Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

5 největších SEO problémů a jak je řešit

Zkuste tento článek použít jako praktického kapesního průvodce pro řešení složitých problémů se SEO a následné zlepšení vašeho hodnocení webu.

Důkladné a komplexní SEO je dnes pro hodnocení vaší stránky z pohledu Googlu zcela zásadní. Pokud své webové stránky neoptimalizujete a nedržíte se trendů, pak vaše hodnocení bude nižší než hodnocení konkurence, která svůj web správně optimalizuje. 

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Víme, že je užitečné myslet na SEO jako na prosté sloučení osvědčených postupů, které vyhledávače uznávají. 

Nedodržováním těchto osvědčených postupů může dojít k razantnímu snížení hodnocení, kterého bylo pracně a dlouho dosahováno. 

Tento článek tedy pojednává o těch SEO chybách, kterých se všichni občas dopouštíme. 

Pokud zjistíte, že se těchto chyb také dopouštíte, budete je moci napravit a nebo se jim včas vyvarovat.

 

Problém 1: Nesprávné indexování vašich stránek

Co to je? Všichni chceme, aby Google umístil naše stránky na lepší pozici. Avšak ani Google nevidí vše, a proto je vhodné stránky správně indexovat. 

Nejlepším způsobem, jak zjistit, zda máte nějaké problémy s indexací, je použití Google Search Console

V naprosté většině případů bude problém s indexací interní: pravděpodobně webová stránka nebyla povolena k indexaci ve vašem souboru robots.txt vývojářem pracujícím na stránce, nebo byla na stránce nastavena hodnota NOINDEX.

Chyba DNS nebo chyba 404 jsou nejčastějšími příčinami toho, že vaše stránky nejsou indexovány a Google Search Console tyto chyby zobrazí ve sloupci „Chyba”.

Jednoduché ruční odebrání značky NOINDEX pro dané stránky nebo jejich povolení v souboru robots.txt a ponechání určitého času Google botu před opětovným procházením způsobí, že se tyto stránky zobrazí bez problémů. 

Pokud se ocitnete v situaci, kdy je celý váš web označený INDEX, ale i přes to vám při vyhledávání Google zobrazí jen zlomek očekávaných výsledků, tak byly vaše webové stránky pravděpodobně zasaženy ruční akcí. 

V tomto případě spusťte proces obnovení spuštěním úplného auditu celého webu. 

Pomocí nástroje pro audit získáte podrobné zobrazení stavu SEO vašeho celého webu (stránek, které jsou i nejsou indexovány). 

Podívejte se, které stránky porušují osvědčené postupy společnosti Google a které neobsahují správné pokyny pro značkování nebo roboty. Obecně je dobrým zvykem každý měsíc kontrolovat, zda na vašem webu nedochází k problémům při prohlížení stránek. 

 

Problém 2: Kanibalizace klíčových slov

Jedná se o běžný problém vyplývající ze skutečnosti, že někteří z nás, začínají svůj web „přeplňovat” stejnými tématy, vydávají extrémně podobný obsah, který více či méně cílí na úplně stejné klíčová slova

Nakonec se může stát. že různé stránky soutěží v hodnocení stejných klíčových slov a to zase snižuje šance na hodnocení všech takových stránek. 

Tento problém je natolik rozsáhlý, že bychom o něm mohli napsat celý samostatný článek. Nejedná se o příležitostný problém a měl by být co nejdříve vyřešen přechodem na nástroj pro mapování klíčových slov. 

Vaše mapa klíčových slov by měla obsahovat tři sloupce: jeden pro klíčová slova, na která cílíte, druhý pro webové stránky spojené s těmito klíčovými slovy a třetí pro obecné informace o SEO. 

Správně byste tedy měli uspořádat svůj web pomocí takovéto mapy klíčových slov a ujistit se, že veškerý obsah na vašem webu cílí na jinou sadu klíčových slov. 

Uspořádejte proto stránky cílené na podobná témata a vytvořte jednu stránku, která bude zahrnovat řadu různých témat.

Díky této „kanibalizaci klíčových slov” si zajistíte, že nebudete muset soutěžit sami se sebou. 

 

Problém 3: Špatné strukturování stránky

Fakt: I přes to, že máte mnohem více zpětných odkazů než vaše konkurence, tak by se vaše stránka mohla zobrazovat níže než ta konkurenční. 

Tento fakt se některým lidem může zdát až neintuitivní, avšak my jsme se s tím již setkali, a to hned zpočátku, kdy jsme začínali řešit problémy se SEO. 

Pravdou však je, že nejde jen o zpětné odkazy na vaše webové stránky. 

V dnešní době, kdy spousty stránek používají strategie „něco za něco” (quid pro quo), se snadno hromadí velké množství zpětných odkazů, a proto již samotné zpětné odkazy nestačí. 

Vysoké hodnocení nezáleží jen na tom, jak moc děláme výše zmíněné věci správně, ale také o tom, jak moc předcházíme některým trestajícím chybám. Nejde jen o obsah, ale také velmi záleží na tom, jak moc je pro uživatele forma sdělení přijatelná. 

Například, pokud píšete článek o nejlepší obuvi a napíšete jej jako souvislý text obsahující 2000 slov, tak byste měli podívat na své aktuální hodnocení. 

Řekněme, že jste zveřejnili poučný a skvěle napsaný článek o nejlepších městech pro bydlení. Jedná se o dlouhý text s několika obrázky a názvy měst.

Poté zjistíte, že na každé stránce v top 5 výsledků při vyhledávání dotazu „Nejlepší města pro bydlení” jsou informace prezentovány jako galerie obrázků s velmi malým textem. To znamená, že Google nepovažuje váš článek za nejrelevantnější informace vystihující dané téma. 

Jednoduše upravte svůj vlastní obsah tak, aby vyhovoval těmto kritériím: vytvořte z něj galerii obrázků s krátkými, jasnými popisy a sledujte, jak moc se vaše stránka zobrazuje na konkrétní vyhledávané dotazy.  

K tomu využívá takové nástroje, jako jsou Úryvky z Googlu, Lidé se také ptají, Panely znalostí atd.

Zobrazení u takového vyhledávání je závislé na struktuře a také velmi zásadní při hodnocení vaší stránky.

Pamatujte: Prioritou společnosti Google je poskytnout uživateli rychlou a ucelenou odpověď na jeho otázku.

Použijte značení strukturovaných dat, využijte odrážky, seznamy, čísla atd.

Vyhledávač rozpozná, že poskytujete rychlou a snadnou odpověď a díky tomu vás použije jako zdroj doporučeného úryvku.

Přidání strukturálních prvků jako FAQ (často kladené dotazy) je také velmi užitečné, protože vstupem do kterékoli z funkcí SERP se zvýší počet zobrazení stránky a CTR.

Prostě nestačí, že jste přišli s brilantním tématem a věděli jste, jak jej sepsat a předložit ostatním uživatelům co nejlépe. Tato část obsahu by měla co nejvíce odpovídat tomu, co Google považuje za nejužitečnější pro dané téma.

 

Problém 4: Nesouvislé interní propojení

Všichni jistě víme o nastavení funkční navigace pro uživatele na vašem webu.

Uživatel musí být schopen vrátit se na domovskou stránku odkudkoliv, vědět, v jaké části webu se aktuálně nachází a v ideálním případě se může dostat kamkoliv na web z libovolné stránky, pouze za pomoci odkazů.

Správné vnitřní propojení stránek však zachází trochu hlouběji.

Doopravdy totiž máme stránky většinou pomyslně rozděleny na dvě části: nezbytné stránky a jádro.

U jádra se jedná o ty stránky, které přinášejí zisk (prodejní stránky, formuláře s poptávkou, atd.)

Při práci na struktuře našeho webu máme tendenci soustředit se pouze na tyto stránky, místo budování velkých „tematických klastrů”, které by spojily spoustu stránek dohromady.

A to není zrovna úplně nejlepší způsob interního propojení. Musíte totiž obsáhnout velké množství odkazů!

Hledejte způsoby, jak odkazovat nejen na své hlavní stránky, ale z nich také na menší „doplňkové“ stránky.

Vraťte se zpět a vytvořte nové odkazy ze starého obsahu na nový.

Svůj obsah musíte pojmout jako propojení stránek, které se navzájem podporují.

Řekněme například, že máte základní stránku (tzv. jádro) popisující funkci vašeho softwaru. Umístěte z této stránky několik odkazů na svůj doplňkový obsah o používání těchto funkcí ve skutečném světě, na některé průvodce, návody a příspěvky hostů.

A pokud nemáte žádný doplňkový obsah, tak vytvořte nějaký, který se bude odvíjet od vašeho tzv. „jádra”. Poté vytvořte stránku s interními odkazy, která udělá ze všech vašich stránek souvislý, přehledný web.

Při vytváření takového webu myslete také na to, abyste své odkazy zbytečně moc nepřeoptimalizovali. 

Místo toho se zaměřte na přirozeně vhodné odkazy.

Jedním ze skvělých způsobů pro zlepšení interního propojení stránek, je využití nějakého nástroje pro vizualizaci, který zobrazí propojenost všech vašich webových stránek mezi sebou. 

Díky této vizualizaci okamžitě zjistíte, kde máte nejdůležitější „uzly” a které stránky by mohly využívat více odkazů.

Každá stránka s kvalitním obsahem a silným interním propojením se může stát výdělečnou.

Problém 5: Nízká rychlost načítání stránky, zejména v mobilních zařízeních

Všichni víme, že rychlost stránky je již nějakou dobu důležitým faktorem při hodnocení.

Avšak i dnes je snadné zapomenout na některé základní věci a kvůli tomu tak znatelně snížit rychlost své webové stránky. A nejde jen o to, že vás Google umístil níže.

Jednoduše řečeno, s každou další sekundou navíc při načítání webové stránky, opouští váš web stále více potenciálních návštěvníků a navíc se po této zkušenosti na vaše stránky již nevrátí. 

Pomalejší stránky mají obvykle nižší hodnocení, horší konverzi a poskytují negativní uživatelské zkušenosti.

A u mobilních zařízení je tento dopad dvojnásobný. 

Více než polovina mobilních uživatelů okamžitě opustí web, pokud jeho načítání trvá déle než 3 sekundy. A navíc od července 2018 je rychlost načítání mobilních stránek důležitým faktorem při hodnocení.

Podpora formátu AMP společností Google hovoří také o tom, že jednoduchý a rychlý web byl, je a bude pro mobilní uživatele i nadále prioritou.

V dubnu letošního roku Google oznámil změny v souvislosti s AMP (Accelerated Mobile Pages). Z těchto novinek je patrné, že ikonce blesku u stránek s AMP již pravděpodobně odzvonilo. Ikona s námi vydržela pouhých 5 let. Více v článku Konec AMP

Kromě toho, že je to významný faktor v UX, tak pomalejší stránky také znamenají, že procházení a indexování celého webu bude trvat mnohem déle. To by poté mohlo způsobit problém s indexací.

Oprava pomalého webu samozřejmě vyžaduje poměrně dost práce a ať už máte web jakéhokoliv rozsahu, tak je téměř nemožné obejít se bez vhodného nástroje pro audit. 

Pokud nízká rychlost načítání stránek zhoršuje jejich šance na umístění, tak rozhodně vyzkoušejte nástroj PageSpeed ​​Insights od společnosti Google, díky kterému získáte celkovou představu o rychlosti konkrétního webu. Všimněte si, že pro měření rychlosti je jako výchozí nastavené právě mobilní prostředí. 

Je to kvůli tomu, že Google již několik posledních let klade vyšší prioritu na optimalizaci webů pro mobilní zařízení před optimalizací pro desktopové zobrazení. 

Zpočátku doporučujeme začít s PageSpeed ​​Insights, protože je to jednoduše rychlejší a pohodlnější.

Díky tomuto nástroji obdržíte spolu s vyčíslenou známkou (hodnocením) řadu poznatků, například o směru, kterým se můžete vydat, abyste zlepšili své skóre.

Téměř každý webmaster může zkrátit dobu načítání svých stránek, optimalizovat kód či obrázky.

Nyní již znáte nejčastější chyby a můžete se jich vyvarovat.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit