Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Optimalizace rychlosti načítání webu

Při tvorbě webových stránek určitě narazíte (nebo byste měli) na problematiku optimalizace načítání webu. Co ale vůbec tento pojem znamená a proč bychom se jím měli zabývat? Pojďme si v rychlosti vše vysvětlit.

Rychlost načítání

Určitě to znáte sami. Hledáte informaci, která vás zajímá, otevřete si odkaz, který na vás vyskočil z vyhledávání, a poté čekáte několik vteřin, než se vám načte vybraný web. Někdy je načtení webu extrémně rychlé, jindy až otravně dlouhé. Co je vám příjemnější? Odpověď je jednoduchá. Rychlost vládne světu. Proč bychom měli čekat? A přesně to si myslí i Google a jiné vyhledávače, a proto je rychlost načítání webu jedním z hlavních parametrů pro indexaci webových stránek (index = hodnota, která určuje kvalitu vašich webových stránek; dopomáhá k lepší dohledatelnosti webu).

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

V celkovém důsledku jde o to, jaký zážitek uživateli webem předáváme. Potřebujeme tedy rychlost načítání webu optimalizovat tak, aby se ideálně obsah načítal postupně, hladce a samozřejmě co nejrychleji.

Metriky, které tento proces hodnotí, jsou například – První vykreslení obsahu, první smysluplné vykreslení, index rychlosti, první možná interaktivita uživatele a další. Technicky však tento článek směřovat nebudeme.

Pokud chcete otestovat rychlost vašeho aktuální webu, máte k dispozici například jednoduchý nástroj Googlu – PageSpeed Insights. Ve výsledcích naleznete hodnocení vašeho webu jak z pohledu desktopu (notebooky, stolní počítače), tak mobilních zařízení. Maximální hodnota je v obou případech 100 a k ní byste se měli zkusit v rámci možností přiblížit.

Proč optimalizaci řešit

Důležité je si uvědomit, že neoptimalizujete primárně pro vyhledávače. Optimalizujete pro uživatele a jejich spokojenost je pro vyhledávače nejdůležitější.

Jak již vyplývá z první části článku, optimalizace načítání nám může dopomoct k lepší dohledatelnosti webu v rámci vyhledávání (“dostat se na lepší pozice”).

Co to ale znamená v reálu:

  • Větší organická návštěvnost webu
  • Potenciální zvýšení tržeb, vyšší konverze
  • Možná úspora v rámci jiných marketingových nástrojů/kanálů, které mají za cíl vodit uživatele na web
  • Snížení míry okamžitého opuštění stránky uživatelem (Bounce rate)
  • Zvýšení počtu zaindexovaných stránek webu a zlepšení jejich pozicí
  • Lepší pocit, který si uživatel z webu může odnést

Jak se říká – čas jsou peníze – proto se není čemu divit, že ze statistik jasně vyplývá, že pokud načítání webu trvá řádově několik vteřin, zvyšujeme potenciál odchodu uživatele z našich stránek. U 10 a více vteřin už máme takřka jistotu, že člověka k našemu obsahu nedovedeme, protože začíná hledat alternativu nebo řešit něco jiného.

Další fakt, který by vás mohl přesvědčit, je to, že rychlost ovlivňuje řazení nejen v rámci přirozených výsledků vyhledávání, ale i inzerátů v rámci AdWords. Rychlost načítání může mít tedy významný vliv i na optimalizaci nákladů v rámci reklamních kampaní.

Na co se zaměřit

Hosting

Asi nejjednodušším, co můžete zkontrolovat a případně změnit, jsou hostingové služby. Najděte si spolehlivého poskytovatele a při výběru balíčku volte vždy takový, který plně dostačuje rozsahu vašeho projektu. Chápeme, že výběr vhodného řešení může být pro laika náročný, každý solidní vývojář by však měl být schopen s výběrem pomoci a předat pro a proti jednotlivých řešení. Nesnažte se na hostingu šetřit, může to přinést více škody než užitku.

Kvalitní vývojář

Za pomalý web nejčastěji může neschopný vývojář nebo správce webu. Ti se často snaží problémy hodit např. na platformu, na které web běží (např. WordPress), problém je však nejčastěji na straně lidských zdrojů. Vybírejte svého vývojáře pečlivě. Ať už se jedná o agenturu nebo freelancera.

Optimalizace CSS a synchronních JavaScriptů

Jedná se o nejkritičtější zdroje pro vykreslení stránky. Proto je důležité, aby byly CSS a JavaScripty realizovány technicky správně. V opačném případě je dopad velice znatelný. Cílem je minimalizovat objem přenášených dat.

Optimalizace obrázků

Pomalé načítání médií, především obrázků, je dalším poměrně významným parametrem, který je vhodné řešit. Nemají sice takovou prioritu, ale díky pomalému načtení obrázků se nám mohou zpomalit i další části – například načítání fontů nebo ikon. Základním doporučením je nasazení tzv. Lazy loadingu na všechna média, která nutně nepotřebujeme indexovat. Zároveň je vhodné pro web využívat formát WebP. Klasické formáty JPEG nebo PNG zkuste alespoň zmenšovat pomocí externích knihoven.

Opakované testování

Měření rychlosti vašeho webu by mělo probíhat průběžně a dlouhodobě. Webové řešení postupem času zastarává jako cokoliv jiného. Mění se hodnotící parametry, doporučené techniky. Pro je potřeba čas od času zjistit stav a případně jej řešit.

Dejte na doporučení Google

Všimněte si, že Google se vám snaží v rámci poskytnutých výsledků i pomoct. Naslouchejte. Přeci jen je to primárně on, který váš web poté zobrazuje uživatelům.

Závěrem

Rychlost načítání webu je základní hodnotící parametr vyhledávačů. Nehledejte v něm ale problém, každá schopná agentura či freelancer by si měl umět technicky s touto problematikou poradit. Často se bohužel setkáváme s tím, že jsou i zcela nové projekty v tomto ohledu “odfláknuté”. Dbejte tedy na to, aby tomu tak u vašeho webu nebylo. Pokud s vámi vývojář problematiku neřeší automaticky, nadhoďte toto téma a vyžadujte co nejlepší výsledky.

Víte, že SEO optimalizace se neříká? To proto, že SEO optimalizace neexistuje, tečka cz.

 

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit