Nedávno jsem měla to štěstí, že se mi do rukou dostal kurt o tvorbě klíčových slov. A co jsem se z něj naučila?
Kurz
Spousta lidí, kteří něco málo o marketingu víc, si dnes myslí, že umí udělat klíčovou analýzu. Kvalitní klíčovou analýzu ale umí udělat jenom ten, kdo ví, jak na to. Pro nás, kteří ale třeba ani netušíme jak do toho, nebo netušíme, jak naši klíčovou analýzu dovést k nejvyšší možné kvalitně. Je tu kurz od SEO specialisty Michala Binky Video školení: Praktická tvorba analýzy klíčových slov krok za krokem.
Jak jsem se do toho pustila
Když jsem kurz ze začátku otevřela, zhrozila jsem se, kolik času jednotlivá videa mají. Čekala jsem, že to bude jako ty běžně dostupné “kurzy”, které najdete na youtube. Přeplněné omáčkou okolo a málo hovořící k věci. Nemohla jsem se mýlit víc. Během tohoto kurzu jsem velmi rychle pochopila, proč má vskutku smysl si jej koupit. Množství informací, které se na mě najednou valilo, bylo neskutečné. A absolutní opak toho, co jsem čekala.
Připravila jsem si první video a otevřela excel. Připravená (poprat se s tím, co na mě hodí) jsem čekala, co se bude dít. (Aneb zkušenosti odjinud). Ke klidu mých nervů to Michal pojal úplně jinak, než jsem čekala. Prvních několik minut nebylo o tom, pustit se do urputného souboje s excelem, ale naopak zamyšlení se nad projektem a jak na něj. Zpočátku to byl trochu šok a říkala jsem si, že je to zvláštní. Ale řekla jsem si, že není kam spěchat a čas bych tomu měla věnovat.
No dámy a pánové, vyplatilo se. Byť jsem se již v minulosti pokoušela o něco, co bych nyní už po tomto kurzu nenazvala klíčovou analýzou, tohle mě dostalo. Michalovo vysvětlení jak, proč a jaká data je důležité pro klíčovou analýzu sbírat, rozhodně obsahovalo minimálně dvojnásobek informací, které bych sama před kurzem jmenovala. Co na celém kurzu ale obzvlášť oceňuji, je jeho důmyslnost. Michal rozhodně myslel na to, že účastníky kurzu budou začátečníci, a tak tomu vše přizpůsobil -včetně programů, které v kurzu používá. Vybral je tak, aby byly dostupné pro všechny.
Celou dobu kurzu jsem se snažila napodobovat, co dělá. Nu a výsledek dle mě nebyl vůbec špatný.
Tady je co jsem vytvořila před konzultací.
Konzultace
Jak už tomu ale tak bývá, nejvíc se naučíme zjištěním, že něco děláme špatně. Vzala jsem tedy svou hotovou analýzu, dala ji to mailu a ten odeslala Michalu Binkovi s prosbou o konzultaci. Hned další den jsem s ním měla domluvený termín. Michal se se mnou sešel online a postupně se mnou prošel body, které předem připravil. Teda musím přiznat, že v některých momentech jsem u konzultace měla tak trochu nervy. Jak to se mnou postupně procházel a jmenoval jednotlivosti, které byly špatně nebo chyběly, hrdost z toho, co jsem vytvořila, mě postupně opouštěla. Na konci jsem si již nebyla vůbec tak jistá, zda moje práce byla dobrá. Když mi Michal řekl, že na první takovou analýzu to nebyla vůbec špatná práce, alespoň část mé hrdosti a radosti se vrátila.
Jak jsem opravovala
Ještě hned po konzultaci jsem sedla a začala svou analýzu opravovat. Takže se nyní se s Vámi podělím o chyby, které jsem udělala.
- Zbytečná slova – to byla snad má největší chyba. V analýze jsem si ponechávala slova, která měla nulovou hledanost. Naivně jsem si myslela, co když podle toho klíčového slova bude někdo hledat v budoucnu. Michal mi ale vysvětlil, že i kdyby, tak to bude tak malý objem, že se to nevyplatí. Nelze neuznat, že by neměl pravdu.
- Kategorizace pojmů. Ve svém kurzu Michal rozřazuje jednotlivá klíčová slova do mnoha různých kategorií a rozhodně nelze všechny všude zařadit. Myslela jsem si, že by bylo lepší mít jenom jednu kategorii a podle té pak hledat. To mě vyvedlo z omylu v momentě, kdy jsme se s Michalem v mé analýze snažili něco najít. Tím, že dlouhá klíčová slova rozřadíme do více kategorií, (podle toho jaká slova klíčové slovo obsahuje), najednou získá analýza úplně nový význam. To proto, že když následně filtrujeme hned v několika oblastech, jsou naše výsledky pak nejen přesné ale především relevantní. (Což se nedalo říci o mé jedno kategorizované analýze).
- Kontingenční tabulky a grafy. Už tahle kombinace zní jako výzva, pro mě se ale ta výzva stala soupeřem. To proto, že už začátku jsem přesně nepochopila cíl této části analýzy. Znáte to, když nechápeme k čemu má sloužit to, co vyrábíte, tak vyrobíte něco.. pokud něco vyrobíte. Když jsem Michalovi řekla, že jsem úplně moc nepochytila, jak vlastně tahle část funguje, čekala jsem, že bude přísný. Připadala jsem si zase jak na základce, když u zkoušení přiznáte, že jste něco nepobrali. Michal ale překvapil, zasmál se tomu a věnoval mi ten čas, aby mi celou tu část znovu vysvětlil a ukázal jak na to.
Jak dopadla moje klíčovka po konzultaci a opravách najdete zde.
Závěr
Závěrem musím dodat, že celá tahle zkušenost byla neocenitelná. Díky Michalově kurzu jsem začala chápat význam klíčové analýzy na úplně jiné úrovni. Už chápu, proč je důležité ji udělat jednou a pořádně, než čas od času a jenom pro jednu reklamu, kterou zrovna potřebuju. Naučit se dělat analýzu klíčových slov je docela dřina, rozhodně ne ale taková, když na to máte ten správný kurz.
Více pro analýzu klíčových slov – proč je důležitá a jaký je postup při tvorbě analýzy krok za krokem se dočtete v článku Analýza klíčových slov: kompletní průvodce postupem.