Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Tvorba architektury stránek

Seznámili jsme se se všemi listy v analýze klíčových slov. Nyní se dostáváme k tomu podstatnému.

Ukážeme si, jak s analýzou prakticky pracovat, a začneme jednou z velmi důležitých věcí, s architekturou stránky.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Ukázku architektury popíšu na obecném schématu obchodu s módou, na kterém si to jistě dokážete představit nejlépe.

Na e-shopu s oblečením bude jistě mnoho typů produktů, které půjde řadit do různých skupin a podtříd.

V naší vizualizaci architektury by tak struktura stránek vypadala pravděpodobně jako v níže uvedeném schématu.

Tuto strukturu je dobré vždy vytvářet na základě analýzy klíčových slov a jejich klasifikace, ze které nám optimální struktura vyplyne díky analýze kategorií.

Můžete postupovat v následujícím schématu:

  • identifikace hlavních kategorií (pro koho jsou výrobky vhodné, účel užití, kategorie produktu…),
  • identifikace odvozených podkategorií (detailnější členění pod nadřazenou úrovní),
  • identifikace produktových filtrů (členění podle jednotlivých parametrů vztahujících se k dané kategorii),
  • navrhnutí vstupních stránek mimo standardní kategorie a filtry,
  • navrhnutí obsahových částí webu.

Nyní si ukážeme přesný postup, jak získáme návrh architektury stránky u naší kategorie Vodovodní baterie.


Postup tvorby architektury e-shopu


Bez analýzy klíčových slov, přesné klasifikace, roztřídění jednotlivých frází do Hlavní kategorie a podkategorie to nepůjde.

Přesvědčte se, že v analýze klíčových slov máte u všech frází vyplněnou vstupní stránku, slovo zařazené do hlavní kategorie a podkategorie.


Vytvoření rámce pro určení hlavních kategorií, podkategorií a parametrických kategorií

Jistě si pamatujete na kategorizaci použitou v analýze klíčových slov.

Hledanost jednotlivých shluků slov (vstupních stránek) je indikátorem toho, zaslouží-li si být vstupní stránka v hierarchii výše nebo níže.

Každý projekt je pak jiný a je potřeba se zamyslet v kontextu hledanosti daného oboru. Budete-li dělat e-shop s elektronikou, hledanosti budou řádově někde jinde, než když budete dělat e-shop specializovaný na jezdeckou výbavu pro koně.

V našem případě jsem kvalifikovaným odhadem došel ke kategorizaci používané v analýze klíčových slov, jíž jsem si dataset rozdělil do 4 skupin podle hledanosti.

  • A (hledanost 500 a výše) – aspirant na hlavní kategorii
  • B (hledanost 200–500) – aspirant na podkategorii
  • C (hledanost 50–200) – aspirant na parametrickou stránku (vytvořenou přes modul Pokročilé SEO)
  • D (hledanost nižší než 50) – nízká hledanost, fráze vhodné k použití do obsahu

Validace určení kategorií, podkategorií a parametrických stránek ze strany odborníka

Naše architektura může být sestavena podle výsledku hledanosti jednotlivých kategorií. To ale nezaručuje, že architektura bude odrážet skutečné potřeby zákazníků a logiku uspořádání sortimentu, pakliže v něm nějaké uspořádání má smysl.


Navrhovaná architektura stránek sestavená na základě hledanosti je pak vždy považována za analytický podklad pro finální odsouhlasení a korekci ze strany produktového manažera / odborníka na daný sortiment!


Níže sestavená architektura odráží hledanost, nicméně finální architektura na stránkách byla validována a upravena odborníkem s dvacetiletou praxí v prodeji koupelnového vybavení a nábytku.


Vytvoření kontingenční tabulky nad datasetem analýzy klíčových slov

Nad tabulkou jsem vytvořil kontingenční tabulku. V hlavním menu klikneme na Vložení (1) a poté na Kontingenční tabulka (2).

Kontingenční tabulku jsem uložil na list TOP kategorie – architektura. Zaškrtneme jednotlivé sloupce, které chceme v kontingenční tabulce zobrazovat (Keywords, Priorita, Kategorizace hledanosti, Vstupní stránka, Hlavní kategorie, Podkategorie 1).

Prioritu a kategorizaci si přetáhneme myší do pole Filtry.

V prioritách si zaškrtneme hodnotu 1, 2, 3, aby se nám do kontingenční tabulky nepletly fráze, které jsme při tvorbě „klíčovky“ označili jako nerelevantní.

Nad tabulkou si uděláme graf, abychom měli hodnoty vizualizované. Graf vložíme jednoduše kliknutím v hlavním menu na Vložení > Doporučené grafy > Sloupcový graf.

Data si seřadíme přes Další možnosti řazení… Poté zvolíme Sestupně (Z až A) podle Searches total.

Dodržíte-li výše stanovený postup, vznikne vámtabulka sestruktuřou, v níž je na první úrovni hlavní kategorie, na druhé úrovni podkategorie, na třetí úrovni se zobrazují možné vstupní stránky a na čtvrté úrovni samotná klíčová slova (fráze), která náležejí do vstupní stránky.

Do kontingenční tabulky jsem zapracoval ještě jeden pomocný vizuální prvek. Ve sloupci s návštěvností jsem vytvořil podmíněné formátování, které u řádků s hledaností nad 500 přidá zelenou tečku, nad 200 žlutou, nad 50 černou a všechny fráze s hledaností pod 50 označí červenou tečkou.

 

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit