou relevantní i pro JSON-LD a RDFa. Průvodce krok za krokem, jak přidat strukturovaná data na webovou stránku, najdete v codelabu strukturovaných dat.

Jakmile se seznámíte se základy strukturovaných dat, prozkoumejte seznam funkcí strukturovaných dat ve vyhledávání Google a vyberte si funkci, kterou chcete implementovat. Každý průvodce podrobně popisuje, jak implementovat strukturovaná data tak, aby váš web měl nárok na zobrazení bohatých výsledků ve vyhledávání Google.

Měření účinku strukturovaných dat

Pravděpodobně budete chtít porovnat výkon svých stránek se strukturovanými daty se stránkami, které strukturovaná data nemají, abyste se rozhodli, zda se vám to vyplatí. Nejlepším způsobem, jak toho dosáhnout, je provést test před a po na několika stránkách vašeho webu. To může být trochu složité, protože zobrazení stránky se může u jedné stránky z různých důvodů lišit.

  1. Vezměte několik stránek na svém webu, které nepoužívají žádná strukturovaná data a mají několik měsíců dat v konzoli Search Console. Ujistěte se, že jste vybrali stránky, které nebudou ovlivněny ročním obdobím nebo aktuálností obsahu stránky; použijte stránky, které se nebudou příliš měnit, ale jsou stále dostatečně populární, aby byly čteny dostatečně často a generovaly smysluplná data.
  2. Přidejte na stránky strukturovaná data nebo jiné funkce. Ověřte si, že je vaše značení platné a že společnost Google nalezla vaše strukturovaná data pomocí nástroje pro kontrolu URL na stránce.
  3. Zaznamenávejte výkon za několik měsíců do sestavy Výkon a filtrujte podle URL, abyste mohli porovnat výkonnost své stránky.

Pokud vás zajímá Google vyhledávání přečtěte si také článek Podrobný průvodce fungováním vyhledávání Google, kde se dozvíte podrobnosti o procházení, indexování i výsledcích vyhledávání.

Překlad, odborná a obsahová korektura: SEOPRAKTICKY.CZ

Použité zdroje

  1. Intro to How Structured Data Markup Works | Google Search Central | Documentation | Google for Developers. (n.d.). Google for Developers. [online]. Dostupné z: https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/intro-structured-data
Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit