Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Metadata o právech k obrázkům

Fotografové, fotografické agentury i firmy ze souvisejících odvětví uvádějí informace o svých obrázcích v příslušných metadatech. Obrázky Google zobrazují dostupná metadata IPTC ve výsledcích vyhledávání.


Přidání metadat o právech k obrázkům


Google podporuje poskytování informací o autorských právech k obrázkům pomocí metadat ve formátu IPTC.

Metadata můžete vložit buď přímo do obrázku, nebo je můžete přidat do samostatného souboru (tzv. pomocného souboru).

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Společnost Google doporučuje vkládat metadata přímo do obrázku, protože tím můžete zamezit jejich ztrátě.

Pokud je to možné, snažte se řádně uvést zdroj vyplněním těchto polí IPTC: Creator, Credit Line a Copyright Notice.

Ke správě metadat obrázků doporučujeme používat náležitý software určený pro správu metadat.


Software pro IPTC Photo Metadata

Níže se můžete podívat na seznam výrobců softwaru, kteří podporují IPTC:

  • ACDSee Pro 10
  • Adobe Photoshop CC 2017
  • Adobe Photoshop Lightroom CC 2015.8
  • Caption Pro
  • Cortex Quebec
  • Daminion 4.6
  • DigiKam 5.0
  • ExifTool 10.46
  • FastPictureViewer Professional 1.9
  • FotoStation 8
  • Image Relay 5.0
  • Imatch 5.5
  • Photo Mechanic 6
  • Photo Supreme 5.4
  • PhotoGem 1.0
  • Portfolio 2.5.3
  • STOCKBOX PHOTO 5.40
  • WPMeta 1.3
  • XnViewMP 0.84

Odstranění metadat z obrázku

Odstranění metadat může zmenšit velikost souboru a zrychlit načítání webových stránek.

Buďte však opatrní, v některých jurisdikcích může být odstranění metadat nezákonné. Metadata obrázků obsahují informace o autorských právech a licencích, které jsou díky nim dostupné na internetu.

Google doporučuje zachovat přinejmenším kriticky důležitá metadata související s právy k obrázkům a s identifikací obrázků.

Pokud je to možné, snažte se například vždy řádně uvést zdroj vyplněním těchto polí IPTC: Creator, Credit Line a Copyright Notice.


Obrázky v Shoptetu


Obrázky můžeme upravovat v Shoptetu na úrovni stránky přes wysiwyg editor u článků, dále pak na úrovni fotek produktů.

Na stránce produktu nahráváte fotky produktů.

Pokud k produktu nahrajeme fotku obsahující název produktu, Shoptet název zachová a vytvoří z něj alternativní popisek obrázku, což je z hlediska SEO optimální řešení.


Importovaný obrázek do Shoptetu: AQUALINE 35 nástěnná baterie, rozteč 100mm, hubice 150mm, chrom 52132.jpg

Název obrázku uložený na Shoptetu: 89985_aqualine-35-nastenna-baterie–roztec-100mm–hubice-150mm–chrom-52132.jpg

Alt obrázek: AQUALINE 35 nástěnná baterie, rozteč 100mm, hubice 150mm, chrom 52132


Pokud uploadujete obrázek do galerie, alt obrázku se opět vytvoří z názvu souboru.

Důrazně tak doporučuji uploadovat obrázky do galerie Shoptetu s již optimalizovaným názvem, ať nemusíte alternativní popisek řešit v samostatném kroku.

Chcete-li alternativní popisek u obrázku v obsahu editovat, nemůžete to udělat z galerie, zde možnost editace obrázku není. Musíte to udělat přímo z wysiwyg editoru.

Na obrázku níže vidíte, jak vypadá kód obrázku vloženého z galerie.

Vložíme-li obrázek do obsahu z galerie, klikneme na něj pravým tlačítkem myši, z nabídky vybereme Obrázek. Zde můžeme vyplnit pole pro popis obrázku, což je náš alternativní popisek, který vyhledávačům umožní lépe pochopit význam vložené grafiky.

Po uložení stránky se nám změna projeví i v samotném kódu stránky, konkrétně v rámci tagu img.

S optimalizací obrázků souvisí i zpětné vyhledávání obrázků. O tom jak na Vyhledávání podle obrázku nebo fotky se dočtete v článku.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit