S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Aféra Boeing a Google -> parádní ukázka rychlosti našeptávačů

Dokonce i kdyby jste zrovna teď žili v Etiopii bez přístupu k internetu, tak jste pravděpodobně zaslechli nejnovější aféru společnosti Boeing. Je nám to samozřejmě líto, ale zkusme se na to podívat z marketingového hlediska.

Napadlo nás podívat se, jak lidé začali v souvislosti s nehodou Boeingu 737 MAX 8 vyhledávat. Hypotéza je jednoduchá:

Zajímá lidi, jestli se jich náhodou netýká tento problém při jejich nejbližší cestě s nízkonákladovou leteckou společností?

Výsledky nebyly překvapivé, ale o to více jsou zajímavější a proto vám je přinášíme.

Ze seznamu provozování leteckých společnosti v České republice jsme si vzali Top 6:

  • easyjet
  • lot
  • lufthansa
  • ryanair
  • smartwings
  • wizzair

Podívali jsme se jaké výrazy v souvislosti s těmito frázemi nabízí Google přímo v jeho našeptávači. Ten je přímo ovlivňován tím, co lidé v posledních několika hodinách a dnech hledají. Použili jsme jak jinak než Jednorázovou analýzu Návrhy klíčových slov.

Výsledky analýzy našeptávačů

Asi není překvapením, že ve vztahu k těm nízkonákladovým společnostem (což jsou všechny zmíněné mimo Lufthansy) jsme v našeptávači našli vždycky spojení brandu aerolinky se vztahem k její flotile. Vyjímku tvoří LOT, který je skandinávský a na českém Google se tato spojitost neobjevila.

Výslednou analýzu si můžete stáhnout zde: našeptávače ve vztahu k aféře Boeing

Můžete tam tedy objevit tyto výrazy:

  • easyjet letadla
  • ryanair letadla
  • ryanair fleet
  • ryanair 737 max
  • smartwings boeing 737 max 8
  • smartwings fleet
  • smartwings letadla
  • wizzair letadla

Je vidět, že lidé hledají, s čím daná společnost létá. To, že se jedná o důsledek této aféry nás první řadě navádí fakt, že u Lufthansy se nikdo o letadla, ani o její flotilu nezajímá (alespoň z pohledu našeptávačů).

Protože u takto rychlého vzestupu našeptávání výrazu (který očekáváme) nemá smysl sledovat hledanost (vychází ze statistických dat za delší období), mrkli jsme se na Google trends:

Nicméně vidět je i vzestup na výrazech související s letadly společností obecně:

Co si z toho vzít?

  • v tomto případě na tyto fráze neevidujeme žádné PPC reklamy, ale pokud bych dělal PPC a měl je v podobném případě, rychle bych tyto výrazy vyloučil (než aféra utichne) => nepovedou zřejmě ke konverzi, ale způsobí náklady
  • pokud inzeruji zájezdy autobusem, spustil bych PPC na tyto výrazy s jasným sdělením „autobus nespadne“
  • pokud z toho chci vytěžit něco pro SEO, rychle bych udělal přistávačky na tyto výrazy a stránky jimi prošpikoval. To samozřejmě za předpokladu, že k tomuto tématu dám lidem kvalitní obsah (a má to smysl k mému webu samozřejmě), například:
    • seznam zdrojů, kde se o aféře píše
    • průběžné informování co se ví nového
    • kompilát bezpečnostních informací o těchto letadlech
    • srovnání s jiným podobným strojem (ať již AIRBUS nebo BOEING 737-800 apod.)
    • odkazy na videa z leteckých katastrof (taková ta videa co maj lidi hodně rádi ale pak se bojí sednout do letadla) a jejich vyšetřování
    • apod.

Hlavní ale bylo ukázat Vám princip sledování našeptávačů. Skoro pořád se něco děje ve světě (jinak by nebyly dějiny) a někdy je to natolik zásadní, že to ovlivní i našeptávače. Právě zde vzniká prostor pro pohotové a rychlé, kteří na tyto vývoje jsou schopni reagovat marketingem.

V Collabimu vám toto chceme usnadnit, proto není nic jednoduššího, než si vytipovat pár základních frází co se používají ve vašem businessu a pak je třeba jednou za tři měsíce projet hromadně. Stojí to jen dva kliky času. Navíc s opakováním analýz už nemusíte mít ani výchozí dataset nikde uložen -> Collabim si ho pamatuje.

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit