Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Michal Binka, SEOPRAKTICKY.cz

“Příběh agentury SEOPRAKTICKY.cz je z velké části o pracovitosti a vytrvalosti. Za poslední rok se jeden osamělý freelancer rozrostl v agenturu o sedmi lidech, s jasnou dlouhodobou strategií a stálými klienty. Naším cílem je být nejlepší v oboru, což není snadná ani rychlá cesta, ale dává nám z dlouhodobého hlediska největší smysl.“

Michal Binka se věnuje marketingu již více než 20 let a dnes, ve svých 43 letech, vede brněnskou agenturu SEOPRAKTICKY.cz. Jeho profesní kariéra je ovlivněná neuvěřitelnou vášní a odhodláním stát se odborníkem číslo jedna ve svém oboru. K marketingu jej přivedly knihy Philipa Kotlera, který je jedním z nejuznávanějších marketingových guru, a tato inspirace provází Michala prakticky celý jeho život.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Michal umí skvěle pracovat s daty, být kreativní a využívat různé oblasti marketingu, a díky této schopnosti kombinovat několik odvětví najednou dokázal dotáhnout mnoho projektů až k zaslouženému úspěchu.

S manželkou a synem žije v klidné brněnské části Medlánky a když Michal vypráví svůj příběh tak cítíte, jak je pro něj důležité mít pevné kořeny a rodinné zázemí, které ho podporuje v profesním i osobním růstu. Moc dobře si uvědomuje, že život se neodehrává pouze za pracovním stolem, a proto je jednou z důležitých stránek Michalova života dovolená. Každý rok si s rodinou dopřeje jednu velkou dovolenou v Dubaji, a k tomu další dvě poznávací cesty po Evropě. Jeho syn, který je hlavním iniciátorem těchto cestovatelských dobrodružství, vytrvale zaznamenává navštívené destinace na stírací mapě a vybírá nová místa, které chce přidat do své cestovatelské sbírky.

Michalův příběh začíná v Třebíči v době těžkého komunismu. Jeho otec byl krejčí v Oděvě a matka prodavačka. Rodiče patřili k pracující třídě a neměli mnoho prostředků, ale děti nouzi nikdy nepocítily. Naopak, dětství ve skromné a pracující rodině dalo dobrý základ Michalovým profesním ambicím. 

Neodmyslitelnou součástí jeho dětství byl sport. 15 let se věnoval na vrcholné úrovni baseballu a postupně se stal mistrem ČSFR, vicemistrem ČR, 2. vicemistrem ČR a vicemistrem Evropy. 

První podnikatelské záměry

Jeho podnikatelské aktivity začínají již na základní škole. Během prázdninového pobytu v Maďarsku dostal komiks Kačer Donald a hned po návratu začal vyrábět a prodávat kopie oblíbených kreslených postaviček za symbolickou cenu 1 Kčs.

Michalova životní cesta je dlouhá a plná různých etap. Zajímavou zkušeností byla povinná vojenská služba, během které se naučil překvapivě dobře anglicky. Pořídil si učebnici angličtiny, a díky tomu si monotónní a nekonečný čas na vojně mohl krátit studiem. A skutečně měl spoustu času prolistovat knihu několikrát tam a zpět. Vojenskou základní službu na letecké základně absolvoval v hodnosti rotného, což je nejvyšší civilní hodnost, které lze dosáhnout. 

Po absolvování vojenské služby, se rozhodl věnovat marketingu naplno. Rozjel několik svých prvních e-commerce projektů (online cestovní kancelář, e-shop s výživovými doplňky). Studoval na Univerzitě Pardubice, poté na Masarykově univerzitě, VUT v Brně a později na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně.

Sbírání zkušeností a cesta k podnikání

První podnikatelské projekty skončily bohužel neúspěchem, a tak se Michal rozhodl pozastavit své podnikatelské plány a začal sbírat zkušenosti v zaměstnání.

„Netalent a neschopnost urvu pracovitostí.”

Začínal jako marketingový manažer v AG Foods, kde se specializoval na oblast hromadného stravování. Po pěti letech se přesunul do společnosti Kajot, kde působil sedm let na pozici marketingového ředitele. V další fázi své kariéry se nakrátko připojil k týmu Student Agency opět jako marketingový ředitel.

Vždy si ale zachovával podnikatelského ducha a neustále zkoušel nové věci. Během zaměstnání si založil další e-shopy a experimentoval s různými online projekty, především s obsahovými magazíny monetizovanými pomocí AdSense.

Nakonec se rozhodl zaměřit na oblast SEO (Search Engine Optimization), která ho nejvíce zaujala a naplňovala. V roce 2019 naplno rozjel podnikání na vlastní noze jako SEO specialista.

V roce 2022 přerostl z freelancera do plnohodnotné agentury. 

Která rada od Tvého vzoru/mentora měla největší vliv na úspěch Tvé agenturní cesty?

Na jaře 2022 jsem se zúčastnil spolu s několika desítkami odborníků na SEO konference SEOloger naživo. Tato každoroční akce se konala na Vysočině v malebném prostředí hotelu Skalský dvůr, který tomuto setkání poskytoval skvělé zázemí. Byl to víkend plný inspirativních přednášek a diskusí o nejnovějších trendech v oblasti SEO.

Právě tam jsem dostal jednu z největších rad od kolegy Tomáše Zahálky. Zeptal jsem se ho, jestli by mi mohl pomoci s PPC reklamou pro mé e-shopy.

Bohužel (nebo spíše naštěstí), mě Tomáš slušně odmítl s tím, že se zaměřuje především na dlouhodobé spolupráce a jednorázovým pracím se již vůbec nevěnuje. Jeho odpověď mi odhalila smysl budování trvalých vztahů s klienty.

Prozradil mi, že jeho úspěch spočívá právě v tom, že se soustředí na spolupráci s klienty, kteří jsou ochotni investovat do svého online marketingu dlouhodobě. Tato rada od Tomáše mi otevřela oči a poskytla mi zcela nový pohled na mé vlastní podnikání SEO konzultanta.

Od té doby jsem začal přemýšlet o dlouhodobých strategiích a hledání klientů, kteří jsou ochotni spolupracovat po delší dobu, abych mohl budovat trvalé vztahy a vést projekt komplexně od začátku až do úspěšného konce. 

Podnikání: druhý pokus

Po dvanácti letech práce v korporacích a třech letech na volné noze jsem se nakonec rozhodl vydat na svou vlastní agenturní dráhu. V mysli mi znělo jedno moudro:

„Najít a udržet dlouhodobé klienty je to nejtěžší, ale pokud se mi to podaří, budu mít pevné základy pro úspěšnou agenturu.”

Bylo to poznání, které mi potvrdilo důležitost a hodnotu dlouhodobých vztahů s klienty. Věděl jsem, že bude potřeba vynaložit velké úsilí nejen na hledání a získávání těch správných (dlouhodobých) klientů, ale také na odhodlání oprostit se od jednorázových zakázek, které mě několik let velmi slušně živily. A tak jsem se pustil do podnikání s touto myšlenkou pevně zakotvenou v hlavě, vědom si toho, že dlouhodobí klienti budou tvořit pevný základ pro budoucí úspěch agentury.

Našel jsem krásné kancelářské prostory, přijal svého prvního zaměstnance, a o měsíc později další kolegyni. V dalších měsících jsme se postupně rozrůstali v závislosti na rostoucí poptávce o dlouhodobou SEO správu.

Protože SEO je z velké části o obsahu, hledal jsem talentované copywritery, kteří jsou důležitou součástí naší agentury. Postupně se nám podařilo rozšířit náš tým na sedm SEO specialistů, kteří tuto práci dělají na plný úvazek.

V hlavě mi stále zněla ještě jedna rada od mého dalšího kamaráda, freelancera Jana Barboříka:

Když děláš něco dostatečně dobře dostatečně dlouhou dobu, tak není možné, abys neuspěl.

A najednou mi to celé začalo docházet.

Změna strategie

Jen a pouze díky dlouhodobým výsledkům jsem získával důvěru a loajalitu našich klientů, ať již na volné noze, nebo předtím v mém zaměstnání marketingového ředitele.

Jednorázové analýzy a krátkodobé marketingové cíle nebudou mít nikdy na projekt dlouhodobý dopad. Dokonalá analýza plná perfektních kontingenčních tabulek je k ničemu, pokud z tabulky jasně nevyplývají další kroky pro implementaci a pro tvorbu dlouhodobé strategie.

Rozhodl jsem se tedy pro změnu celé strategie a mnoho mých současných i tehdejších klientů na tento poměrně velký obrat reagovalo až překvapivě kladně.

Prezentace plánu prací a budování důvěry

Na začátku se s každým potenciálním klientem spojím prostřednictvím Google Meet, kde velice detailně vysvětluji postup prací, které je potřeba na projektu odvést a prezentuji ukázky a výsledky již hotových úspěšných projektů. 

Toto první setkání je klíčové pro získání důvěry klienta. Tím, že mám možnost během setkání vysvětlit a popsat, jak SEO funguje a jaké kroky je potřeba udělat, aby bylo dosaženo žádaného výsledku. Díky této osobní interakci s klientem dokážeme lépe porozumět jeho potřebám a navrhnout vhodnou strategii pro daný konkrétní projekt.

Společně s naším týmem copywriterů a SEO specialistů se především věnujeme precizně zpracované analýze, tvorbě architektury webu a následně tvorbě kvalitního obsahu. Realizujeme tak kompletní proces od nezbytných analýz až po výslednou implementaci na webové stránce klienta. Díky tomu jsme schopni poskytovat komplexní služby v oblasti SEO a dotáhnout každý projekt až do konce. 

Rozhodnutí řídit se radou Tomáše Zahálky a zaměřit se jen na dlouhodobé spolupráce mi přineslo jednoznačně obrat o sto osmdesát stupňů na mé agenturní cestě. Díky tomu dnes máme stabilní portfolio klientů, kteří jsou s touto formou spolupráce spokojení a doporučují nás dál. 

Co bylo nejdůležitějším faktorem Tvého úspěchu? 

Když jsem se vydal na svou podnikatelskou cestu, nečekal jsem, že poptávky budou přicházet samy od sebe. Ale na začátku roku 2019 jsem si stanovil správnou (jak se dnes ukazuje) strategii a řekl si:

„Chci být absolutní autoritou a jedničkou v oblasti SEO.“

Součástí této strategie byl fakt, že SEO je o obsahu. Zjistil jsem, že v ČR není mnoho SEO specialistů, kteří by se snažili prodávat sami sebe přímo přes SEO, což je vlastně velký paradox.

Prvním bodem mé strategie tedy bylo tyto profesionály na jejích domácí půdě nejen dohnat, ale významně předběhnout.

Tvorba unikátního webového obsahu

Nejdříve jsem musel své znalosti kontinuálně ověřovat a učit se novým věcem. Díky tomu, že dokážu rychle přijímat a zpracovávat informace, jsem dokázal tvořit obsah možná až překvapivě rychle.

Dvanáct hodin denně včetně víkendů jsem tehdy seděl u počítače a sázel nový obsah. Ve finále tedy nejde jen o znalosti, ale také o zapálení a energii, kterou do toho člověk dá. Zkušení profesionálové, kteří svou práci dělají již deset let, přece jenom neměli můj čerstvý elán, s kterým jsem svůj nový projekt tvořil.

Během tří měsíců jsem měl hotovo, všechna témata byla pokryta a web seoprakticky.cz byl naplněn obsahem, který jsem nyní mohl nechat fungovat svým vlastním životem.

V další práci mě nasměrovalo to, že v době, kdy jsem se SEO začínal, neexistovalo v Česku mnoho publikací o této problematice. Měl jsem doma všechny knihy o SEO, ale mnoho jich nebylo. Chtěl jsem si koupit nějakou aktuální knihu o SEO, ale na českém trhu zkrátka žádná ucelená publikace nebyla.

V diskuzích na Facebooku jsem často narážel na neodborné rady a částečně jsem to vnímal, že je to důsledek toho, že na českém trhu není publikace, která by shrnovala aktuální poznatky v oboru SEO, neodrážela by dokumentace webových vyhledávačů a odborné články z autoritativních zdrojů ze zahraničí. To byl pro mě největší impulz, abych takový dokument vytvořil. 

První a druhá kniha o SEO

Na pořadu dne byla tedy tvorba knihy Analýza klíčových slov. To byla přelomová část mé kariéry freelancera. Věděl jsem, že musím nějakým způsobem dokázat a zviditelnit svou odbornost a autoritu. Napsání knihy o dané problematice je jedním z účinných způsobů, jak toho dosáhnout.

Byla to vzrušující výzva. Každý den jsem si sedl a začal psát, analyzovat a shromažďovat kompletní znalosti o SEO z celého světa, doplněné mými dosavadními zkušenostmi.

V principu bylo psaní knihy stejné jako tvorba obsahu pro můj web. Chtěl jsem být respektovanou autoritou, a tak jsem do psaní vložil maximum úsilí. Prozkoumal jsem veškerou dostupnou dokumentaci o SEO a pečlivě ověřoval všechny informace, abych mohl nabídnout čtenářům ten nejaktuálnější a nejkvalitnější obsah.

Když byla kniha hotová, začal jsem ji prezentovat a sdílet s dalšími odborníky na SEO. Byl jsem velmi mile překvapen, že jsem na knihu dostával skvělou zpětnou vazbu, což velmi posílilo mou odbornost a mé znalosti SEO tím byly oficiálně potvrzeny.

Napsání mé první odborné knihy mi pomohlo vytvořit si autoritu, kterou jsem potřeboval k rozvoji svého podnikání a jak se dnes ukazuje, nakonec i agentury.

Knihou Analýza klíčových slov to ale nekončilo. Následovala kniha Jak optimalizovat stránky (nejen) pro Shoptet, která také sklidila úspěch. Collabim ji dokonce označil jako “Bible SEO”.

Videokurzy o SEO

Po napsání dvou knih jsem cítil, že je potřeba jít ještě dál a rozhodl jsem se nabídnout videokurzy o SEO.

Vytvořil jsem úzce zaměřené kurzy, které krok za krokem provádějí účastníky vybraným procesem optimalizace webových stránek a poskytují jim konkrétní návody a strategie pro úspěch v online prostředí. Díky tomu může každý účastník kurzu získat praktické a ucelené vědomosti o SEO. Udělalo mi radost, že kvalitu mých kurzů mi potvrdil Collabim tím, že jeden kurz licencoval a přidal do svého SEO tréninku.

Moje knihy a videokurzy se staly referenčními materiály a lidé se na mě obraceli jako na odborníka, který jim může pomoci dosáhnout jejich online cílů. Bylo to pro mě potvrzení, že neustálé zdokonalování, sdílení znalostí a nabízení hodnotných zdrojů jsou klíčovými faktory pro vytvoření autority v oboru.

Můžete být průměrní, ale vaše zapálení vás může vytáhnout až na vrchol. Jednou z mých výhod je to, že se poměrně rychle učím a zároveň jsem ochotný u počítače trávit nesrovnatelně více času než ostatní. Když něčeho chci dosáhnout, tak po tom jdu naplno, a to se mi zatím vždy vyplatilo. 

Kombinace nutných dovedností a spolehlivého týmu

Během mé profesní cesty se mi mnohokrát potvrdilo, že se vyplatí mít přesah do více dovedností a nebýt zaměřený striktně jen na jeden úzký obor. Během let jsem se naučil a kombinoval kromě znalostí marketingu například i HTML, Photoshop, nebo základní programování ve Flashi. Jako samouk jsem si vždy dostudoval to, co bylo v tu chvíli potřeba.

Co mi velmi pomohlo, byla schopnost vytvořit si perfektně složený tým. Měl jsem štěstí a našel jsem k sobě velmi inteligentní kolegy, kteří dělají jednotlivé fáze optimalizace ještě pečlivěji než já. Založit agenturu a najít šikovné lidi – to byl zlomový okamžik.

Dalším neméně důležitým faktorem našeho úspěchu je jednoznačně potřeba neustále naši práci a procesy zlepšovat.

Neustále zlepšovat všechny procesy

Například na začátku byla každá má nová analýza klíčových slov jiná než ta předchozí. Vylepšoval jsem postup tak dlouho, dokud už nebylo prakticky co zlepšovat. Nyní máme naprosto odladěný celý proces zpracování dat, jejich sběr, čištění, kategorizaci i následné navazující práce. V tuto chvíli je proces perfektně nastaven, ale počítám s tím, že za pár týdnů nebo měsíců objevíme zase nějaké vylepšení, které nám zefektivní práci a přinese ještě lepší výsledky. Je důležité v práci nezatuhnout, vždy je co zlepšovat a dynamika toho procesu se nakonec stane konkurenční výhodou, protože jste pak vždycky o krok napřed.

Během ladění finální formy analýzy klíčových slov jsem vyzkoušel různé strategie, ale nakonec jsem zjistil, že nejde o to, jak rozdělit sloupce, nebo jak vytvořit kontingenční tabulky. Nejde o to, co je považováno za standard v oboru. Změna strategie spočívala v tom, že jsem se rozhodl zaměřit více na samotnou implementaci na základě výsledků analýzy.

Je to neustálý proces zlepšování, a proto vždycky rád potkám lidi, kteří SEO dělají jinak nebo ještě lépe, protože vždycky je tu prostor pro zlepšení a inspiraci.

V naší firmě se snažíme držet dvou hesel:

  1. Každý den být o 1 % lepší.
  2. Maličkosti dělají dokonalost, ale dokonalost není maličkost.

Mít kontrolu nad projektem od začátku do konce

Celý proces SEO máme pevně ve svých rukou. Všechny klienty máme pečlivě zaznamenané v Collabimu a dalších nástrojích. Pokud klienti nemají vlastní Collabim účet, mají možnost importovat a sledovat data pod naším účtem.

Sledování dat je totiž nezbytně nutné pro vyhodnocení úspěšnosti projektu. Pokud se klient zeptá, jak se projektu daří, stačí jen nahlédnout a získáte dokonalý přehled toho, jak se projekt posouvá. 

Co je ten největší “skill” který bylo nutné si “vypilovat”?

Nedá se říct, že by hlavním faktorem úspěchu byl pouze jeden hlavní “skill“, ale spíše kombinace různých schopností a dovedností. Bez určité základní znalosti klíčových dovedností budete neustále narážet na překážky a komplikace.

Podnikání spočívá v prezentaci, obchodu a následné realizaci. To vše tvoří kombinovaný proces, který je důležitý jako celek, nemůžete se zaměřit pouze na jednu jeho část. Hlavní dovednosti, které mi nejvíce pomohly byly pracovitost, systematičnost, analytické schopnosti a komunikace.

Pracovitost a poctivost

V první řadě, pracovitost a poctivost hrály zásadní roli. Díky tomu, že jsem se velkou část života věnovat sportu, mám v sobě smysl pro disciplínu. Bylo to sice náročné, ale rozhodně se to vyplatilo.

Systematičnost

Dalším důležitým faktorem byla systematičnost. Musel jsem se naučit efektivně organizovat svůj čas a úkoly, abych byl produktivní a schopný dosahovat stanovených cílů. Bylo důležité být disciplinovaný a mít jasný plán, jak postupovat.

Analytické schopnosti

Analytické schopnosti byly také klíčové. Musel jsem být schopný provádět detailní analýzy a rešerše, abych získal potřebné informace a přišel se smysluplnými strategiemi nejen pro mé interní projekty, ale hlavně pro mé klienty.

Komunikace 

Kromě zaměření na technické a analytické stránky procesu jsem se naučil, jak efektivně komunikovat a prezentovat svou práci klientům. Komunikační dovednosti a schopnost vysvětlit složité koncepty byly klíčové při získávání a udržování klientů. Musel jsem se stát dobrým vypravěčem a umět přesvědčit ostatní o hodnotě naší práce.

Jaký byl nejdůležitější “mindset”, případně jaká změna osobnosti Tě dovedla tam, kde jsi?

Když jsem začal pracovat v AG Foods, dostal jsem hned na začátku radu od obchodní ředitelky, která mi vysvětlila, že pokud se chci stát skutečným lídrem a mít nějaký karierní postup, musím si dávat pozor na to, co říkám a jak to říkám. Ne vždy jsem totiž vyjadřoval svůj názor tak diplomaticky, jak by bylo vhodné. To mi bránilo ve spolupráci s ostatními a měl jsem někdy tendenci být příliš tvrdý ve svých vyjádřeních.

Díky této zpětné vazbě jsem si uvědomil, že to, co považuji za “pravdu”, je často jen má perspektiva a druzí mohou mít na stejnou situaci úplně jiný pohled. Naučil jsem se zdržet svých komentářů a lépe rozpoznávat okamžiky, kdy je můj názor skutečně přínosný a žádaný a kdy si jej ponechat pro sebe.

Tato rada mě tedy opravdu zasáhla a rozhodl jsem se změnit svůj přístup. S mým nástupem do Kajotu jsem považoval za vhodné přijmout toto místo jako šanci pro nový začátek a zlepšit svůj způsob komunikace s ostatními lidmi. Nové zaměstnání dává vždy jedinečnou možnost vytvořit nový dojem.

Rozhodl jsem se tedy aktivněji poslouchat druhé a došlo mi, že sdílení názoru je sice důležité, ale je také podstatné, aby byl prezentován způsobem, který nevyvolává konflikty a nevytváří nedorozumění.

Naučil jsem se být diplomatičtější a zaměřil jsem se na společné řešení problémů s kolegy. Dával jsem prostor pro otázky a podporoval diskusi, což nás dovedlo k nalezení společných cest a dosažení kolektivního souhlasu. Tato změna mindsetu a osobnosti měla okamžitý pozitivní vliv na mou komunikaci s kolegy i klienty. Zpozoroval jsem, že lepší vzájemné porozumění vede k jednodušší realizaci našich cílů. Stále méně často docházelo ke konfliktům a nedorozuměním a komunikace tak byla výrazně efektivnější.

Také jsem si uvědomil, že manipulace může být užitečným nástrojem, když je používána eticky. Naučil jsem se díky tomu vést lidi k objevování jejich schopností a samostatnému rozhodování. V tomto kontextu považuji manipulaci za techniku, jak v lidech probudit to nejlepší a pomoci jim rozvinout se a dosáhnout jejich maximálního potenciálu. Stále se snažím vytvářet prostředí, kde lidé neustále rostou a každý den se posouvají o krok vpřed.

Mám štěstí, že jsem díky této radě mohl zlepšit své profesní dovednosti a způsob, jakým jednám se svými kolegy i klienty. Uvědomil jsem si, že dovednost komunikace a spolupráce musím neustále rozvíjet. Tato změna mindsetu měla klíčový vliv na současnou firemní kulturu v naší agentuře a na vztahy s našimi klienty, dalo by se tedy říct, že měla přímý vliv na úspěch naší agentury.

Michal Binka

Michal je zkušený marketér a SEO konzultant. Online marketingu se věnuje přes 16 let. Své služby nabízí na webu SEOPRAKTICKY.CZ, píše SEO AKADEMII a publikuje knihy o optimalizaci stránek pro vyhledávače..

Michal Binka
SEO konzultant a marketér
(Certifikovaný Collabim SEO specialista)
SEOprakticky.cz

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit