S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

3 nejdůležitější funkce Collabimu, které v Sherpas používáme

Tento článek pro vás připravil: Milan Zeman Sherpas
(Certifikovaný Collabim SEO specialista)
Sherpas.cz
Milan působí jako Senior SEO Specialist v agentuře Sherpas. V digitálu se pohybuje několik let a má zkušenosti z různých oblastí od sociálních sítí přes emailing, analytiku, PPC až po SEO a Content marketing, na které se v současnosti zaměřuje nejvíce. Ve volném čase si vede blog o marketingu
Můj svět marketingu.

Na SEO mám rád to, že se v něm spojuje nutnost znát relevantní data i možnost kreativních řešení, která z nich pak mohou vycházet. Značnou část optimalizace pro vyhledávače tvoří sběr dat a pro většinu z nich (díky bohu) dnes již máme k dispozici nástroje, které nám s tímto sběrem pomáhají. Jedním z nich je i Collabim, a ačkoliv v Sherpas využíváme celou řadu jeho funkcí, v tomto článku se s vámi chci podělit o 3 z nich, které jsou pro naši práci nejzásadnější.

 

Evidence odkazů

Linkbuilding je nutnou a neoddělitelnou součástí práce na dohledatelnosti ve vyhledávačích, to je bez debat. Získávání odkazů je dlouhodobý proces a jako takový jej potřebujeme evidovat. Kolem jednoho odkazu se před, během a po jeho získání shromažďuje celá řada informací, jako například kontaktní osoba, průběh vyjednávání, možnosti umístění a formy odkazu, protislužba či cena, atd. To vše potřebujeme evidovat a Collabim toto umožňuje pomocí funkce “Přehled odkazů”, která nejen, že eviduje samotný odkaz, den přidání a stav, ale také po jeho získání kontroluje, zda je na dané stránce odkaz stále funkční. Tato funkce kontroly zpětného odkazu je velmi nápomocná, protože v případě, že odkaz ze stránky vypadne, Collabim pošle upozornění a my můžeme situaci ihned řešit.

 

Jednorázové analýzy

Z jednorázových analýz používáme téměř denně analýzu na kontrolu indexace. Dostat stránky do indexu vyhledávačů je jeden ze stěžejních milníků v práci na SEO webu, a proto, při jakémkoliv vyhodnocování stavu webu, je to jedna z prvních kontrol. Výsledky analýzy nám pomáhají si udělat obrázek o tom, zda má nebo nemá web závažnější technické problémy, případně nedostatky v obsahu. Ideální je, když má web soubor sitemap, který používáme jako vstupní dataset pro kontrolu, v opačném případě si pomůžeme nástrojem Screaming Frog a poté export z něj použijeme jako podklad k analýze.

Druhou jednorázovou analýzou, kterou často používáme, je “Získávač slov z URL”. Stejně jako “Analýza URL indexace” je i tato funkce součástí skupiny analýz “Analýza URL”. Získávač slov imituje vyhledávač, kdy analyzuje všechna slova a fráze v textové podobě (odstavce, nadpisy) na stránce a podle umístění a četnosti výskytu jim přiřadí bodové ohodnocení. Možností využití analýzy je více, ale my ji používáme nejčastěji jako jeden z podkladů pro tvorbu analýzy klíčových slov. Hlavně u tematicky náročnějších webů, případně těch cizojazyčných.

 

 

Špehování konkurence

Nadpis asi hovoří za vše a důvod špehování konkurence nemusím vysvětlovat. Pro porovnání s konkurencí a odhadnutí tak pozice “našeho webu” má Collabim 2 užitečné funkce: Porovnání pozic klíčových slov a Market share.

Porovnání pozic klíčových slov

je vlastně jednoduchá tabulka s pozicemi webu našeho klienta na sledovaná klíčová slova s pozicemi webů dalších 5 konkurentů. Na koláčových grafech je na první pohled poznat, zda je stav pro nás pozitivní či negativní, podle poměru zelených odstínů k červené. Lze pak detailněji zkoumat pozice podle vyhledávačů, zvolených štítků i jednotlivých klíčových slov.

 

 

Market share

je podstatou podobný, ale možná o něco zajímavější graf. Opět jsou zde porovnány weby konkurentů stejných, jako v předchozím případě, spolu s webem klienta. Na slova, která sledujete, jste na různých pozicích a ta, na která jste na 1. stránce ve vyhledávání, tvoří nějaký podíl vzhledem k celku. Tento podíl je ono procento Market share a toto procento u jednotlivých webů je v grafech porovnáno mezi sebou. Zvolíte si období a štítek (případně zvolíte všechna klíčová slova) a výstupem jsou 3 grafy – stav na počátku, stav na konci a mezi nimi je vývoj v čase. Vzhledem k tomu, že je výstup dobře zpracovaný do grafu a lze jej jednoduše vysvětlit, je oblíbený u vyššího managementu. To je důvod, proč tuto šikovnou funkci využíváme hlavně v pre-sale analýzách a nabídkách.

 

POZOR – Vypovídací hodnota grafů Market share závisí na tom, jaká slova měříte a jaká si v grafech zobrazujete. Pokud zadáte “ta správná” slova, můžete na oko vítězit nad konkurencí, avšak ve skutečnosti tomu tak vůbec nemusí být.

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit