Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

UX (User Experience) a UI (User interface)

Uživatelská zkušenost a uživatelský vzhled (prostředí) může mít zásadní vliv na úspěch v SEO. Zvyšuje konverzní poměr, prodlužuje délku setrvání uživatelů na stránce, smysluplně předkládá uživatelům další obsah, ale hlavně zvyšuje míru uživatelského prožitku z dané stránky.

Níže je několik bodů, na které byste se měli z hlediska UX zaměřit.

Přineste co nejlepší odpověď na zájem vyhledávajícího

Stránka musí přinášet odpověď na vyhledávací frázi, pro kterou byla stránka optimalizována. Snažte se obsáhnout většinu záměrů, které vyhledávající může mít na dané vstupní stránce. Přineste co nejvíce odpovědí, které přehledně uživateli předložíte. Zvažte, jaký typ vyhledávacího dotazu návštěvníka na stránky přivedl. Jednalo se o dotaz informační, navigační, transakční či obchodní? Pro každý typ dotazu bude vhodný jiný obsah.

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

U informačních dotazů splníte účel vyhledání poskytnutím komplexních informací, u transakčních dotazů bude rozhodovat šířka a přehlednost nabídky atd.

Pro specifický účel vytvořte specifickou vstupní stránku

Každé jednotlivé téma si zaslouží vlastní vstupní stránku, která bude k danému vyhledávacímu dotazu relevantní a přínosná.

První dojem je jenom jeden

Uživatelé si často otevřou z výsledků vyhledávání prvních 5–10 stránek a pak se rozhodují, kde udělají nákup. Stejně tak to mohou dělat u PPC reklamy, cenových srovnávačů nebo jiných zbožových serverů.
Vzhled vstupní stránky tak může být jedním z faktorů, jenž bude hrát roli při volbě zákazníka, kterou záložku zavře a na které udělá konverzi.

Pomozte hledajícím najít to, co hledají

Pomozte uživatelům najít to, co hledají, nebo to, co by mohli chtít najít. Pomůže jim v tom systém podkategorií nebo parametrických kategorií, na které odkážete z relevantní kategorie.

Umožněte uživatelům vybírat produkty podle jimi preferovaných parametrů.

Jednoduchá navigace na domovskou nebo vstupní stránku

Hicksův zákon uvádí, že čím více možností uživatel má, tím více času bude trvat provedení akce. Chcete-li se tímto zákonem řídit, bylo by dobré zajistit, aby vaše domovská stránka nebo vstupní stránky nabízely minimum variant cest, kde by se uživatel mohl ztratit nebo zabloudit. Nezahlcujte své uživatele velkým množstvím informací. Vyskakovací okna, formuláře a další prvky mohou působit dojmem, že uživatelům dáváte více možností. Pravdou ale je, že je jimi jen zpomalujete.

Relevantní obsah

Nezapomeňte na stránky přidat relevantní obsah, který odpovídá slovníku hledajících.

Design

Kdo se chce dívat na hezkou a přehlednou stránku? Všichni! Uživatelé si často spojují pohlednou grafiku stránek s důvěryhodností provozovatele. Design přispívá nejenom k přehlednosti a důvěryhodnosti, ale také k lepší rozpoznatelnosti a zapamatovatelnosti stránek.

Co jde, to vizualizujte

Lidé si mnohem raději prohlédnou a kliknou na obrázek než na odkaz v textu. Lidé vybírají očima. Přitáhněte jejich pozornost na důležité části stránek atraktivní grafikou.

Používejte kvalitní obrázky

Zajištění kvalitních fotografií vašich produktů na webu e-shopu je nejlepším způsobem, jak zákazníkům pomoci přesně porozumět tomu, co prodáváte. Zkuste zahrnout několik fotografií ve vysokém rozlišení z různých úhlů a zvýraznit důležité detaily článků.

User Generated Content (obsah vytvářený uživateli)

Podle společnosti Yotpo v oblasti digitálního marketingu dává 77 % spotřebitelů přednost před profesionálními fotografiemi tomu, aby byly fotografie pořízené jinými zákazníky. To samé se dá říct o uživatelských recenzích i jiném obsahu generovaném uživateli. Měli byste klienty povzbuzovat, aby se podělili o své zkušenosti s používáním produktů nebo služeb na sociálních sítích. Pokud sledujete zmínky o vaší značce a sdílíte obsah na svém webu, můžete ostatním potenciálním klientům pomoci při výběru. Tento typ interakce dává vašim zákazníkům pocit, že jsou slyšet a jsou součástí uživatelské zkušenosti s elektronickým obchodem. Signály od uživatelů budou mít také vliv na hodnocení samotných stránek ve výsledcích vyhledávání.

Navigace a struktura stránek

Mějte na paměti to, že řada uživatelů vstoupí na jinou než titulní stránku. Takovým zákazníkům musíte umožnit snadno přejít o úroveň výše nebo na domovskou stránku. V souvislosti s každým krokem interakce se stránkou musí uživatelé pochopit spoustu jednoduchých věcí, jako například to:

▪ s jakou společností nebo značkou mají co dočinění,
▪ na jaké stránce jsou,
▪ kde je nabídka,
▪ jak se mohou vrátit na domovskou stránku nebo do konkrétní
kategorie,
▪ kde je vyhledávání a filtry,
▪ jak mohou zobrazit podrobné informace o produktu,
▪ jak si mohou vybrat mezi možnostmi pro stejnou položku (barva,
velikost atd.),
▪ jak mohou za položku zaplatit,
▪ jak mohou si mohou uložit produkty, ke kterým se chtějí vrátit později,
▪ jak mohou kontaktovat prodejce,
▪ kde mohou vidět hodnocení a recenze předchozích kupujících atd.

Rychlost stránek

Rychlost stránek může zásadním způsobem ovlivnit uživatelskou zkušenost. Má také vliv na konverzní poměr. Z mého pohledu bude korelace mezi počtem opuštění stránek a rychlostí stránek růst s mírou zpomalení stránek. Pěkné zamyšlení nad korelací rychlosti a byznysu je pracováno na stránkách internetové agentury Inizio: Vliv rychlosti načítání webu na konverzní poměr aneb proč bychom měli zakázat chudým lidem řídit?

Zpřístupněte zákazníkům rychlou nabídku kontaktů, obchodních podmínek, zákaznického servisu

Zákazník by po kontaktech neměl pátrat, to samé platí o obchodních podmínkách a dalších důležitých servisních stránkách, kterými jsou např. informace o možnostech dopravy nebo platby.

Minimalizujte úsilí uživatele, kdykoli je to možné

Úctu k zákazníkovi vyjádříte také tím, že mu budete šetřit čas. Zde je několik tipů, které zákazníkovi ušetří čas:
▪ Zobrazte mu související produkty.
▪ Minimalizujte počet kliknutí. Příliš mnoho zbytečných kroků může
způsobit stres, který negativně ovlivňuje uživatelský zážitek.
▪ Využijte barevných odstínů a specifických tvarů k odlišení různých
oddílů.

Jednotlivé sekce můžete odlišit např. různými barvami, jak je uvedeno na příkladu níže.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit