Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Parametry pro filtrování

Parametry pro filtrování slouží k tomu, aby si zákazník mohl zúžit nebo upřesnit široký výběr v kategoriích produktů.

Budete-li si vybírat notebook pro své podnikání, budete se pravděpodobně rozhodovat podle několika parametrů, které pro vás budou důležité.

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Každý máme samozřejmě jiné nároky i představy o tom, co nám bude vyhovovat, a k tomu, abychom si vybrali přesně to, co chceme, slouží parametrické filtry, někdy též nazývané jako fasetová filtrace.

Nejlépe si to představíte na příkladu.

Chci si koupit notebook! Chci, aby byl malý (pro práci v kavárně) a výkonný (pro práci s Photoshopem a při crawlování webů ve Screaming Frog SEO Spider potřebuji výkon). Moje představa je: Uhlopříčka 13,5 ” – 15 “, procesor i7, i9 nebo Ryzen 7, velikost RAM minimálně 16 GB, úložiště SSD min. 512 GB, dedikovaná grafická karta min. 4 GB. Nechci Apple, preferuji HP, nevadí mi Dell, Asus, Lenovo. Nechci Toshibu ani Umax. Ostatní parametry pro mne nejsou důležité.

Každý e-shop s elektronikou by vám měl umožnit vyhledat produkt, který bude splňovat vaše požadavky. Vy si pak dokážete na stránkách odfiltrovat produkty, které parametry nesplňují, a naopak zobrazit jen ty, které požadované parametry mají.

Např. na Alze máte v kategorii Notebooky 1 389 variant notebooků. Kdyby e-shop neměl na produktech navázané parametry, zákazník by se v takové nabídce utopil a velmi obtížně by se mu vybíralo.

V levém menu proto máte fasetovou navigaci, kde si klient může naklikat výše uvedené požadavky (parametry).

Zaškrtnutím všech požadovaných parametrů se výběr zúžil z 1 389 variant notebooků na pouhé 3. Kdyby nebylo parametrů a filtrace, pravděpodobně bych si nedokázal pohodlně vybrat a musel bych navštívit jiný e-shop, který by mi nákup s pomocí filtrů a parametrů nabídnul.

Vidíte, že filtrace podle parametrů může být pro spoustu zákazníků zcela zásadní.

Důležitost parametrů roste úměrně s šíří nabídky sortimentu. A nemylte se, parametry jsou velmi důležité i pro klienty nakupující módu.

Na Glami.cz si v kategorii tenisky můžete vyfiltrovat produkty podle edice, materiálu, vzoru, typu, značky, obchodu, slevy, barvy, ceny nebo velikosti.


Jsou parametry důležité pro každý e-shop?


Máte-li e-shop s nabídkou 30 produktů, pravděpodobně se v nich zákazník dokáže dobře zorientovat, aniž by musel používat filtry.

I tak použití filtrů pravděpodobně nebude nikomu překážet a jejich aplikace na stránkách bude mít nepopiratelné výhody v nákupním procesu.


Využití parametrů v Shoptetu


Kromě zvýšení nákupního komfortu mají parametry v Shoptetu další důležitou úlohu.

Díky nim budeme v následujících kapitolách schopni vytvářet parametrické stránky, které budou vyhledávače indexovat. Díky nim budeme mít možnost zásadním způsobem zvyšovat relevanci vstupních stránek vůči vyhledávacím dotazům.

Pro SEO účely jsou tedy parametry a jejich navázání na produkty nutností.


Vytvoření struktury parametrů pro filtrování


Abychom mohli produkty filtrovat podle parametrů a následně z nich vytvářet parametrické stránky, které jsou indexovatelné, musíme si nejprve vytvořit strukturu kategorií parametrů (parametrických skupin).

Parametry si odvodíme z analýzy klíčových slov, konkrétně ze sloupečků s kategorizacemi.

V našem případě jsme si pro hlavní kategorii Vodovodní baterie identifikovali následující parametrické skupiny:

  • Typ baterie,
  • Barva,
  • Design,
  • Druh přepínače,
  • Instalace,
  • Materiál,
  • Místo určení,
  • Ovládání,
  • Produkt,
  • Rozteč připojení,
  • Série,
  • Tvar,
  • Výbava,
  • Značka.

Ve většině případů se parametrická skupina použije napříč celý webem, všemi dalšími hlavními kategoriemi a podkategoriemi. Typické je to např. v případě barvy, materiálu, značky apod.

Snažte se nevytvářet parametrické skupiny jen pro určité produkty nebo kategorie.

Např. v naší ukázce máme „Typ baterie“. Je jasné, že tento parametr můžeme použít pouze pro vodovodní baterie. Pokud bychom tento parametr pojmenovali obecněji, např. „Typ“, můžeme s ním pracovat napříč celým portfoliem výrobků.

Nemusíte se bát, že by se vám pak např. Typ baterie → Bezdotyková baterie ukazoval v parametrech koupelnových skříní.

Pokud žádný z produktů zařazený v kategorii koupelnové skříně nebude mít navázaný parametr Bezdotyková baterie, tento parametr se v parametrických filtrech nezobrazí.

Půjdeme do NastaveníProduktyParametry a příznaky → záložka Parametry pro filtrování.

Klikneme na tlačítko PŘIDAT a vytvoříme si nové skupiny parametrů tak, jak jsme si je identifikovali v odrážkách výše.

Výsledek založených parametrických kategorií si můžete prohlédnout níže.


Hodnoty parametru


Jednotlivé parametry mohou nabývat mnoha hodnot.

Z analýzy klíčových slov nám vyplynou všechny hledané parametry, ale ne všechny parametry, které můžeme na produkty navázat.

Podívejme se na parametr barva.

V analýze klíčových slov jsem vytvořil kontingeční tabulku pouze s parametrem barvy, v níž dále zobrazuji všechny vstupní stránky i klíčová slova (list TOP parametr barva).

V souvislosti s vodovodními bateriemi lidé hledají pouze kombinaci černé a bílé barvy.

To ale samozřejmě neznamená, že by někdo nemohl hledat jinou barvu. A už vůbec to neznamená, že by se v našich parametrech měly objevit pouze tyto dvě barvy.

Zjištění z analýzy klíčových slov pro nás znamená, že bychom v dalších kapitolách měli zvážit vytvoření indexovatelných vstupních stránek v pokročilém SEO:

  • Dřezová baterie černá,
  • Černá baterie,
  • Černá vodovodní baterie,
  • Kuchyňská baterie černá,
  • Umyvadlová baterie černá,
  • Dřezová baterie bílá,

Ale zpátky k hodnotám parametrů. Každý produkt má nějakou barvu a my bychom se měli pokusit u každého produktu tento parametr zjistit a přiřadit mu jej.

Jak sami vidíte, v tomto bodu již analýza klíčových slov nepomůže (pracuje jen s nejhledanějšími výrazy). Jednotlivé hodnoty, kterých mohou parametry nabývat, musíme zjistit z popisku produktů nebo se inspirovat parametry na jiných stránkách.

V našem případě tak budeme k bateriím hledat následující barvy:

Toto jsou pouze barvy navázané na zboží v kategorii Vodovodní baterie. Napříč celým webem budete mít hodnot barvy mnohem více.

Jen pro zajímavost, na stránkách PRIMAKOUPELNY.cz jich je aktuálně kolem 140.


Pořadí parametrických skupin na stránkách


Nyní se vám ještě parametry na stránkách nezobrazí. Je nutné si v Shoptetu zaškrtnout, ve kterých kategoriích chcete, aby se vám parametry nabízely.

Už nyní si ale řekneme něco k pořadí zobrazovaných parametrů.

Dá se předpokládat, že pracujete-li s vyšším množstvím parametrických skupin, budete chtít umístit ty důležité do horní části.

V Shoptetu si ale bohužel nemůžete pořadí parametrů zvolit podle vaší představy, je řazeno abecedně, a proto si budeme muset pomoci „berličkou“.

Chceme-li, aby se nám parametr „Typ baterie“ zobrazoval v horní části filtru, dáme před parametr tečku. Díky tomu se přesune požadovaná kategorie na první pozici.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit