SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Návratnost investice do pracovního portálu 4 měsíce po změně marketingového kanálu na SEO

Jakub Zburník se s námi podělil o své zkušenosti se SEO, kde se mu právě díky optimalizaci pro vyhledávače podařilo zvýšit poptávky a zisk projektu, na kterém pracuje.

Představení projektu

Projekt se jmenuje INJOBIN a funguje podobně jako Jobs.cz, Práce.cz apod. V tomto případě se ale hledají pracovníci pro německé firmy. Web jsme postavili na WordPressu a značnou část úprav jsme si museli vytvořit sami. Trvalo nám, než jsme našli ideální šablonu a k ní potřebné pluginy, aby bylo vše synchronizované, navíc dvoujazyčné. Původní termín spuštění měl být v prosinci 2018, ale nakonec jsme web spustili na přelomu března a dubena 2019.

Chcete najít tzv. nízkovsící ovoce i na Vašem webu? Test metody Keywod golden ratio aneb Umístění v TOP10 na Google do 39,5 hodiny.

Začátek propagace a úprav

Kvůli zpoždění jsme potřebovali vše urychlit a volba padla na PPC, bohužel se výsledky nedostavily a většina budgetu se spíše proklikala. Z tohoto důvodu jsme z PPC reklam upustili a začali řešit SEO. Původní plán byl takový, že SEO přijde na řadu jako první, ale přeskočili jsme jej, protože nás tlačil čas. Vzhledem k neúspěšné PPC kampani, jsme se vrátili zpět k organickému vyhledávání a začali na něm pořádně pracovat. Ovšem slova jako „práce v Německu“ jsou velmi všeobecná a konkurence příliš vysoká a my jakožto nový web i po lepší optimalizaci neměli dobré umístění nebo první stránky. Nakonec jsme se rozhodli pro specifické long tail fráze, které souvisejí s naším podnikáním jako např. zmíněný „životopis v němčině, průměrná mzda v němčině“ atd.

Na grafu vidíme klíčové slovo „životopis v němčině“, na které jsme se snažili optimalizovat přistávací stránky stejně jako další slova související s prací v Německu.  A to byla trefa do černého.

Z grafu návštěvnosti vidíme, že právě díky optimalizaci pro vyhledávače se během července 2019 organická návštěvnost značně zvýšila. V prvních měsících byla do návštěvnosti započtena i ta z PPC kampaní. Část uživatelů poté přišla i z našich Facebook skupin.

Nárůst návštěvnosti

On-page úpravy

V první řadě jsme řešili on-page SEO faktory, tedy úpravu title a description stránek tak, aby byly efektivní a relevantní k vyhledávanému dotazu. Dále jsme zkoušeli testování emoji v SERPu.

Emoji tedy přímo změřené nemáme, ale podle Google Search Console je proklikovost opravdu veliká. Na některá slova (tedy ne brandová) jako „životopis v němčině, daňové třídy v Německu“ atd. dosahuje průměrně 70% CTR. Emoji jsme nasadili hned od začátku, takže je otázka, jestli by to bylo bez nich stejné, lepší nebo horší. Mluvíme o klíčových slovech, které se povedly dovést na top pozice.

Z výstřižku Google Search Console můžeme vidět prokliky na web i CTR a popřípadě pozice ve vyhledávačích.

Interní prolinkování

Internímu prolinkování a linkbuildingu jsme zatím věnovali nejméně času ze všech SEO prací. Každopádně víme, že zde máme mezery a bude se na těchto faktorech nadále pracovat.

Obrázkové SEO

Během optimalizace jsme řešili i obrázkové SEO. Podle dat z Google Search Console a Collabimu se nyní umisťujeme i ve vyhledávání přes obrázky a zaznamenáváme i prokliky.

Optimalizace rychlosti webu

Co se týká rychlosti načítání webu, zde jsme řešili problém, že web se načítal okolo 12 vteřin. Na vině jsou předvytvořené WordPressové šablony, které si můžete stáhnout a koupit. Jejich vývojáři sice uvádí, že jsou optimalizované pro vyhledávače, ale pokud je na web nasadíte, zjistíte, že to není pravda. Je potřeba si pro optimalizaci doinstalovat určité pluginy, což jsme zde také udělali. Původní, 12 vteřinové načítání jsme tak díky tomu snížili na přijatelné 4 vteřiny. Nebavíme se tedy o prvním loadu, ale o době, kdy uživatel uvidí funkční web.

Rozložení pozic Google

Pozice klíčových slov sledujeme v Collabimu cca jednou za 2 až 3 dny, jestli se projevily nějaké změny. Pokud je nějaká výraznější, hledáme problém a pokud jdeme pořád nahoru, je to jedině dobře.

Momentálně měříme cca 300 slov, ale většina z nich pro nás aktuálně není důležitá. Teď se snažíme hlavně měřit long tailové fráze a klíčová slova, která souvisí s naším podnikáním. Ta všeobecná, která jsou konkurenční, nyní neřešíme, i když je v Collabimu máme.

Na obecnější klíčová slova se umísťujeme někde na čtvrté stránce, což také ideální není, a chtěli bychom na nich dál pracovat.  Např. fráze „práce v Německu.“ Ta je taková všeobecná, jde to s ní nahoru a dolů. Občas jsme na čtvrté stránce, ale nikdy jsme se nedostali líp než na 20. pozici. SEO jsme řešili samozřejmě i u těchto stránek, ale spíše jde o běh na delší trať než u long tailových frází.

Rozložení pozic Seznam

U Seznamu je situace podobná, nicméně optimalizaci přímo pro Seznam aktuálně neřešíme, protože cokoli, co upravíme pro Google, si Seznam zpracuje a výsledky jsou podobné. Hlavně jde o Google, kde je to vyhledávání 4x násobně až 5x násobně větší. Korespondují s tím i tržby, které vidíme v Google Analytics. Minoritu tvoří Seznam, většinu Google.

 

Výsledky

Cílem úprav bylo získat více relevantních životopisů a obsazení pracovních pozic pro německé firmy. V červenci jsme již sbírali poptávky pouze organicky přes Google a Facebook, kde cca 50 až 60% je Google, zbytek Facebook.

 

Pokud nás zajímají tržby, které z toho reálně plynou, pohybujeme se měsíčně v řádech tisících eur.

Na grafu vidíme nárůst zisku každý měsíc, kdy se v říjnu držely tržby opět okolo 2000 EUR. V listopadu jsme zaznamenali pokles, kde jsme na tržbách získali cca 800 EUR. Tržby se počítají podle počtu klientů, kteří se umístili do firem a odpracovali minimální dobu. Faktorem propadu ke konci roku je, že firmy v prosinci už nenabírají nové zaměstnance, případně uzavírají smlouvy až od ledna. Tím pádem se tržby projeví opět na začátku roku.

V říjnu byl výdělek kolem 2000 EUR, další měsíc jsme spadli na 800 EUR. Tyto tržby plynou z toho, že se podařilo umístění přímo do té firmy, a my máme přímo prémii za to, že tam ten člověk začal pracovat a nějakou částku tam dané období odpracoval.

Pokud teď vyčíslíme práci, která s webem byla, a porovnáme tržby, je možné říci, že jsme aktuálně po 4 až 5 měsících od redesignu webu přibližně na hraně zlomu investice. Nyní už můžeme počítat s výdělky.

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit