Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Collabim workflow, aneb optimalizujte stránky efektivně a rychle

Tento článek pro vás připravil: Martin Žatkovič SEO konzultant na volné noze
(Certifikovaný Collabim SEO specialista)
Zatkovic.cz
Martin se od svých 17 let věnuje internetovému marketingu. Pracuje jak SEO specialista v ANT studiu a sám sebe nazývá internetovým polomágem. Má za sebou celou řadu úspěšných projektů a samozřejmě i řadu certifikací, mezi kterými naleznete i certifikaci Collabim specialisty 🙂. Víc se o  Martinovi a jeho práci se dočte na blogu www.zatkovic.cz

Jestli děláte SEO již nějaký ten pátek, tak jste pravděpodobně o nástroji Collabim už slyšeli. Není to jen nástroj, který nám umožňuje měřit pozice našich webových stránek na Google a na Seznamu, mimo jiné v něm můžete provádět jednorázové analýzy, hlídat si odkazy směřující na váš web a nebo sledovat konkurenci.

O tom to dnes ale nebude, dneska se podíváme na Collabim a jeho využití v rámci optimalizace webu pro vyhledávače. Ukážu vám, jak pracuji s klíčovými slovy, štítky a cílovými stránkami, ale také jak docílit toho, že vám skutečně žádné klíčové slovo neunikne!

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Již jsem delší dobu nic na blog nepsal, mám toho hodně co říct, takže pojďme na to!

Celý článek jsem se rozhodl rozdělit na tři části, které na sebe navazují a bez jedné se nedostanete do druhé! Vše začíná důkladnou přípravou, pokračuje to přes optimalizaci samotnou a zakončíme to nějakým vyhodnocením a efektivitou práce.

Budu rád, když mi napíšete do komentářů, jak s Collabimem pracujete vy a budu se moci inspirovat vaším postupem! 

Příprava pro optimalizaci

Základem každé optimalizace webu pro vyhledávače je příprava. Musíte poznat klienta, jeho sortiment a cíl. Na základě všech vstupních podkladů si musíte připravit analýzu klíčových slov, kterou můžete mimo jiné  vytvořit v Collabimu pomocí jednorázových analýz.

Vzor analýzy klíčových slov
Vzor analýzy klíčových slov

Zajímavý článeček k tomuto tématu zpracoval můj kolega Petr na svém webu. Ve zkratce jde o to, že si zjistíte hledanost jednotlivých výrazů, případně nějaká okrajová témata a dle této analýzy klíčových slov (dále AKW) již ladíte web.

Vsuvka: Analýza klíčových slov obsahuje všechny výrazy (klíčová slova), které by mohli uživatelé na internetu vyhledávat a na která bychom měli / mohli mít přistávací stránku.

Jestliže máte připravenou AKW, tak se můžeme pustit do přípravy nástroje Collabim. Všechny klíčová slova je nutné nahrát do projektu a to v záložce “klíčová slova” tlačítko “+ přidat klíčová slova”, kam jednoduše vložíte celou svojí klíčovku a vaše klíčová slova se vám vloží do Collabimu.

Vsuvka: Staronově není nutné hlídat prázdné řádky a duplicitní klíčová slova (dále KW). O to se Collabim umí postarat, tudíž není nutné data hnát jiným nástrojem na odstranění duplicit / prázdných řádků.

Až se nám nahrají data do Collabimu a změří se pozice našeho webu, tak přejdeme k přípravě KW pro optimalizaci. Doporučuji vám, abyste si nechali zobrazovat následující sloupce: Klíčové slovo | Hledanost Google | Hledanost Seznam | Pozice Google | Pozice Seznam | Cílová stránka | Štítky

Doporučené nastavení sloupců
Doporučené nastavení sloupců

Tyto sloupce jsou pro nás aktuálně stěžejní, jelikož z nich budeme číst a zároveň do nich budeme vkládat další obsah. Nyní přejdeme do fáze, ve které je nutné přiřadit klíčová slova daným přistávacím stránkám.

Tudíž teď začneme procházet jednotlivá klíčová slova a snažíme se pro ně na webu najít adekvátní stránku. Některá klíčová slova jsou hodně obecná např. “pronájem chaty”. Tyto klíčová slova můžete prozatím přeskočit, aktuálně pátráme zejména po longtailu a po klíčových slovech, kde není taková konkurence, tj. nejsou zcela obecné.

Většinou je první stránka (řádkujete-li po 250 KW) plná právě obecných klíčových slov, která jsou prozatím pro vás nepotřebná. Z toho si nic nemusíte dělat, nejde o žádný problém. Vás aktuálně zajímají ty podrobnější, pro které byste mohli mít konkrétní přistávací stránku.

Obecná klíčová slova v praxi
Detailní KW, které udělají větší parádu
Detailní KW, které udělají větší parádu

Narazíme-li na konkrétnější klíčové slovo “pronájem chat na Šumavě”, tak zkusíme ve vyhledávání (doporučuji v druhém okně / obrazovce) vyhledat kořen Šum, kdy by vám měl Collabim napsat všechny klíčová slova obsahující právě Šumavu ve svém názvu.

Teď se podívejte na váš web a snažte se tam vyhledat optimální přistávací stránku, pravděpodobně půjde o stránku, kde budete vypisovat chaty na Šumavě. Zkopírujte si URL a vložte ji všem KW do sloupce “cílová stránka”. Spolu s URL vyplňte také štítky a to následovně: “Šumava_obecne Optimalizovat”

První štítek “Šumava_obecne” budete využívat v budoucnu k tomu, abyste se mohli lépe orientovat v tom, kolik klíčových slov na dané téma máte a druhý štítek “Optimalizovat” vás bude informovat o tom, že pro cílovou stránku pro dané KW musíte teprve optimalizovat.

V případě, že se ve výpisu nachází nějaké konkrétnější klíčové slovo “Ubytování Kvilda Šumava” tak tam samosebou nedáváte štítek “Šumava_obecne”, ale nastavíte mu “Kvilda”, protože jde o lokalitu.

Podrobnější klíčová slova pro které je dobré mít LP
Podrobnější klíčová slova pro které je dobré mít LP

Takto si připravíte každé konkrétnější klíčové slovo k následné optimalizaci a právě teď si možná začnete říkat, co s těmi obecnými. Co s těmi KW, které nemají žádnou stránku nebo jsou moc obecné? Těm nastavte štítek “Obecne”. Jde o klíčová slova, na která se vám úspěch dostaví, jestliže zvládnete dobře poladit longtail, tudíž není nutné se jim věnovat. A můžete mi věřit, když vám říkám, že vám budou vydělávat právě ta konkrétnější klíčová slova.

Takto bychom měli mít připravený Collabim pro následnou optimalizaci webových stránek a můžeme přejít na optimalizaci. Pro každé (konkrétní) KW máte vybranou cílovou stránku a teď je nutné tyto stránky optimalizovat!

Co když pro dané KW nemám na webu žádnou přistávací stránku?

V tom případě místo štítku “Optimalizovat” vkládáte štítek “VytvořitLP”, který pro vás do budoucna bude znamenat, že budete muset tuto stránku vytvořit a “nastavit”.

Co když se mi stránka na dané KW umisťuje v top 10?

V tom případě vám gratuluji, ale nesmíte usnout na vavřínech!  Pravděpodobně stránku budete mít již optimalizovanou, což je dobrá zpráva. Takže si vložte místo štítku “Optimalizovat” štítek “Optimalizovano”.

Proč pomocí štítků?

Možná se vám zdají štítky hodně pracné a ano, máte pravdu! Ale právě díky štítkům budete moci následně vyhodnocovat úspěšnost vašich úprav, na které se podíváme v poslední fázi tohoto článku!

V případě dalších otázek (pište do komentářů) a já je sem budu postupně doplňovat odpovědi.


Optimalizace samotná

Tak teď přijdeme do fáze optimalizace. Doufám, že jste si připravili Collabim, tak jak jsem psal v první fázi, jelikož teď na této skutečnosti budeme stavět. V první řadě bude nutné vyfiltrovat KW se štítkem “Optimalizovat”.

Na stránce se vám vypíšou veškerá klíčová slova, která jsme se rozhodli optimalizovat, tudíž teď je dobré začít od nejhledanějších skupin klíčových slov. A postupně takto zoptimalizujeme všechny stránky webu. Vždy si vyberte skupinu například “Šumava_kvilda” vyhledejte dle štítků patřičné KW a jdeme na OnPage optimalizaci.

Úprava OnPage SEO

Já v rámci úpravy na stránce vždy ladím titulek, descriptions, H1 a úvodní text kategorie v případě, že makám na nějakém e-shopu. Vždy by daná klíčová slova měla na stránce vyskytovat, měli bychom splnit pravidla pro titulek, descriptions a také bychom se měli vyhnout BlackHat SEO.

Odeslání změn do indexu

Jakmile dokončíte optimalizaci dané stránky, tak je nutné odeslat ji do indexu. Dle mého pozorování je daleko rychlejší / lepší, když po optimalizaci stránky, odešlete stránku rovnou do indexu pomocí následujících dvou stránek:

Vsuvka: Chcete-li být fajnšmekři, tak pomocí nástroje Seznam Webmaster Tools byste si již mohli udělat APIčko, které odešle stránku do indexu, ostatně už to trošku testuji. Aneb automatizovat bude nutné. 

Je větší šance, že si ji vyhledávač všimne poměrně rychle a začne vás zobrazovat daleko rychleji.

Jakmile odešlete URL do vyhledávače, tak naše práce nekončí, nyní je nutné změnit štítky. Tudíž štítek “Optimalizovat” vyměňte za “Optimalizovano”.  Kdybyste chtěli ultimátnější značení tak vložte “Optimalizovano_02_18”, čímž označíte aktuální týden a rok. Toto budeme využívat opět k efektivitě a vyhodnocování a k případné kontrole, ale sám to nedělám, to bude až další úroveň.

Každopádně cílem je všechny štítky “Optimalizovat” změnit na “Optimalizovano”, výsledek by měl být, že se váš web posune. Posunete se v pozicích nahoru, jestliže vše uděláte dobře.

Jak se zbavit KW se štítkem “VytvoritLP”?

Úplně stejně, jako když budete optimalizovat konkrétní stránku, jen s tím, že bude nutné ji založit a napsat na ni nový obsah. Štítek “VytvořitLP” změníte za “Vytvoreno” dle tohoto štítku pak budete moci sledovat vývoj pozic u stránek, které jsme vytvořili a založili.


Vyhodnocování / efektivita

Dobrá, ale teď jak vyhodnocovat úspěchy v rámci Collabimu? Naštěstí nám Collabim nabízí dva grafíky, podle kterých můžeme vyhodnocovat, jestli se váš web lepší nebo jestli se horšíme. První grafík je v detailu projektu, kde můžeme nalézt graf historie rozložení pozic:

Stránky, kterým jsme vytvořili LP postupně rostou
Stránky, kterým jsme vytvořili LP postupně rostou

Ze kterého můžeme vyčíst, kam se web šoupe. Smutné je, že tento graf sledují úplně všichni a ten, který je pro mě daleko zajímavější nesleduje skoro nikdo. Jde o graf, kde vás Colllabim porovnává s konkurencí. Samosebou musíte mít vyplněné konkurenty. Pak je to lehké.

Web oproti konkurenci roste, tudíž jde o dobré zprávy
Web oproti konkurenci roste, tudíž jde o dobré zprávy

Naleznete jej v následující cestě: “Konkurence” > “MarketShare”, kde se můžete podívat na oba dva vyhledávače a procentuální podíl umístění vámi sledovaných klíčových slov v porovnání s konkurenty na první stránce ve výsledcích vyhledávání.

Zajímavé jsou tyto dva grafy, když je zařadíte do kontextu tj. podíváte se, jak se vyvíjí změny pozic vašich stránek, které jste optimalizovali naposled ve druhém týdnu v roce 2018 tj. filtrujete dle štítku: “Optimalizovano_02_18”. Dobré jsou zejména pro případ, že si vaše konkurence pohorší a vy polepšíte.

Pozor! Optimalizace webu se neprojeví do druhého dne, SEO je dlouhodobý proces a je nutné na to nezapomínat a počítat s tím. Takže se nebojte, ono se to postupně zlepší. 🙂

Než to ukončíme ještě dodám, že Collabim má CSV API, které můžete napojit přes Google Sheets do GDS a tam klidentům dodávat reporty. Možná to ocení. 🙂


Závěrem

Takto nějak s Collabimem pracuji já, jde o základní proces, který využívám k práci a rozhodně neznamená, že je správný a že dle něj máte postupovat také. Klidně jej berte jako inspiraci, klidně jej sdílejte dál. Budu strašně rád!

Zpětnou vazbu ocením, ať už dobrou nebo špatnou. Jak s Collabimem pracujete vy? Využíváte jej pouze k měření nebo dle něj optimalizujete, pojďte se podělit o vaše zkušenosti. Zpětnou vazbu velmi ocením.

Děkuji za přečtení článku a doufám, že se ke mě na blog ještě někdy přijdete podívat. Sice budu za dva měsíce maturovat, ale snad se tu ještě něco objeví! Samosebou v létě čekejte nálož článečků.

 

 

Článek byl převzat z blogu Martina Žatkoviče: www.zatkovic.cz

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit