Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Strukturovaná data FAQ (FAQPage, Question, Answer)


💡Umožňuje váš web uživatelům odesílat odpovědi na jednu otázku? Použijte místo toho strukturovaná data QAPage.


Stránka často kladených otázek (FAQ) obsahuje seznam otázek a odpovědí týkajících se určitého tématu. Správně označené stránky FAQ mohou mít nárok na bohatý výsledek ve vyhledávání a na akci v asistentovi Google, což může pomoci vašemu webu oslovit správné uživatele. Zde je příklad bohatého výsledku FAQ:

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>


Poznámka: Skutečný vzhled ve výsledcích vyhledávání se může lišit. Většinu funkcí si můžete prohlédnout pomocí testu bohatých výsledků.


Jak přidat strukturovaná data

Strukturovaná data jsou standardizovaný formát pro poskytování informací o stránce a klasifikaci obsahu stránky. Pokud se strukturovanými daty teprve začínáte, můžete se dozvědět více o tom, jak strukturovaná data fungují.

Zde najdete přehled toho, jak strukturovaná data vytvářet, testovat a zveřejňovat. Průvodce krok za krokem, jak přidat strukturovaná data na webovou stránku, naleznete v codelabu strukturovaných dat.

1.Přidejte požadované vlastnosti. Podle formátu, který používáte, se naučte, kam na stránku vložit strukturovaná data.


 Používáte systém CMS? Možná bude jednodušší použít zásuvný modul integrovaný do systému CMSPoužíváte JavaScript? Naučte se generovat strukturovaná data pomocí JavaScriptu.


2. Postupujte podle pokynů.

3. Ověřte kód pomocí testu bohatých výsledků a opravte všechny kritické chyby. Zvažte také opravu nekritických chyb, které mohou být v nástroji označeny, protože mohou pomoci zlepšit kvalitu vašich strukturovaných dat (není to však nutné pro získání nároku na bohaté výsledky).

4. Nasaďte několik stránek, které obsahují vaše strukturovaná data, a pomocí nástroje Kontrola URL otestujte, jak Google stránku vidí. Ujistěte se, že je stránka pro Google přístupná a není blokována souborem robots.txt, značkou noindex nebo požadavky na přihlášení. Pokud stránka vypadá v pořádku, můžete požádat Google o opětovné procházení vašich adres URL.


 Poznámka: Vyhraďte si čas na opětovné prohledávání a indexování. Nezapomeňte, že může trvat i několik dní po zveřejnění stránky, než ji Google najde a prohledá.


5. Chcete-li společnost Google informovat o budoucích změnách, doporučujeme odeslat mapu stránek. Tuto činnost můžete automatizovat pomocí rozhraní API služby Search Console Sitemap.

Dostupnost funkcí

Výsledky bohaté na nejčastější dotazy jsou k dispozici ve všech zemích a jazycích, kde je k dispozici vyhledávání Google. Funkce je k dispozici na počítačích i mobilních zařízeních.

Příklad

JSON-LD

Zde je příklad FAQPage v JSON-LD:

Vyzkoušejte ji v testu bohatých výsledků


<html>
<head>
   <title>Example Site - Frequently Asked Questions(FAQ)</title>
   <script type="application/ld+json">
   {
     "@context": "https://schema.org",
     "@type": "FAQPage",
     "mainEntity": [{
       "@type": "Question",
       "name": "What is the return policy?",
       "acceptedAnswer": {
         "@type": "Answer",
         "text": "<p>Most unopened items in new condition and returned within <b>90 days</b> will receive a refund or exchange. Some items have a modified return policy noted on the receipt or packing slip. Items that are opened or damaged or do not have a receipt may be denied a refund or exchange. Items purchased online or in-store may be returned to any store.</p><p>Online purchases may be returned via a major parcel carrier. <a href=https://example.com/returns> Click here </a> to initiate a return.</p>"
       }
     }, {
       "@type": "Question",
       "name": "How long does it take to process a refund?",
       "acceptedAnswer": {
         "@type": "Answer",
         "text": "We will reimburse you for returned items in the same way you paid for them. For example, any amounts deducted from a gift card will be credited back to a gift card. For returns by mail, once we receive your return, we will process it within 4–5 business days. It may take up to 7 days after we process the return to reflect in your account, depending on your financial institution's processing time."
       }
     }, {
       "@type": "Question",
       "name": "What is the policy for late/non-delivery of items ordered online?",
       "acceptedAnswer": {
         "@type": "Answer",
         "text": "<p>Our local teams work diligently to make sure that your order arrives on time, within our normaldelivery hours of 9AM to 8PM in the recipient's time zone. During  busy holiday periods like Christmas, Valentine's and Mother's Day, we may extend our delivery hours before 9AM and after 8PM to ensure that all gifts are delivered on time. If for any reason your gift does not arrive on time, our dedicated Customer Service agents will do everything they can to help successfully resolve your issue.</p><p><a href=https://example.com/orders/>Click here</a> to complete the form with your order-related question(s).</p>"
       }
     }, {
       "@type": "Question",
       "name": "When will my credit card be charged?",
       "acceptedAnswer": {
         "@type": "Answer",
         "text": "We'll attempt to securely charge your credit card at the point of purchase online. If there's a problem, you'll be notified on the spot and prompted to use another card. Once we receive verification of sufficient funds, your payment will be completed and transferred securely to us. Your account will be charged in 24 to 48 hours."
       }
     }, {
       "@type": "Question",
       "name": "Will I be charged sales tax for online orders?",
       "acceptedAnswer": {
         "@type": "Answer",
         "text":"Local and State sales tax will be collected if your recipient's mailing address is in: <ul><li>Arizona</li><li>California</li><li>Colorado</li></ul>"}
       }]
   }
   </script>
</head>
<body>
</body>
</html>

MICRODATA

Zde je příklad FAQPage v mikrodatech:

Vyzkoušejte ji v testu bohatých výsledků


<html itemscope itemtype="https://schema.org/FAQPage">
<head>
</head>
<body>
<h1>
Frequently Asked Questions(FAQ)
</h1>
<div itemscope itemprop="mainEntity" itemtype="https://schema.org/Question">
<h2 itemprop="name">What is the return policy?</h2>
<div itemscope itemprop="acceptedAnswer" itemtype="https://schema.org/Answer">
<div itemprop="text">
Most unopened items in new condition and returned within <b>90 days</b> will receive a refund or exchange. Some items have a modified return policy noted on the receipt or packing slip. Items that are opened or damaged or do not have a receipt may be denied a refund or exchange. Items purchased online or in-store may be returned to any store.
<br /><p>Online purchases may be returned via a major parcel carrier. <a href="https://example.com/returns"> Click here </a> to initiate a return.</p>
</div>
</div>
</div>
<div itemscope itemprop="mainEntity" itemtype="https://schema.org/Question">
<h2 itemprop="name">How long does it take to process a refund?</h2>
<div itemscope itemprop="acceptedAnswer" itemtype="https://schema.org/Answer">
<div itemprop="text">
We will reimburse you for returned items in the same way you paid for them. For example, any amounts deducted from a gift card will be credited back to a gift card. For returns by mail, once we receive your return, we will process it within 4–5 business days. It may take up to 7 days after we process the return to reflect in your account, depending on your financial institution's processing time.
</div>
</div>
</div>
</div>
<div itemscope itemprop="mainEntity" itemtype="https://schema.org/Question">
<h2 itemprop="name">What is the policy for late/non-delivery of items ordered online?</h2>
<div itemscope itemprop="acceptedAnswer" itemtype="https://schema.org/Answer">
<div itemprop="text">
Our local teams work diligently to make sure that your order arrives on time, within our normal delivery hours of 9AM to 8PM in the recipient's time zone. During  busy holiday periods like Christmas, Valentine's and Mother's Day, we may extend our delivery hours before 9AM and after 8PM to ensure that all gifts are delivered on time. If for any reason your gift does not arrive on time, our dedicated Customer Service agents will do everything they can to help successfully resolve your issue.
<br/> <p><a href="https://example.com/orders/">Click here</a> to complete the form with your order-related question(s).</p>
</div>
</div>
</div>
<div itemscope itemprop="mainEntity" itemtype="https://schema.org/Question">
<h2 itemprop="name">When will my credit card be charged?</h2>
<div itemscope itemprop="acceptedAnswer" itemtype="https://schema.org/Answer">
<div itemprop="text">
We'll attempt to securely charge your credit card at the point of purchase online. If there's a problem, you'll be notified on the spot and prompted to use another card. Once we receive verification of sufficient funds, your payment will be completed and transferred securely to us. Your account will be charged in 24 to 48 hours.
</div>
</div>
</div>
<div itemscope itemprop="mainEntity" itemtype="https://schema.org/Question">
<h2 itemprop="name">Will I be charged sales tax for online orders?</h2>
<div itemscope itemprop="acceptedAnswer" itemtype="https://schema.org/Answer">
<div itemprop="text">
Local and State sales tax will be collected if your recipient's mailing address is in:
<ul>
<li>Arizona</li>
<li>California</li>
<li>Colorado</li>
</ul>
</div>
</div>
</div>
</body>
</html>

Pokyny

Aby vaše stránka s nejčastějšími dotazy mohla být zařazena do bohatých výsledků, musíte dodržet tyto pokyny:

Pokyny k obsahu

  • FAQPage používejte pouze v případě, že vaše stránka obsahuje často kladené otázky, kde je na každou otázku jedna odpověď. Pokud vaše stránka obsahuje jedinou otázku a uživatelé mohou zadávat alternativní odpovědi, použijte místo toho QAPage. Zde je několik příkladů:

✅ Platné případy použití:

    • Stránka s nejčastějšími dotazy, kterou napsal sám web, bez možnosti uživatelů odesílat alternativní odpovědi.
    • Stránka podpory produktu, která obsahuje seznam často kladených otázek, bez možnosti uživatelů odesílat alternativní odpovědi.

🚫 Neplatné případy použití:

    • Stránka fóra, kde mohou uživatelé zadávat odpovědi na jedinou otázku.
    • Stránka podpory produktu, kde mohou uživatelé zadávat odpovědi na jedinou otázku.
    • Stránka produktu, kde mohou uživatelé na jedné stránce zadat více otázek a odpovědí.
  • Nepoužívejte FAQPage pro reklamní účely.
  • Ujistěte se, že každá otázka obsahuje celý text otázky, a ujistěte se, že každá odpověď obsahuje celý text odpovědi. Může se zobrazit celý text otázky i text odpovědi.
  • Obsah otázky a odpovědi se nesmí zobrazit jako bohatý výsledek, pokud obsahuje některý z následujících typů obsahu: obscénní, vulgární, sexuálně explicitní, graficky násilný, propagující nebezpečné nebo nezákonné činnosti nebo nenávistný či obtěžující jazyk.
  • Veškerý obsah často kladených otázek musí být pro uživatele viditelný na zdrojové stránce. Zde je několik příkladů:

✅ Platné případy použití:

    • Otázka i odpověď jsou na stránce viditelné.
    • Otázka je viditelná na stránce a odpověď je skrytá za rozbalovací částí. Uživatel se k odpovědi dostane kliknutím na rozbalovací část.

🚫 Neplatné případy použití: Uživatel nemůže obsah často kladených otázek na stránce vůbec najít.

  • Pokud se obsah často kladených otázek na vašem webu opakuje (což znamená, že se stejná otázka a odpověď objevují na více stránkách vašeho webu), označte pouze jednu instanci těchto často kladených otázek pro celý web.

 

Definice strukturovaných datových typů

Aby byl váš obsah způsobilý pro zobrazení jako bohatý výsledek, musíte uvést požadované vlastnosti. Můžete také zahrnout doporučené vlastnosti a přidat tak ke strukturovaným datům další informace, které by mohly poskytnout lepší uživatelský zážitek.

FAQPage

Úplná definice FAQPage je uvedena na schema.org.

Typ FAQPage označuje, že se jedná o stránku s často kladenými otázkami a odpověďmi na ně. Na každé stránce musí být jedna definice typu FAQPage.

Vlastnosti podporované společností Google jsou následující:

Požadované vlastnosti
mainEntity Otázka

Pole prvků Question, které tvoří seznam zodpovězených otázek, jichž se tato FAQPage týká. Musíte zadat alespoň jeden platný prvek Question. Prvek Otázka obsahuje jak otázku, tak odpověď.

 

Otázka

Úplná definice slova Question je uvedena na webu schema.org.

Typ Question definuje jednu zodpovězenou otázku v rámci FAQ. Každá instance Question musí být obsažena v poli vlastností mainEntity na schema.org/FAQPage.

Vlastnosti podporované společností Google jsou následující:

Požadované vlastnosti
acceptedAnswer Odpověď

Odpověď na otázku. Na každou otázku musí být jedna odpověď.

name Text

Úplné znění otázky. Například: “Jak dlouho trvá vyřízení vrácení peněz?”.

 

Odpověď

Úplná definice slova Answer je uvedena na webu schema.org.

Typ Answer definuje acceptedAnswer na každou z otázek na této stránce.

Vlastnosti podporované společností Google jsou následující:

Požadované vlastnosti
text Text

The full answer to the question. The answer may contain HTML content such as links and lists. Google Search displays the following HTML tags; all other tags are ignored: <h1> through <h6>, <br>, <ol>, <ul>, <li>, <a>, <p>, <div>, <b>, <strong>, <i>, and <em>.

 

Sledování bohatých výsledků pomocí služby Search Console

Search Console je nástroj, který vám pomůže sledovat, jak si vaše stránky vedou ve vyhledávání Google. Nemusíte se registrovat do služby Search Console, abyste byli zahrnuti do výsledků vyhledávání Google, ale může vám pomoci pochopit a zlepšit, jak Google vidí vaše stránky. Konzolu Search Console doporučujeme kontrolovat v následujících případech:

  1. Po prvním nasazení strukturovaných dat.
  2. Po vydání nových šablon nebo aktualizaci kódu
  3. Při pravidelné analýze návštěvnosti

Po prvním nasazení strukturovaných dat

Poté, co Google zaindexuje vaše stránky, vyhledejte problémy pomocí příslušného hlášení o stavu bohatých výsledků. V ideálním případě se zvýší počet platných položek a nezvýší se počet neplatných položek. Pokud ve strukturovaných datech najdete problémy:

  1. Neplatné položky opravte.
  2. Zkontrolujte živou adresu URL a ověřte, zda problém přetrvává.
  3. Vyžádejte si ověření platnosti pomocí stavového hlášení.

Po vydání nových šablon nebo aktualizaci kódu

Po provedení významných změn na webu sledujte, zda se nezvýší počet neplatných položek strukturovaných dat.

  • Pokud vidíte nárůst neplatných položek, možná jste zavedli novou šablonu, která nefunguje, nebo váš web interaguje se stávající šablonou novým a špatným způsobem.
  • Pokud vidíte pokles platných položek (který není doprovázen nárůstem neplatných položek), možná již do stránek nevkládáte strukturovaná data. Pomocí nástroje Kontrola URL zjistěte, co je příčinou problému.

Varování: Nepoužívejte odkazy v mezipaměti k ladění stránek. Místo toho použijte nástroj pro kontrolu URL, protože obsahuje nejaktuálnější verzi vašich stránek.

Pravidelná analýza provozu

Analyzujte návštěvnost vyhledávání Google pomocí přehledu o výkonu. Údaje vám ukáží, jak často se vaše stránka zobrazuje jako bohatý výsledek ve vyhledávání, jak často na ni uživatelé klikají a jaká je průměrná pozice, na které se ve výsledcích vyhledávání zobrazujete. Tyto výsledky můžete také automaticky vytáhnout pomocí rozhraní API služby Search Console.

Řešení problémů

Pokud máte potíže s implementací nebo laděním strukturovaných dat, zde je několik zdrojů, které vám mohou pomoci.

  • Pokud používáte systém pro správu obsahu (CMS) nebo se o vaše stránky stará někdo jiný, požádejte ho o pomoc. Nezapomeňte jim přeposlat jakoukoli zprávu konzoly Search Console, která problém podrobně popisuje.
  • Společnost Google nezaručuje, že se funkce, které využívají strukturovaná data, budou zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. Seznam běžných důvodů, proč Google nemusí zobrazit váš obsah v bohatých výsledcích, najdete v Obecných pokynech pro strukturovaná data.
  • Ve strukturovaných datech můžete mít chybu. Podívejte se na seznam chyb strukturovaných dat.
  • Pokud jste proti své stránce obdrželi ruční akci týkající se strukturovaných dat, strukturovaná data na stránce budou ignorována (ačkoli se stránka může stále zobrazovat ve výsledcích vyhledávání Google). Chcete-li opravit problémy se strukturovanými daty, použijte sestavu Ruční akce.
  • Znovu si projděte pokyny a zjistěte, zda váš obsah není v souladu s pokyny. Problém může být způsoben buď nevyžádaným obsahem, nebo nevyžádaným použitím značek. Nemusí se však jednat o problém se syntaxí, a proto test bohatých výsledků nebude schopen tyto problémy identifikovat.
  • Řešení problémů s chybějícími bohatými výsledky / poklesem celkového počtu bohatých výsledků.
  • Poskytněte čas na opětovné procházení a indexování. Nezapomeňte, že může trvat i několik dní po zveřejnění stránky, než ji Google najde a prohledá. Obecné otázky týkající se procházení a indexování naleznete v často kladených dotazech o procházení a indexování ve vyhledávači Google.
  • Položte dotaz do fóra Google Search Central.

Překlad, odborná a obsahová korektura: SEOPRAKTICKY.CZ

Použité zdroje

  1. Mark Up FAQs with Structured Data | Google Search Central | Documentation | Google for Developers. (n.d.). Google for Developers. [online]. Dostupné z: https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/faqpage
Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit