Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Google PageRank a S-rank z hlediska SEO

Jak PageRank vznikol a vyvíjel se

Google PageRank je algoritmus, který byl vyvinut Larrym Pagem a Sergejem Brinem, zakladateli společnosti Google, v roce 1996, když oba studovali na Stanfordské univerzitě. PageRank byl jedním z prvních algoritmů, který se snažil kvantifikovat popularitu webových stránek na základě kvality a množství odkazů, které na ně vedly.

Základní princip PageRanku je takový, že pokud na webovou stránku odkazuje mnoho jiných stránek, a zejména pokud na ni odkazují “důležité” stránky s vysokým PageRankem, pak je pravděpodobné, že tato stránka je také důležitá nebo kvalitní a je umístěna výše na stránce s výsledky vyhledávání. V čase počátku internetu šlo tedy o relativně jednoduchý algoritmus pro hodnocení síly webových stránek.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Skóre důležitosti a autority dané stránky se pohybovalo na logaritmické stupnici od 0 do 10. Stránky se skórem PageRanku 0 představovali web nízké kvality. Naopak, ty které měli 10 patřili k nejuznávanějším na webu.

Výpočet už nebyl tak jednoduchý. Stávalo se však, že vypočítat PageRank trvalo déle a hodnoty Google SERPu se pohybovali nahoru a dolů. Tenhle jev se nazýval „Google Dance“.

S-rank

S-rank byl obdoba PageRanku, ale zasazen do prostředí českého prostředí. Je tedy také orientační hodnotou, která ukazuje oblíbenost stránky. Tento hodnotící faktor relevance stránky byl však v březnu 2020 zrušen, kvůli jeho minimální vypovídající hodnotě ohledem kvality webu.

Google ToolBar

Jedním z důležitých milníků pro PageRank bylo spuštění lišty GoogleToolbar. Tenhle nástroj umožnil uživatelům vidět skóre jakékoli stránky. SEO se proto v té době, a někdy je tomu tak i dnes, zaměřilo pouze na zvyšování relevance stránky přes tyhle odkazy. Cílem bylo získat co nejvíce odkazů z webů s nejvyšším hodnocením PageRank, co znamenalo jistý posun i pro dané stránky.

Pokud však existuje taková možnost jako veřejně dostupný GoogleToolBar, bylo jen otázkou času kdy se s odkazy začne manipulovat. Odkazy se začali kupovat a byly umísťovány na nepřirozených místech webů a to hromadně.

Původně byl PageRank jedním z hlavních faktorů, které Google používal k řazení výsledků vyhledávání. Avšak s postupem času a s růstem složitosti algoritmů vyhledávání se význam PageRanku pro SEO postupně snižoval.

Po čase Google přestal v roce 2013 aktualizovat lištu Google ToolBar. Zcela vyřazena byla v roce 2016. Tohle vyřazení neznamenalo, že by Google přestal používat Google ToolBar lištu, ale PageRank přestal být dostupnou metrikou pro veřejnost.

Zrušení bylo opatřením proti častému zneužívaní PageRanku místo tvorba kvalitního obsahu. Problém byl především ve zveřejňování PageRanku, bez těchto dat by bylo těžší se skóre manipulovat.

Používá tedy Google ještě PageRank?

Skóre PageRanku už není dnes veřejně zobrazeno, ale i tak je součástí hodnocení a interního algoritmu Google. Jeho význam je však mnohem menší než v minulosti. Navíc, to, že Google přestal veřejně aktualizovat a zobrazovat hodnoty PageRanku pro webové stránky již před několika lety, taky potvrzuje jeho snížený význam v rámci SEO. Google nyní zohledňuje stovky různých signálů při řazení výsledků vyhledávání, včetně kvality obsahu, uživatelské zkušenosti, rychlosti načítání stránky a mnoha dalších.

Interní odkazy

Na rozdíl od zpětných odkazů, ty interní máte vždycky pod kontrolou. Pokud vytváříte obsah pro váš web, je dobré interně propojovat obsah, který souvisí. Pokud chcete posílit autoritu nějakého vašeho článku, ale podobným tématem se zabývá několik dalších článků na vašem webu, můžete dominanci nosního článku posílit odkazem ze souvisejících článků.

O tom, jak budovat odkazy efektivně se dočtete v článku Linkbuilding 2023: Kompletní návod, jak na budování zpětných odkazů efektivně.

Hodnocení PageRank se v průběhu času měnilo. V minulosti bylo transparentní a věděli jsme, jak přesně je Google používá. Dnes je situace jiná, víme, jen, že je Google používá, ale přesný mechanismus není jasný. Používání odkazů se nedá zcela vyhnout, ale PageRank už není v SEO klíčovým faktorem. Pro moderní SEO je důležité zaměřit se na celkovou kvalitu a užitečnost webové stránky pro uživatele, spíše než se soustředit pouze na odkazy a PageRank.

Autor: SEOPRAKTICKY.CZ

Použité zdroje:

  1. What Is Pagerank? And Does It Matter For SEO Anymore? | Clearscope [online]. [cit. 22. 09. 2023]. Dostupné z: https://www.clearscope.io/blog/what-is-pagerank
  2. Everything You Need to Know About Google PageRank [online]. [cit. 22. 09. 2023]. Dostupné z: https://www.semrush.com/blog/pagerank/
  3. Google PageRank Explained for SEO Beginners [online]. [cit. 22. 09. 2023]. Dostupné z: https://www.searchenginejournal.com/google-pagerank/
Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit