Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Jak vyhodnocovat SEO v Google Analytics 4

Nová éra Google Analytics přichází a s ní i rozšířené možnosti měření vašeho webu. V marketingovém světě se už dnes asi nenajde nikdo, kdo by o transformaci z Universal Analytics na Google Analytics 4 ještě nevěděl. Napadlo vás ale, že mohou GA4 fungovat i jako užitečný nástroj pro vyhodnocení SEO? Využijte všechny jejich možnosti naplno a přečtěte si, jak pomocí GA4 sledovat výsledky vaší optimalizace pro vyhledávače.

Poznejte s GA4 chování vašich návštěvníků

Novinek a vylepšení najdete v GA4 celou řadu. SEO specialisty však potěší především to, že zavádí automatické měření událostí, které jste v předchozí verzi museli sami ručně nastavovat. Například

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>
  • scroll,
  • kliknutí na externí odkazy,
  • vyhledávání na webu,
  • stažení souboru
  • a další.

Mimo jiné umí GA4 také lépe pracovat s uživateli, kteří navštěvují stránky z různých zařízení, a rozpoznat, zdali se jedná o nové návštěvníky, nebo ty stávající. GA4 tak poskytují přesnější data. Všeobecně vám pak nabízejí hlubší vhled do chování lidí na webu, z čehož můžete o vašem SEO ledacos vyčíst.

Získejte užitečnou nápovědu, kam investovat

Pokud víte, kam v Google Analytics koukat (a my vám to za chvíli prozradíme), pak vám pomůže zodpovědět si otázky jako:

  1. Z kterých vyhledávačů návštěvníci přicházejí?
  2. Který obsah na webu nejlépe funguje?
  3. Která stránka generuje nejvíce konverzí?

Na základě vašich cílů vám GA4 nastíní, co na webové stránce funguje a kam se tím pádem vyplatí investovat váš čas i peníze.

Na co byste se měli zaměřit

Jako SEO specialisty vás budou nejvíce zajímat hlavně následující metriky:

  • Návštěvy – celkový počet návštěv na stránce.
  • Relace se zapojením – počet návštěv, při kterých si uživatel zobrazil alespoň 2 stránky, strávil na webu alespoň 10 sekund nebo provedl konverzi.
  • Míra zapojení – procento relací se zapojením ze všech návštěv.
  • Průměrná doba zapojení na relaci – délka zapojení uživatele během jedné návštěvy.

7 reportů pro SEO specialisty

Abychom vám usnadnili zdlouhavé hledání ve všech možných reportech, které GA4 nabízejí, vytvořili jsme pro vás seznam těch nejužitečnějších.

1. Organická návštěvnost

Abyste zjistili, kolik uživatelů dorazí na váš web z organického vyhledávání, vyberte v Přehledech možnost Akvizice návštěvnosti. Jako primární dimenzi zvolte Zdroj/médium a do vyhledávacího pole napište organic.

Nyní uvidíte, kolik návštěvníků generují které vyhledávače (Google, Seznam a podobně). Zároveň s tím najdete v tabulce i časový úsek, po který lidé na webu setrvávají, nebo jestli provedli jednu ze tří podmínek k zapojení.

2. Jednotlivé stránky webu

Přemýšlíte, které části webových stránek by bylo potřeba z hlediska SEO ještě vylepšit? Otevřete si v reportech záložku Zapojení a následně Stránky a obrazovky. Jako sekundární dimenzi si vyberte skupinu Médium relace a do vyhledávání opět uveďte organic. 

Na stránky s nízkou organickou návštěvností se pak zkuste z hlediska SEO ještě zaměřit. Důvodů, proč lidé jednotlivé stránky méně navštěvují, ale může být celá řada, například kvůli jejich malé hledanosti.

3. Zpětné odkazy

Linkbuilding patří mezi nejdůležitější SEO strategie a GA4 vám mohou pomoci pochopit, jak velký smysl vybrané zpětné odkazy dávají. Stačí se vrátit do již zmíněného reportu Akvizice návštěvnosti, jako primární dimenzi uvést Výchozí skupina kanálů, jako sekundární dimenzi zakliknout Zdroj relace a do vyhledávání vložit referral.

Ve vzniklé tabulce si můžete prohlédnout, které stránky vám přivádějí největší návštěvnost a kam tím pádem při budování zpětných odkazů vložit své úsilí.

4. Organické konverze

Metrika konverze komplexně prozrazuje, jak efektivní jsou návštěvy vašich uživatelů. Ve své podstatě nahradily konverze původní cíle z Universal Analytics. Jako konverzi můžete v GA4 označit kteroukoliv z defaultně nastavených událostí (nákup, vyplnění formuláře atd.) nebo si vytvořit i vlastní podle nastavených cílů z marketingové strategie.

Zatímco organická návštěvnost tedy v tabulce říká, kolik návštěvníků přišlo z neplacených zdrojů, konverze naznačují, jak moc dává vaše snaha o optimalizaci pro vyhledávače smysl. Konverze můžete sledovat také napříč jednotlivými stránkami na webu, abyste věděli, které z nich je přinášejí a které nikoliv.

Tato data se vám mohou hodit například v momentě, kdy potřebujete přehodnotit rozdělení rozpočtu pro jednotlivé marketingové kanály tak, aby byl využit co možná nejefektivněji.

5. Konverzní cesta

Následujte trasu uživatelů na webu, abyste pochopili, co vše potřebují k provedení konverze. Sledováním cyklu návštěvníků vám vyplavou na povrch části webu, kterým je potřeba věnovat dostatečnou péči, jelikož hrají v rozhodování o nákupu roli.

Průzkum trasy najdete v části Prozkoumat, kde si můžete vysegmentovat potřebné parametry. Pak už stačí jen klikat na jednotlivé kroky, aby se vám postupně zobrazovaly ty následující.

6. Technické parametry

Při optimalizaci pro vyhledávače byste se měli soustředit nejen na počítačovou verzi webu, ale také na tu mobilní a tabletovou. Technické problémy s responzivitou webu vám mohou naznačit i GA4 například tím, že z určitých typů zařízení zaznamenají výrazně nižší míru zapojení nebo mnohem kratší průměrný čas strávený na webu.

Tyto informace najdete v Přehledech, v sekci Uživatel, Technologie, Přehled a následně graf Uživatelé podle kategorie zařízení. Graf si rozklikněte a dostanete se opět k tabulce, kterou si můžete pomocí sekundární dimenze upravit na Médium relace a vyfiltrovat si jen organiku.

7. Klíčová slova

V případě, že byste chtěli sledovat, která klíčová slova na váš web dovádí návštěvníky, bude zapotřebí propojit GA4 s Google Search Console. Propojením se v reportech v rozhraní GA4 objeví položka s názvem Search Console, která bude obsahovat další nové reporty. Přečtěte si, jak připojit GSC.

Zdroj obrázku

Vizualizujte si data přehledně

Pro ty z vás, kteří se s GA4 stále teprve učí, mohou být všechny tyto reporty matoucí. Nechce se vám neustále překlikávat z jedné tabulky na druhou a nastavovat jejich podmínky? Přetáhněte si data z GA4 do Looker Studia

Tento nástroj představuje skvělou variantu, jak si usnadnit práci, protože dokáže kombinovat data z více zdrojů a vytvářet tak přehledné reporty. A to nejen pro vás, ale i ostatní členy vašeho týmu a vaše klienty.

UKÁZKA LOOKER STUDIA (stáhnout a přidat, stačí jen 1. strana): https://drive.google.com/file/d/1ZP9sqwzpym5eLPU2vRxHGTl9nKvk3-2Y/view

A co dál?

Nevíte si s GA4 rady anebo byste chtěli pomoct s nastavením Looker Studia? Obraťte se na Včeliště. Jsme specialisté na SEO a obsahový marketing, kteří vám rádi poradí.


Autor: Oldřiška Hradcová

Nejaktuálnější a podrobný přehled platformy Google Analytics 4 neboli GA4 naleznete v našem článku Google Analytics 4 (GA4): Kompletní průvodce a návod pro rok 2023.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit