Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Na vlastní e-shopovou kůži – díl 3 – Seznam úkolů při koupi e-shopu

V předchozích dílech jsme si ukázali, proč Collabim koupil e-shop, a řekli něco ze zákulisí prodeje. Nyní přicházíme se seznamem úkolů obratem následujících po podepsání smlouvy, který se vám v případě koupě e-shopu může hodit.

Níže zmíněné úkoly nemusí platit vždy – bude záležet na tom, co všechno spolu s pořízením e-shopu koupíte.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Vlastnictví domény – bylo pro nás zcela zásadní stát se co nejdříve vlastníkem domény. To, kdo je aktuálně majitelem, si můžete ověřit na portálu nic.cz. Doporučuju převod vyřešit co nejdříve, protože na tomto kroku závisí některé další (např. platební brány často vyžadovaly, abychom byli vlastníkem domény). Převod domény probíhá u vašeho registrátora. Pokud si nevíte rady, obraťte se na jeho podporu, tam vás určitě správně navedou.

Manuál e-shopu – nezapomeňte na to, že nekupujete pouze zboží, ale i know-how. Proto doporučuju bývalého majitele e-shopu co nejvíce vyzpovídat a vše, co vám řekne, poznamenat do dokumentu. Jak řešil reklamace? Co se mu osvědčilo v marketingu?

Například součástí naší koupě byly i dva stroje na výrobu triček – proto jsem si natočil, jak přesně stroje předchozí majitel obsluhuje. Z tohoto videa jsem potom udělal manuál na obsluhu stroje.

Je dobré tento manuál nechat předchozím vlastníkem zkontrolovat a doplnit o případné poznatky, na které jste zapomněli.

Kontakt na dodavatele – poproste předchozího majitele o vytvoření tabulky, která bude obsahovat všechny dodavatele, které e-shop měl. Tabulka by měla obsahovat kontakt na dodavatele, minimální počet kusů v objednávce, hodnotu objednávky pro dopravu zdarma. Díky tomu budete mít přehled, kde a jak co nejlépe objednat. Zároveň se bude hodit statistika prodaných kusů za předchozí rok, ať máte přehled, co se prodávalo a v jakém množství máte příště objednat.

Zprovoznění e-mailu – co nejdříve od převzetí e-shopu u sebe zprovozněte e-mailového klienta, ať máte jistotu, že víte o všem, co se na e-shopu po jeho převzetí děje. Zároveň změňte ke schránce heslo.

Přístupy k nástrojům – v dalším kroku bude nutné získat přístup a vlastnictví všech marketingových nástrojů, které předchozí majitel využíval. Jedná se například o:

Google Analytics – nechejte si přístup od předchozího majitele nasdílet na úrovni účtu s možností správy uživatelů. Díky tomu budete mít GA plně pod kontrolou a můžete předchozího majitele po úspěšném nasdílení odebrat.

Google Ads, Seznam Sklik, Zboží, Heuréka – pokud je zde vytvořený účet na firemní e-mail (např. info@bezvapotisk.cz), tak stačí pouze změnit heslo. Následně nezapomeňte změnit platební kartu a také fakturační údaje. Pokud je ale účet založen na osobní e-mail (např. pepanovak@seznam.cz), tak bude většinou snazší založit nový reklamní účet, než řešit převod a změnu e-mailu. Naštěstí je možné v Google Ads a Seznam Skliku kampaně vyexportovat.

Nezapomeňte také v případě potřeby aktualizovat URL adresy inzerátů anebo URL adresu XML feedu s produkty, pokud se něco z toho mění.

Facebook – založte si pro e-shop Business Managera a v něm požádejte o vlastnictví Facebook stránky, kterou by vám měl předchozí vlastník potvrdit. Vlastnictví reklamního účtu ani pixelu převést nejde, založte si účet nový.

Databáze kontaktů – zde je nutné postupovat opatrně. Pokud má předchozí vlastník stovky mailů na předchozí zákazníky, kterým má oprávnění zasílat newslettery, bylo by dobré tyto kontakty získat. Dále bych konzultoval s právníkem, jestli kontakty opravdu můžete využít, jinak se vystavujete riziku pokuty z Úřadu pro ochranu osobních údajů. Pokud by kontaktů bylo jen pár, tak by se to nejspíš nevyplatilo řešit.

E-shopová platforma – jestliže budete provozovat web na stejném systému, jako doposud, budete potřebovat plné administrátorské přístupy. Pokud je to e-shop na míru, tak si dejte pozor, aby předmětem prodeje byly i všechny práva na užívání tohoto systému.

Doprava a platba – u většiny přepravních společností bude nutné zařídit novou smlouvu, ať můžete využívat jejich služeb. Je proto dobré se zařizováním začít co nejdříve, ať můžete hned po koupi e-shopu vyřizovat objednávky. To stejné se týká i platebních bran, kde je schvalovací proces delší, klidně i 2 týdny.

Účetnictví – pokud jste účetnictví doposud neřešili, doporučuju vám si ve vašem okolí najít účetní znalou e-shopové problematiky, která by vám alespoň v začátcích pomohla. V průběhu času se to můžete naučit dělat i sami, nicméně začátek nepodceňte, za těch pár stovek výpomoc stojí. Budete mít alespoň jistotu, že jste vykročili správně.


To je z naší strany vše. Pokud bychom na nějaký důležitý úkol zapomněli, doplníme, dejte nám klidně vědět. Teď už zbývá jen poslední důležitý úkol – připít si na štěstí s podnikáním. 🙂 Tak na zdraví!

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit