Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Začínáme s optimalizací e-shopu na platformě Shoptet

Jedním z hlavních cílů publikace je ukázat praktický postup optimalizace stránek pro vyhledávače, konkrétně e-shopu běžícího na platformě Shoptet.

Projdeme celý proces krok za krokem. Detailně si ukážeme a vysvětlíme všechny důležité techniky, postupy a aspekty úprav v kontextu s e-commerce.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Platforma Shoptet


Shoptet je suverénní jedničkou mezi krabicovými e-shopovými řešeními. V březnu 2020 běželo na Shoptetu 19 944 e-shopů, což je podle odhadů téměř polovina celého e-commerce trhu v ČR.

Roční obrat všech e-shopů činil 24 miliard Kč a obsloužil 3,4 miliony nakupujících.

Shoptet považuji za velmi kvalitní platformu, která vám pomůže s rozjezdem vašeho online podnikání.

Nic v životě není dokonalé, i Shoptet má prostor se zlepšovat (což dělá), nicméně z hlediska poměru cena/výkon/funkce/možnosti nabízí toto krabicové řešení hodně muziky za relativně málo peněz.

Z hlediska SEO nám Shoptet nabízí velké možnosti, které, troufám si tvrdit, 95 % e-shopů z větší části nevyužívá. Částečně za to může časová náročnost všech úprav, částečně to může být neznalostí nabízených možností.

V této praktické části se tak budeme zaměřovat převážně na možnosti Shoptetu. Část optimalizací je však obecná a dá se aplikovat na jakékoliv jiné řešení.


Co vám v Shoptetu z pohledu SEO může vadit nebo chybět


V Shoptetu můžeme narazit na pár věcí, které vám budou chybět nebo při práci vadit.

Tento seznam není žádnou výtkou nebo stížností, klady stále v drtivé většině převažují nad těmito několika nedokonalostmi.

A ještě jeden důležitý bod. Shoptet se opravdu dynamicky vyvíjí. Neustále přibývají nové funkcionality, vlastnosti systému se posouvají neustále kupředu. Je možné, že až tyto řádky budete číst, některé z bodů již nebudou platné.


  1. Defaultní parametr značky nelze kombinovat s ostatními parametry.

    Chcete-li tak vytvořit např. kategorii „Pánské tričko Nike“, budete muset napřed na produkty Nike navázat parametr značky a pak ho zkombinovat s kategorií trička, resp. parametrem pánská + trička (záleží na vaší architektuře).

    Na obrázku níže je ukázka zaškrtnuté značky ve fasetové filtraci (vlevo), z ní vytvořená URL s dvojtečkou přidávající parametr značky (nahoře) a náhled robots.txt, ve kterém je vidět zákaz procházení voleb z fasetové filtrace.


  2. Slovník pojmů prolinkovává obsah jen z popisku produktu, nemůžete v něm editovat titulek a popisek stránky

    Slovník pojmů je rozšíření, které má uživatelům pomoci s budováním obsahu a interním prolinkováním do databáze pojmů nebo na externí odkazy.

    Bohužel práci odvádí napůl. Neprolinkovává pojmy v shortDescription, popiscích kategorií, popiscích parametrických kategorií. Prolinkovává pouze fráze v dlouhém popisku produktu a v článcích.


  3. Pojmy ze slovníku pojmů se negenerují do sitemapy

    Další chyba u rozšíření slovníku pojmů je to, že se pojmy se svými URL adresami negenerují do standardní sitemapy. Pokud stránky v sitemapě chybí, vyhledávače to mohou vnímat tak, že nejsou pro tvůrce stránek významné.


  4. Absence editace titulků a description ve slovníku pojmů

    Slovník pojmů má další slabinu. Neumožňuje editovat u jednotlivých pojmů titulek a description, což u budování dodatečného obsahu zamrzí.


  5. Nemožnost exportu a importu termínů ze slovníku pojmů

    Stránky, které vytvoříte ve slovníku pojmů si nemůžete bohužel vyexportovat, hromadně upravovat v excelu a znovu importovat.


  6. Kolize automatizovaného prolinkování slovníku pojmů s ručně udělaným prolinkováním

    Budete-li chtít udělat odkaz na frázi, jež obsahuje slova, která jsou ve slovníku, nemusí se vám to podařit.

    Systém si vždy prosadí svou a ruční prolinkování neprovede.


  7. Obrázky nemají vlastní mapu obrázků

    Možná se to nedá označit ani za chybu, spíše jde o takovou věc navíc. Pokud máte na stránkách velké množství obrázků, může vyhledávačům pomoci s jejich indexací mapa obrázků (obdoba sitemapy – mapy stránek).


  8. Nemožnost exportu a importu parametrických kategorií

    Není to funkční chyba, ale spíše věc, která může výrazně zlepšit vaše workflow. Nemožnost si hromadně vyexportovat a následně naimportovat parametrické kategorie tak jako standardní kategorie práci neulehčuje.


  9. Podpora vektorových obrázků (pro responzivní zobrazování)


    Vektorové obrázky určené pro webové stránky mají několik výhod. Jsou datově minimální a lze je velikostně škálovat dle libosti. Jejich grafika je totiž tvořena křivkou, nikoliv pixely. Shoptet podporuje formát SVG pouze na úrovni loga.


  10. Plná responzivita šablon

    Šablony nejsou plně responzivní, tzn. že uživatelům i vyhledávačům předkládají částečně jiný obsah.

    Problém může nastat v případech, kdy se část mobilního obsahu před vyhledávači i uživateli skryje. Vyhledávače pak tyto části nezaindexují a obsah tím může být ochuzen. Nevím jak moc aktuální tento problém ještě je. V minulosti jsem zaznamenal, že se mi nepropisovalo kompletní zápatí včetně odkazů na stránky v šabloně Rock. V šabloně Classic se nezobrazují prvky z postranního banneru (umístíte-li si do něj bannery, TOP prodávané produkty apod.).


Všechny výše uvedené „problémy“ nejsou zásadní. Pokud chcete dělat SEO, Shoptet je skvělou platformou, která vám umožní aplikovat drtivou většinu „best practise“ postupů.


Základní SEO v Shoptetu


Vaše první optimalizační kroky v Shoptetu budou pravděpodobně směřovat do doplňku Základní SEO (v levém menu v kategorii MARKETING).

V tomto modulu můžeme provést několik nastavení, které se nám promítnou do fungování celého e-shopu.

V předchozích kapitolách jsme si uvedli, jaké parametry mají nabývat jednotlivé on-page faktory, proto pro nás bude nastavení hračka.


Metatagy


Na první záložce si nastavíme tvorbu automatizovaných titulků a popisků pro jednotlivé typy stránek.

U některých polí vytvoříme přímo popisek, u některých zadáme hodnotu automaticky doplňovaného prvku (značky), která nám do stránky umožní dynamicky vkládat titulek nebo popisek stránky z obsahu.

Zadáme-li např. #WEBSITE_NAME# – #TITLE#, bude se generovat titulek z názvu stránky a z titulku stránky. Není-li titulek určen manuálně, Shoptet titulek utvoří z hlavního nadpisu stránky.

Pokud celou sekci necháte prázdnou, bude se generovat tak, jak je nastaveno přímo na Úvodní stránce, u Článků a kategorií, Produktů, Výrobců a Rubrik bez jakéhokoliv přídavku. My si však ukážeme doporučené nastavení pro každou sekci.


Úvodní stránka

Toto nastavení se týká pouze jediné stránky, té úvodní.

Doporučuji titulek i popisek (description) v tomto případě kompletně vypsat. Dodržujte doporučení z kapitol o titulku a tagu meta description.

Pro e-shop s koupelnovým zbožím jsem zvolil následující popisky:

Titulek: PRIMAKOUPELNY.cz | 18.000+ produktů pro prima koupelnu a dům

Popis stránky: Nejširší nabídka pro každou prima koupelnu a dům. Vodovodní baterie, topné žebříky, vany, sprchy a koupelnový nábytek od renomovaných výrobců.

Výsledek si můžete po zaindexování stránky zobrazit pomocí operátoru inurl:, jak vidíte na obrázku níže.


Články a kategorie

Toto nastavení titulků a popisků se týká všech článků a kategorií. Projeví se tak na všech obsahových stránkách, kde budete budovat rozšiřující obsah.

V tomto případě již sáhneme po automatizovaném doplňování titulů i popisků. Použijeme k tomu odkaz na hodnotu titulku (title) a odkaz na hodnotu přímo z obsahu stránky (description). Shoptet tak do meta description doplní první odstavec z textu.

Pozor na situace, kdy máte v obsahu v prvním odstavci pouze 2 slova. Pak váš titulek v SERP bude krátký, nezajímavý a pravděpodobně nerelevantní.


#TITLE# | PRIMAKOUPELNY.cz
#DESCRIPTION#


Ve výše uvedeném případě jsem doplnil brand ručně. Můžete také zvolit automatizovaný formát a nechat to na Shoptetu. Já však raději tuto hodnotu doplňuji takto „manuálně“.

Použití automatizovaného doplnění názvu stránek by vypadalo takto:


#TITLE# | #WEBSITE_NAME#
#DESCRIPTION#


V administraci bude zápis vypadat následovně.


Produkty

U produktu použijeme titulek a krátký popisek (shortDescription). Krátký popisek použijte v případě, že je skutečně máte.

Já je používám z toho důvodu, že v nich mám optimalizované texty, které shrnují hlavní výhody produktů – prakticky se jedná o výčet parametrů produktu. Jak si udělat hromadně lepší shortDescription si ukážeme v kapitole Pokročilé SEO.


#PRODUCT_NAME# | PRIMAKOUPELNY.cz
#SHORT_DESCRIPTION#



Výrobci produktů

Pro výrobce produktů použijeme následující nastavení:


#MANUFACTURER# | PRIMAKOUPELNY.cz
#DESCRIPTION#


Rubriky

Pro rubriky použijeme následující nastavení:


#TITLE# | PRIMAKOUPELNY.cz
#DESCRIPTION#


Seznam použitelných značek

Pro nastavení na stránce Základní SEO je možné využít tyto značky:

#WEBSITE_NAME#: Název projektu.

#TITLE#: Název stránky.

#LINK_TEXT#: Nadpis v menu.

#DESCRIPTION#: Popisek stránky.

#PRODUCT_NAME#: Název produktu.

#SHORT_DESCRIPTION#: Krátký popisek u produktu.

#MANUFACTURER#: Výrobce.

#MANUFACTURER_FILTER#: Pokud máte u kategorie nastavený filtr výrobců a jednoho výrobce zvolíte, propisuje se právě tento výrobce.

#DESCRIPTION#: Popis kategorie. Platí pouze pro použití v kategorii.

#CATEGORY_TEXT#: Název výchozí kategorie. Platí pouze při použití v detailu produktu.

Pokud u sekce zadáte značku, která nemá co propsat (například #PRODUCT_NAME# u výrobce), nezobrazí se žádný text.

 

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit