Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Koronavirová krize = příležitost pro vás

Tento článek pro vás připravil: Miroslav Skála SEO specialista (Local SEO) Od roku 2010 pomáhám svým klientům se zviditelněním jejich firem na internetu. Jsem SEO konzultant s několikaletou praxí v internetovém marketingu a věnuji se především optimalizaci webů pro vyhledávač Google. Mými klienty jsou živnostníci, malé a střední firmy, kterým SEO přivádí nové zákazníky, pomáhá se zvyšováním povědomí o jejich značce a pomáhá plnit další firemní cíle. Ke své práci využívám profesionální analytický software a nástroje.

Jako SEO konzultant jsem byl od začátku tohoto roku svědkem několika případů poklesu tržeb, úbytku zákazníků nebo dokonce krachu podnikání v důsledku vládních opatření proti šíření koronaviru. Ta poslední možnost se naštěstí vyhnula mým klientům, přesto mě letošní problémy mnoha menších firem a podnikatelů vedly k zamyšlení, jakou úlohu může v takové situaci sehrát SEO a online marketing obecně.

Důvodů k poklesu tržeb ve firmách bylo několik:

  • Omezená otevírací doba, zavřené provozovny
  • Omezené možnosti exportu do jiných zemí
  • Omezené provozní a výrobní kapacity
  • Neochota lidí utrácet peníze
  • Strach lidí chodit do společnosti

V mém okolí jsem zaregistroval podobné reakce podnikatelů na vzniklou situaci, a to smíření se s tím, co se děje, počítání škod, sledování počtu nakažených a vyhlášených omezení a čekání na návrat k normálu. Nejenže takový přístup nepřinese žádný užitek samotné firmě ani jejím zaměstnancům, ale působí negativně i na psychický stav všech zúčastněných. Taková situace tady byla před několika měsíci a jak se zdá, tak se teď pomalu vrací. Jako první to schytaly oblasti gastro, sport a kultura.

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Na následujících řádcích přináším několik nápadů, jak v takové době pracovat na zlepšení online prezentace a nalezitelnosti vaší firmy ve vyhledávačích. Proč? Protože to ostatní firmy nedělají! Tyto nápady samozřejmě můžete využít i kdykoli jindy.

Zrevidujte své cíle na internetu

Možná jste jednou z mnoha firem, které před několika lety investovaly do internetové prezentace, vytvořily si webové stránky a profily na sociálních sítích, registrovaly se do firemních katalogů a zapracovaly na SEO. A možná jste také jednou z těch firem, které se své online prezentaci potom přestaly věnovat. Změnily se za tu dobu cíle vaší firmy, nabízené produkty a služby nebo vaše cílová skupina?

Nechte si zpracovat novou analýzu klíčových slov podle vašich aktuálních cílů a využijte ji k oživení vašeho webu a získání nových zákazníků. Pravděpodobně se změnil také způsob, jakým lidé vaše produkty a služby vyhledávají a jaké dotazy k tomu používají.

Starejte se o své zákazníky (CARE!)

Postarejte se o to, aby u vás lidé našli všechny informace o zakoupeném produktu nebo službě. Často vyhledávané dotazy typu „Jak“, „Proč“ nebo „Co“ jsou často ignorovány právě těmi, kteří by je měli zodpovídat především. Kdo jiný by měl poskytnout informace o produktech a službách než firmy, které je prodávají?

Vytvořte si vstupní stránky pro často vyhledávaná klíčová slova a nabídněte lidem odpovědi na dotazy, které hledají. Google některé kvalitní odpovědi přidává do vybraných úryvků (featured snippets) na první straně výsledků vyhledávání.

V nástroji Přehled klíčových slov od Collabimu snadno zjistíte, jestli se vaše preferované stránky webu zobrazují ve výsledcích vyhledávání pro monitorovaná klíčová slova. Nástroj vám také ukáže, pro která klíčová slova se ve výsledcích vyhledávání zobrazují featured snippets.

Zpřístupněte svůj obsah robotům

Majitelé webů se často dopouštějí zásadních chyb ve zpřístupnění stránek pro roboty vyhledávačů. Těm je buď odepřen přístup na důležité (nebo všechny) stránky webu nebo je jim zakázána indexace nebo je pro ně procházení a čtení obsahu stránek komplikované. Může se tak snadno stát, že lidé některé důležité stránky ve výsledcích vyhledávání vůbec nenajdou.

Ujistěte se, že jsou všechny důležité stránky vašeho webu přístupné vyhledávacím robotům, procházení webu je snadné a nic nebrání vyhledávačům indexovat váš obsah. Zaměřit byste se měli především na:

  • Robots.txt – zkontrolujte, zda nechtěné příkazy nebrání vstupu robotům na web, např.:
  • Sitemap.xml – zkontrolujte, jestli jsou všechny platné stránky, které chcete lidem a vyhledávačům nabídnout, obsaženy v souboru sitemap.xml (název souboru se může lišit). XML sitemap (mapa stránek) musí obsahovat pouze platné stránky webu vracející kód 200 a nesmí obsahovat přesměrované, smazané nebo nepřístupné stránky (kódy 3xx, 4xx, 5xx). Stránky obsažené v XML Sitemap také musí mít povolené indexování v hlavičce stránky.
  • Google Search Console (GSC) – používáním nástroje GSC zjistíte, jak se Google dívá na váš web z technického hlediska, které stránky vašeho webu jsou indexované a které ne (a z jakého důvodu), jestli se na vašem webu vyskytují nějaké chyby bránící indexaci a další užitečné informace pro správu webu. Můžete zde také odeslat XML Sitemap přímo vyhledávači.

Je váš web responzivní pro mobily?

Už několik let lidé hledají služby a firmy pomocí mobilních telefonů častěji než s použitím počítačů a tento poměr se neustále zvyšuje. Proto je nutností každé internetové prezentace, aby byla optimalizovaná pro mobilní zařízení. Otestujte si váš web a zjistěte, jestli je snadno použitelný pro mobilní návštěvníky.

Jak jste na tom s rychlostí?

Na svém webu můžete mít ten nejlepší obsah, ale pokud váš web navštívím a čekám věčnost, než se stránka načte, odejdu (pravděpodobně ke konkurenci). Takto se chová většina uživatelů internetu.

V této aplikaci od Googlu si můžete otestovat rychlost načítání vašich stránek. Aplikace vám také poradí, na čem konkrétně je potřeba zapracovat, a poskytne důležitá data pro vašeho správce webu.

Mohou vás lidé kontaktovat?

Častým hříchem majitelů firemních webových stránek je nedostatečná viditelnost kontaktních údajů. Pro každou firmu je kriticky důležité mít viditelné kontaktní údaje na každé důležité stránce webu, aby měl uživatel možnost kdykoliv zavolat nebo napsat email s jakýmkoli dotazem k prohlíženému obsahu. Většinou se to řeší sekcí s nejdůležitějšími kontaktními údaji v záhlaví nebo zápatí, případně v postranní liště. Neměla by chybět ani stránka Kontakty se všemi kontaktními informacemi, adresou, mapkou, bankovním spojením, kontaktním formulářem a otevírací (nebo provozní) dobou.

Kontaktní informace vaší firmy by měly být snadno dohledatelné i mimo váš web. K tomu je potřeba mít na všech prezentacích vaší firmy (na webu, sociálních sítích, ve firemních katalozích atd.) uvedeny stejné kontaktní informace. Jedná se především o název firmy, adresu a telefonní číslo (v angličtině se pro tuto kombinaci údajů používá zkratka NAP – Name, Address, Phone). Jedině potom můžete dosáhnout snadné dohledatelnosti vašich kontaktních údajů podobně jako na obrázku níže.

Google My Business – zbraň místních firem

Google My Business (GMB) neboli Moje firma na Google je tím prvním krokem v online marketingu, který doporučuji většině místních firem (tzn. firmám působícím v určitém regionu – obec, okres, kraj atd.). Tento nástroj od společnosti Google je svou podstatou podobný katalogu Firmy.cz od společnosti Seznam s tím rozdílem, že všechny funkce GMB jsou zdarma. Dalším podstatným rozdílem je fakt, že na českém Googlu vyhledává v současné době třikrát více lidí než na Seznamu (a tato převaha se stále zvyšuje).

Pro klíčová slova související s hledáním nějaké služby v určité geografické oblasti zobrazuje Google na první straně vyhledávání mapu s vyznačením tří firem nabízejících tuto službu poblíž místa vyhledávání. Ne vždy se jedná o tři nejbližší firmy, výsledky jsou seřazené na základě mnoha faktorů jako jsou relevance, poloha, kompletnost profilu, stáří profilu, využití klíčových slov, aktivita, recenze a další. Klíčová slova vhodná pro optimalizaci Google My Business vám opět ukáže Přehled klíčových slov od Collabimu.

Založte si profil na Google My Business a ukažte vaši firmu lidem v okolí, kteří hledají právě vaše služby.

Využijte recenzí naplno!

Doporučení ostatních zákazníků bylo vždy tím nejsilnějším impulzem pro rozhodnutí zakoupit nějaký produkt nebo využít nějakou službu. Možnost přidávání recenzí najdete v katalozích firem (GMB, Firmy.cz a další), na sociálních sítích (např. Facebook), ve srovnávačích cen (Heureka.cz, Zboží.cz) atd. Nejenže mají firmy s více kladnými recenzemi větší šanci prodat své produkty nebo služby, recenze jsou také důležitým hodnotícím faktorem některých vyhledávačů.

V předchozí sekci jsem psal o službě Google My Business, pro kterou jsou recenze zcela zásadní. Tato služba nabízí majiteli zápisu také možnost na recenzi odpovědět a autorovi recenze tak poděkovat.

Letos na jaře se společnost Google rozhodla dočasně stopnout možnost přidávání recenzí v GMB v důsledku koronavirové krize. I když je tato funkce zase obnovena, zdá se, že spoustu firem jí nevyužívá zdaleka tolik jako před krizí. Řekl bych, že je to jakýsi zvyk z jara. A také obrovská možnost pro vás.

Požádejte vaše spokojené zákazníky o napsání recenze vaší firmy ve službě Google My Business nebo kdekoli jinde na internetu. Případně zveřejněte recenzi na svém webu, pokud jste ji dostali od zákazníka třeba emailem.

Kterému kosmetickému salonu z obrázku níže byste jako zákazník(-ice) dal(-a) přednost?

Sledujte návštěvnost vašeho webu

Používáte Google Analytics pro měření návštěvnosti a chování návštěvníků na vašem webu? Pokud ne, přicházíte o cenná data o tom, odkud lidé na váš web přicházejí, které vyhledávací dotazy používají k nalezení vašeho webu, jaké jsou nejčastější vstupní stránky a jaký obsah nejvíce čtou a prohlížejí.

Začněte legálně sledovat svoje návštěvníky a pomocí dat z Google Analytics zjistěte, které části vašeho webu jsou populární a výnosné a na kterých je naopak potřeba pracovat.

I v době krize (nejen koronavirové) můžete svou firmu posouvat kupředu, zatímco vaše konkurence spí a čeká, až se všechno vrátí do normálu. Až se konkurence zase probudí, můžete mít před ní výrazný náskok.

Zpracuji pro vás komplexní SEO analýzu, ze které poznáte největší slabiny vašeho webu a dostanete konkrétní kroky vedoucí k lepší nalezitelnosti na internetu. Více informací na https://www.msmarketing.cz/seo-analyza/. Místním firmám pak doporučuji zvážit optimalizaci zápisu Moje firma na Googlu.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit