S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

5 SEO mýtů

Tento článek pro vás připravil: Milan Zeman (Certifikovaný Collabim SEO specialista) Sherpas.cz
Milan působí jako Senior SEO Specialist v agentuře Sherpas. V digitálu se pohybuje několik let a má zkušenosti z různých oblastí od sociálních sítí přes emailing, analytiku, PPC až po SEO a Content marketing, na které se v současnosti zaměřuje nejvíce. Ve volném čase si vede blog o marketingu
Můj svět marketingu.

Optimalizace pro vyhledávače je často nepochopený obor, a v těch případech, kdy je pochopen, je zase často pochopen mylně. Tím vzniká mnoho mýtů a polopravd. Níže si 5 z nich uvedeme na pravou míru.

1. SEO je mýtus / magie

Někteří lidé, kteří trochu nahlédnou pod pokličku SEO a zároveň vidí jeho výsledky, mají tendenci považovat SEO za nějakou nadpřirozenou metodu, které nejsou schopni porozumět.

Je to samozřejmě mylná představa, SEO je z poloviny systematická práce a z poloviny kreativní činnost. SEO má svá data a značnou část aktivit zakládá právě na nich, ale vedle toho je to také silně marketingový obor, ve kterém musíte umět vidět za hranice svého subjektivního já. Je nutné mít cit pro marketing a přesahy do sousedních oborů onlinu, jako je analytika nebo copywriting.

Ano, výsledná podoba optimalizace je úzce spjata s odborností a zkušeností daného konzultanta, ale rozhodně to není mýtus, ani magie.

2. Nakupování odkazů je black hat

Já osobně nepovažuji nákup odkazů automaticky za nekalou praktiku, i když Googlí Link Schemes přísně tvrdí opak. Podle mě záleží hlavně na tom, jaká myšlenka a strategie stojí za tím samotným nákupem. Pokud žádná a odkazy jsou nakupovány bezhlavě, kde se dá, pak ano, to je spam technika. Takovým přístupem nejen, že webu nepomůžete, ale můžete si v nejhorším případě vysloužit od Googlu i penalizaci. Pokud je ale za nákupem link buildingová strategie a každý nakoupený odkaz je promyšlený, je nákup rozhodně v pořádku.

Například my v Sherpas u každého takového odkazu pečlivě vyhodnocujeme 12 faktorů, než se rozhodneme, zda jej koupíme. Alfa a omega je uživatel, zda je mu odkaz k užitku, zda dává na dané stránce a v daném umístění smysl, zda je na kvalitním webu, zda je srozumitelný, zda odkazuje do relevantního obsahu, atd., to jsou ty důležité otázky, nikoliv to, zda jste odkaz získali za peníze, nebo zdarma.

3. SEO (už) nefunguje

S tímto názorem se lze setkat u 2 typů lidí – zaprvé, u nedostatečně vzdělaných ajťáků, kteří si myslí, že SEO nefunguje, a pak zadruhé, u „specialistů“, kteří dělají SEO zastaralým způsobem a tvrdí, že SEO už nefunguje. Obojí je samozřejmě nesmysl, SEO funguje a důkazem jsou výsledky, které přináší.

Skupině, která SEO nevěří z neznalosti, bych doporučil navštívit pár školení a následně si nastudovat nějaké případovky. Té druhé skupině, která si myslí, že SEO už nefunguje, protože ho neumí, bych doporučil aktualizaci svých metod také na školení, nebo si začít číst kvalitní soudobé oborové články.

4. Cílem SEO je být na 1. pozici

Myslím, že SEO specialisté dobře znají tento mýtus a občasný požadavek klienta. Z principu je to nesmysl. Cílem SEO je relevantní dohledatelnost, nikoliv první pozice ve vyhledávání.

A proč to není relevantní cíl? 4 zásadní důvody:

Personalizace – Vyhledávání podléhá personalizaci, a to například na základě státu i konkrétního místa, ve kterém se nacházíte, na základě zařízení, které používáte, vaší historie vyhledávání, chování ve vyhledávání, na základě vašeho jazyka apod. Tyto personalizační faktory mají vliv na to, jaké se vám, jako uživateli, zobrazí výsledky vyhledávání. Už zde je tedy jasné, že být na 1. pozici ve všech případech je téměř nemožný a hlavně irelevantní požadavek.

Změny algoritmu – Vyhledávače fungují na základě mnoha algoritmů, které jsou často ve větší, či menší míře aktualizovány. Mírné kolísání pozic je tedy naprosto přirozené. To je další důvod, proč je nesmysl zaměřit se na konkrétní pozici.

Široké možnosti Google SERP – Snippet, tedy výsledek vyhledávání s modře zbarveným titulkem, zelenou URL a šedým popiskem, není jediná forma výsledku vyhledávání, kde se můžete zobrazit, a přes kterou se na váš web může uživatel dostat. Vedle standartních snippetů, mohou stránku s výsledky vyhledávání vyplnit také rozšíření, jako jsou Knowledge panel, Featured snippet, různé carousely, box s obrázky, výsledky lokálního vyhledávání, News a další.

Pro výše zmíněná rozšíření a některá další lze cíleně optimalizovat, takže soustředit se jen na samotný snippet (a jeho pozici) je zbytečně omezující.

Komplexnost optimalizace – Dalším důvodem, proč považuji cílení na 1. pozici (a vlastně jakoukoliv konkrétní pozici) za mýtus, je vlastně i následující bod tohoto seznamu, bod č.5.

5. Optimalizace 1 stránky na 1 slovo

Optimalizovat 1 URL pro 1 cílové klíčové slovo je zastaralá technika. Uživatele i vyhledávač dnes už uspokojíte více, pokud bude váš obsah tzv. komplexní. Komplexnost obsahu jako taková může mít různou míru a najít její optimální stav vyžaduje odborný přístup – o tom, jak k různému obsahu přistupovat, se můžete dočíst v mém článku o jednotlivých rolích SEO v rámci fází zákaznické cesty. Každopádně potřeba komplexnosti vyvrací tento mýtus 1 stránka = 1 slovo. Aby byl obsah komplexní, tedy aby dostatečně obsáhl dané téma a potřeby uživatele, musí pokrývat často i příbuzná témata a další souvislosti a bude tedy pokrývat více, než jen 1 klíčové slovo. Zásadní je zde kvalitní analýza klíčových slov.

Přestáváme se tak bavit o slovech a začínáme vnímat, jako celky pro které optimalizujeme, spíše témata. Návštěvnost vaší stránky budou pak tvořit dílčí návštěvnosti z různých vyhledávacích dotazů, na které se budete umísťovat na různých pozicích, mimo jiné i podle toho, jak dobře budete svým obsahem odpovídat na potřeby uživatele.

Závěr

Mýtů v SEO bude pravděpodobně více, snažil jsem se co nejstručněji vyvrátit hlavně ty, se kterými se setkávám já. Doufám, že vám článek pomohl se přiblížit ke správnému uvažování o optimalizaci pro vyhledávače.

Pokud byste potřebovali se vzděláním v SEO pomoci více, může se hodit naše celodenní školení SEO pod záštitou značky Dobrý Web, nebo případně články přímo na našem blogu Sherpas.

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit