Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Jak je to s AIO a autoritou domény?

Úvod

Jednotlivě jsme si vysvětlili už v předchozích článcích, jak je to s AIO i co je to autorita domény. Ale souvisí to spolu dohromady? Pokud ano – tak jak?

Všichni aktuálně řeší AI Overview na Googlu a jak se tam dostat. S tím vám právě může velice dobře pomoci autorita domény, protože s vyšší autoritou domény, budete pro Google mnohem zajímavější a budete mít větší šanci na to, aby vás zobrazil v AIO. 

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Tak se na to pojďme podívat. 

Jakou roli hraje autorita domény pro AIO?

Google oficiálně neprozrazuje, jak vybírá zdroje pro AI Overview. Avšak výsledky řady studií a pozorování SEO komunity ukazují jasný trend. 

Jedním ze zmiňovaných studií:

  • Semrush studie analyzovala více než 10 milionů dotazů v USA a zjistila, že AIO se nejčastěji kromě několika dalších parametrů vyzdvihuje domain rating a že weby s vyšší autoritou domény jsou výrazně častěji citovaný (zdroj).
  • Podle studie Ahrefs, která sledovala 75 000 zahrnutí do AIO, faktory jako – DR (domain rating), počet odkazujících domén, počet zpětných odkazů korelují s viditelností v AI Overview (zdroj).

Cílem této studie bylo zjistit, které vyhledávací faktory odpovídají vyšší viditelnosti v přehledech AI.

Na základě DA a těchto informací může být váš web na velmi pěkných místech ve vyhledávání.

Abychom si to ukázali na konkrétním příkladu, níže uvádíme naši AIO analýzu v podobě grafů. V nich vidíte srovnání pozic Alzy a dalších domén, které se v AIO zobrazují.

Co z grafu vyčteme?

Právě tato data potvrzují, jak důležitá je pro AIO autorita domény a kvalitní odkazový profil. Jedním z hlavních důvodů, proč Alza v grafu zaujímá první místo, je její rozsáhlá a dobře vystavěná struktura webu, která obsahuje bohatě rozpracované kategorie i podkategorie produktů. V očích Googlu tedy činí důvěryhodný a silný web.

A to není náhoda, protože Google potřebuje spolehlivé, důvěryhodné zdroje. V AIO nechce zobrazovat pochybný obsah. Algoritmy proto upřednostňují weby s dlouhodobě silnou reputací a kvalitní sítí zpětných odkazů.

Co udělat pro posílení autority domény?

Otázka, která se často opakuje.Pro posílení autority domény je důležité konzistentně budovat odkazový profil pomocí kvalitních a relevantních odkazů. Všechny ostatní SEO aktivity, podporují tuto strategii.

Zde je uvedeno právě pár aktivit, které podpoří vaši autoritu domény:

  • Relevance obsahu k dotazu – stránka musí odpovídat konkrétní otázce
  • Struktura obsahu – Google miluje dobře strukturovaný obsah s nadpisy, odstavci, často kladenými dotazy apod…

Zde ukázka z našeho článku, kde jsme pro lepší orientaci přidali například klikatelnou osnovu.

  • Rychlost načítání webu – I zde je rychlost jedním z hodnotících prvků, který souvisí s technickým stavem webu
  • Optimalizace pro mobilní zařízení – správné zobrazení na mobilu 
  • Aktualizace obsahu – Google preferuje aktuální a čerstvá data.

Ano, proto jsme pro vtip vybrali tématický článek z roku 2019.

A jeden z důležitých bodů je interní prolinkování. Často se právě na tento důležitý bod zapomíná, ale díky němu Google lépe pochopí strukturu vašeho webu. 

„Např. článek o bylinkách by měl odkazovat na jednotlivé články o mátě, bazalce, rozmarýnu atd…“

Víte co znamená pojem tématická autorita?

Tématická autorita (topical authority) popisuje, jak moc je web považován za experta na konkrétní téma nebo obor. Jde tedy o hloubku a šíři znalostí v jedné oblasti. Asi se nyní ptáte jaký je rozdíl mezi těmito autoritami.

  • Autorita domény (DA): Celková síla a důvěryhodnost webu. Je to jako reputace velkého deníku, který píše o všem (politika, sport, kultura).
  • Tématická autorita: Reputace webu, který se zaměřuje pouze na jedno téma. Je to jako specializovaný web o zahradničení, který píše do hloubky o každé rostlině. I když je menší než ten deník, je pro Google a uživatele v oblasti zahradničení mnohem větší autoritou.

Pro AI Overview a dnešní vyhledávání je topická autorita velice důležitá. Google a AI hledají nejpřesnější a nejdůvěryhodnější zdroje pro konkrétní dotazy. Proto, když zjistí, že jste profík s bohatými zkušenostmi v tom co děláte, máte další plusové body.

Závěrečné shrnutí

Chcete-li zvýšit šanci na zařazení do AIO, kombinujte vysokou doménovou autoritu s hlubokou topickou autoritou. Zaměřte se na konkrétní témata, tvořte kvalitní a strukturovaný obsah, aktualizujte starší články a sledujte, co funguje konkurenci.

Nejčastější dotazy

Ideálně jednou za 3–6 měsíců zkontrolujte, zda je obsah aktuální, odpovídá novým trendům a záměru hledání. AIO často čerpá z nejnovějších a čerstvě upravených článků.

Tuto doménu zatím nelze změřit jedním oficiálním číslem, ale můžete její úroveň odhadem vyhodnotit pomocí obsahové mapy, analýzy klíčových slov a pozic, test AIO a další..

Ano,  Google velmi často do AIO přebírá právě tyto části. Umožňují mu rychle vytáhnout odpověď, která přesně odpovídá dotazu uživatele.

Především tzv. zjišťovací dotazy:

„jak…“, „proč…“, „co znamená…“, „co dělat když…“.Zaměřte se na konkrétní otázky, které lidé opravdu hledají. Google často na tyto dotazy odpovídá právě formou AIO.

Zdroje

AI Overviews Study: Key SEO Takeaways, semrush.com
Odkaz: https://www.semrush.com/blog/semrush-ai-overviews-study/

AI Overview & Brand Correlation Research, ahrefs.com
Odkaz: https://ahrefs.com/blog/ai-overview-brand-correlation/

Náš vánoční SEO checklist
Odkaz: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NVmT1Lx3OP1fy-Z9VL4v2dngqrKg6jPcIVVb6-2Ahqs/edit?gid=0#gid=0

Topical Authority in SEO, analytify.io
Odkaz: https://analytify.io/topical-authority-in-seo/

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit