S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Milan Zeman: Co vlastně v té práci specialisty internetového marketingu děláš?

Tento článek pro vás připravil: Milan Zeman (Certifikovaný Collabim SEO specialista) Sherpas.cz
Milan působí jako Senior SEO Specialist v agentuře Sherpas. V digitálu se pohybuje několik let a má zkušenosti z různých oblastí od sociálních sítí přes emailing, analytiku, PPC až po SEO a Content marketing, na které se v současnosti zaměřuje nejvíce. Ve volném čase si vede blog o marketingu
Můj svět marketingu.

Ahoj Milane,

Na úplný začátek bych ti rád poděkoval za tvůj čas, který jsi si udělal na tento rozhovor.

Rád bych tě poprosil, jestli bys mohl v pár větách říct něco o sobě. Jak si se vůbec dostal ke Collabimu a obecně internetovému marketingu? Čemu se věnuješ i mimo online svět?

S onlinem jsem se dostal do styku už na vysoké škole, kdy jsem začal brigádně pracovat pro firmu, která se tehdy zabývala správou firemních profilů a PPC na Facebooku. Následně jsem se začal starat o pár klientů s kamarádem.

Když jsem dokončil školu, začal jsem pracovat ve Student Agency jako specialista na on-line marketing. Práce tam byla velmi různorodá, měl jsem na starost více oblastí. PPC, SEO, mailing, analytiku a další, měl jsem možnost pracovat s opravdu zajímavými rozpočty a dostal jsem se k různorodým tématům.

Protože jsem se to však chtěl naučit pořádně a získat zkušenosti s různými weby a firmami, byla dalším logickým krokem agentura Dobrý web, dnes Sherpas. Zde jsem začal pracovat na pozici SEO specialista.

A co ty aktivity mimo práci?

Vedu si blog o marketingu, ale nechci tam mít moc obecné věci, které píšou všichni. Rád si vybírám témata, které jsou něčím výjimečné, mně blízké a zároveň ne příliš probírané a tomu se věnuji. Jinak jsme si pořídili pejska, takže se věnuji jemu a občas si rád zajdu na squash.

Co je takovou tou hlavní činností na kterou se zaměřuješ?

Já mám rád hlavně různorodou práci, což SEO perfektně splňuje. Obecně mám nejraději tu fázi, kdy přijde nový klient a vymýšlíme a analyzujeme, na čem vlastně zapracovat a v čem mu můžeme nejvíce pomoci ze strategického hlediska jeho internetového marketingu.

Ze své pozice funguju jako vedoucí týmu, jsem ten kdo zastřešuje, aby byla kvalita a podoba výstupů z našeho oddělení na odpovídající úrovni. Držím si samozřejmě neustále i reálnou znalost samotné operativy.

Mě to baví všechno, ale vím o tom, že v technické stránce mám ještě co zlepšovat. To je ale běh na celý život pro většinu specialistů, neboť on-line svět se velmi rychle vyvíjí.

Co přesně myslíš tím nedostatkem technickým? Je to třeba úprava HTML kódu?

Ano, přesně tak. Jde v podstatě o kódování a programování webu. Někdy je problém, který zkoumáme, mnohem složitější, než jen chyba v HTML kódu, a to jsem pak moc rád za své kolegy, pro které je tato oblast denní chléb.

Jaké jsou hlavní nástroje, které používáš při práci a bez nich by ses už neobešel?

Používáme Collabim na denní bázi, zejména kvůli linkbuildingu a pozicím. Vedle toho potom Marketing Miner, Screaming frog, při off-page analýzách cognitiveSEO. Dále na denní bázi Majestic a pak klasiku jako je GA, GSC apod.

Mohl bys nám říct o nějakém úspěchu, na který si v poslední době opravdu pyšný a týká se SEO nebo obecně náplně tvé práce?

Velmi dobrá otázka … musím chvíli pátrat, protože popravdě se nad tím tolik nepozastavuju, splníme KPI a jedeme dál. Ale nejaktuálnější, co mi uvízlo v paměti, je spolupráce s Českou spořitelnou, kde jsme před půl rokem navrhli poměrně rozsáhlý a v KPI odvážný plán link buildingu a optimalizace obsahu. Za první období jsme KPI splnili na 162 %, což nás těší hlavně proto, že jsme zkoušeli pro nás nový přístup v link buildingu. Na další období máme KPI o něco přísnější, takže nepolevujeme, ale makáme dál. Možná o tom pak napíšu případovku.

Jak vlastně odhaduješ ROI (návratnost investice) získaného odkazu?

Popravdě nevím, jestli je to v SEO vůbec možné. Hodnotíme samozřejmě návštěvnost, ale hodnotit každý odkaz zvlášť by asi stálo mnohem více úsilí než by to mohlo přinést.

Vyhodnocujeme link building u každého klienta jako celek a samozřejmě se snažíme pracovat na obsahu ruku v ruce s tvorbou zpětných odkazů. Otázku finanční efektivity řešíme už na začátku a stanovujeme si s klientem takové KPI, které je klient schopen si kvantifikovat v penězích. To znamená, že efektivita je pak vidět okamžitě z obyčejného porovnání dvou čísel.

Co říkáš na názor, že v roce 2018 se odkazy již nenakupují?

Pak bych se zeptal na vysvětlení, protože nerozumím tomu tvrzení. Znamená to, že nakupovat odkazy přestali všichni najednou?  Zaprvé to není pravda, a zadruhé by si tím podřezali větev, na které jejich klient sedí. V tomto bych se rád odkázal na článek 5 seo mýtů, ve kterém jsem toto zmiňoval.

Pokud je to myšleno tak, že to není legitimní technika, pak nesouhlasím. Jak jsem přesně popisoval v tom jednom bodu ve článku výše, nezáleží v konečném důsledku na tom, jak byl odkaz získán, ale zda je relevantní, zda má hlavu a patu.

Stále se pohybujeme v marketingu a ten je prostě o penězích. Jasně, někdy na nás weby odkážou, že jsme udělali něco dobře, ale někdy si o ně musíme jít říct a to přece také něco stojí. A to si myslím je drtivá většina odkazů získaných v linkbuildingu. My jsme přece placeni klientem za výkon, ne za snahu. A pokud chceme být pro klienta užiteční, je naše povinnost udělat pro splnění cíle maximum.

Tím samozřejmě nemám na mysli hromadné nakupování odkazů, to patří do minulosti a dnes může akorát uškodit.

Používáš k něčemu Svatý grál?

Přiznám se, že zatím ne, myslel jsem, že je to pouze pro PPC.

(Smích) No, on je hlavně pro SEO abys zjistil, jaká klíčová slova už daný web okupuje.

Aha, no on je trochu problém v tom, že jste do Collabimu v poslední době přidali tolik novinek, že je nestíhám všechny zkoušet, ale určitě to mám v plánu.

Vedeš si o změnách na webu nějaký deník?

Všechny větší změny máme v dokumentu ze SEO auditu a pak si interním systémem hlídáme, aby se změna realizovala ve vytyčeném čase. Ale že bychom si psali každou úpravu title, to určitě ne.

Co máš v plánu dělat až spolu domluvíme?

Počkej mrknu do kalendáře … Tak teď mám v plánu udělat pořádek v linkbuildingové databázi.

Díky moc za tvůj čas a ať se ti daří.

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit