Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Je content opravdu king?

Možná jste už slyšeli, že obsah je king (anglicky Content is King). Není tomu tak vždy. Vyhledávače totiž rozlišují typy dotazů a na základě toho odvozují obsah, který by vyhledávací frázi nejlépe odpovídal. Budete-li hledat „bílé tričko“, pravděpodobně vás nejlépe uspokojí vstupní stránka s velkým množstvím variant bílého trička za výborné ceny. Nebudete chtít číst prázdné řeči o tom, z jakého materiálu tričko je nebo jak se má žehlit.

Chcete nakupovat!

Budete-li hledat „jak se dostat na první stránku Google“, budete pravděpodobně hledat kompletní tutoriál. V takovém případě vás plochý obsah neuspokojí a uvítáte spíše komplexnější návod s příklady.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Schválně se podívejte, které stránky a s jakým obsahem se budou rankovat na předních místech.

Rankovat se (ranking) = schopnost umisťovat se ve výsledcích vyhledávání.
Příklad: Pokud se rankujete na 8. místě, zobrazujete se na osmé pozici (na 1. stránce) mezi organickými výsledky vyhledávání. Pokud se rankujete na 16. pozici, zobrazujete se na 2. stránce, 6. pozici výsledku vyhledávání.

V tomto případě zvítězila moje stránka s případovou studií. S nerozsáhlým textem se pravděpodobně nebudete mít šanci umístit na předních příčkách.

Obrázek: Prodotaz „jak se dostat na první stránku Google“ zvítězí pravděpodobně delší akomplexnější obsah než u jiných typů vyhledávacích dotazů. (str. 60)

Obrázek: Na nejvýše umístěných stránkách transakční fráze „bílé tričko“ se umisťují weby bez rozšířeného obsahu, s širokou nabídkou vyhledávaných produktů. (str. 61)

 

Na organicky nejúspěšnější stránce najdete jednu větu popisku kategorie!
Zbytek obsahu tvoří výpis produktů a fasetová navigace. Žádné obsahové orgie se zde nekonají, přesto je stránka na 1. pozici v Googlu. Podle algoritmu vyhledávače nejlépe odpovídá potřebě hledajícího.

Obrázek : Jediný obsah v kategorii na stránce Glami.cz

 

Vyhledávače rozlišují mezi 3 základními typy dotazů.1920 Podle typu vyhledávací fráze pak Google upřednostní různý typ obsahu na cílové stránce.

Nikdy nehledejte univerzální recept na to, co funguje pro nejlepší možný ranking. Vždy si prověřte, jaké výsledky vyhledávání nejlépe plní svůj účel ve vztahu k vyhledávacímu dotazu.

Když si celou problematiku zjednodušíme, vyhledávače nejčastěji vrací odpovědi na 3 typy vyhledávacích dotazů.

Berte na vědomí, že na dotaz z každé těchto skupin budou vyhledávače pravděpodobně vracet zcela jiné výsledky.

Vyhledávače se vždy snaží o uspokojení vyhledávajícího (o předložení nejrelevantnějších informací, které odpovídají charakteru vyhledávacího dotazu).

Je zcela evidentní, že někdo hledající „bílé tričko Nike“ si nebude chtít číst obsáhlou stať o výrobě a distribuci triček Nike. Pravděpodobně si bude chtít toto tričko koupit. Takového hledajícího nejlépe uspokojí široká nabídka, kvalitně nafocené obrázky, elementárně popsané produkty.

Tento typ dotazů nazýváme transakční dotazy. Jedná se o dotazy, které odrážejí úmysl uživatele provést konkrétní akci, například nákup, stáhnutí softwaru apod.

Na druhou stranu hledající „co je seo“ naopak bude chtít vysvětlení pojmu s možností získání širšího kontextu informací.

V tomto případě tedy vyhledávače upřednostní šířku zpracování tématu, odkazy na autoritativní stránky atd.

Tento typ dotazů nazýváme informační dotazy. Jedná se o dotazy, které pokrývají široké téma (např. „Česká republika“ nebo „nákladní automobily“), u kterých mohou existovat tisíce relevantních výsledků.

Budou-li hledány „rozvoz KFC“ nebo „mobily Alza“, jedná se o typy navigačního dotazu. Zákazník hledá konkrétní produkt nebo kategorii na jedné entitě.

Na základě typu vyhledávací fráze vrací vyhledávače výsledky vyhledávání.

Návštěvnost z organického vyhledávání se tvoří na první stránce SERP.

Říká se, „chcete-li někam zahrabat mrtvolu, zakopejte ji na druhou stránku vyhledávání, tam ji nikdo hledat nebude“.

Podle Advancet Web Ranking21 se na 11–20 pozici dopracujete k CTR mezi 0,8– 2 % v případě počítače a 0,8–1 % v mobilním vyhledávání.

Uživatelé mobilů jsou ochotni ještě méně rozklikávat další záložky. S přihlédnutím k faktu, že mobilní vyhledávání bude do budoucna dominovat, budeme se muset smířit s nižší hodnotou míry proklikovosti (do 1 %).

Takže ano, platí, že organickou návštěvnost uděláte v ideálním případě na pozicích 1–3, kde získáte cca od 30 do 10 % ze všech hledání daného KW.

Aktuální data o proklikovosti v ČR v SERP přinesl Collabim v článku z května 2020.

Obrázek: Vývoj proklikovosti s ohledem na pozici ve výsledku vyhledávání. Zdroj: CTR Google a Seznam v závislosti na pozici, Collabim index a teoretická návštěvnost [AKTUALIZACE 05/2020] 

Obrázek: Míra prokliku podle pozice klíčového slova v SERP. Data vychází z aktuální studie Collabimu z května 2020.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit