Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Google Ads: druhy reklam přehledně

Google Ads, dříve známý jako Google AdWords, je jedním z nejpopulárnějších nástrojů pro online reklamu. Umožňuje inzerentům oslovit potenciální zákazníky v rámci vyhledávání Google, na webových stránkách s reklamním obsahem a na mnoha dalších místech. V následujícím článku se podíváme na základní druhy placené reklamy, které Google Ads nabízí.

Reklamy ve vyhledávání

Reklamy ve vyhledávání jsou jedním z nejpoužívanějších typů kampaní, a také na ně snadno narazíte – zobrazují se totiž přímo na stránce s výsledky vyhledávání (SERP). Ve chvíli, kdy uživatel zadá vyhledávací dotaz, nad a pod organickými výsledky vyhledávání se zobrazí ty reklamy, které souvisejí s danými klíčovými slovy a vyhrály aukci Google Ads. O tom, co je to aukce a jak funguje, si více přečtete v našem článku Google Ads: návod, přihlášení, podpora.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Co se týče formátu, reklamy ve vyhledávání se zobrazují zpravidla ve formě textového inzerátu. Jsou vždy jasně označeny tučným nápisem Sponzorováno a vyskytují se na max. 4 pozicích nad organickými výsledky vyhledávání, ale i dole pod nimi. Na obrázku níže vidíte, jak taková reklama ve vyhledávání v praxi vypadá.

Reklama ve vyhledávání
Obr.: Reklama ve vyhledávání

Reklamy ve vyhledávání jsou oblíbené pro své snadné nastavení, vysokou návratnost a dobré cílení pomocí klíčových slov. Na druhou stranu je zde velká konkurence, což může v některých případech vést k vyšším nákladům, a místa pro kreativitu u těchto textových reklam bohužel moc není.

Responzivní reklamy ve vyhledávání

Responzivní reklamy ve vyhledávání se uzpůsobují tak, aby uživatelům v reálném čase nabízely přesně to, co v danou chvíli hledají. Při vytváření responzivní reklamy zadáte až 15 variant nadpisů a 4 varianty popisků a Google Ads pak automaticky testuje různé kombinace a zjišťuje, které z nich mají nejlepší výsledky. Přizpůsobíte-li obsah reklam tak, aby lépe odpovídal výrazům, které potenciální zákazníci vyhledávají, dokážete znatelně zlepšit výkon vaší kampaně.

Dynamické reklamy ve vyhledávání

Tvorbu dynamických reklam ve vyhledávání má v plné režii Google. Na základě obsahu na vašem webu, který si nacrawluje, a vámi poskytnutých krátkých popisků, vytvoří reklamu na odpovídající vyhledávací dotaz. Při zobrazení v SERPu pak vypadají dynamické reklamy totožně jako všechny ostatní reklamy ve vyhledávání. Tento typ reklam se hodí pro inzerenty s propracovanými webovými stránkami a kvalitním obsahem. Jediné, co musíte udělat, je vytvořit pro dynamickou reklamu popisek – zbytek už zajistí Google Ads.

Obsahové reklamy

Obsahové (grafické) reklamy oproti reklamám ve vyhledávání poskytují více místa pro kreativitu – jsou totiž založeny na obrázcích. Dosahují velkého počtu zobrazení, a pomáhají tak zvyšovat povědomí o značce. Jsou také užitečnou alternativou, pokud výsledky vašich reklam ve vyhledávání stagnují. Stejně dobře se hodí pro firmy, které spadají do některé tržní niky (mezery na trhu).

Oproti reklamám ve vyhledávání jsou grafické reklamy levnější a jsou pro publikum přitažlivější. Nevýhodou je v některých případech nižší míra prokliku a obtížnější měření výsledku kampaně.

Obrázkové (bannerové) reklamy

Tyto statické reklamy vytvoříte jednoduše – postačí vám pouze nahrát jeden obrázek v některém z povolených rozměrů. V praxi se zobrazují například v podobě následujícího banneru:

Obrázková (bannerová) reklama
Obr.: Obrázková (bannerová) reklama

Responzivní reklamy

Tento typ reklamy funguje podobně jako responzivní reklamy ve vyhledávání. Google Ads zobrazují různé kombinace obrázku a textu a sledují, která z nich dosahuje nejlepších výsledků.

Videoreklamy

Videoreklamy se zpravidla zobrazují u videí na partnerských webových stránkách a platformách, například na YouTube, a pro uživatele jsou velmi poutavé. Máte na výběr hned několik formátů reklam, proto mohou být, co se vzhledu týče, velmi rozmanité.

Reklamy ve formě videa se skvěle hodí pro ty firmy, které mají obtížně uchopitelný, resp. popsatelný produkt. Namísto obsáhlého textu jej zkrátka potenciálním zákazníkům ukážete v praxi, za zlomek času a s maximálním efektem. Svým fungováním videoreklamy připomínají obsahové kampaně, a tak jsou stejně tak dobře využitelné pro všechny, kteří potřebují zvýšit povědomí o značce. Nejedná se však o zrovna levný typ reklamy a platformy jako YouTube jsou vysoce konkurenční, proto jsou videoreklamy vhodné zejména pro ty firmy, které mají k dispozici dostatečný rozpočet a mohou si dovolit do nich investovat dlouhodobě.

Přeskočitelné reklamy in-stream

Tyto reklamy se zobrazují bezprostředně před videem, během něj nebo po něm a zpravidla jej mohou uživatelé po 5 sekundách přeskočit.

Přeskočitelná reklama in-stream
Obr.: Přeskočitelná reklama in-stream

Nepřeskočitelné reklamy in-stream

Stejně jako přeskočitelné reklamy in-stream se zobrazují před videem, během něj nebo po něm, nicméně v tomto případě je uživatel nemůže přeskočit a musí je sledovat celé. Délka nepřeskočitelných reklam in-stream je omezena na 15 sekund.

Videoreklamy in-feed

Tento typ videoreklamy se zobrazují ve výsledcích vyhledávání YouTube, v nabídce dalších videí ke sledování nebo na domovské stránce. Vzhledově vypadá tento typ videoreklam velmi podobně jako miniatura videa – obsahuje miniaturu obrázku, nadpis a až 2 řádky textu. Pokud uživatel na reklamu klikne, je přesměrován k jejímu sledování na YouTube.

Mikrospoty

Mikrospoty jsou krátké nepřeskočitelné reklamy, které se zobrazují na YouTube či webech Google partnerů. Zobrazují se před videem, během něj nebo po něm a maximální délka reklamy je 6 sekund. Použijte mikrospoty, chcete-li oslovit široký okruh potenciálního zákazníků pomocí krátkého a dobře zapamatovatelného sdělení.

Reklamy out-stream

Tyto reklamy jsou určené pouze pro mobilní zařízení a zobrazují se pouze na webech a v aplikacích partnerů Google – na YouTube se s nimi nesetkáte. Zpravidla se začnou přehrávat s vypnutým zvukem, diváci si jej mohou klepnutím na reklamu zapnout. Reklamy out-stream jsou určeny ke zvýšení dosahu a oslovení velkého množství potenciálních zákazníků za příznivé ceny.

Mastheady

Reklamy typu masthead se automaticky přehrávají bez zvuku po dobu až 30 sekund a jsou zpravidla umístěny v horní části domovské stránky YouTube. Je ideální ve chvíli, kdy chcete zvýšit povědomí o novém produktu nebo službě nebo oslovit publikum v krátkém časovém období, například upozornit na prodejní akci.

Reklamy v Nákupech Google

Nákupy Google pomáhají maloobchodům propagovat své zboží na internetu, zvýšit návštěvnost webu či prodejny a snadněji najít své potenciální zákazníky. Uživatelé pak v Nákupech Google mohou snadno procházet nabízené zboží, porovnávat ceny a nakupovat.

Reklamy v Nákupech Google neobsahují pouze text, ale zobrazují uživatelům název, cenu a fotografii zboží, prodejce a další užitečné informace. Nejen díky skutečné fotografii produktu jsou reklamy v nákupech atraktivnější než textové reklamy. Reklamy tohoto typu totiž nabízí potenciálním zákazníkům poměrně přesnou představu o prodávaném produktu ještě předtím, než na reklamu kliknou.

V praxi se umístění reklam a způsob jejich zobrazení neurčuje na základě klíčových slov, nýbrž na základě informací o prodávaných produktech ze služby Google Merchant Center, které zahrnují například cenu, barvu, množství atd. Na základě těchto podrobností se pak k vyhledávacím dotazům přiřazují konkrétní reklamy, a tak se uživatelům vždy zobrazují právě ty produkty, které je zajímají.

Reklamy v Nákupech Google
Obr.: Reklamy v Nákupech Google

Produktové reklamy

Toto je běžný typ reklam v rámci Nákupů Google, které se uživatelům zobrazí v SERPu ve chvíli, kdy vyhledávají nějaké zboží, o jehož koupi uvažují. Reklamy obsahují fotografii produktu spolu se všemi relevantními informacemi, například cenou.

Reklamy využívající místní inventář

Nahrajete-li do služby Google Ads Merchant Center inventář svého obchodu, zobrazí se tyto reklamy lidem ve vašem okolí, kteří vyhledávají dané produkty. Tyto reklamy vypadají totožně s již zmíněnými produktovými reklamami, ale zobrazují také informaci, zda je daný produkt skladem na kamenné prodejně.

Performance Max kampaně

Tyto poměrně nové reklamy jsou zaměřeny na maximální výkon a využívají umělou inteligenci, díky které efektivně dosahují stanovených cílů. Inzerenti tak mohou prostřednictvím jediné kampaně využívat veškerý inventář Google Ads na YouTube, v Obsahové síti, Vyhledávací síti, feedu Discovery, Gmailu a v Mapách. To vše ve veškerých formátech, které Google nabízí.

Aby však Performance Max kampaň mohla správně fungovat, musí shromáždit velké množství dat, a tak je třeba počítat s velkým rozpočtem. Stejně tak tento typ kampaně vyžaduje dodání velkého množství podkladů – testů, obrázků, log, videí, informací o zákaznících atd.

Reklamy na mobilní aplikace

Kampaně na aplikace jsou určeny ke zvýšení počtu stažení, interakce s vaší aplikací nebo předběžných registrací. Zobrazují se ve výsledcích vyhledávání, Google Play, YouTube, feedu Discovery a v obsahové síti Google. Tyto online reklamy se skládají z vámi poskytnutých textů a obrázků, o rozpočtu či umístění reklamy si také rozhodujete vy sami. Google využívá všechny tyto vámi poskytnuté informace a určené nastavení, aby věděl, kdy je nejlepší reklamy zobrazovat.

Máte na výběr ze 3 typů kampaní k propagaci aplikace:

  • instalace aplikace – vybízejí k instalaci a mají tlačítko pro stažení,
  • interakce s aplikací – povzbudí stávající uživatele aplikace, aby v ní provedli nějakou akci,
  • předběžná registrace aplikace (pouze Android) – vzbuzují zájem a informují o vašich aplikacích a ještě před tím, než je vydáte.

Kampaně Discovery

Kampaně Discovery jsou dalším typem reklam Google Ads, které se zobrazují napříč celou sítí Google a pomohou uživatelům objevit vaše produkty či služby. Jedinou touto velkou kampaní dokážete oslovit obrovské množství potenciálních zákazníků, postačí nahrát podklady – texty, kvalitní obrázky a loga – a zbytek už za vás udělají Google Ads. Výsledkem jsou textové a obsahové reklamy, videoreklamy, reklamy v Gmailu, na YouTube a v aplikacích Google.

A pro koho jsou ideální volbou? Hodí se především pro firmy, které chtějí oslovit nové publikum a zvýšit povědomí o značce. A také pro všechny, kteří chtějí strávit co nejméně času nastavováním kampaní.

Kampaň Discovery na YouTube
Obr.:Kampaň Discovery na YouTube

Místní kampaně

Předně je třeba říct, že veškeré místní kampaně byly nahrazeny Performance Max kampaněmi. Přesto je tu ale zmíníme.

Místní kampaně sloužily k propagaci kamenné prodejny a jejího umístění, aby se k potenciálním zákazníkům dostaly informace, kdy a jak mohou prodejnu navštívit. Podobně jako u Performance Max kampaní, které místní kampaně nahradily, nemáte velkou kontrolu nad tím, jak se reklama zobrazí. Pouze totiž nahrajete podklady

Podobně jako u některých jiných kampaní s více umístěními nemáte moc kontroly nad tím, jak vaše reklama vypadá nebo se zobrazuje. Nahráváte pouze podklady, přidáváte krátký text a stanovujete rozpočet. Google použije vámi poskytnuté informace, co nejlépe zobrazoval vaše místní reklamy.

Chytré kampaně

Chytré kampaně jsou plně automatizované a pro jejich nastavení postačí zadat některé vstupní informace: URL webu vaší firmy, tematické okruhy klíčových slov, vlastní text k reklamě, adresu vaší firmy a rozpočet. Na základě toho pro vás Google sestaví strategii na míru – výběr strategie nabídek, zacílení na správné publikum a vytvoření reklamy tak zařídí za vás.

Reklamy chytrých kampaní se zobrazují ve Vyhledávací síti Google i v Obsahové síti Google. Vaše reklamy tak budou oslovovat potenciální zákazníky ve vyhledávání Google, mapách Google, na YouTube, v Gmailu a na partnerských webech.

Reklamy místních služeb

Tento druh reklam pomáhá uživatelům najít kvalitní poskytovatele lokálních služeb (např. řemeslníky, kadeřnice, lékaře, právníky atd.) a navázat s nimi kontakt.

Firma vyplní svůj firemní profil a projdou ověřovacím procesem společnosti Google. Po schválení se vaše reklama zobrazí označená zeleným odznakem a platíte pouze tehdy, když vás zákazník prostřednictvím vaší reklamy kontaktuje.

Tato služba v tuto chvíli není v ČR dostupná. Prozatím funguje pouze v Belgii, Francii, Irsku, Itálii, Kanadě, Německu, Rakousku, USA, Španělsku, Švýcarsku a Spojeném království.

Odznak Ověřeno Googlem (Google Guarantee)

Odznak Ověřeno Googlem se zobrazuje u inzerce firem, které byly úspěšně prověřeny společností Google a prošly procesem ověřením v Reklamách místních služeb. Máte-li tento odznak a zákazníci (kteří vaši firmu navštívili prostřednictvím Reklam místních služeb) nejsou spokojeni s kvalitou vašich služeb, společnost Google jim může na základě svého uvážení vrátit peníze, a to až do výše, kterou za službu zaplatili.

Odznak Zkontrolováno Googlem (Google Screened)

Firmy s odznakem Zkontrolováno Googlem prošly kontrolou ze strany společnosti Google. Obvykle se jedná o kontrolu licence, je-li k provozování činnosti vyžadována, serióznosti či pojištění. Tento odznak mohou získat firmy, které poskytují odborné služby (např. právní a realitní kanceláře, finanční poradci atd.) a vedle jejich inzerce v Reklamách místních služeb Google se bude následně zobrazovat ikona Zkontrolováno Googlem.

Tato certifikace je aktuálně dostupná pouze ve vybraných odvětvích v USA a Velké Británii.

Autor: SEOPRAKTICKY.CZ

Použité zdroje

  1. 9 Types of Google Ads – Which Is Right for You? [online]. 2022 [cit. 2023-08-30]. Dostupné z: https://www.balcomagency.com/blog/9-types-google-ads-which-is-right-for-you
  2. Chytré kampaně. Google.com [online]. 2023 [cit. 2023-08-31]. Dostupné z: https://support.google.com/google-ads/topic/10710930?hl=cs
  3. Kampaně Discovery. Google.com [online]. 2023 [cit. 2023-08-31]. Dostupné z: https://support.google.com/google-ads/topic/9177153?hl=cs
  4. Kampaně na aplikace. Google.com [online]. 2023 [cit. 2023-08-31]. Dostupné z: https://support.google.com/google-ads/topic/10011871?hl=cs
  5. Kampaně v Nákupech Google. Google.com [online]. 2023 [cit. 2023-08-31]. Dostupné z: https://support.google.com/google-ads/topic/10011319?hl=cs
  6. Kampaně ve vyhledávání. Google.com [online]. 2023 [cit. 2023-08-31]. Dostupné z: https://support.google.com/google-ads/topic/10022492?hl=cs
  7. MARINO, Susie. ALL 22 Types of Google Ads (+When & How to Use Them) [online]. 2022 [cit. 2023-08-30]. Dostupné z: https://www.wordstream.com/blog/ws/2022/10/05/types-of-google-ads
  8. MATYÁŠOVÁ, Aneta. Přehled typů reklam pro Google a Sklik [online]. 2022 [cit. 2023-08-30]. Dostupné z: https://www.besteto.cz/typy-reklam-google-sklik/
  9. Místní kampaně. Google.com [online]. 2023 [cit. 2023-08-31]. Dostupné z: https://support.google.com/google-ads/topic/10021245?hl=cs
  10. Obsahové kampaně. Google.com [online]. 2023 [cit. 2023-08-31]. Dostupné z: https://support.google.com/google-ads/topic/10016807?hl=cs
  11. Ověřeno Google. Google.com [online]. 2023 [cit. 2023-08-31]. Dostupné z: https://support.google.com/localservices/answer/7549288?hl=cs
  12. Performance Max. Google.com [online]. 2023 [cit. 2023-08-31]. Dostupné z: https://support.google.com/google-ads/topic/11335698?hl=cs
  13. Videokampaně. Google.com [online]. 2023 [cit. 2023-08-31]. Dostupné z: https://support.google.com/google-ads/topic/10513839?hl=cs
  14. Zkontrolováno Google. Google.com [online]. 2023 [cit. 2023-08-31]. Dostupné z: https://support.google.com/localservices/answer/9376654?hl=cs
Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit