S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Pokročilé vyhledávání za pomocí vyhledávacích operátorů

Na internetu je možné najít různé informace o pokročilém vyhledávání a vyhledávacích operátorech. Česká republika je specifická přítomností dvou dominantních internetových vyhledávačů, ale nikde jsme nenašli všechny informace pěkně pohromadě, a proto jsme se to rozhodli změnit.

Připravili jsme pro vás článek, který shrnuje základní vyhledávací operátory Google i Seznam, navíc jsme vytáhli i specialitky pro SEO. A abychom Vám ušetřili práci, můžete už příště využít PDF tahák, který si můžete vytisknout třeba na nástěnku.

Vyhledávací operátor je speciální příkaz (např. znak, slovo), který upřesňuje parametry hledání, abychom dostali co možná nejpřesnější odpověď na náš dotaz. Tyto příkazy vychází z dotazovacího jazyka, který daná aplikace používá. S vyhledávacími operátory se můžeme setkat například u databází. Asi nejznámější je SQL.

Nás ale více zajímá využití operátorů v prostředí vyhledávače Google a Seznam. A protože se jako obvykle tyto dva vyhledávače liší, podíváme se na jejich vyhledávací operátory zvlášť.

Existují různé typy vyhledávacích operátorů (logické, proximitní, zástupné). Pokud byste se o tom chtěli dočíst více, doporučujeme například webovou stránku Wikipedie.

Operátory vyhledávače Google

Vyhledávač Google ve svém základu vypadá velice primitivně – jedno textové okno, do kterého napíšeme náš dotaz a stiskneme enter. Ale zdání klame. Pod textovým oknem, do něhož jsme napsali náš dotaz, je celá lišta s různými filtry a funkcemi pro úpravu hledání. My se však budeme zabývat pouze vyhledávacími operátory, které se mohou psát přímo do textového okna k vyhledávaným klíčovým slovům.

základní rozložení vyhledávače Google

Na jednoduchém příkladu si ukážeme, jak moc odlišné výsledky můžeme získat při použití různých vyhledávacích operátorů.

Na dotaz “lesní jahody” bez jakýchkoliv dalších operátorů získáme přibližně 639 000 výsledků, které obsahují obě hesla.

vyhledávání Google

Uvozovky “ ”

Pokud umístíme hledaný pojem mezi uvozovky, vyhledají se nám výsledky, které obsahují přesnou frázi. Výsledků je tudíž výrazně méně. Uvozovky se mohou použít také pro obalení pouze jednoho z hledaných slov, čímž dáváme Googlu pokyn, že toto slovo vyžadujeme.

operátor uvozovky

Mínus –

Pokud chceme vyhledat jahody, ale nezajímají nás ty lesní, dáme před nežádoucí slovo znaménko –. Vyhledávač bude ignorovat stránky, které obsahují slovo lesní.

operátor mínus

Operátor OR

Při použití vyhledávacího operátoru OR se nám vrátí všechny výsledky, které obsahují kterékoliv ze zadaných slov, a proto je výsledná množina také největší.

operátor OR

Operátor AND ani + se ve vyhledávání Google neobjevuje, ale v minulosti tomu tak nebylo. Ale s vývojem vyhledávacích algoritmů odpadla nutnost operátor AND používat, protože Google jej automaticky zohledňuje u víceslovných dotazů. V případě operátoru +, jehož funkcí bylo vynutit přítomnost konkrétního slova, musí být k dosažení stejného efektu použity uvozovky.

Pro úplnost si ještě ukážeme, co udělá s výsledkem vyhledávání pořadí klíčových slov. Google totiž zohledňuje důležitost vyhledávaných klíčových slov i podle pořadí, v jakém jsme je zadali do textového pole. Proto i složení výsledků a jejich počet bude odlišný od prvního příkladu.

pořadí klíčových slov

Pokud vyhledávací operátory nemáte v malíku, můžete v nastavení vyhledávání kliknout na rozšířené vyhledávání, které se skrývá také pod tímto odkazem: https://www.google.cz/advanced_search

rozšíření vyhledávání Google

Dostanete se na výrazně rozšířený vyhledávací formulář, kde je každému z vyhledávacích operátorů zmíněných výše určeno speciální textové pole. Když zadáte Váš dotaz přes rozšířené vyhledávání, Vaše klíčová slova se ve výsledcích hledání zobrazí s operátory výše zmíněnými.

Operátory vyhledávače Seznam

Vyhledávací operátory, které používá Seznam, se zčásti shodují s těmi u Googlu, ale tyto dva vyhledávače se jako obvykle liší. Pojďme se na to podívat.

Vyhledávač od Seznamu nabízí podobně jako Google nejrůznější filtry již u vyhledávacího okna. Ale pozor. V případě filtrů Firmy, Mapy a Zboží budeme přesměrováni na novou stránku se stejnojmennými službami Seznamu a výsledky našeho vyhledávání se nám ztratí. Zaměřme se nyní na vyhledávací operátory, které můžeme použít v Seznamu.

základní rozložení vyhledávače Seznam

Použijme stejný příklad s jahodami jako u Googlu. Seznam bohužel nezobrazuje počet vyhledaných výsledků, takže si nemůžeme názorně ukázat vliv vyhledávacích operátorů. Lze to však obejít díky jednoduchému doplňku od Collabimu do Vašeho prohlížeče. Případně po zadání vyhledávacího dotazu stačí za URL doplnit &format=rss a můžete si počet výsledků přečíst přímo ve zdrojovém kódu.

přesný počet výsledků vyhledávání Seznam

Jak vyhledávač Seznam, tak Google používají operátory OR a uvozovky, ale liší se v použití dalších dvou operátorů. Pokud chceme vyloučit nějaké klíčové slovo, napíšeme před něj operátor not:

vyledávací operátor not

Vyhledávač Seznam umožňuje použít operátor +, kterým vynutíme přítomnost určitého slova. V našem příkladu chceme primárně hledat stránky obsahující slovo lesní, proto před něj napíšeme +.
vyhledávací operátor plus

Vyhledávací operátory s významem pro SEO

A jak můžeme využít vyhledávací operátory pro naše SEO? Pokud nevíte, co to SEO je, doporučuji se podívat například na tuto stránku, kde tento pojem přehledně vysvětlujeme .

Ověření indexace webové stránky

Oba porovnávané vyhledávače tuto funkci mají, ale opět se trochu liší. Zatímco v případě Seznamu použijete operátor info:, pro stejný výsledek u Googlu musíte zadat inurl:. V obou případech se musí ve vyhledávači napsat před webovou stránku.

vyhledávací operátor info

Alternativou k tomuto postupu je šikovný nástroj od Colalbimu na zjištění indexace přímo z okna Vašeho prohlížeče aktuálně otevřené stránky. Stačí pouze přetáhnout odkaz pro Google nebo pro Seznam do lišty záložek Vašeho prohlížeče.

bookmarklet Collabim

U operátoru inurl: se ještě zastavíme. Kromě toho, že jej můžete použít pro ověření indexace, můžete jej také využít také pro vyhledání URL adresy obsahující konkrétní slovo.

vyhledávací operátor inurl

Zjištění počtu stránek domény

K tomuto úkolu je předurčen operátor site:, který je shodný u obou vyhledávačů. Do textového pole vyhledávače napíšete site:www.vasedome.cz a vrátí se výsledky pouze ze zadané domény.

vyhledávací operátor site

Operátor site: lze také využít pro vyhledání klíčového slova na konkrétní doméně. Pak zní vyhledávací příkaz takto: můj dotaz site:domena.cz.

Vyhledání podobně zaměřených stránek

To se skvěle hodí například pro zmapování konkurence nebo pro získání dalších informačních zdrojů k vašemu tématu. Pokud se zajímám o pěstování lesních jahod, nejprve si vyhledám všechny webové stránky, které se o lesních jahodách zmiňují (pro zúžení mohu dotaz zadat do uvozovek). Poté si vyberu jeden z výsledků, který splňuje mé požadavky a výsledek si zkopíruji. Do textového pole vyhledávače napíšu related: a za něj vložím url, kterou jsem si zkopíroval. Tento operátor podporuje pouze Google.

vyhledávací operátor related

Zobrazení poslední známé verze stránky

Nepříliš známý operátor, který využijete, pokud potřebujete zjistit obsah webové stránky, která nebyla vyhledávačem nalezena. Jednoduše zadáte cache:mojedomena.cz a Google zobrazí hledanou stránku s upozorněním, že se jedná o vyrovnávací paměť. U Seznamu tuto funkci nenajdete. Někdy se tento operátor používá také pro ověření indexace jako alternativa k inurl:

vyhledávací operátor cache

Vyhledání klíčového slova v titulku stránky

Pokud je pro nás klíčové slovo skutečně zásadní, můžeme zkusit omezit hledání na titulky webových stránek (tzn. název webové stránky, nikoliv titulky v textu), což je velmi důležitý parametr pro vyhledávače. Použijeme operátor intitle: a za něj napíšeme naše klíčové slovo.

vyhledávací operátor intitle

Kombinace vyhledávacích operátorů

Kombinace vyhledávacích operátorů je mocná zbraň, která nám může výrazně pomoci při hledání co nejpřesnějšího výsledku. Například si můžeme zkontrolovat, zda se klíčové slovo nachází v titulcích naší domény. Dotaz by mohl vypadat takto:

kombinace vyhledávacích operátorů

S rostoucím množstvím vyhledávacích operátorů a složitostí dotazu se však snadno může stát, že náš dotaz nebude vyhledávačem vyhodnocen správně, proto je dobré to s nimi nepřehánět.

 

A nakonec, jak jsme slíbili:

Seznam vyhledávacích operátorů Google a Seznam (pdf)

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit