Úvod
Jednotlivě jsme si vysvětlili už v předchozích článcích, jak je to s AIO i co je to autorita domény. Ale souvisí to spolu dohromady? Pokud ano – tak jak?
Všichni aktuálně řeší AI Overview na Googlu a jak se tam dostat. S tím vám právě může velice dobře pomoci autorita domény, protože s vyšší autoritou domény, budete pro Google mnohem zajímavější a budete mít větší šanci na to, aby vás zobrazil v AIO.
Tak se na to pojďme podívat.
Jakou roli hraje autorita domény pro AIO?
Google oficiálně neprozrazuje, jak vybírá zdroje pro AI Overview. Avšak výsledky řady studií a pozorování SEO komunity ukazují jasný trend.
Jedním ze zmiňovaných studií:
- Semrush studie analyzovala více než 10 milionů dotazů v USA a zjistila, že AIO se nejčastěji kromě několika dalších parametrů vyzdvihuje domain rating a že weby s vyšší autoritou domény jsou výrazně častěji citovaný (zdroj).
- Podle studie Ahrefs, která sledovala 75 000 zahrnutí do AIO, faktory jako – DR (domain rating), počet odkazujících domén, počet zpětných odkazů korelují s viditelností v AI Overview (zdroj).
Cílem této studie bylo zjistit, které vyhledávací faktory odpovídají vyšší viditelnosti v přehledech AI.
Na základě DA a těchto informací může být váš web na velmi pěkných místech ve vyhledávání.
Abychom si to ukázali na konkrétním příkladu, níže uvádíme naši AIO analýzu v podobě grafů. V nich vidíte srovnání pozic Alzy a dalších domén, které se v AIO zobrazují.
Co z grafu vyčteme?
Právě tato data potvrzují, jak důležitá je pro AIO autorita domény a kvalitní odkazový profil. Jedním z hlavních důvodů, proč Alza v grafu zaujímá první místo, je její rozsáhlá a dobře vystavěná struktura webu, která obsahuje bohatě rozpracované kategorie i podkategorie produktů. V očích Googlu tedy činí důvěryhodný a silný web.
A to není náhoda, protože Google potřebuje spolehlivé, důvěryhodné zdroje. V AIO nechce zobrazovat pochybný obsah. Algoritmy proto upřednostňují weby s dlouhodobě silnou reputací a kvalitní sítí zpětných odkazů.
Co udělat pro posílení autority domény?
Otázka, která se často opakuje.Pro posílení autority domény je důležité konzistentně budovat odkazový profil pomocí kvalitních a relevantních odkazů. Všechny ostatní SEO aktivity, podporují tuto strategii.
Zde je uvedeno právě pár aktivit, které podpoří vaši autoritu domény:
- Relevance obsahu k dotazu – stránka musí odpovídat konkrétní otázce
- Struktura obsahu – Google miluje dobře strukturovaný obsah s nadpisy, odstavci, často kladenými dotazy apod…
Zde ukázka z našeho článku, kde jsme pro lepší orientaci přidali například klikatelnou osnovu.
- Rychlost načítání webu – I zde je rychlost jedním z hodnotících prvků, který souvisí s technickým stavem webu
- Optimalizace pro mobilní zařízení – správné zobrazení na mobilu
- Aktualizace obsahu – Google preferuje aktuální a čerstvá data.
Ano, proto jsme pro vtip vybrali tématický článek z roku 2019.
A jeden z důležitých bodů je interní prolinkování. Často se právě na tento důležitý bod zapomíná, ale díky němu Google lépe pochopí strukturu vašeho webu.
„Např. článek o bylinkách by měl odkazovat na jednotlivé články o mátě, bazalce, rozmarýnu atd…“
Víte co znamená pojem tématická autorita?
Tématická autorita (topical authority) popisuje, jak moc je web považován za experta na konkrétní téma nebo obor. Jde tedy o hloubku a šíři znalostí v jedné oblasti. Asi se nyní ptáte jaký je rozdíl mezi těmito autoritami.
- Autorita domény (DA): Celková síla a důvěryhodnost webu. Je to jako reputace velkého deníku, který píše o všem (politika, sport, kultura).
- Tématická autorita: Reputace webu, který se zaměřuje pouze na jedno téma. Je to jako specializovaný web o zahradničení, který píše do hloubky o každé rostlině. I když je menší než ten deník, je pro Google a uživatele v oblasti zahradničení mnohem větší autoritou.
Pro AI Overview a dnešní vyhledávání je topická autorita velice důležitá. Google a AI hledají nejpřesnější a nejdůvěryhodnější zdroje pro konkrétní dotazy. Proto, když zjistí, že jste profík s bohatými zkušenostmi v tom co děláte, máte další plusové body.
Závěrečné shrnutí
Chcete-li zvýšit šanci na zařazení do AIO, kombinujte vysokou doménovou autoritu s hlubokou topickou autoritou. Zaměřte se na konkrétní témata, tvořte kvalitní a strukturovaný obsah, aktualizujte starší články a sledujte, co funguje konkurenci.
Nejčastější dotazy
Jak často aktualizovat obsah, aby měl šanci být v AIO?
Ideálně jednou za 3–6 měsíců zkontrolujte, zda je obsah aktuální, odpovídá novým trendům a záměru hledání. AIO často čerpá z nejnovějších a čerstvě upravených článků.
Dá se změřit topická autorita domény?
Tuto doménu zatím nelze změřit jedním oficiálním číslem, ale můžete její úroveň odhadem vyhodnotit pomocí obsahové mapy, analýzy klíčových slov a pozic, test AIO a další..
Mám v článcích používat sekce typu FAQ nebo Shrnutí?
Ano, Google velmi často do AIO přebírá právě tyto části. Umožňují mu rychle vytáhnout odpověď, která přesně odpovídá dotazu uživatele.
Jaká klíčová slova mají největší šanci dostat se do AIO?
Především tzv. zjišťovací dotazy:
„jak…“, „proč…“, „co znamená…“, „co dělat když…“.Zaměřte se na konkrétní otázky, které lidé opravdu hledají. Google často na tyto dotazy odpovídá právě formou AIO.
Zdroje
AI Overviews Study: Key SEO Takeaways, semrush.com
Odkaz: https://www.semrush.com/blog/semrush-ai-overviews-study/
AI Overview & Brand Correlation Research, ahrefs.com
Odkaz: https://ahrefs.com/blog/ai-overview-brand-correlation/
Náš vánoční SEO checklist
Odkaz: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NVmT1Lx3OP1fy-Z9VL4v2dngqrKg6jPcIVVb6-2Ahqs/edit?gid=0#gid=0
Topical Authority in SEO, analytify.io
Odkaz: https://analytify.io/topical-authority-in-seo/